شبکه ملی اطلاعات چیست و با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

همان‌طور که می‌دانید دولت امروز سرانجام افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات را اعلام کرد. اما این شبکه که پیش‌تر از آن به عنوان «اینترنت ملی» نیز یاد می‌شد چگونه است و برای چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

17

طبق تبصره 2 ماده 46 قانون پنجم برنامه و توسعه:

شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوییچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و أخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

هدف از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

به این ترتیب شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی شبکه‌ای داخلی برای دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر به داده‌ها ذخیره شده در داخل کشور است. به این ترتیب به‌طور مثال تماشای تلویزیون اینترنتی یا دانلود اطلاعات حجیمی که در سرورهای داخلی قرار دارد ساده‌تر و سریع‌تر شده و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به تبادل اطلاعات نیاز دارند دیگر احتیاجی به اتصال به اینترنت جهانی نخواهند داشت. به این ترتیب امنیت اطلاعات نیز بالاتر خواهد رفت و سازمان‌ها نیز می‌توانند بهتر و ارزان‌تر به شبکه‌های اطلاعاتی خود متصل شوند.

shabake-melli-ettelaat

گفته می‌شود در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات 20 هزار میلیارد تومان هزینه شده که سهم بخش خصوصی 80 درصد و بخش دولتی 20 درصد بوده است. علاوه بر این پروژه شبکه ملی اطلاعات که پیش از این در کشورهای دیگری مثل چین، کره جنوبی و انگلستان نیز بررسی و گاهی اجرا شده است حافظ منافع ملی نیز خواهد بود. در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی نیز سعی دارند با راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی مسیر ترافیک داده‌های خود از آمریکا جدا کنند.

آیا شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به اینترنت جهانی را قطع خواهد کرد؟

خیر! به گفته معاون اول رئیس جمهور شبکه ملی اطلاعات قرار نیست دسترسی کاربران به اینترنت جهانی را قطع کند. آقای دکتر جهانگیری یکی از اهداف دولت کنونی را از ابتدای کار دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان کرده است.

در واقع هدف این است که دسترسی مردم و کاربارن به اطلاعات ذخیره شده در سرورهای ایرانی سریع‌تر و ساده‌تر شود. نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات هم اعلام کرده که در حال حاضر میزبانی 64 درصد از وب‌سایت‌های داخلی در سرورهای درون ایران بوده و همچنین 45 درصد ترافیک تبادل شده نیز داخلی است. به این ترتیب و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که احتمالاً میزبانی وب‌سایت‌های ایرانی به 80 درصد نیز خواهد رسید شاید شبکه ملی اطلاعات برای برخی کاربران به‌صرفه‌تر و بهتر باشد.

dr-vaezi

عرضه، نحوه و هزینه استفاده از شبکه ملی اطلاعات چگونه است؟

در حال حاضر برخی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت (ISP) طرح‌های جداگانه‌ای را برای دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و با قیمتی پایین‌تر از اینترنت عرضه کرده‌اند اما انتظار داریم در آینده طرح‌ها و بسته‌های خرید اینترنت شامل ترافیک جداگانه‌ای برای دسترسی به شبکه ملی و جهانی باشد. به این ترتیب اتصال به همان شیوه گذشته انجام شده با این تفاوت که وقتی به وب‌سایت‌های با میزبانی خارجی متصل می‌شوید ترافیک از بخش ترافیک جهانی شما کسر شده و وقتی از سرورهای داخلی استفاده می‌کنید بخش جداگانه‌ای از ترافیک شما مصرف خواهد شد.

به این ترتیب کاربر قادر خواهد بود بسته به نوع استفاده خود از شبکه اطلاعات و اینترنت ترافیک مورد نیاز داخلی و یا خارجی خریداری کند. مزیت دیگر شبکه ملی اطلاعات این باشد که در صورتی که اتصال به اینترنت به هر دلیلی قطع شود کاربران کماکان به شبکه ملی اطلاعات و وب‌سایت‌های داخلی دسترسی خواهند داشت.

به این ترتیب همان‌طور که خواندید شبکه ملی اطلاعات با مفهوم سابق اینترنت ملی متفاوت بوده و قرار نیست سرویس جداگانه‌ای از اینترنت کنونی باشد. به این ترتیب با همکاری ارائه دهندگان اینترنت کاربران قادر خواهند بود همزمان از هر دو سرویس اینترنت جهانی و شبکه ملی اطلاعات استفاده کرده و قرار نیست دسترسی کاربران به اینترنت کنونی قطع شود.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

17 نظر برای این مطلب
  1. نادان می‌گوید

    ما که نفهمیدیم این شبکه ملی خوردنیه پوشیدنیه چطوری واردش میشی اطلاعاتش کجاس چطوری باید دید برنامه ای هست که باید نصب کرد یا نه از سایتهای خارجی مثال گوگل باید وارد شبکه اطلاعت کشور شد
    به نظر من نه معلومه نه چیزی بعد توقع دارید مردم استقبال کنند این چجوری هستش من که مشتاق بودم وارد بشم فقط یک مشت حرفهای خواندم یعنی شعارهای شنیدم یعنی اهل آمل نیستید اهل شعار هستید
    ۲۰دقیقه دارم دنبال این شبکه ملی میکردم خسته شدم
    بدرد نمیخوره تا

  2. بهرام تیموری می‌گوید

    کاش تو ایران به دنیا نمیومدم. کاش…

  3. میهمان می‌گوید

    دسترسی به اینترنت جهانی قط نمیشه ولی کاری میکنن که خودت سایت های جهانی رو بزاری کنار.

