بررسی فارنت: تبلت ایسوس ZenPad 3 8.0

وقتی صحبت‌ از تبلت‌های میان‌رده باشد همیشه ایسوس را در میان بهترین گزینه‌ها داریم. این‌بار در فارنت قصد بررسی جدیدترین تبلت 8 اینچی این شرکت یعنی تبلت ذن‌پد 3 نسخه هشت اینچی را داریم.

2

با پیشرفت فناوری خوشبختانه برای داشتن یک تجربه عالی از تبلت‌های هوشمند نیازی به صرف هزینه‌های گزاف نیست و یک تبلت میان‌رده با قیمت حدودی یک میلیون تومان نیز می‌تواند به‌طور کامل نیازهای شما را برطرف کند. این همان بازه قیمتی است که ایسوس اخیراً تبلت‌های بسیار مناسبی مثل ZenPad S را در آن عرضه کرده و با طراحی مناسب، صفحه‌نمایش عالی و سخت‌افزار قدرتمند توانسته از محبوب‌ترین‌ها در بازار ایران باشد.

Asus-ZenPad3-8-Review-in-farnet-23

تبلت جدید ایسوس ZenPad 3 8.0 با شماره مدل Z581KL را نیز می‌توان تبلت میان‌رده‌ای نامید که حالا پرچم‌دار تبلت‌های هشت اینچی این شرکت محسوب خواهد شد. این تبلت هنوز رسماً وارد بازار ایران نشده و اگر قصد دارید در آینده نزدیک تبلتی هشت اینچی را خریداری کنید توصیه می‌کنیم این بررسی را از ZenPad 3 از دست ندهید.

بگذارید ابتدا از مشخصات فنی این تبلت شروع کنیم:

  • ابعاد و وزن: 205.4 در 136.4 در 7.5 میلی‌متر – 320 گرم
  • صفحه‌نمایش: 8.0 اینچی IPS با نسبت تصویر 4:3 وضوح QXGA (2048 در 1536 پیکسل) – 320 پیکسل بر اینچ
  • سیستم‌عامل: اندروید 6.0 مارشملو با رابط کاربری ZenUI
  • پردازنده: کوالکام اسنپ‌دراگون 650 – شش هسته‌ای: دو هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A72 + دو هسته 1.4 گیگاهرتزی Cortex—A53
  • پردازنده گرافیکی: ادرنو 510
  • حافظه داخلی و رم: 64 گیگابایت حافظه داخلی با 4 گیگابایت رم
  • اتصالات: 4G LTE با قابلیت مکالمه، بلوتوث 4.1، Miracast، GPS
  • دوربین اصلی: 8 مگاپیکسل با فیلمبرداری 1080p – بدون فلش
  • دوربین سلفی: 2 مگاپیکسلی
  • صدا: بلندگوهای دوگانه
  • باتری: 4680 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری
  • سایر: درگاه کارت حافظه – درگاه USB-C – فناوری صدای DTS

با نگاهی به مشخصات می‌توانید متوجه شوید این تبلت از بهترین تبلت‌های میان‌رده بازار است که پردازنده قوی و صفحه‌نمایش با وضوح بالا در آن خودنمایی می‌کند. از آن‌جا که ایسوس هنوز قیمت این تبلت را اعلام نکرده بایستی قیمت حدودی آن را با توجه به مدل‌های قبلی مثل ZenPad S 8.0 کمی بیش از یک میلیون تومان و حدود 300 دلار تخمین زد.

به‌روزرسانی (14 شهریورماه): ایسوس نسخه 32 گیگابایتی (2 گیگابایت رم) تبلت ZenPad 3 8.0 را به‌تازگی با قیمت 999 هزار تومان به بازار ایران عرضه کرده است.


طراحی و ساخت ایسوس ZenPad 3 8.0

تبلت ایسوس زبان طراحی ساده‌ای داشته و تنها در رنگ مشکی به بازار عرضه خواهد شد. اولین چیزی که با در دست گرفتن تبلت متوجه خواهید شد نسبت تصویر 4:3 صفحه‌نمایش و در نتیجه خود تبلت است که آن را نسبت به تبلت‌هایی مثل نکسوس 7 مربعی‌تر نشان می‌دهد. این نسبت تصویر برای وبگردی و خواندن کتاب و در کل استفاده در هر دو صورت افقی و عمودی ایده‌آل‌تر است هرچند که در تماشای فیلم‌های فضای مفید کمتری را در اختیارتان می‌گذارد.

