لغزش سامسونگ، موقعیت طلایی گوگل؛ آیا پیکسل جای گلکسی را پر خواهد کرد؟

چند روز پیش مقاله‌ای را در فارنت منتشر کردیم با این مضمون که پیکسل گوگل چه تاثیری بر آینده تکنولوژی خواهد داشت. اما اتفاقات اخیر و اخبار پیرامون نوت 7 ما را به این فکر واداشت که در چنین فرصتی پیکسل گوگل چه خواهد کرد؟ با ما همراه باشید.

2

12 مرداد ماه امسال سامسونگ از نوت 7 پرده‌برداری کرد. محصولی که به شدت خوب بود. پردازنده غول‌آسای هشت‌هسته‌ای و صفحه‌نمایشی با 518 پیکسل در هر اینچ و 4 و 6 گیگ رم در نسخه‌های مختلف همگی نوید معرفی یک محصول غول‌آسا و قوی را می‌دادند و نوت 7 این قابلیت را داشت تا نام خود را در تاریخ ثبت کند. اما اشتباهاتی که سامسونگ در عرضه و ساخت این محصول داشت، و ضربه‌های فراوانی که این محصول به بدنه‌ی این شرکت زد خیلی بیشتر از یک سری ضرر مالی بودند. سامسونگ مطمئنا از پس ضررهای مالی برخواهد آمد. این شرکت طبیعتا با استراتژی‌های خود دوباره چرخه سودآوری شرکت را سرعت خواهد بخشید اما ضربه‌ای مهلک به برند سامسونگ وارد شد، ضربه‌ای که مشخص نیست دقیقا چه زمانی از یاد خواهد رفت.

سامسونگ برای جلو افتادن از عرضه آیفون و کسب فروش بیشتر خط تولید نوت 7 را تندتر کرد و تلاش کرد تا سریع‌تر این گوشی را تولید و عرضه کند. در نتیجه این محصول نتوانست میزان زیاد باتری خود را کنترل کند و سرانجام باتری محصول آتش گرفت. بقیه اتفاقات تاریخی شد، سامسونگ تا مدتی واکنشی نداشت و پس از مدتی تعدادی کثیری دستگاه را بازگرداند و تلاش کرد تا آن‌ها را تعمیر کند. اما نسخه بهبودیافته نیز دردی را دوا نکرد و آتش گرفت. سامسونگ پس از مدتی سکوت سخن گشود و اعلام کرد که نوت 7 را دیگر تولید نخواهد کرد و از همه کاربران خواست تا نوت 7 خود را خاموش کنند. این اتفاق، اتفاقی هولناک و در عین حال دردناک بود که یک کمپانی به بزرگی سامسونگ در آخر مجبور شود همه چیز را متوقف کند و شکست را بپذیرد. شکستی که گوگل می‌تواند بردی بی چون و چرا را از آن تجربه کند.

silver-galaxy-s7-edge

سامسونگ از اواخر 2014 تا به حال دوره‌ی خوشی را داشت. محصولات این شرکت همانند اس 6 و 7 و یا ساعت هوشمند Gear S2 نظرات منتقدین و مصرف‌کنندگان را جلب کردند. بالاخره این شرکت توانسته بود محصولاتی را خلق کند که فوق‌العاده باشند و فروشی فوق‌العاده نیز داشته باشند، برند سامسونگ ارزش بالایی داشت. اما پس از تمامی این پیشرفت‌ها بالاخره مشکل همیشگی سامسونگ یقه این شرکت را گرفت، این که سامسونگ تنها یک سازنده‌ی سخت‌افزار است و هیچ حرفی در زمینه نرم‌افزار برای گفتن ندارد.

برای دست‌یابی به یک محصول خوب و قوی باید یک مثلث قوی ساخته شود. ترکیبی از سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌دهی مناسب باعث می‌شود تا شما به محصولی دست یابید که فروشی خوب خواهد داشت و برندی قابل‌اعتماد خواهد ساخت. اگر بخواهیم تشبیه کنیم، سخت‌افزار خوب مانند یک لبخند جذاب است، نرم‌افزار خوب مانند یک حس شوخ‌طبعی است و سرویس‌دهی خوب به خصوصیاتی تشبیه می‌شود که اگر در یک شخص نباشند شما برایش دلتان تنگ خواهد شد. سامسونگ تا به این تاریخ یک کمپانی موفق تک‌وجهی بوده است. همیشه تلاش کرده تا مشخصات سخت‌افزاری فوق‌العاده، دوربینی جذاب و طراحی‌های فوق‌العاده زیبا را در محصولات خود به کار گیرد. این‌ها بسیار مهم هستند اما در آخر تنها سخت‌افزار است و حال تصور کنید چنین شرکتی از زمان عرضه یکی از قوی‌ترین محصولات خود مورد سرزنش قرار گرفته که نتوانسته سخت‌افزارش را به خوبی تولید کند.

