کوالکام اولین مودم موبایلی 5G خود اسنپ‌دراگون X50 را رونمایی کرد

در حالی که مقامات رسمی کره اعلام کرده‌اند برنامه‌ریزی گسترده‌ای را به‌منظور ارائه پیش‌نمایشی از سرعت اینترنت نسل پنجم در المپیک زمستانی 2018 که در این کشور برگزار خواهد شد، تدارک دیده‌اند، شرکت کوالکام روز گذشته از اولین مودم موبایلی سازگار با شبکه 5G رونمایی کرد که اتصال گوشی‌های هوشمند فعال در المپیک زمستانی کره به این شبکه را فراهم می‌سازد.

0

در حال حاضر اکثر ما از ارتباطات با سرعت 4G بر روی گوشی‌های هوشمند خود بهره می‌بریم و شاید اکنون صحب کردن از نسل پنج کمی دور از ذهن یا زیاده‌روی به‌نظر برسد، با این حال احتمالا ارتقاء به نسل پنجم همان تاثیری را خواهد گذاشت که زمان انتقال از 2G به 3G شاهدش بودیم.

نسل پنجم تکنولوژی ارتباطی، شبکه‌ای را بنیان خواهد نهاد که می‌تواند انتقال اطلاعات را با سرعتی تا ۲۰ گیگابیت برثانیه انجام دهد. با این سرعت کاربران می‌تواند فیلم‌های اچ‌دی را در عرض چندثانیه دانلود کنند. در مقایسه، اینترنت 4G می‌تواند سرعتی تا ۱۵۰ مگابیت برثانیه را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

شبکه 5G  ظرفیت آن را داراست تا بتواند متوسط سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را بر روی بیش از یک میلیون دستگاه مجهز به قابلیت اینترنت اشیا در مساحت یک کیلومتر مربع تحویل دهد. در همین حال اولین مودم سازگار با شبکه 5G دنیا که توسط کوالکام با نام اسنپدراگون X50 معرفی گردیده، این امکان را برای سازندگان گوشی ها تبلت ها فراهم میکند تا محصولات آینده خود را تا بازی های زمستانه سال 2018 کره به این فناوری تجهیز کنند.

کوالکام اعلام کرده اسنپ‌دراگون X50 که با شبکه 28 گیگاهرتزی (معروف به mmWave) سازگار بوده، می‌تواند امکان تبادل اطلاعات را تا سرعت 5 گیگابیت در ثانیه را ارایه کند. همانطور که گفته شد، به طور متوسط در شبکه 4G، سرعت دانلود با 150 مگابیت برثانیه می رسد، از این رو اسنپ‌دراگون X50 بدون شک دنیای جدیدی از دانلود با سرعت گیگابایتی را ارائه خواهد کرد.

مدیر عامل کوالکام در این مراسم اعلام کرد که البته برای دستیابی به سرعت دانلود گیگابایتی در گوشی‌های هوشمند، باید از آنتن های MIMO با قابلیت beamforming هوشمند و ردیابی تابش امواج استفاده کرد. مودم جدید کوالکام با شبکه های مخابراتی 4G/5G و همچنین شبکه وایرلس ثابت سازگاری داشته و این یعنی انکه در صورت نبود سیگنال 5G، می‌توانید به شبکه نسل چهارم نیز متصل شوید.

کوالکام همچنین اعلام کرده که مودم X50 قابلیت یکپارچه شدن با تمامی تراشه های نسل جدید این شرکت را به طور موازی با مودم LTE خواهد داشت. چانگ-گای هوانگ مدیرعامل KT Telecom، در جریان کنگره جهانی موبایل 2015 به خبرنگاران گفت که احتمال راه‌اندازی تجاری این فناوری در المپیک زمستانه 2018 کره وجود دارد، با این حال رجیو سوری، مدیر بخش شبکه نوکیا این راه‌اندازی را آزمایشی عنوان کرد. به‌نظر می‌رسد حتی برای راه‌اندازی آزمایشی نیز به زمانی بیشتر از 3 سال نیاز باشد.

در هر حال بدیهی است که ساخت دستگاه های سازگار با فناوری 5G، مستلزم آن است که پیش از آن سرانجام استاندارد جهانی این شبکه توسط اپراتورهای جهانی تصویب شود، از این رو بعید به نظر می رسد که زودتر از سال 2018 شاهد معرفی گوشی یا گجت هوشمندی باشیم که به صورت تجاری قابلت اتصال به شبکه 5G را داشته باشد.

androidheadlines

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.