هفت نکته برای افزایش عمر شارژ باتری دوربین عکاسی شما

همه ما درباره نکات و روش‌های بهره‌وری بیشتر عمرمحدود باتری چیزهایی خوانده‌ایم، اما تکلیف عکاس‌ها چیست؟ چطور می‌توان از آخرین توان باتری دوربین‌های DSLR یا بدون آینه، برای گرفتن عکس‌های بیشتر استفاده کرد؟ این ویدئو روش مناسب را به شما عکاسان نشان می‌دهد.

0

یک روز بالاخره این اتفاق می‌افتد. کاملاً مطمئن هستید که تمام باتری‌های دوربین خود را شارژ کرده‌اید، اما به خاطر استفاده نابجا یا هر علت دیگری با تنها یک یا دو باتری کاملاً شارژ شده در کیف خود باقی می‌مانید. حالا باقی باتری‌ها خالی هستند و قرار است که عکاسی یک عروسی بالای 15 ساعت را انجام دهید! چاره چیست؟

شاید در روزهای قدیم باتری‌هایتان یک روز کامل کاری را دوام می‌آوردند و حالا به هر دلیلی (شاید به خاطر استفاده مداوم از باتری‌ها به مدت 2 تا 3 سال؟) هنوز به نصف یک پروژه نزدیک نشده‌اید و آخرین باتری‌تان تنها 50 درصد شارژ دارد.

البته که می‌توانید از دستیار، دوست یا همکار خود بخواهید به نزدیک‌ترین مغازه تجهیزات دوربین برود و چند باتری اضافه بخرد. یا یک شارژر باتری همراه خریداری کنید. برای الآن راهنمایی‌های این‌چنین را کنار گذاشته و سراغ موقعیتی می‌رویم که هیچ راه خارجی ندارید و باید به خودتان تکیه کنید. چگونه می‌توان تا آخرین ذره باتری را هم بهینه استفاده کرد؟

7 نکته‌ای که امروز به آن‌ها می‌پردازیم توسط گروه SLR Lounge گرداوری شده است و امکان دارد برخی از آن‌ها آشنا به نظر برسند. چراکه از تعدادی جهت افزایش عمر باتری گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. از خاموش کردن وای‌فای گرفته تا کم کردن میزان روشنایی LCD، به‌احتمال‌زیاد قبلاً هم به بعضی برخورده‌اید.

بااین‌وجود مرور لیست خالی از لطف نخواهد بود. پس برای حفظ باتری برای دفعه بعدی که به روز کاری شلوغی برخوردید ویدئو را تماشا کرده ادامه مقاله را مطالعه کنید:

تمام اتصالات بی‌سیم دوربین خود را خاموش‌کنید

دوربین‌های امروزی قادر به برقرار کردن اتصالات بیشتری هستند؛ از GPS و وای‌فای گرفته تا بلوتوث و NFC.

حالا این وظیفه شماست که ببینید کدام‌یک از این تنظیمات تشنه به انرژی باتری، به‌صورت پیش‌فرض فعال هستند. مطمئن شوید زمانی که به آن‌ها نیاز ندارید خاموش باشند؛ مثلاً در دوربین‌های سونی تنها کافی است دوربین را بر حالت پرواز یا Airplane Mode قرار دهید!

how-to-conserve-digital-camera-battery-power-01-800x440-other

در دوربین‌های دیگر مثل نیکون و کانن، باید ببینید که دوربین کدام‌یک از قابلیت‌های وایرلس را دارد. گزینه موردنظر را در منو پیداکرده و مطمئن شوید تنها وقتی‌که به آن‌ها نیاز دارید روشن باشند.