البته شاید پیش خود بگویید سامسونگ که هم نرم‌افزار خوبی دارد و هم پشتیبانی در اختیار دارد، وگرنه نمی‌توانست بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان باشد. اما گذشته از قابلیت Samsung Pay این شرکت تماما از نظر نرم‌افزاری محتاج گوگل است و بدون گوگل شما یک گوشی تایزنی خواهید داشت با یک مشت هسته پردازنده که درون دستگاه قرار دارد! به زبان ساده‌تر فرمول موفقیت سامسونگ این بود که اندروید را بتازاند و محصولاتی را بسازد که آنقدر قوی هستند و مشخصات بالایی دارند که رقبای دیگر نمی‌توانند به آن دست یابند، اما حالا کار سامسونگ به جایی رسیده که مشتریان باید به این فکر باشند که این همه مشخصات در صورتشان منفجر نشود!

Samsungs-brand-less-Note-7-in-pictures

چنین رخدادی برای سامسونگ بسیار سخت خواهد بود و اگر زمان بگذرد شاید دوباره این شرکت به فروش طلایی خود دست یابد، اما در این راه، حال این شرکت با مشکل بزرگ‌تری به نام پیکسل گوگل مواجه خواهد شد. گوشی‌های گوگل همیشه با رقبایی همچون اپل و سامسونگ مواجه بوده‌اند و نتوانستند آن قدرت خود را نشان دهند، پیکسل گوگل این اواخر نشان داد که می‌تواند دستگاهی انقلابی و فوق‌العاده باشد اما مطمئنا پشت فروش‌ گوشی‌های سامسونگ نابود می‌شد. اما خبر خوب برای پیکسل این است که یکی از رقبای قدیمی از میدان کنار رفته و حال پیکسل می‌تواند تبدیل به پادشاه اندروید شود.

حال گوگل نیاز ندارد تا کلی تبلیغ انجام دهد و تلاش بر مقایسه مشخصات گوشی خودش با دیگر شرکت‌ها داشته باشد. گوگل چیزهایی دارد که سامسونگ از داشتن آن‌ها عاجز است. در ابتدا پیکسل نرم‌افزار بهتری نسبت به دیگر اندرویدی‌های سامسونگ دارد، پردازنده قوی‌تر و جدید‌تر، اولین گوشی خواهد بود که از Daydream پشتیبانی خواهد کرد و مطمئنا پشتیبانی بهتری نسبت به آپدیت‌های نرم‌افزاری خواهد داشت، چون به هر حال پیکسل و اندروید هر دو متعلق به گوگل هستند. البته اشتباه متوجه نشوید، مطمئنا پیکسل گوگل در ابتدا نخواهد توانست از فروش سامسونگ جلو بزند، چون چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. این گوشی تنها در چند کشور عرضه می‌شود و چهار اپراتور مهم آمریکایی عرضه این گوشی را پشتیبانی نخواهند کرد. اما عرضه این محصول باعث می‌شود تا مردم دید بهتری نسبت به گوگل پیدا کنند و این شرکت وارد رده‌ای تازه در صنعت گوشی‌های هوشمند شود.

google-pixels

حال اگر بخواهیم دیدی کلی به قضیه داشته باشیم، در آینده‌ای کوتاه‌مدت سامسونگ بازارهایی مانند فروش فصل تعطیلات را از دست خواهد داد، چون مشتریان می‌دانند که نوت 7 خطرناک است و دیگر تولید نمی‌شود و فروش نمی‌رود، همچنین به صورت کلی این ذهنیت نیز ایجاد خواهد شد که شاید دیگر محصولات نیز این مشکل را داشته باشند و بدین‌ترتیب ممکن است از خرید دیگر محصولات نیز خودداری کنند. همچنین گوگل در این فرصت از طریق رسانه‌های مختلف توانایی این را خواهد داشت که خود را بیشتر نشان دهد و این در صورتی است که پیکسل گوگل در اختیار و موجود باشد. حال شرکتی مانند اپل شرکتی انحصاری است و کاربرانش نیز در این انحصار خواهند ماند تا بتوانند از اکوسیستم این شرکت استفاده کنند و خود را به زحمت خروج از اکوسیستم نخواهند انداخت. اما سامسونگ چیزی ندارد که کاربرانش را نگه‌دارد، تنها یک اکانت گوگل وجود دارد که خب آن نیز متعلق به گوگل است! پس بدین اوصاف سامسونگ سقوطی بی‌سابقه را شاهد خواهد بود.

