اندروید وان چیست و خالص‌ترین اندروید در اختیار کدام شرکت است؟

اندروید سیستم‌عاملی ایست که در دسترس همه شرکت‌ها قرار دارد. این سیستم‌عامل متن‌باز است و کشش هر گونه تغییر و شخصی‌سازی را دارد. همین باعث شده تا این سیستم‌عامل محبوب‌ترین سیستم بین گوشی‌های هوشمند باشد اما همچنین باعث شده که چند دستگی زیادی بین شرکت‌ها ایجاد شود و دستیابی به اندروید خالص برای کاربران سخت‌تر شود. اما در این میان android one هم وجود دارد و همچنین شرکت‌هایی که کماکان به اندروید خالص وفادار هستند.

2

طی سال‌ها شرکت‌ها هر کدام نسخه‌ی خاص خود از اندروید را به کاربران عرضه کرده‌اند. شرکت‌های نام‌دار با همکاری گوگل زودتر از موعد به کدهای اندروید دست پیدا خواهند کرد و نسخه‌ی شخصی‌سازی شده اندروید را با طراحی متفاوت‌تر و همچنین اضافه کردن برخی امکانات اختصاصی عرضه می‌کنند. این باعث می‌شود که در عین حال که شرکت‌ها از یک سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌هایی داشته باشند که کاربر نسبت به نیاز خود به سوی یک شرکت گرایش پیدا کند. همچنین محصولاتی مانند نوت سامسونگ، نیازمند طراحی رابط کاربری متفاوت‌تری هستند تا بتوانند کامل امکانات خود را عرضه کنند. این تنوع در برخی موارد خوب است اما باعث می‌شود که دسترسی به اندروید سبک و خالص سخت‌تر شود. اندروید خود سیستم‌عامل سنگینی است و شرکت‌ها با اضافه کردن لایه‌های بیشتر سنگینی بیشتر به آن اضافه می‌کنند، به عنوان مثال شرکت هوآوی محصولاتی جذاب و خوب تولید می‌کند، محصولاتی که سخت‌افزاری مناسب نسبت به قیمت خود دارند، اما همیشه در قسمت نرم‌افزار مشکل داشته و نسخه اندرویدی که عرضه می‌کند سنگینی عجیبی دارد، البته در حدی نیست که شما دچار مشکل شوید، اما به هر حال با کم کردن لایه‌ها توان دستیابی به محصولی سبک‌تر به راحتی امکان‌پذیر است.

what-is-android-one0

گوگل تا پیش از این، تلاش می‌کرد تا با عرضه محصولات نکسوس، مردم را بیشتر با اندروید خالص آشنا کند و این نرم‌افزار را به صورت خالص یا همان «استاک»  بر روی محصولاتی قوی عرضه کند. بدین صورت کاربران با اصالت اندروید آشنا خواهند شد و متوجه خواهند شد که اندروید چیست و از کجا آمده است. اما همانطور که مطلع هستید، گوگل نیز در محصول تازه‌ی خود یعنی گوشی‌های پیکسل، اندرویدی متفاوت عرضه کرد، اندرویدی که شباهت‌هایی به اندروید استاک دارد، اما اندروید خالص نیست، با این اوصاف حتی گوگل نیز اندروید خالص را عرضه نمی‌کند. در این صورت شاید برایتان سوال باشد، خب خالص‌ترین اندروید یا نزدیک‌تر نسخه اندروید به نسخه اصلی دست کدام شرکت و کدام محصول است؟ در ادامه به معرفی چند محصول خواهیم پرداخت.


سری نکسوس

سری نکسوس، سری بود که گوگل با کمک شرکت‌های دیگری مانند ال‌جی، سامسونگ، اچ‌تی‌سی، هوآوی و ایسوس تولید کرد و سری محبوبی نیز بود. البته تیراژ این سری در ابتدا پایین بود. دلیل اصلی محبوبیت این سری محصول بین دیگر گوشی‌های اندروید پشتیبانی بی چون و چرای نرم‌افزاری از سوی گوگل بود که با سری پیکسل به خطر انداخته شد.

