معرفی اپلیکیشن استادیار: مدیریت هوشمند کلاس‌ها و دانشجویان

اپلیکیشن فارسی استادیار را می‌توان اولین و جامع‌ترین اپلیکیشن همراه و کمکی برای اساتید دانشگاه دانست که به آن‌ها در مدیریت کلاس و دانشجویان کمک می‌کند.

0

اپلیکیشن استادیار خصوصاً برای اساتیدی که با چندین کلاس و ده‌ها یا صدها دانشجو سروکار دارند اپلیکیشنی ایده‌آل محسوب می‌شود. استادیار در حال حاضر برای سیستم‌عامل اندروید و گوشی‌ها و تبلت‌های مجهز به این سیستم‌عامل عرضه شده است. این اپلیکیشن به‌صورت رایگان عرضه شده اما برای برخورداری از امکانات کامل از جمله امکان مدیریت 20 کلاس، خروجی PDF، سنجش کیفیت کلاس‌ها و … باید نسخه کامل را با پرداخت درون برنامه‌ای به قیمت 5000 تومان دریافت کنید.

appnet-bazaar


رابط کاربری

ostadyar-1

توسعه‌دهنده استادیار (حسین هدایتی) سعی کرده تا این اپلیکیشن تا حد امکان از زبان طراحی استاندارد متریال گوگل پیروی کند و می‌توان گفت در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. از صفحات راهنمای ابتدایی تا دکمه‌های شناور ایجاد پرونده‌های جدید و منوی کشویی و همچنین رنگ‌های استفاده شده می‌توان المان‌های متریال را به وضوح دید. می‌توان گفت رابط کاربری استادیار در این زمینه استادانه طراحی شده است و اگر امکان تغییر رنگ تم و حالت شب نیز به استادیار اضافه شود قطعاً رابط کاربری آن تکمیل خواهد شد.

عملکرد و امکانات

در اولین اجرای استادیار راهنمایی چندصفحه‌ای و کوتاه برای نمایش امکانات این اپ نمایش داده خواهد شد. البته می‌توانید هر زمان با فشردن دکمه راهنما (?) قابلیت‌های اضافه کردن کلاس، مدیریت، دانشجوها، گزارش‌گیری و … را با تصویر فرابگیرید.

اولین قدم مراجعه به زبانه کلاس جدید، نمایش تمام کلاس‌ها و ساخت یک کلاس جدید است. در این مرحله با ورود به زبانه کلاس‌ها می‌توانید نام دانشگاه، نام کلاس، آدرس ایمیل، آدرس یا شماره تلگرام، ساعت کلاس و روز کلاس را مشخص کنید. با لمس هر کلاس لیست دانشجوها باز شده و می‌توانید با فشردن دکمه بالای صفحه دانشجویان را به همراه شماره دانشجویی به کلاس اضافه کنید. این صفحه می‌تواند به عنوان لیست حضوروغیاب و همچنین ثبت فعالیت‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در این صفحه قادر خواهید بود تا غیبت را مشخص کرده، نمرات تشویقی برای فعالیت کلاسی، تمرین و … و همچنین نمرات منفی برای عدم فعالیت، بی‌نظمی و … در نظر بگیرید.

ostadyar-2

زبانه یادداشت‌ها نیز برای اضافه کردن یادداشت دلخواه شماست. با فشردن دکمه + می‌توانید یک یادداشت با عنوان، متن و اولویت دلخواه اضافه کنید؛ هرچند که جای قابلیت یادآوری آن‌ها خالیست. همچنین قادرید نمایش یادداشت‌ها را بر اساس روز، تاریخ و اولویت تغییر دهید.

در منوی کشویی می‌توانید برای هر کلاس یک نماینده تعیین کرده و شماره تلگرام و آدرس ایمیل او را وارد کنید. به این ترتیب می‌توانید در مواقع نیاز برای یک یا چند نماینده پیامی ارسال کنید تا خبرهای ضروری مثل تغییر ساعت کلاس یا روز امتحان را اطلاع‌رسانی کنید. در این منو همچنین امکان گرفتن خروجی نمره نهایی کلاس‌ها به‌صورت PDF البته در نسخه کامل وجود دارد.

تنظیمات و سایر قابلیت‌ها

اگر مدیریت کلاس و دانشجوها را به این اپ بسپارید قطعاً دوست ندارید کودکتان ناخواسته آن‌ها را دستکاری کند! به همین دلیل امکان تعیین رمز ورود نیز برای استادیار فراهم شده است. امیدواریم در آینده با توجه به APIهای کنونی اندروید قابلیت آنلاک کردن با اثر انگشت نیز به استادیار اضافه شود.

ostadyar-3

در بخش تنظیمات همچنین امکان تعیین عناوین برای نمرات مثبت و منفی مثل فعالیت کلاسی، تمرین، پروژه، بی‌نظمی و … وجود دارد که می‌توانید دقیقاً مقدار نمره مثبت یا منفی را نیز در این بخش تنظیم کنید. در بخش مدیریت غیبت دانشجو که البته در نسخه رایگان فراهم نیست امکان بررسی غیبت‌ها و حذف خودکار دانشجوهای با غیبت‌های بیش از حد مجاز از لیست وجود دارد. کیفیت عملکرد کلاس‌ها نیز که یک امکان دیگر مخصوص نسخه کامل است کلاس‌های شما را بر اساس عملکرد مثبت یا منفی دانشجویان رده‌بندی خواهد کرد.

با فشردن ترم جدید اطلاعات دیتابیس ترم گذشته حذف خواهد شد؛ البته بهتر است پیش از این‌کار با استفاده از گزینه فایل پشتیبانی یک نسخه پشتیبان از اطلاعات تهیه کنید. امکان تهیه خودکار و ماهانه نسخه پشتیبان نیز در نسخه کامل وجود دارد. البته ترجیح می‌دادیم ورود به اپلیکیشن به کمک اکانت گوگل امکان‌پذیر بود و نسخه پشتیبان نیز به‌صورت ابری و نه در حافظه داخلی دستگاه انجام می‌شد تا خطر از بین رفتن اطلاعات وجود نداشت.

جمع‌بندی

اپلیکیشن استادیار را می‌توان کامل‌ترین اپلیکیشن بومی برای اساتید دانشگاه‌ها دانست. نسخه رایگان این اپ اما امکانات بسیار محدودی دارد هر چند که پرداخت 5000 تومان آن هم یک‌بار نسبت به امکانات و طراحی اپ ارزشش را دارد. استادیار البته بی‌نقص نیست اما سازنده آن در تلاش است تا با به‌روزرسانی‌های پی‌درپی این اشکالات را رفع کرده و ویژگی‌های بیشتری نیز به آن اضافه کند.

 

نکات مثبت:

  • طراحی عالی رابط کاربری
  • امکان تعیین نماینده و ارسال پیام
  • مدیریت آسان کلاس‌ها و نمایش برنامه
  • خروجی PDF
نکات منفی:

  • عدم امکان ذخیره ابری
  • امکانات محدود نسخه رایگان

دریافت استادیار از بازار به صورت رایگان

appnet-bazaar

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.