آیا سری Call of Duty از واقعیت فاصله گرفته است؟

سری کالاف دیوتی مدتی است که از ریشه‌های خود فاصله گرفته و به فضاهای رباتیک و خارج از جو رسیده است. به همین دلیل پیگیر این قضیه شدیم که آیا این سری پرطرفدار مسیر درستی را در پیش گرفته است یا خیر. در ادامه با فارنت همراه باشید…

2

هنگامی که شرکت Activision بازی Call of Duty: Infinite Warfare را معرفی کرد، به شخصه مجذوب آن نشدم. منظورم این است که بازی خوبی است اما حضور سفینه‌های فضایی در سری کالاف دیوتی؟ وقتی که در رابطه با این سری فکر می‌کنم، بیشتر به یاد جنگ‌های واقعی‌تر از جنگ در فضاپیماها می‌افتم و در این طرز فکر براساس نظراتی که در رابطه با تریلر معرفی بازی Call of Duty: Infinite Warfare انتشار یافته است، تنها نیستم. در نسخه قبلی بازی یعنی Call of Duty: Black Ops III شاهد تکنولوژی‌های پیشرفته و لباس‌های رباتیک بودیم اما به هیچ وجه یک جنگ تخیلی نداشتیم. در حال حاضر حتی لباس‌های رباتیک در واقعیت نیز و توسط متخصصین برجسته ارتش آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته است و با چیزی چندان خارج از واقعیت روبه‌رو نیستم.

مواردی که در نسخه اینفینیت وارفر به کار گرفته شده‌اند، حتی در آینده دور نیز نمی‌توان متصور شد. برای اینکه با این موضوع بهتر کنار بیاییم، تصمیم گرفتیم به سراغ چند نفر برویم. اول با آقای Peter W. Singer، متخصص تدابیر جنگی ارتش، سپس با تیم توسعه‌دهنده در استودیو Infinity Ward تماس گرفتیم.

call-of-duty-series-lost-touch-with-reality-03667676

Peter W. Singer استراتژیست و عضو قدیمی New America Foundation، دبیر مجله Popular Science و یکی از نویسندگان کتاب جدید و جالب Ghost Fleet: A Novel of the Next World War است. وی همچنین نویسنده یکی از برترین کتاب‌ها در زمینه جنگ‌های مدرن به نام Wired for War: The Robotics Revolution and Conflict in the 21st Century است. او با بازی‌های ویدیویی نیز ناآشنا نیست و در گذشته نقش مشاور را برای فرنچایز کالاف دیوتی ایفا کرده است. پیتر در رابطه با این نقش گفت:

بیشترین تاثیر نظرات من را در سری Black Ops این فرنچایز شاهد هستیم. اوایل جلسات زیادی را درباره اینکه نحوه زندگی در جهان آن دوره چگونه خواهد بود، برگزار می‌کردیم. اینکه وضعیت ژِئوپلِتیک(جغرافیای سیاسی)، درگیری‌های قابل پیش‌بینی در مناطق مختلف،  سلاح و پیشرفت تکنولوژی‌ها به چه شکل خواهد بود.

در بین صحبت‌ها از وی سوال کردیم که آیا سازندگان استودیو Infinity Ward در ساخت جدیدترین نسخه کالاف دیوتی زیاده‌روی کرده‌اند یا نه و جواب پیتر این بود که شاید نه. او در این زمینه می‌گوید که در آینده باید منتظر جنگ‌های چند جبهه‌ای باشیم و علاوه بر جبهه‌های زمینی، دریایی و هوایی، باید خود را برای دو جبهه دیگر نیز آماده کنیم. یکی از این جبهه‌ها که اکنون نیز شاهد فعالیت آن هستیم، جنگ فضای مجازی است. اگر مقداری دقت کنید، متوجه می‌شوید که اکثر فعالیت‌های اقتصادی، ارتباطی و حتی نظامی نیز با استفاده از همین فضای مجازی انجام می‌گیرد. مورد دیگر مربوط به خارج از جو زمین خواهد بود چون پیامد فعالیت‌های خارج از جو مستقیماً به زمین برمی‌گردد. پیتر یادآور شد که در حال حاضر کشورهایی مانند چین، روسیه و ایالات متحده دارای سلاح ضدماهواره‌ای هستند تا در صورت لزوم ماهواره‌های طرف مقابل را منهدم سازند. هیچ دلیلی وجود ندارد که فقط زیرساخت‌های فضایی مرتبط با فعالیت‌های نظامی جزو اهداف باشند و هر نوع ماهواره موجود در جو می‌تواند هدف حمله قرار گیرد تا زندگی مردم کشور مقابل را سخت کند.

