فناوری یادگیری ماشینی جدید گوگل تصاویر را با کمترین کاهش کیفیت بزرگ‌تر می‌کند

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در هنگام زوم کردن روی یک عکس، متوجه کاهش کیفیت آن تصویر شده باشد. این امر ممکن است یا در اثر کاهش کیفیت تصویر بارگذاری شده به منظور کم کردن حجم آن باشد و یا اینکه توسط دوربینی باکیفیت پایین ثبت شده باشد که در هر دو حالت باعث کاهش جزئیات خواهد شد. گوگل حالا در صدد رفع این مشکل برآمده است.

0

هرچند ابزارهای مختلفی در جهت تصحیح خودکار تصاویر بی‌کیفیت نیز در حال حاضر عرضه شده است، با این حال گوگل نیز روز گذشته از ابزار جدید خود تحت عنوان RAISR رونمایی کرد که با توجه به هوش ماشینی می‌تواند از کاهش کیفیت تصاویر در هنگام زوم کردن جلوگیری کند.

شیوه کار این ابزار بدین گونه است که ابتدا تا حد امکان و از طریق روش‌های مرسوم عملیات زوم را بر روی عکس انجام داده، با این حال پس از آن یک لایه فیلتر هوشمند بر روی تصویر اعمال خواهد کرد تا جزئیات آن را بهبود بخشد. شاید نمونه حقیقی این سیستم را پیش‌تر در فیلم‌های پلیسی دیده باشید که پس از زوم کردن بر روی تصاویر، به وسیله الگوریتم‌هایی نتیجه پایانی را بهبود می‌بخشند.

البته گوگل در توسعه این ابزار از هوش ماشینی نیز بهره گرفته است، به طوری که RAISR به مرور زمان با ارزیابی پارامترهایی همچون میزان روشنایی، رنگ و کنتراست تصاویر خواهد دریافت که کدام فیلتر برای چه عکسی مناسب است. پس این کار در نهایت لبه اجسام در شکل تشخیص داده شده و سعی می‌شود کیفیت هر پیکسل از تصاویر را بهبود بخشد.

googles-prototype-machine-learning-2

برای میزان اهمیت این سرویس، کافی است به نمونه‌های فوق نگاهی بیندازید که تصویر سمت چپ نتیجه روش‌های مرسوم زوم کردن بوده و تصویر سمت راست نیز حاصل کار سیستم زوم کردن و تصحیح خودکار RAISR یا همان وضوح فوق‌العاده بالای تصاویر با سرعت و دقت بالا (Rapid and Accurate Image Super Resolution) است.

googles-prototype-machine-learning-3

البته ناگفته نماند که گوگل تنها شرکتی نیست که بر روی این حوزه فعالیت می‌کند، به طوری که توئیتر نیز با خرید استارتاپ Magic Pony مشغول توسعه فناوری مخصوصی برای ثابت نگاه داشتن کیفیت ویدئوها در زمان زوم کردن است. البته به نظر می‌رسد فناوری توئیتر با توجه به آنکه در تصاویر ویدئویی هر فریم ممکن است ظرف چند ثانیه تغییر کند، به نسبت از الگوریتم پیشرفته‌تری نسبت به RAISR گوگل برخوردار باشد.

theverge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.