چگونه با دوربین گوشی عکس‌های بهتری بگیریم؟ (بخش اول)

عکاسی دیجیتال خود به تنهایی یکی از بزرگترین اتفاقات دهه‌های اخیر بود ، دوربین‌های قوی و فول فریمی که تمامی معادلات این صنعت/هنر بزرگ را تغییر دادند. شاید آن روزها که جوزف نیسفورنیئپس اولین صفحه‌های حساس به نور را می‌ساخت حتی یک درصد این ایده را نیز نداشت که چیزی که خلق میکند تا به این حد گسترده شود. نه تنها عکاسی دیجیتال خود پدیده‌ای فوق‌العاده است، بلکه ما در دورانی زندگی میکنیم که میتوانیم شاهد عکاسی موبایلی نیز باشیم.

عکاسی موبایلی را می‌توان پدیده‌ای نو دانست. پدیده‌ای که شرکت‌های مختلفی برای رسیدن آن به این روز تلاش کرده‌اند. برای به ثمر رسیدن این پدیده موبایل‌های مختلفی تست و تولید شدند، موبایل‌هایی همچون Nokia N8 که اولین سنسور 12 مگاپیکسلی را درون گوشی‌های موبایل قرار داد. یا حتی Pureview 808 که تماما به دلیل ناکارآمدی سیاست‌های کاری نوکیا هیچ‌گاه نتوانست سهم بزرگی از بازار را نصیب خود کند.

امروزه تمامی پرچمدارهای شرکت‌های بزرگ همه دوربین‌هایی فوق‌العاده قوی دارند ، همگی از لنزها و شیشه‌های فوق‌العاده قوی استفاده می‌کنند. همگی امکاناتی فوق العاده حیرت‌انگیز دارند. می‌توان برای ثبت یک عکس تماماً تنظیمات دستی انجام داد، می‌توان از دریایی از قابلیت‌های جذاب و رنگارنگ گوشی‌ها مثل ثبت فرمت خام RAW برای ثبت عکس‌های مختلف استفاده کرد. عکاسی موبایل پدیده‌ای است که در یک حجم بزرگ ناگهان در دسترس همه ما قرار گرفت و متاسفانه نتوانستیم به خوبی آن را بشناسیم و از آن استفاده کنیم. برخی از ما علاقه به عکاسی داریم و دوست داریم تا عکس‌های جذاب و خوبی را ثبت کنیم اما به دلایل مختلف نمیتوانیم این کار را بکنیم و بدین ترتیب سنسور‌های فوق‌العاده قوی و با کیفیت گوشی‌هایمان بلا استفاده می‌مانند.

sensorr

خب در این مقاله قصد دارم تا نکاتی را برایتان بشکافم، از ابتدای زمانی که قصد عکاسی با موبایل خود را دارید تا زمانی که می‌خواهید آن را منتشر کنید و بعد از آن مشاهده‌اش کنید. بخش اول این مقاله به این مقوله می‌پردازد که از چه عکس بگیریم و چگونه سوژه جذابی را بیابیم و همچنین چگونه آن سوژه را جذاب نمایش دهیم.


در عکاسی با موبایل از چه عکاسی کنیم؟

امروزه همه حداقل یک وسیله برای ثبت عکس دارند. از یک دوربین گوشی تا یک دوربین کامپکت تا دوربین DSLR. هر روزه میلیون‌ها عکس ثبت می‌شود و میلیون‌ها عکس در شبکه‌های مختلف اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. حال ثبت عکسی که در میان این همه عکس جذاب به نظر برسد هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.  برای ثبت عکسی جذاب باید بتوانیم موضوعی را پیدا کنیم که دست نخورده باشد، که یافت این سوژه سخت ترین کار است، اما می‌توان سوژه‌های مختلف را به گونه‌های مختلف نشان داد.