Asus-ZenPad3-8-Review-in-farnet-03

اگر با توجه به شماره مدل Z581 این تبلت را جانشین ZenPad S (Z580) بدانیم باید بگوییم تبلت ذن‌پد 3 از نظر طراحی و کیفیت ساخت ضعیف‌تر عمل کرده است. با وجود این‌که وزن تبلت از 298 به 320 گرم رسیده اما در ساخت تبلت دیگر خبری از فلز نیست و این‌بار تنها با پلاستیک و شیشه مواجهیم. پشت تبلت از پلاستیکی با طرح چرم ساخته شده و در جلو هم یک پنل شیشه‌ای با دو برش برای بلندگوهای جلویی قرار دارد. البته گفتنی است تبلت کماکان وزن بسیار مناسبی داشته و با وجود این‌که حس یک تبلت پرچم‌دار را منتقل نمی‌کند اما چنین انتظاری نیز از آن نداشتیم.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور فلزی بوده و هر دو در سمت راست قرار دارند درحالی‌که درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه در سمت چپ بوده و خوشبختانه برای باز کردن آن نیازی به سوزن خاصی نداشته و می‌توانید هر یک را جداگانه از تبلت وارد یا خارج کنید.

حاشیه‌های نمایشگر نسبت به مدل‌های رقیب از هواوی و سامسونگ پهن‌تر هستند و به این ترتیب ابعاد تبلت نیز بزرگ‌تر است اما در مجموع با توجه به اندازه و وزن این تبلت مشکلی در استفاده از آن نداشته و وزن 320 گرمی آن نیز کماکان در دسته سبک‌وزن‌ها قرار دارد!


صفحه‌نمایش ایسوس ZenPad 3 8.0

اگر یک نظر به صفحه‌نمایش این تبلت نگاه کنید قطعاً متوجه وضوح بالای آن خواهید شد. با اطمینان خاطر می‌توان گفت صفحه‌نمایش ذن‌پد 3 یکی از نقاط قوت این تبلت است. وضوح 2048 در 1536 پیکسل و در نتیجه تراکم پیکسلی 320 پیکسل بر اینچ برای یک تبلت عالی است و اگر آن را با وضوح رایج 1080p و خصوصاً 768p مقایسه کنید متوجه وضوح بیشتر صفحه‌نمایش این تبلت خواهید شد.

Asus-ZenPad3-8-Review-in-farnet-10

گذشته از وضوح روشنایی صفحه‌نمایش نیز در سطح مناسبی وجود دارد و با وجود این‌که خوانایی آن را نمی‌توانید با صفحات Super AMOLED در تبلت‌های گران‌تر Galaxy Tab S2 سامسونگ مقایسه کنید اما حتی در محیط بیرونی نیز مشکلی با خواندن محتوا نخواهید داشت. به لطف فناوری IPS زوایای دید نیز ایده‌آل بوده و شادابی رنگ‌ها نیز مناسب است.

ایسوس تنظیمات خاصی را برای تغییر تن رنگ‌ها و اشباع رنگی در نظر گرفته است که می‌توانید در آن دمای رنگ سفید را نیز تنظیم کرده و یا حالت فیلتر نور آبی را برای استفاده در شب فعال کنید. به این ترتیب صفحه‌نمایش ZenPad 3 8.0 ایده‌آل به نظر می‌رسید تا این‌که متوجه دو مشکل عجیب در آن شدیم:

مشکل اول تار بودن غیرعادی تصاویر در تماشای ویدئوها، بازی‌ها و یوتیوب بود. به نظر می‌رسد ایسوس یک ویژگی ضد مات شدن در حرکات سریع را در صفحه‌نمایش با نام AntiBlur قرار داده که قرار است تجربه بهتری را در استفاده از تبلت به‌دست دهد اما این ویژگی گاهی نتیجه‌ای کاملاً معکوس می‌دهد. خوشبختانه این ویژگی را می‌توانید از تنظیمات صفحه‌نمایش غیرفعال کنید.