pixelnote73

سقوط سریع سهام سامسونگ

در آینده‌ای دورتر، خط تولید پیکسل رشد خواهد کرد و عرضه و بازاریابی این محصول و پخش شدن اسم این محصول بین مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد. چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم اولین گوشی گوگل است، یعنی 1.0 و این بدین معناست که در آینده ما شاهد بهبود طراحی و زیباتر و شخصی‌تر شدن طراحی و همچنین خاص‌تر و کارآمد‌تر شدن نرم‌افزار خواهیم بود، نرم‌افزاری که همین حالا امکاناتی چون Google Assistant را دارا می‌باشد. این تغییر و بالا آمدن گوگل کمی آرام خواهد بود اما گوگل حالا در مکانی خوب ایستاده که سامسونگ را براندازی کند و با آیفون اپل تک به تک شود، البته با این تفکر که این شرکت قادر به انجام این برنامه خواهد بود. این برنامه‌ای سخت خواهد بود چون سامسونگ توانست در سال جاری فقط در آمریکا 30 میلیون دستگاه اس 7 را به فروش برساند، گرچه این قضیه قبل از این بود که به خاطر نوت 7 مورد سرزنش قرار گیرد. هایپ و داغ شدن یک اتفاق اهمیت بالایی دارد، در طول یک شب اعتبار یک شرکت می‌تواند به راحتی نابود شود.

samsung-company-logo

همچنان نخواهیم دانست که ضربه‌ی نوت 7 به سامسونگ در چه حد خواهد بود اما می‌دانیم که روح این محصول تا سال‌ها همراه سامسونگ می‌ماند. این‌جور اتفاقات به راحتی فراموش نخواهند شد، آن تبلیغ نوکیا یادتان است که نوکیا ادعا می‌کرد با گوشی فیلم‌برداری شده اما کاشف به عمل آمد که دوربین حرفه‌ای است؟ یادتان می‌آید که آیفون 4 مشکل آنتن داشت؟ این لیست همینطور ادامه خواهد داشت، چون هنگامی که چنین اتفاقی در رسانه‌ها بزرگ می‌شود، تا سال‌ها در ذهن حک خواهد شد. در چنین سال‌هایی که سامسونگ دوباره به ترمیم برند خود مشغول خواهد بود، گوگل این فرصت طلایی را خواهد داشت که بازار را از آن خود کند و به همه نشان دهد که این شرکت چه قدرتی در ساخت گوشی‌های هوشمند خواهد داشت.

TheVerge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. فرزان حسینی می‌گوید

    به دلایلی که میگم گوگل نمیتونه جای گلکسی سامسونگ رو بگیره

    مزیت های سامسونگ:
    تولید گوشی های میان رده و پایین رده برای همه اقشار جامعه نه فقط برای پولدارها
    قدمت بیشتر و طرفداران وفادار به سامسونگ
    قیمت مناسب تر سامسونگ نسبت به گوگل
    داشتن نمایندگی فروش در ایران بخاطره کره‌ای بودن و آمریکایی بودن

    مزیت های گوگل:
    هماهنگی بیشتر بین سیستم عامل اندروید و سخت افزار ولی آیا مردم عام تفاوت این هماهنگی رو درک میکنند؟

    درضمن

    1. Mehdi می‌گوید

      کاملا با نظر شما موافقم برند سامسونگ بیدی نیست که با این بادها بلرزد سامسونگ هر چند که با عرضه زود هنگام نوت۷ ضربه ای مهلک به خود حتی به اقتصادکشورش زد ولی با شناختی که از سامسونگ داریم این برند استاد مدیریت بحران است وبه زودی با روشن شدن علت واقعی این مشکل وارائه یه پرچمدار فوق‌العاده باز نظر ها را به خود جلب خواهد کرد.