فیبر نوری ترابیتی یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شد

دانشمندان برای سال‌ها فخر سرعت‌های ترابیتی در فیبرهای نوری را میفروخته‌اند، اما این کابل‌ها به‌ندرت عملی و کاربردی بوده است. شاید این تکنولوژی عجیب‌وغریب در مسافت‌های طولانی به‌خوبی کار کند، اما اگر بار شبکه معمولی را در آن‌ها پیاده کنید، ممکن است که به‌سرعت از هم بپاشند.

0

بااین‌وجود قرار است که این کابل‌ها بیش‌ازپیش کاربرد مورد انتظار را ارائه دهند. آزمایشگاه‌های Nokia Bell، Deutsche Telekom و دانشگاه فنی مونیخ از این سرعت‌ها در آزمایش میدانی با شرایط شبیه به واقعیت که شامل کانال‌های متعدد و سطوح مختلف از بار شبکه می‌شد، استفاده کرده‌اند.

راز موفقیت، استفاده از تکنیک جدیدی برای مدولاسیون به نام «شکل‌دهی احتمالاتی صور فلکی» بود. این مدولاسیون به‌جای اینکه از تمام نقاط صور فلکی یک شبکه (الفبای انتقال) به‌صورت یکسان استفاده کند، مثل فیبرهای معمولی نقاطی را که نوسان کمتری دارند ترجیح می‌دهد، یعنی نقاطی که کمتر تحت تأثیر نویز قرار می‌گیرند. ازآنجایی‌که می‌توان نرخ انتقال را برای سازگاری با کانال تغییر داد، این روش می‌تواند سرعت انتقال را تا 30 درصد افزایش دهد. روش موردنظر به‌قدری مؤثر است که تیم مسئول توانست اوج سرعت ممکن تئوری برای اتصال فیبر را افزایش دهد.

با توجه به این‌که از زمان آزمایش میدانی موفق و پیاده شدن تکنولوژی مربوطه مدت‌زمانی طول می‌کشد، احتمالاً به این زودی‌ها شاهد استفاده تجاری از خطوط انتقال فیبر با سرعت ترابیت بر ثانیه نخواهیم بود. البته زمان‌بندی آن فوق‌العاده می‌شود؛ توجه کنید که نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه در حال آماده شدن است و شرکت‌های مخابراتی برای تأمین خواسته‌های مشتریان به پهنای باند زیادی نیاز دارند. اضافه شدن فیبر نوری یک ترابیتی به لینک‌های مخابراتی، می‌تواند جلوی فروپاشی بخش سیمی زیرساخت ستون فقرات اینترنت را زیر بار شبکه افزوده بگیرد.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.