Nexus 5X

این محصول سال پیش توسط ال‌جی تولید شد. این نسخه از اندروید استاک مارشملو استفاده می‌کند که قابلیت ارتقا به نسخه نوقا را نیز دارا می‌باشد. سخت‌افزار این محصول شاید نسبت به استانداردهای امروزی پرچمداران کمی پایین به نظر برسد. پردازنده اسنپ‌دراگون 808، به همراه دو گیگابایت رم، در زمان عرضه بیانگر محصولی قوی بود که حال شاید کمی ضعیف به نظر برسد. گرچه با استفاده از اندروید مارشملو خالص شما با سیستمی روان و تجربه کاربری مناسبی روبرو خواهید بود. همچنین طراحی زیبای ال‌جی نیز یکی از دلایل خرید این محصول است. دوربین محصول نیز یک دوربین 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 است که تصاویری باکیفیت ثبت خواهد کرد. البته از نقاط ضعف این محصول می‌توان به مشکل همیشگی سری نکسوس یعنی نداشتن درگاه کارت حافظه یا باتری غیرقابل تعویض اشاره کرد.

what-is-android-one2


Nexus 6P

این سری همزمان با نسخه 5X توسط هوآوی تولید شد و اولین و آخرین همکاری هوآوی با گوگل در زمینه ساخت سری نکسوس بود. این محصول زیبا و خوش‌ساخت نیز از اندروید نسخه 6 مارشملو بهره می‌برد که همچنین به نسخه 7 اندروید قابل ارتقا است. پردازنده محصول اسنپ‌دراگون 810 است و همراه با 3 گیگابایت رم به این گوشی 5.7 اینچی قدرت می‌دهند. دوربین گوشی نیز یک دوربین 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به سایز 1.55 میکرون است. این گوشی از یک باتری قوی 3450 میلی‌آمپری استفاده می‌کند. وزن محصول و همچنین نبود درگاه کارت حافظه از معایب این محصول است، اما به صورت کلی، هوآوی با عرضه محصولی قوی و زیبا، همراه با اندروید خالص، توانست در تاریخ نکسوس یکی از بهترین محصولات را تولید کند و به محبوبیت برند خود نیز بیفزاید.

what-is-android-one3


Motorola Nexus 6

موتورولا در بازه‌ی زمانی کوتاهی تحت مدیریت گوگل بود. گوگل با خرید این کمپانی تلاش داشت تا محصولات نکسوس را از طریق همین شرکت عرضه کند اما انگار در میانه راه پشیمان شد و این کمپانی را به لنوو فروخت. به هر حال حاصل این همکاری کوتاه مدت گوشی‌هایی است که یکی از آن‌ها نکسوس 6 است. این محصول از یک بدنه فلزی زیبا و همچنین صفحه‌نمایش 6 اینچی فوق‌العاده بهره می‌برد. همچنین پردازنده اسنپ‌دراگون 805 به همراه سه گیگابایت رم تجربه‌ی پردازشی فوق‌العاده به همراه می‌آورد. این محصول از اندروید لالی‌پاپ بهره می‌برد و احتمالا به اندروید نوقا نیز آپدیت خواهد شد. متاسفانه موتورولا شرکتی بود که بین گوگل و لنوو دست به دست شد و مدتی نتوانست با قدرت به کار خود ادامه دهد و همچنین محصولی مانند نکسوس 6 میان این دست به دست شدن، کمی به فراموشی سپرده شد.

what-is-android-one4


سری موتورولا

موتورولا چندین بار تغییراتی در رابط کاربری خود منتشر کرده است. سری Moto Z این شرکت به ظاهر شبیه به اندروید خالص هستند اما این‌گونه نیست. سری نکسوس هم که کاملا اندروید خالص است. اما پیش از این گوشی‌هایی مانند Moto G نسخه‌ای از اندروید را اجرا می‌کنند که تنها قابلیت‌هایی اضافه مانند برخی ژست‌های حرکتی به آن اضافه شده و به جز آن کاملا از اندروید خالص استفاده می‌کند.

Moto G

این محصول از یک بدنه پلاستیکی اما ضدآب استفاده می‌کند. نسبتا هم ارزان‌قیمت است. پردازنده اسنپ‌دراگون 410 به همراه 2 گیگابایت رم نیز بد نیست، البته نباید انتظار بالایی از این محصول داشت چون به نوعی میان رده محسوب می‌شود. استفاده از نمایشگر 5 اینچی 720 به همراه دوربین 13 مگاپیکسلی نیز این محصول را تبدیل به یک میان رده مناسب می‌کند. Moto G به صورت پیش‌فرض از اندروید 5 بهره می‌برد که به اندروید مارشملو قابل ارتقا است.

