گوگل از فناوری DeepMind برای درمان سرطان کمک خواهد گرفت

شرکت Google DeepMind به تازگی استارت پروژه‌ای را زده است که باعث می‌شود زمان یافت و آماده‌سازی درمان برای سرطان سر و گردن کاهش یابد.

0

گوگل مدتی است که گستره کاری خود را افزایش داده است و فعالیت‌هایی را آغاز کرده که برایش کاملا تازگی دارند. حال بخش هوش‌مصنوعی شرکت الفابت (DeepMind) که شرکت بالادستی گوگل محسوب می‌شود، با همکاری سازمان سلامت بریتانیا این همکاری را آغاز کرده است و دانشگاه بیمارستانی لندن نیز در طی این پژوهش به این دو سازمان کمک خواهد کرد.

سرطان سر و گردن که عموما در نواحی همچون گلو، دهان یا بینی رخ می‌دهد به دلیل این‌که سرعت بالایی در پیشروی به سوی اندام حیاتی دارند درمان سخت‌تری نسبت به دیگر سرطان‌ها دارند. قبل از انجام هر نوع شیمی‌درمانی، پرسنل کلینیک ابتدا باید نقشه کلی درمان که به مراحل درمان اشاره می‌کند را باید ایجاد کنند و ایجاد چنین نقشه‌ای حداقل چهار ساعت زمان می‌برد و در این سرطان تمامی این ساعت‌ها ضروری و لازم است. حال شرکت DeepMind امیدوار است که بتواند با خلق سیستمی ایجاد این نقشه درمان را یاد بگیرد و بتوانند کلیه امور تحلیلی را به این ماشین سپرده و زمان ترسیم نقشه را به کمتر از یک ساعت کاهش دهد.

DeepMind تمرکز اصلی‌اش بر روی خدمات درمانی است

دکتر Yen-Ching Chang که رئیس بخش رادیودرمانی دانشگاه بیمارستانی لندن است، گفته که این تکنولوژی قادر خواهد بود که زمان بیشتری را برای دکتر‌ها آزاد کند، متخصصین به جای ترسیم نقشه می‌توانند زمان خود را بر روی درمان بیماران، تحقیقات و تدریس بگذارند.

در پی این همکاری DeepMind امیدوار است که علاوه بر آزادسازی زمان کاری متخصصین، بتواند این تکنولوژی را گسترش دهد تا حدی که از مرز سرطان سر و گردن فراتر رفته و وارد تحقیقات بر روی دیگر اعضای بدن شود.

DeepMind از ابتدای امسال شروعی قوی را در زمینه خدمات درمانی تجربه کرده است. این شرکت در بهمن سال پیش باز هم با همکاری سازمان سلامت بریتانیا، اپلیکیشنی را عرضه کرد که این توانایی را داشت تا بتواند شرایط جسمی فرد بیمار را کامل بررسی و زیرنظر داشته باشد. ماه گذشته، DeepMind اعلام کرد که در حال تحقیق بر روی دستگاهی است که بتوان از طریق اسکن عنبیه چشم، بیماری‌های خاص چشم را تشخیص دهد. Demis Hassabis که یکی از بنیان‌گذاران این شرکت است در مصاحبه‌اش با سایت خبری Verge در اسفند ماه گذشته اعلام کرد که DeepMind در حال گسترش هوش‌مصنوعی است که بتواند تشخیص بیماری دهد، علائم حیاتی را بررسی کند و در آخر زندگی سالم‌تری برای مردم به ارمغان بیاورد.

این شرکت خدمات درمانی اطلاعات هیچ بیماری را فاش نخواهد کرد

همکاری شرکت DeepMind با سازمان سلامت بریتانیا سروصدای زیادی برپا کرد. یکی از بزرگ‌ترین این سروصداها این بود که قراردادی بین دو سازمان منعقد شد که طبق این قرارداد اطلاعات بسیار زیادی از بیماران در دسترس DeepMind که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت الفابت است قرار خواهد گرفت. بسیاری عنوان کردند که آیا این کار اخلاقی و درست است که چنین شرکتی به اطلاعاتی محرمانه و فوق‌حساسی همچون گزارشات پزشکی بیماران دسترسی داشته باشد؟ این شرکت در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که نام و مشخصات بیماران در این اطلاعات قبل از رسیدن به دست ما، کاملا پاک شده و همچنین از طریق یک شخص ثالث بی‌نام به دست ما رسیده است.

DeepMind این اطمینان را می‌دهد که اطلاعاتی بیمارانی که در پروسه دسترسی به درمان سرطان سر و گردن مورد تحقیق قرار خواهند گرفت نیز کاملا بی‌نام خواهد بود و فاش نخواهد شد.

TheVerge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.