تثبیت‌کننده را خاموش‌کنید

تثبیت‌کننده از سویی به‌شدت باتری را مصرف می‌کند و از سویی دیگر اگر با لنزهای طولانی‌تر مثل 70-200 میلی‌متری عکاسی کنید و دست‌هایتان بلرزد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

بنابراین سعی کنید برای لنزهای زوم واید، معمولی یا هر لنز پرایمی که دارید، تثبیت‌کننده تصویر را خاموش‌کنید. اگر یک دوربین بدون آینه یا یک Pentax به همراه تثبیت‌کننده تصویر مبتنی بر حسگر دارید، می‌توانید آن را خاموش‌کنید و درصد زیادی از باتری دوربین را نجات دهید.

how-to-conserve-digital-camera-battery-power-02-800x438

برای استفاده از لنزهای طولانی‌تر مثل 70-200 میلی‌متری هم می‌توانید تثبیت‌کننده را خاموش کرده و از مونوپاد یا تریپاد استفاده کنید. می‌توانید دوربین یا دست خود را به اشیاء محکم، بچسبانید یا حتی تلاش بیشتری در به‌کارگیری تکنیک‌های ثابت نگه‌داشتن دستتان بکنید.

علاوه بر این، به استفاده از لنز پرایم تله‌فتو (مثل 85 میلی‌متری f/1.4) برای عکاسی موشن‌استاپ در نور کم هم فکر کنید. البته با یک لنز 85 میلی‌متری باید اندکی به سوژه نزدیک‌تر بشوید، اما چندان مشکل بزرگی نیست.


تمیزکننده خودکار حسگر را خاموش‌کنید

در شرایط عادی می‌توانید تنظیمات آن را بر بیشترین حالت ممکن قرار دهید؛ یعنی هر بار که دوربین خاموش و روشن می‌شود، حسگر را هم به‌صورت خودکار تمیز کند. کانن، نیکون و سونی همه این قابلیت را دارا هستند.

how-to-conserve-digital-camera-battery-power-03-800x438

اما اگر سعی دارید دوام باتری را برای یک سفر چندروزه در طبیعت یا یک عروسی طولانی افزایش دهید، باید به منوی دوربین واردشده و این قابلیت را به‌طورکلی خاموش‌کنید. حسگر به‌سرعت کثیف نمی‌شود و می‌توانید آن ذره از توان باتری که برای عکس گرفتن نیاز دارید را ذخیره کنید.


بازبینی عکس را غیرفعال کنید

برخی از عکاسان ترجیح می‌دهند که بعد از گرفتن یک عکس آن را مشاهده کنند چراکه مایل‌اند نگاهی به هیستوگرام یا نقاط زیادی روشن آن بیندازند.

در بازبینی عکس‌ها در LCD دوربین، راه‌های مختلفی برای کمک به حفظ باتری وجود دارد. می‌توانید این قابلیت را به‌طورکلی غیرفعال کنید. می‌توانید زمان بازبینی عکس را به‌جای چند دقیقه یا حتی 30 ثانیه، بر 1 یا 2 ثانیه قرار دهید.

how-to-make-your-digital-camera-batteries-last-longer-01-800x437

به خاطر بسپارید در دوربین‌های نیکون می‌توانید نه‌تنها مدت بازبینی عکس، بلکه زمان نمایش منوها یا اطلاعات مختلف را هم کاهش دهید. حتی می‌توانید زمان نمایش نوار روشنایی را هم بر چند ثانیه تنظیم کنید!


میزان روشنایی LCD دوربین را کاهش دهید

این هم یک مورد قابل پیش‌بینی دیگر. امیدواریم که تا الآن نحوه استفاده از هیستوگرام دوربین را یاد گرفته باشید. در این صورت حتی با قرار دادن روشنایی LCD دوربین بر 1- یا 2- هم می‌توانید نور عکس‌ها را به‌خوبی تنظیم کنید. مسلماً صفحه‌نمایش بسیار تاریک‌تر دیده می‌شود و در روشنایی خورشید باید کاملاً به هیستوگرام تکیه کنید، اما عادت کردن به آن بسیار آسان است.

how-to-make-your-digital-camera-batteries-last-longer-02-800x440

البته اگر عکاسی یک عروسی را قبول کرده‌اید و در محیط بسته قرار داشته باشید، LCD تاریک می‌تواند به نفعتان باشد. روشنایی صفحه‌نمایش دوربین را تا 3- یا 5- هم پایین ببرید. از افزایش دوام باتری شگفت‌زده خواهید شد!