باید قبل از شروع عکاسی با موبایل به این سوال پاسخ داد، چرا از موبایل استفاده کنم؟ آیا با چیز دیگری نمی‌توان این عکس را ثبت کرد؟ اگر دوربین همراهم بود با موبایل عکس می‌گرفتم یا با دوربین عکس می‌گرفتم؟ این سوال شاید کلیدی‌ترین سوال عکاسی با موبایل است، وقتی این سوال را از خود بپرسیم و به جواب برسیم میتوانیم از ثبت تعداد زیادی شات‌های بی‌دلیل جلوگیری کنیم. من در برخی حالت‌ها از موبایل استفاده می‌کنم، زمانی که دوربین همراهم نیست و سوژه‌ای به نظرم جذاب است و زمانی که نمی‌توانم از موبایل استفاده کنم مانند زمانی که داخل مترو هستم! یا زمان هایی که میخواهم دیده نشوم. یکی از مزیت های عکاسی با موبایل نامرئی شدن شما می‌باشد. هنگامی که با دوربین DSLR عکاسی می‌کنید چشم ها شما را می‌بینند و نظاره‌گر هستند، مردم برایتان ژست می‌گیرند و لبخند می‌زنند و یا برخی شاید نخواهند از آنها عکس بگیرید، چون از شما ترس دارند از دید برخی دوربین شما دوربین نیست، برخی به چشم یک اسلحه به آن نگاه می‌کنند! اما با موبایل خود تبدیل می‌شوید به یک آدم معمولی که در بین جمعیت گم می‌شود.

با این اوصاف انتخاب‌هایمان محدود تر می‌شوند. باید از دایره‌ی محدود‌تری موضوعات عکاسی خود را انتخاب کنیم. اشکالی ندارد، ما یکی از بزرگترین ژانر‌های عکاسی را در اختیار داریم، عکاسی مستند خیابانی. عکاسی خیابانی و عکاسی موبایل رابطه‌ای فوق‌العاده خوب با هم دارند، گویی هم را درک می‌کنند و برای هم ساخته شده‌اند. توصیه می‌کنیم مطلب عکاسی خیابانی که پیش از این در فارنت منتشر شده را نیز بخوانید.

می‌توانید در بخش‌های دیگر نیز کار کنید اما هیچ‌گاه به اندازه عکاسی خیابانی نمی‌توانید مانور دهید. مثلا عکاسی طبیعت با موبایل اساساً امری بیهوده به نظر می‌رسد و یا اینکه ثبت پرتره استودیویی با موبایل کمی بی دلیل است! اما در عکاسی خیابانی شما با موضوعات فراوانی مواجه می‌شوید و در این نوع عکاسی موضوع و اتفاق حرف اول را می‌زند.


دوربین خود را بشناسید و آن را آماده کنید

بله، اپلیکیشن دوربین خود را باز کنید و کمی آن را کاوش کنید. تنظیمات مختلف آن را امتحان کنید، کمی تنظمیات نوری را دستکاری کنید. شاتر را بالا و پایین کنید و عکس بگیرید تا تاثیرش در اعداد مختلف را مشاهده کنید.

shutterr

اگر بر روی گوشی خود پسورد گذاشته‌اید آن را حذف کنید، این‌گونه اگر در شرایطی اضطراری باشید که سوژه شما ممکن است سریع از بین برود سریع می‌توانید شات بزنید! البته معمولاً گوشی‌های امروزی نیازی به باز کردن قفل برای عکاسی ندارند اما برای مرور تمامی تصاویر باید گوشی را آنلاک کنید. همچنین گوشی خود را شارژ کنید و با شارژ پر از خانه بیرون بزنید، همیشه حواستان باشد که حافظه گوشی‌تان پر نباشد و در صورت امکان یک پاوربانک نیز به همراه داشته باشید.


