کسپرسکی: بسته امنیتی ویندوز ضدرقابتی است!

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ بسته امنیتی را برای محافظت سیستم‌عامل خود قرار داده است که انتظارات معمولی از یک نرم‌افزار امنیتی را برآورده می‌کند، اما ظاهرا مدیر کسپرسکی از این بسته امنیتی دل خوشی ندارد و مدعی شده که بسته امنیتی ویندوز ضدرقابتی است!

0

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ امکانات زیادی را تعبیه کرد که یکی از این امکانات، بسته امنیتی برای محافظت این سیستم‌عامل است، این بسته امنیتی نیازهای اولیه کاربران به نرم‌افزارهای ضد ویروس را بر طرف می‌کند. اگر کاربران تمایل به نصب ویروس یاب دیگری را داشته باشند، باید بسته امنیتی ویندوز را ابتدا غیر فعال کنند و سپس برای نصب آنتی‌ویروس اقدام نمایند. اینجاست که مرد شماره یک کسپرسکی، آقای یوجین کسپرسکی (Eugene Kaspersky) از این بسته امنیتی ویندوز دل خوشی ندارد و نسبت به سیاست ضدرقابتی مایکروسافت گله‌مند است.

از قرار معلوم ناراحتی این مدیر ارشد جدی‌تر از این حرف‌هاست و برای اینکه گله‌گذاری وی جنبه رسمی داشته باشد، شکایت خود را رسما به اتحادیه اروپا و مقامات رسمی روسیه تحویل داده است. وی در این شکایت تاکید دارد که تعامل ویندوز ۱۰ با سایر نرم‌افزارهای ضد ویروس، منصفانه نیست. ویندوز ۱۰ به صورت پیش‌فرض از بسته امنیتی داخل خود استفاده می‌کند و این امر باعث شده است تا سایر توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای ضد ویروس فضایی را برای اظهار وجود نداشته باشند.

کسپرسکی مدعی است در حین ارتقا به نسخه جدید ویندوز، مایکروسافت برنامه‌های ضد ویروسی که پشتیبانی ندارند را به صورت خودکار حذف می‌کند و در عوض از بسته امنیتی خود استفاده می‌‌کند. حتی اگر برنامه ضد ویروس با ویندوز سازگاری داشته باشد، باز هم به کاربر پیامی داده می‌شود با این محتوا که بسته امنیتی ویندوز ۱۰ غیرفعال شده است و یک دکمه بزرگ برای فعال کردن امکانات امنیتی ویندوز در این پیام حضور دارد.

از طرف دیگر کسپرسکی ادعا می‌کند که مایکروسافت وقت مناسبی را در اختیار توسعه دهندگان برنامه‌های ضد ویروس برای سازگاری برنامه خود را آپدیت‌های جدید ویندوز قرار نمی‌دهد. جالب اینجاست که در یک مورد مایکروسافت تنها یک هفته به توسعه‌دهندگان برنامه‌های امنیتی زمان داده تا نرم‌افزار خود را با ویندوز ۱۰ سازگار کنند.

پیام تاریخ انقضای برنامه‌های ویروس‌یاب نیز به مدت سه روز در قسمت اعلان‌های امنیتی ویندوز به گونه‌ای که ممکن است از چشم کاربران دور بماند نمایش داده می‌شود، پس از گذشت این مدت، پیام انقضا برنامه‌‌های ویروس‌یاب در جلو چشم کاربر قرار می‌گیرد. به این ترتیب کاربر ممکن است اصلا متوجه غیر فعال بودن آنتی‌ویروس خود نباشد. اینجاست که بسته امنیتی ویندوز به صورت اتوماتیک فعال می‌شود.

البته یک طرفه نباید به قاضی رفت و در کنار شنیدن صحبت‌های کسپرسکی، باید دید مایکروسافت چه صحبت‌هایی در دفاع از خود دارد. بد نیست بدانید مایکروسافت در پاسخی به ادعای کسپرسکی، متذکر شد که این دو شرکت سابقه همکاری‌های بسیار خوبی را در گذشته با هم در روسیه داشته‌اند و گردن مایکروسافت در برابر قوانین وضع شده برای این شرکت در روسیه از مو هم باریک‌تر است. از طرف دیگر روس‌ها در اتحادیه اروپا نیز در خصوص ادعای کسپرسکی تاکنون سخنی به میان نیاورده‌اند.

engadget.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.