call-of-duty-series-lost-touch-with-reality-8434344

اگر نگاهی به اطراف خود داشته باشیم، می‌بینیم که به صورت انکارناپذیری به همین ماهواره‌ها وابسته‌ایم. از برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا GPS و فعالیت‌های نظامی همگی به آن دستگاه‌هایی بستگی دارند که در آسمان قرار گرفته‌اند. جنگ‌های فضای جو زمین قطعا برنده واقعی جنگ بر روی زمین را تعیین می‌کند. همانطور که در گذشته و در جنگ جهانی دوم، نیروهای هوایی برنده را مشخص کردند.

اما سوالی که مطرح شد این است که آیا نیروی دریایی در آینده می‌تواند یک ناوگان فضایی داشته باشد. به نظر مقداری دور از دسترس می‌رسد و پیتر در این مورد می‌گوید:

در این مورد نمی‌توان قضاوت کرد. همانطور که Arthur C. Clarke عنوان کرد هر تکنولوژی پیشرفته را می‌توان یک جادو دانست، تفکرات مردم در مورد 40 سال آینده نیز بسیار جذاب است و چه کسی می‌داند که قرار است با چه چیزهایی روبه‌رو شویم.

call-of-duty-series-lost-touch-with-reality-0548897845

پس از گفتگو با پیتر حسی مانند قضاوت زودهنگام به سراغم آمد و شاید در این مدت تیم سازنده اینفنتی وارد راه درست را در پیش گرفته است و من و بخش اعظمی از طرفداران سری کالاف دیوتی در اشتباه بوده‌ایم. شاید قضاوت ابتدایی ما به خاطر افکار محدود در مورد زمانی که در آن قرار گرفته‌ایم باشد.

بر همین اساس و کنجکاوی در مورد اینکه تیم سازنده چگونه می‌خواهد اینفینیت وارفر را برای طرفدارانش قابل درک کند، صحبتی با آقای Taylor Kurosaki، فردی که به مدت 12 سال در استودیو ناتی‌داگ اوقات خود را با کار بر روی سری آنچارتد می‌گذراند، داشتیم. وی دو سال و نیم گذشته را با کار کردن بر روی داستان کالاف دیوتی اینفاینایت وارفر سپری کرده است. کوروساکی معتقد است همانطور که جنگ‌های گذشته بر روی کنترل منابع بوده، دلیلی ندارد که جنگ‌های آینده نیز چنین علتی نداشته باشند. وی می‌گوید:

جایی که منابع موجود است، پول حضور دارد. جایی که پول باشد، کشمکش وجود دارد و جایی که کشمکش باشد متاسفانه در اکثر موارد تنها با زور بازو و نیروهای نظامی حل می‌شود و این آغاز ایده داستان ماست. در بازی اینفینیت وارفر شاهد حضور انسان بر روی چندین سیاره هستیم. قطعا وقتی چند سیاره قابل زندگی پیدا شوند، از فشاری که توسط جمعیت حاضر بر روی زمین وارد می‌شود، کاسته شده و زندگی بهتر و شادتری در انتظار انسان‌ها خواهد بود اما چه اتفاقی می‌افتد اگر در این میان افرادی باشند که ادعای مالکیت این سیارات را داشته باشند؟ قطعا آینده مناسبی در انتظار چنین اتفاقی نخواهد بود…