قدم بزنید و کشف کنید

کلید اصلی عکاسی خیابانی ولگردی است! باید بدون فکر کردن به چیزی بروید و بگردید، قدم بزنید، در مکان‌های شلوغ رفت و آمد کنید و منتظر اتفاقات خاص باشید. آدم‌های مختلف را زیر نظر بگیرید، رفتارشان را با توجه تعقیب کنید شاید ناگهان اتفاق خاصی افتاد یا شاید آن‌ها در شرایطی استثنائی قرار گرفتند. نکته‌ای که در مورد عکاسی خیابانی وجود دارد این است که هیچ گاه نمی‌دانید چه اتفاقی ممکن است بیفتد، و شما در گوشه ای با موبایل خود ایستاده‌اید و می‌توانید تا ابد دنیا را نظاره گر باشید و عکاسی کنید! همچنین این نکته را نیز در نظر بگیرید که همیشه نامرئی نیستید، اگر توجه کسی را جلب کردید یا هنگام عکاسی از شخصی، آن شخص متوجه شد خجالت نکشید و نترسید، شما کار اشتباهی نمی‌کردید!


قوائد کادربندی را بهتر بشناسید

قوائد شاید جذاب نباشند و شاید سخت‌گیرانه باشند اما باید بدانید که این قوائد برای بهترشدن عکس‌هایتان خلق شده‌اند. نسبت به قاب‌های مختلف میتوانید انواع مختلف کادربندی را در کارهایتان استفاده کنید. ابتدا از طریق تنظیمات اپلیکیشن دوربین، Grid خود را فعال کنید تا بتوانید انواع مختلف خط‌های تقسیم‌بندی را روی صفحه داشته باشید.

Sight_2015_08_24_133716_649

می‌توانید از قانون یک سوم استفاده کنید، میتوانید از قانون طلایی استفاده کنید، حتی می‌توانید عکس ها را مربع بگیرید و سوژه ها را در وسط کادر قرار دهید! نکته ای که مهم است این است که فضای مثبت و منفی عکس را بهتر بشناسید و بتوانید المان‌های اضافه را حذف و المان‌های اصلی رو مشخص‌تر کنید. برای یادگیری این موضوع فقط و فقط باید عکس ببینید، سعی کنید تا می‌توانید عکس ببینید و تمرین کنید.


لنز خود را تمیز نگه‌دارید

دست شما با پشت گوشی و طبیعتا لنز دوربین‌تان تماس بسیار زیادی دارد، سعی کنید تا همیشه با یک پارچه نرم شیشه دوربین را تمیز نگه دارید. اگر اثر انگشت روی لنزتان باقی بماند عکس‌های‌تان همگی حالتی محو و مه‌آلود خواهند داشت.


از محیط استفاده کنید

نباید تمامی عکس‌های شما حتماً اتفاقی خارق العاده را نمایش دهند. می‌توانید از محیط کمک بگیرید، می‌توانید به نمایش یک دیوار یا یک پنجره بپردازید. می‌توانید محیط را از بازتاب یک آینه ببینید، هر چیزی که به نظرتان جذاب می‌آید را ثبت کنید؛ اگر خوشتان نیامد می‌توانید بعدا آن را پاک کنید اما هیچ‌گاه یک شات را از دست ندهید.

Sight_2015_10_03_172832_160


حرکت را نشان دهید

میتوانید با استفاده از سرعت شاتر پایین حرکت را نشان دهید، مثلا حرکت یک تاب، یا یک دوچرخه‌سوار یا گذر قطار، تمامی این عناصر جذابیت بصری به ارمغان می‌آورند و باعث می‌شوند تا عکس شما انرژی بگیرد.

Sight_2015_12_28_181310_544_e

 


مجموعه بسازید

می‌توانید به عنوان مثال هشت فریم عکس با یک عنصر مشترک ثبت کنید اینگونه جذابیت موضوعی اثرتان بالاتر خواهد رفت و شما فرصت بیشتری برای بیان یک موضوع یا یک داستان دارید. عنصرتان می‌تواند یک داستان، یک مکان، یا یک المان ساده مانند یک تابلو، یک صندلی و یا حتی یک گلدان باشد!