what-is-android-one5


Moto X Pure Edition

این محصول نیز برای خود یک غول محسوب می‌شود. صفحه‌نمایش 5.65 اینچی با 520 پیکسل در هر اینچ گواهی بر این مسئله است. همچنین استفاده از پردازنده اسنپ‌دراگون 808 در سال 2015 مطمئنا این محصول را تبدیل به محصولی بی‌رقیب می‌کرد. البته استفاده از بدنه پلاستیک کمی به این‌ گوشی ضربه می‌زند همینطور که مقاوم نبودن در برابر آب و بسنده کردن به Splash Resistant بودن نیز باعث کمتر شدن محبوبیت این گوشی می‌شود. اما به هر حال استفاده از اندروید 5 و همچنین قابلیت ارتقا به اندروید 6 چیزی است که ما به دنبالش هستیم.

what-is-android-one6


Droid Turbo 2

این گوشی ضد‌ضربه موتورولا نیز از سری است که اندروید نسبتا خالصی درون خود جای داده‌اند. این محصول قوی از یک پردازنده اسنپ‌دراگون 810 به همراه 3 گیگابایت رم استفاده می‌کند. صفحه نمایش 5.44 اینچی نیز با 540 پیکسل در هر اینچ پر شده که عددی بسیار بالاست. همچنین با 3760 میلی‌آمپری این گوشی را تبدیل به یک کارخانه تولید برق می‌کند. و به عنوان بخش پایانی، پشتیبانی از اندروید 5 و قابلیت ارتقا به اندروید 6 از دیگر مشخصات این محصول است.

what-is-android-one7


سری ZTE

ZTE در برهه‌ای از زمان محصولاتی جذاب را عرضه کرد که نرم‌افزاری نسبتا شبیه به اندروید استاک داشتند. سخت‌افزاری قوی در کنار قیمتی مناسب و پایین‌تر از دیگر پرچمداراها این محصولات را محبوب و بولد کرد. البته این عرضه محصول به دو نسخه Axon معمولی و Axon Pro نسبتا محدود می‌شوند چون محصولاتی که بعد از این از طریق شرکت عرضه شدند، اندرویدی متفاوت‌تر داشتند و انگار شرکت قصد داشته تا با آوردن یک قالب جدید آن شکل و شمایل خام بودن را از نرم‌افزارش بگیرد.

Axon Pro

این پرچمدار در عین حالی که قیمتی تنها 400 دلاری دارد، اما سخت‌افزاری بسیار مناسب را به دوش می‌کشد. ابتدا که از اولین نکاتی که باید به آن توجه کرد دوربین دوگانه این محصول است. بعد از آن باید به پردازنده اسنپ‌دراگون 810 به همراه 4 گیگابایت رم اشاره کرد. صفحه نمایش 5.5 اینچی با 534 پیکسل در هر اینچ نیز تجربه‌ای فوق‌العاده به همراه خواهد آورد. اندروید این محصول اندروید لالی‌پاپ است که به مارشملو آپدیت می‌شود اما بحث اینجاست که ZTE برندی نیست که اسم و رسم خاصی داشته باشد و عرضه آپدیت توسط اینگونه برندها همیشه امری بعید به نظر می‌رسد.

what-is-android-one8


Axon

نسخه معمولی Axon نیز با قیمتی پایین‌تر عرضه شد. این محصول دقیقا همان سایز Axon Pro را دارد اما به عنوان مثال 401 پیکسل در هر اینچ خود جای داده است. همچنین از اسنپ‌دراگون 801 بهره می‌برد و تنها 2 گیگابایت رم دارد. به صورت کلی این محصول یک پرچمدار متعلق به سال 2014 است. اما به هر حال تنها 330 دلار قیمت خورده است. البته به نظر می‌رسد قرار نیست اندروید مارشملو برای این محصول عرضه شود و باید به اندروید لالی‌پاپ بسنده کرد.

what-is-android-one9


سری بلک‌بری

بلک بری همیشه یک حسرت در دنیای گوشی باقی خواهد ماند. هیچکس نمی‌تواند منکر زیبایی و همچنین امنیت این گوشی شود. بلک‌بری محصولاتی تولید می‌کرد و همچنان می‌کند که هیچکس نمی‌تواند آن را متهم به کپی برداری کند. این شرکت سال‌ها تلاش کرد تا نرم‌افزار خود را بهبود بخشد و در آخر تسلیم شد به اندروید بسنده کرد، حتی بعد از این باز هم تسلیم شد و تولید گوشی درون شرکت خود را متوقف کرد و به دیگر شرکت‌ها سپرد. به هر حال همین مدت کوتاه نیز شاهد تولید محصولاتی به شدت خوش‌ساخت بودیم.


