گوگل دلیل عدم استفاده از لرزش‌گیر OIS در دوربین گوشی‌های پیکسل را اعلام کرد

در هفته گذشته گوگل گوشی هوشمند پیکسل خود را معرفی کرد و ادعا کرد که این گوشی بهترین دوربین را در میان گوشی‌های هوشمند دارد؛ اما این گوشی در مقایسه با آیفون فاقد قابلیت مهم لرزشگیر OIS است.

0

گوشی پیکسل به‌جای اینکه به‌صورت فیزیکی لرزش عکس‌ها را کاهش دهد، از ورودی‌ها و اطلاعات ژیروسکوپ داخلی گوشی برای اصلاح لرزش‌ها بهره می‌برد.

از آن زمان گوگل تصمیم گرفت که علت استفاده از لرزشگیر الکترونیکی EIS به‌جای لرزشگیر اپتیکال OIS را بیان کند. در جامعه مجازی کاربران پیکسل، کاربری به نام Jake Crystal تصمیم گرفت که درباره علت این انتخاب سؤال بپرسد:

چرا گوگل از لرزشگیر الکترونیکی به‌جای لرزشگیر اپتیکال استفاده کرده است؟ آیا EIS نسبت به OIS برتری دارد؟

Isaac Reynolds رئیس بخش دوربین گوگل که درگذشته عکس‌هایی از دوربین این گوشی را به اشتراک گذاشته بود پاسخی طولانی به این سؤال داد:

EIS و OIS اهداف کاملاً جداگانه‌ای دارند، پس نمی‌توانید بپرسید که کدام بهتر یا بدتر است. معمولاً OIS عکس و فیلم‌برداری در نور کم را با برطرف کردن لرزش‌های هر فریم به‌صورت فیزیکی، بهبود می‌بخشد. EIS به‌صورت بهبودیافته از یک فریم ویدئو به فریم بعدی حرکت می‌کند و به‌این‌ترتیب لرزش‌هایی که در زمان ثبت ویدئو بر نتیجه کار تأثیر گذاشته را کاهش می‌دهد. معمولاً از OIS برای عکس و از EIS برای ویدئو استفاده می‌شود.

OIS هنوز هم تنها در عکس‌برداری‌های با نور کم مورداستفاده قرار می‌گیرد. لرزش‌های دوربین را کم می‌کند تا در نور کم بتوان مدت‌زمان طولانی‌تری را به نوردهی اختصاص داد، اما نتیجه این کار بیشتر شدن موشن بلور یا تار شدن فریم است. استفاده از OIS نکات منفی خودش را دارد، یک نمونه افزایش اندازه فیزیکی دستگاه است. اگر قرار بود پیکسل هم از OIS استفاده کند، کوچک و باریک ساختن این دستگاه دشوار می‌شد.

بااینکه پیکسل از OIS استفاده نکرده است، هنوز هم درزمینهٔ عکس‌های کم‌نور خوب عمل می‌کند و می‌تواند با سایر دستگاه‌هایی که دارای ماژول OIS هستند به رقابت بپردازد. می‌توانیم الگوریتم‌های قدرتمند نرم‌افزار دوربین این گوشی نظیر HDR+ را مسئول توانایی آن بدانیم. با استفاده از الگوریتم‌های نرم‌افزاری به‌جای سخت‌افزار OIS، گوگل می‌تواند دوربین کاربران را به‌مرورزمان و به کمک آپدیت‌ها بهبود بخشد.

درنهایت، پیکسل بدون OIS هم می‌تواند بهترین عکس‌های گرفته‌شده در نور کم را برایتان تولید کند و البته مهم‌ترین بخش تولید عکس‌های بهتر است، نه شیوه‌ای که پیکسل آن را انجام می‌دهد.

petapixel

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.