    سرعت اینترنت ایرانی میشه 4 مگ در ثانیه. قیمتش گیگی 1000 تومن

    سرعت اینترنت جهانی رو میکنن E :) قیمتش گیگی 10000 تومن

    یه موتور جستجوی ملی هم درست میکنن بجای گوگل استفاده کنی که زیاد غر نزنی.

  4. محمد مهدی می‌گوید

    ایول به فناوری ایرانی
    عزیزانی که همواره فاز منفی میدهند و خودشونو باور ندارند و اسلام و دستورات نجات بخش اون رو مانع هوسرانی های خود میدونند خودشونو خسته نکنند. این مملکت به برکت خون شهدا تا ظهور امام زمان عج روز به روز مقتدر تر میشه و خیانتکارها و دشمنان داخلی چه مسئول و چه غیر مسئولش نهایتا مثل کف روی آب و علف هرزه در باغ ؛ از صحنه خارج می شوند. ان شاء الله

  5. رضا می‌گوید

    بیست هزار میلیاردو تقسیم کنیم به هر کاربر ایرانی چندصدمیلیون پول میرسه این پولارو میدادن به کاربرامن که قول شرف میدادم دیگه اصلا نزدیک اینترنتم نرم چه برسه استفاده ازش اینجوری هم خیال مسولاراحت میشدکه کاربراتوسایتهای ضدانقلاب وغیره واردنمیشن هم کاربرا زندگیشون روبراه میشد..نه ؟؟؟☺

    1. یونس می‌گوید

      هه.چن صد میلیون
      60درصد مردم از نت استفاده میکنن که برا نفری میشه 500هزار نه چند صد میلیون.

  6. رضا می‌گوید

    تاالان چین و کره شمالی و روسیه استفاده کردن یعنی سه کشور کمونیسم کشورهای ازاد نیازی به این طرحها ندارن فقط کمونیسم ها درحال اجرایه این طرحها هستند

  7. کورش می‌گوید

    بسیار پروژه عالی هست آینده سایبری کشور رو امیدوار میکنه…صد در صد وقتی سازمانی به نام NSA در آمریکا وجود داره ومعادل اش هم در هیچ کشور دیگه ای در دنیا نیست،میلیونها سرور های زیرزیمنی رو برای ذخیره اطلاعات و دیتای مردم دنیا تعبیه کرده قطعا کاربردش جاسوسی هست. همین آمریکاست که ویروس استاکس نت میسازه ، دانشمند هسته ای ترور میکنه و…. پس باید راه ما از اون ها جدا بشه… ما باید اینترنت و ویندوز و سیستم عامل مستقل و ملی داشته باشیم…

    1. دارا می‌گوید

      صداقت چیز خوبیه. در همه ادیان هم بهش توصیه شده

  8. noshin می‌گوید

    دوستان همچین میگن جاسوسی کشور از کاربران انگار سازمان اطلاعات بیکاره برای گذران اوقات فراغت میشینه ببینه ملیون ها نفر که دارن از نت استفاده میکنن چی میگن یا چیکار میکنن!!!
    واقعا شما توضیح و نگاه هم کردین؟از سازمان دهی این شبکه عظیم خبر دارین؟
    حالا مثلا چند درصد از ملت استفاده فوق سری از نت میکنن که نیاز باشه 20 هزار ملیارد تومن برای سر درآوردن از کارشون خرج بشه؟!

  9. بنده خدا می‌گوید

    سلام
    خیلی خوبه واقعا به جای اینکه یه مشت اجنبی وآمریکایی وصیهونیست مارو زیر نظر بگیرن تمام اطلاعاتمون زیر نظر کشور خودمونه?????

  10. ناشناس می‌گوید

    واقعا امنیت بالا میره!!!! یا همه جیمون میره زیر نظر . مسخره تر از این نمیشه چه احتیاجی به این شبکه ملی مسخرس. همینجورشم تا تونستن هر چی سایت معمولی حتی هست فیلتر کردن دیگه این شبکه مسخره راه بیفته بدبختیم

  11. علی می‌گوید

    خب بگو داریم یه کشور کمونیستی راه میندازیم!!! مملکت اسلامی کجا بود بابا !!!!

  12. حسن می‌گوید

    شبکه اینترانت ملی فی النفسه چیز بدی نیست ولی باید دید در کجا و توسط چه افرادی راه اندازی بشه…. میتونه خوب باشه می تونه بد باشه.
    مثل معروف : تیغ دست زنگی مست ه
    در جایی که نظارتی و قانونی و مکانیسم های حقوقی وجود نداره طبیعی است که گرایش افکار مردم بره سمت کره شمالی و چین و بلاروس شدن ….

  13. Mehdi.shahpari می‌گوید

    هدف اصلی این شبکه صرفا جهت جاسوسی ورصد کاربران ایرانیست

  14. خودم می‌گوید

    احتیاج به توضیح نداره. شبکه ملی روشی است جهت رصد کامل کاربرها و جاسوسی از اونها توسط دولت، سازمانهای اطلاعاتی و…شبکه ملی یعنی آغاز راه کره شمالی شدن.

  15. علی می‌گوید

    ایول فارنت. به موقع و کامل بود