BlackBerry Priv

پریو مدلی بود که شاید اولین در نوع خود باشد. صفحه نمایش کشویی لمسی، همراه با یک کیبورد QWERTY که از اندروید خالص استفاده می‌کند. پردازنده محصول اسنپ‌دراگون 808 است و 3 گیگابایت رم درون محصول قرار داده شده است. صفحه نمایش 5.4 اینچی با 540 پیکسل در هر اینچ تصاویری غنی را نمایش خواهند داد. دوربین 18 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌بردای 2K نیز از دیگر قابلیت‌های این محصول است. اما نکته اصلی استفاده از اندروید نسبتا خالص است که با سیستم امنیتی خود بلک‌بری مزین شده است. این‌گونه شما با سیستمی سریع و امن مواجه خواهید شد. این محصول از اندروید 5 بهره می‌برد و به اندروید مارشملو ارتقا پیدا کرده است، گرچه همچنان اطلاعی در مورد اندروید نوقا موجود نیست. تنها عیبی که می‌توان به محصول گرفت بالا بودن وزن آن است که حدود 194 گرم است.

what-is-android-one10


DTEK 50

این محصول نیز به تازگی توسط آلکاتل با همکاری بلک‌بری عرضه شده است. صفحه نمایش تمام اچ‌دی 5.2 اینچی به همراه استفاده از پردازنده 617 اسنپ‌دراگون و سه گیگابایت رم کاربری مناسبی را به همراه خواهد داشت. بدنه محصول نیز از فلز و شیشه تولید شده که کلیت آن فلز است. همچنین دوربین 13 مگاپیکسلی محصول نیز تصاویری مناسب ارائه خواهد داد. البته یکی از مشکلات محصول باتری 2600 میلی‌آمپری غیرقابل تعویض آن است که ممکن است برای کاربری بالا مناسب نباشد. اما همراه داشتن اندروید مارشملو نسبتا خالص که با سیستم امنیتی بلک‌بری قوی شده از نکات اصلی محصول است.

what-is-android-one11


غول One Plus

برای پایان معرفی محصولات، محصولی را انتخاب کردیم که به روز‌ترین است و به شدت نیز قدرتمند است. شرکت وان‌پلاس شرکتی چینی است که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند که به نظر بر پایه سیانوژن است و رابط کاربری اکسیژن را همراه خود دارد. این شرکت محصولاتی فوق قوی با قیمتی ارزان عرضه می‌کند.


One Plus 3T

آخرین محصول شرکت که به شدت قدرتمند است و از پردازنده 821 اسنپ‌دراگون بهره می‌برد. شرکت دست و دل بازی کرده و 6 گیگابایت رم درون دستگاه قرار داده است. صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با 401 پیکسل در هر اینچ نیز تصاویری باکیفیت عرضه خواهد کرد. همچنین باتری 3400 میلی‌آمپری محصول با قابلیت Dash Charge بسیار کارآمد است. بدنه دستگاه تمام فلز است و دکمه هوم محصول به سنسور اثرانگشت مجهز شده است. دو دوربین 16 مگاپیکسلی یکی در پشت و یکی در جلو قرار گرفته تا خیالتان را از بابت کیفیت تصاویر راحت کند. این محصول حدود 480 دلار قیمت دارد که نسبت به امکاناتش به شدت خوش‌قیمت است. در پایان نیز همانگونه که گفتیم اندروید این محصول نسبتا خالص است و به جز برخی امکانات اضافه شما با همان اندروید اصیل مواجه خواهید شد. این محصول با نسخه مارشملو عرضه خواهد شد که طبیعتا به نسخه نوقا نیز آپدیت می‌شود.

what-is-android-one12


اندروید اصیل کجا رفته است؟

گوگل اندروید خالی را عرضه نمی‌کند و شاید با خود بپرسید که بالاخره در گوشی‌های تازه از کجا می‌شود اندروید پایه را یافت؟ خب باید گفت که نسبتا فاتحه اندروید خالص در بین اسمارت‌فون‌های بالا رده خوانده شده است. شرکت‌های بزرگ دیگر کاری با این اندروید ندارند و گوگل نیز مشتاق نیست که این اندروید را توسط شرکتی عرضه کند. به جای این امر گوگل اندروید خالص را وارد پروژه اندروید وان کرده است.