ساعت‌های طلایی را بشناسید

در عکاسی ساعت‌های مشخصی وجود دارد که به آن‌ها ساعت‌های طلایی می‌گویند. ساعت‌های طلایی زمان‌هایی هستند که نور آفتاب عمودی و مایل به عمود نیست و در حالت‌های مایل قرار دارد. مانند هفت تا نه صبح، یا چهار تا هفت عصر، زمان طلوع و غروب، در این زمان‌ها آفتاب مایل است و نوری که بر روی اشیاء و مکان‌های مختلف ساطع می‌شود باعث ایجاد سایه روشن‌های زیبایی می‌شود که حس دراماتیک بیشتری را القا می‌کند؛ البته ساعت‌های دیگر روز نیز قابل عکاسی هستند اما برای دوری از آفتاب تند و عمود همیشه در ساعت طلایی عکاسی کنید.

nooor


به آدم‌ها نزدیک شوید

نترسید، ارتباط برقرار کنید. برخی عکاسان به انتخاب خود همیشه از آدم‌ها دور می‌مانند و ترجیح می‌دهند تا آن‌ها را از دور به تصویر بکشند اما نزدیک شدن به آدم‌ها همیشه با داستان‌هایی جذاب و خلق لحظاتی ثبت‌شدنی همراه است. رابرت کاپا در جایی میگوید:

اگر عکس‌های شما خوب نیستند شاید به اندازه کافی نزدیک نیستید!

 

getclose

Samuel Okocha


زوم نکنید!

زوم مقوله‌ای است که کمی آشنایی لازم دارد. اساسا دو نوع زوم وجود دارد. زوم اپتیکال که فاصله کانونی لنز تغییر می‌کند یعنی لنز شما از بیست و چهار میلیمتر به سی و پنج تبدیل می‌شود؛ و زوم دیجیتال که شما قسمتی از عکس را بزرگ‌تر می‌کنید. این کاملا اشتباه است چون که عکس موبایل کیفیت آن‌چنان بالایی ندارد که حال بخواهید به صورت دیجیتال زوم کنید. بهترین روش به جای زوم کراپ‌کردن عکس بعداً در زمان ویرایش است.


فلش را به موقع استفاده کنید

iphone-flash

استفاده از فلش در محیط کم‌نور توصیه نمیشود، چون قدرت فلش آنقدر بالا نیست که تمام تصویر را روشن کند پس قسمت جلوی تصویر را روشن می‌کند و بقیه تصویر تاریک می‌شود. استفاده از فلش همیشه نکته‌ای است که توصیه شده استفاده نشود.


با پرسپکتیو بازی کنید

perspective-photo

پرسپکتیو در عکاسی به کشش و فشردگی یک عکس گفته میشود. طبیعت پر از پرسپکتیو است، شما میتوانید ردیف یک ساختمان را از ابتدا که روبروی شماست تا انتها که در دیدتان نیست دنبال کنید و هر چقدر که پیش می‌رود ساختمان‌ها دورتر و کوچک تر میشوند، این پدیده پرسپکتیو نام دارد. استفاده از پرسپکتیو تک‌نقطه یا چند‌نقطه در عکس باعث می‌شود در قاب شما حرکت ایجاد شود و چشم بیننده به نقاط مختلف قاب برسد.


لحظه قطعی را دریابید

لحظه قطعی اصطلاحی است که در عکاسی مستند وجود دارد. این مسئله توسط کارتیه برسون مطرح شد. در این حالت عکاس باید صبر داشته باشد تا در لحظه‌ای آنی عکس خود را ثبت کند، لحظه ای که یک پرنده پرواز می‌کند و کودکی از زمین می‌پرد! همیشه منتظر باشید تا لحظه قطعی فرا برسد. همچنین اگر از آدم‌ها عکس می‌گیرید، خنده، گریه، تعجب، سردرگمی، اینها احساساتی هستند که باید منتظرشان بود تا رخ دهند، منتظر بمانید.

decisive

Dominique Riofrio


RAW عکاسی کنید!