در اینفینیت وارفر شاهد اتحاد نیروهای کره زمین زیر یک سازمان واحد به اسم SATO هستیم که دارای یک ناوگان عظیم به همراه حاملان، فضاپیماهای جنگی و کشتی‌های فضایی کوچک است. این تشکیلات نیاز به همکاری کامل و مرتب یکدیگر دارند تا بتوانند از پس جدی‌ترین مشکلات خود نیز برآیند. وظیفه آن‌ها برقراری آرامش در محیط است اما انجام آن به سادگی گفتنش نیست. برطبق گفنه‌های کوروساکی، استودیو اینفنتی وارد همکاری گسترده‌ای با ارتش دارد و می‌توانند به راحتی واقعی‌ترین سلاح را شبیه‌سازی کنند. با ورود به دنیای اینفینیت وارفر، کوروساکی و همکارانش باید انقلاب بعدی در زمینه سربازان جنگی را رقم بزنند. جواب آن‌ها Special Combat Air and Recon یا به اختصار SCAR است. بهترین و برترین سربازانی که به راحتی دست گرفتن سلاح جنگی و استفاده از آن‌ها، می‌توانند سفینه‌های فضایی و جنگی را هدایت کنند.

کوروساکی در این باره گفت که با فرمانده ارشد نیروهای دریایی صحبتی داشتیم و وقتی در رابطه با آینده حرفه آن‌ها سوال کردیم، لبخندی زد و به بالا اشاره کرد اما نه به آسمان بلکه به مکانی بالاتر از ابرها و جو زمین اشاره داشت. با این سخنان باید بیشتر و بیشتر به ایده کلی بازی اینفینیت وارفر باور داشته باشیم. همچنین وی ادامه داد که توانستیم سخنی با نیروهای ویژه SEAL داشته و تجربیات بسیاری را کسب کنیم. با استفاده از همین تجربیات، تصمیم به معرفی سربازانی جدید تحت عنوان SCAR گرفتیم.

call-of-duty-series-lost-touch-with-reality-12154878

یک سرباز با تلاش و بهره‌گیری از خلاقیت می‌تواند به SCAR بپیوندد اما در جاذبه صفر یک سرباز تعلیم‌دیده چگونه باید مبارزه کند؟ مهم‌ترین چیزی که در جاذبه صفر نیاز است، چیست؟ کوروساکی در این باره مدعی شد جواب آن را از نیروهای ویژه ارتش جویا شدیم و همگی گفتند که اولین مورد باید کاورگیری یا همان پناه‌گیری به موقع و سریع باشد و به این شکل بود که اسلحه قلابی(Grapple Weapon) بازی Infinite Warfare متولد شد.

با نزدیک شدن به پایان صحبت‌هایمان حس بهتری نسبت به ایده بازی اینفینیت وارفر پیدا کردم و بخش اعظمی از این حس را کوروساکی در من ایجاد کرد. شاید در آینده نزدیک شاهد طراحی سلاحی جدید باشیم که شرایط جنگیدن چه در زمین و چه در فضا را کاملا تغییر دهد. به هر حال اگر بخواهیم به موضوع بازی Call of Duty: Infinite Warfare برگردیم، شاید اگر تیم سازنده خواهان فروش بالای بازی باشد، باید آینده واقع‌گرایانه را کنار می‌گذاشت و بیشتر به ریشه‌هایش بازمی‌گشت تا نظر طرفدارانش را برمی‌گرداند اما به هر حال چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، بازی کالاف دیوتی اینفینیت وارفر چند روز دیگر به صورت رسمی عرضه می‌شود و نظر نهایی را باید پس از تجربه آن داد اما شاید منتقدان و سایت‌های برتر نمره‌گذاری بازی‌ها به داد این نسخه برسند چون با واکنش سختی که طرفداران به ویدیو پیش‌نمایش این عنوان داشتند، بعید است افراد زیادی به سراغ تجربه آن بروند.

Polygon

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Amirmehrab می‌گوید

    من هم کال اف های بلک اپس ۲و ۱ ومددن وارفا ۲و۱ با جنگ در جهان رو بازی کردم به نظ م اون قدیمی هاش خیلی خوب بودن مخصوصا بلک اپس ۱

  2. محمد مهدی می‌گوید

    سلام من از کالاف 4 تا 13 در pc بازی کردم.در هر قسمتماجرای جدیدی رخ میدهد.اما به نظر من بهترین کالاف ها 5،7،8،و12 است.این کالاف 13 هم از واقعیت خیلی خارج شده اما گیم پلی و گرافیک واقعا حرف نداره.