اندروید وان چیست؟

اندروید وان پروژه‌ای است که گوگل چندی پیش آغاز کرد. اگر در یک جمله بخواهیم این سیستم‌عامل را توضیح دهیم این جمله خواهد بود :« عرضه اندروید خالص در نسخه‌های مختلف برای محصولاتی نه چندان قوی در کشورهای در حال توسعه.»

کشورهای بزرگ همگی پر شده‌اند از گوشی‌های هوشمند قوی و شرکت‌ها رقابتی نفسگیر را با هم دارند و دیگر بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت در کشورهای پولدار معنایی ندارد. حدود یک میلیارد و نیم جمعیت کره زمین گوشی هوشمند دارند. اما آن همه جمعیتی که از این تکنولوژی بهره نبرده‌اند چه؟ این دقیقا پروژه گوگل است. گوگل تلاش می‌کند تا با همکاری با شرکت‌های خرده‌پای کشورهایی مانند، هند، پاکستان، بنگلادش، ساحل‌عاج و دیگر کشورهای در حال توسعه، محصولاتی مناسب از نظر سخت‌افزاری با قیمتی ترجیحا زیر صد دلار عرضه کند. به این دلیل که سخت‌افزار این محصولات عموما پایین است گوگل شرکت‌ها را مجبور می‌کند که حداقل از نسخه کیت‌کت 4.4 اندروید استفاده کنند و روی آن تغییری انجام ندهند.

what-is-android-one13

در برخی موارد ما شاهد این هستیم که حتی آپدیت نرم‌افزاری به عنوان مثال مارشملو زودتر از موعد روی گوشی‌هایی که زیرنظر اندروید وان شکل گرفته‌اند عرضه می‌شود.

حال این را در نظر داشته باشید، اندروید وان یک سیستم‌عامل جداگانه نیست. یعنی گوگل دوباره از ابتدا کارش را آغاز نکرده است. بلکه یک پروژه است که زیرنظر آن اندرویدهای بعد از 4.4 به صورت خالص و بدون تغییرات عرضه خواهند شد. این پروژه به شدت گسترده است، نه تنها شرکت‌های خرده پا توانایی تولید گوشی را خواهند یافت، بلکه گوگل با شرکت‌هایی مانند Acer، Alcatel، Asus، HTC قراردادی منعقد کرده تا این شرکت‌ها نیز گوشی‌هایی بر پایه این پروژه تولید کنند. همچنین شرکت کوالکام نیز موظف است تا چیپ‌هایی ساده و ارزان‌قیمت تولید کند. شرکت‌هایی مخابراتی بسیاری از کشورها نیز با گوگل همکاری می‌کنند تا در ابتدا برنامه‌ها اقتصادی برای عرضه محصولات پیاده کنند و همچنین مطمئن شوند که گستردگی پوشش اینترنت به قدری خواهد بود که کاربران اندروید وان بتوانند به دنیای مجازی متصل شوند.


کلام آخر

در پایان باید چند نکته را بدانید. اندروید خالص دیگر توسط گوگل روی اسمارت‌فون‌های قوی بازار عرضه نخواهد شد. خود گوگل نیز پیکسل را با اندرویدی دستکاری شده عرضه می‌کند. اندروید خالص تنها بر روی گوشی‌های پروژه اندروید وان که پروژه‌ای اقتصادی است عرضه خواهند شد. پس بدین ترتیب اگر به دنبال اندروید خالی از دستکاری و شخصی‌سازی هستید یا باید یک گوشی از پروژه اندروید وان تهیه کنید، یا این‌که به دنبال مادهایی مانند سیانوژن باشید که اندرویدی نسبتا همانند اندروید خالص عرضه می‌کنند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. مهدی می‌گوید

    من زنفون ۲ دارم روتش کردم و رام lineage با اندروید ۷ روش ریختم خیلی سریع کار می کنه

  2. Gamil می‌گوید

    ال جی 4 من اتومات به اندروید 6 اپدیت شد کیف کردم .اندروید 7 هم به زودی براش عرضه میشه و حالشو میبرم.دمت گرم ال جی
    اندروید خالص کیلویی چند