البته این قابلیت برای تمامی گوشی‌ها وجود ندارد، اما برخی گوشی‌های اندرویدی بعد از آپدیت Lollipop این قابلیت را دارند حتی iOS 10 نیز این نوع عکاسی را پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌هایی همچون Manual Camera و یا Camera FV-5 در اندروید با این فرمت عکاسی کنید. حال چرا به جای فرمت همیشگی JPG بهتر است که RAW عکاسی کنیم؟ خب فایل RAW هیچ جزئیاتی را از عکس شما حذف نمی‌کند و کیفیت عکس شما را پایین نخواهد آورد. عکاسی در این فرمت به شما اجازه می‌دهد تا بعد از ثبت عکس بتوانید مقدار بیشتری روی عکس بدون صدمه زدن به فایل کار کنید. البته حجم این فایل‌ها بیشتر است و تعداد کمتری می‌توانید عکس بگیرید اما در صورتی که قصد ویرایش با نرم‌افزارهای ویرایش عکس را داشته باشید. عکاسی در این فرمت را توصیه می‌کنم. حتی اگر به فتوشاپ دسترسی ندارید اپلیکیشن‌های Adobe Lightroom و Snapseed برای موبایل برای ویرایش فایل RAW ایده‌آل هستند.


فیلتر استفاده نکنید

سیستم عامل‌ها پر شده‌اند از اپلیکیشن‌های مختلف که فیلتر‌های پرزرق و برق و رنگارنگی روی عکس شما قرار می‌دهند. این کار را نکنید! از فیلتر استفاده نکنید، مخصوصا در حین عکاسی. فیلترها به اشکال تکراری عکس شما را ویرایش می‌کنند. همچنین در حین عکاسی نیز هیچ گاه از فیلتر استفاده نکنید چون دیگر به فایل اصلی دسترسی نخواهید داشت (چندین شات را به این صورت از دست داده‌ام!) بهترین کار ادیت بعد از عکاسی در محیطی آرام و با تمرکز بالا است.


سلف پرتره بگیرید

یکی از موضوعات جذاب دیگر سلف پرتره است، می‌توانید در خیابان‌ها در بازتاب شیشه‌ها، آینه‌ها، یا هرجایی خود را نشان دهید. میتوانید افکارتان را نمایش دهید. سلف پرتره یکی از جذاب‌ترین موضوعات عکاسی است که همیشه میتوانید به سمتش بروید.


تجهیزات بخرید

دوربین گوشی دیگر به یک لنز داخل بدنه محدود نمی‌شود. شما می‌توانید دریایی از تجهیزات مختلف را تهیه کنید و با آن‌ها عکاسی کنید. لنز‌های مختلف از فیش‌آی گرفته تا ماکرو و تله را میتوانید امتحان کنید. یا یک سه‌پایه کوچک خریداری کنید. به عنوان مثال با سه‌پایه میتوانید یک قاب را انتخاب کنید و در ساعات مختلف روز همان قاب را چند بار ثبت کنید. می‌توانید داک‌هایی را خریداری کنید که عکس 360 درجه به شما تحویل می‌دهند. تجهیزات جانبی عکاسی با موبایل ارزان‌قیمت هستند و سبک، میتوانید همه جا همراهتان داشته باشید.

access


عکس بگیرید، عکس بگیرید، عکس بگیرید

امروزه دیگر عکاسی محدود به تحصیلات آکادمیک نیست، متاسفانه یا خوشبختانه هر کسی می‌تواند وارد این صنعت/هنر شود. هر کسی می‌تواند خود را عکاس بداند و هر کسی می‌تواند عکس بگیرد. اما عکس خوب چگونه خلق می‌شود؟ تماماً با تحقیق و تمرین. اگر واقعا قصد دارید تا عکس‌هایی خوب ثبت کنید پس هر روز عکاسی کنید؛ از هر موضوعی که به نظرتان می‌رسد، بی وقفه عکاسی کنید. هر چیز جذابی را که یافتید عکس بگیرید. به جاهای ناشناخته بروید و با آدم‌های تازه آشنا شوید. تجربه کنید چون تجربه مهم‌ترین کلید موفقیت در این زمینه است.

چگونه با دوربین گوشی خود عکس‌های بهتری بگیریم؟ (بخش دوم)

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نظرات بسته شده است.