وقتی عکس نمی‌گیرید دوربین خود را خاموش‌کنید

این مورد بااینکه بسیار منطقی به نظر می‌رسد، به‌اندازه 5 تا 10 سال پیش مفید نخواهد بود. دوربین‌های امروزی بسیار بهینه عمل می‌کنند و دوربین‌های کانن شهرتی در خصوص کم‌مصرف کردن باتری در طول روز و درزمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود دارند. بسیاری از عکاسان عروسی، دوربین خود را یک روز کامل روشن می‌گذارند و به مشکلی برنمی‌خورند.

بااین‌وجود لازم به ذکر است که همچنان بهترین راه ذخیره باتری دوربین، خاموش کردن آن در مواقع بیکاری است. حتی اگر بین 1 تا 5 درصد شارژ داشته باشید، با عکاسی محتاطانه و خاموش کردن زیاد، می‌توانید به‌اندازه چند صد عکس دیگر نیز از باتری کار بکشید.


باتری‌های فرسوده را با باتری‌های نو جایگزین کنید

در ابتدا بگوییم که بهتر است باتری‌های خود را شماره‌گذاری کنید تا بتوانید وضعیت هرکدام را به خاطر بسپارید. هردو دوربین‌های پیشرفته و نیمه پیشرفته نیکون و کانن به قابلیتی در منو مجهز هستند که درصد باتری باقی‌مانده و تعداد عکسی که گرفته‌اید را به شما نشان می‌دهد. دفعه بعدی که عکاسی یک عروسی را به عهده داشتید و اخطار باتری کم را در نمایاب مشاهده کردید، به منو رفته و درصد باتری به همراه تعداد عکس‌های گرفته‌شده را هم به خاطر بسپارید. معمولاً تا رسیدن به 10 درصد باتری باید 1000 عکس گرفته باشید. اگر نکات بالا را رعایت کنید، تا زمان رسیدن به 15 درصد باتری احتمالاً 1200 یا 1300 عکس گرفته‌اید!

how-to-make-your-digital-camera-batteries-last-longer-03-800x439

با چک کردن مداوم این منو کم‌کم می‌توانید متوجه کم شدن توان باتری دوربین بشوید. در این مثال اگر به پنج درصد رسیده و تنها چند صد عکس گرفته و هیچ ویدئویی هم ضبط نکرده باشید، مشکلی برای باتری به وجود آمده است. (البته یک فیلم‌بردار هم می‌تواند از این تکنیک برای تشخیص اینکه باتری دوربینش کهنه‌شده استفاده کند.)

بسیاری از دوربین‌های امروزی به مقیاسی برای تشخیص سلامت یا عمر باتری مجهز شده‌اند، اما استفاده از روش بالا و توجه به مدت‌زمانی که باتری شارژ نگه می‌دارد روش کارآمدتری برای تشخیص سلامت باتری است.


نتیجه‌گیری

تمام موارد را توضیح دادیم. امیدواریم به‌عنوان یک عکاس حرفه‌ای هیچ‌وقت با باتری کم مواجه نشوید. البته هر عکاس قابلی باید یک شارژر ارزان‌قیمت را خریداری کرده و برای موارد اضطراری در کیف لوازم عکاسی‌اش نگه دارد. حالا اگر باتری خود را اشتباه در شارژر قرار دهید یا به هر دلیلی یک یا دو عدد از باتری‌ها شارژ نشوند، برای ادامه دادن میدانید که چه‌کاری باید انجام دهید.

slrlounge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.