oversharpening

مشکل دوم به oversharpening یا تیزی بیش از حد بازمی‌گردد. ایسوس به‌صورت نرم‌افزاری تصویر صفحه را بیش از حد شارپ می‌کند. اگر به خاطر داشته باشید دو سال پیش در بررسی جی 3 ال‌جی نیز به مشکل مشابهی برخورد کرده بودیم. اما oversharpening یعنی چه؟ این افکت معمولاً برای افزایش وضوح تصویر محتوای مورد نمایش استفاده می‌شود تا وقتی ویدئویی با وضوح پایین‌تر می‌بینید کمی وضوح تصویر بهبود یابد. اما به نظر می‌رسد ایسوس در این زمینه زیاده‌روی کرده و خصوصاً در هنگام تماشای ویدئوهای با وضوح 480p یا حتی 720p متوجه می‌شوید در فضاهای شلوغ یا در هنگام نمایش نوشته‌ها زائده‌هایی اضافه در تصویر وجود دارند. متأسفانه این ویژگی را نمی‌توان غیرفعال کرد اما خبر خوب هم این‌که همان‌طور که گفتیم oversharpening نرم‌افزاری بوده و ایسوس می‌تواند در به‌روزرسانی‌های بعدی این ویژگی را غیرفعال کند؛ همان‌طور که آپدیت اندروید 5.0 برای ال‌جی جی 3 مشکل را برای همیشه حل کرد.


سخت‌افزار و کارایی تبلت ایسوس ZenPad 3 8.0

معمولاً وقتی قصد خرید یک تبلت میان‌رده را دارید بهتر است پس از صفحه‌نمایش به مشخصات سخت‌افزاری پردازنده و حافظه رم آن نگاه کنید. ایسوس سال گذشته در ZenPad S از چیپست اینتل Z3580 استفاده کرد که نسبت به رقبایی مثل MediaPad M2 هواوی یک سروگردن بالاتر بود. امسال هم خوشبختانه ایسوس بهترین چیپست میان‌رده موجود از شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 650 را انتخاب کرده است. این چیپست همان چیپست به‌کار رفته در Xperia X سونی و LG G5SE است که 6 هسته‌ای بوده و دو هسته پرسرعت Cortex-A72 را در کنار 4 هسته کم‌مصرف Cortex-A53 و پردازنده گرافیکی Adreno 510 قرار داده است.

Asus-ZenPad3-8-Review-in-farnet-01

در میان محصولاتی با این رده قیمتی نمی‌توانید در حال حاضر تبلتی را با چنین پردازنده‌ای پیدا کنید و به همین دلیل حداقل روی کاغذ ZenPad 3 8.0 در بخش سخت‌افزار برنده است. این تبلت در دو نسخه یکی با 2 و دیگری با 4 گیگابایت حافظه رم به بازار عرضه خواهد شد. مدلی که در اختیار ما قرار گرفته بود مدل با حافظه رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بود که بهترین مدل این تبلت محسوب می‌شود.

از آن‌جا که نتایج بنچمارک میان خریداران و کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است پیش از تجربه واقعی نتایج بنچمارک‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

در تست ترکیبی AnTuTu 6 این تبلت امتیاز بسیار خوب 71389 را کسب کرد که آن را حتی از برخی گوشی‌های با چیپست اسنپ‌دراگون 810 مثل اکسپریا زد 5 نیز بالاتر قرار خواهد داد. تست واقع‌گرایانه‌تر PCMark for Android عملیات وبگردی، مرور شبکه‌های اجتماعی، ویرایش تصویر، پخش ویدئو و سایر کارهای روزانه را شبیه‌سازی می‌کند. ذن‌پد ایسوس در این تست امتیاز عالی 5727 را کسب کرد که نشان از عملکردی در حد پرچم‌داران اندرویدی دارد.

در بخش تست پردازشی خام Geekbench تبلت ایسوس امتیاز 3496 یعنی امتیازی بالاتر از نکسوس 9 را کسب کرد که با توجه به هسته‌های جدید Cortex-A72 تعجب‌برانگیز هم نیست. در بخش تست گرافیکی 3Dmark هم ذن‌پد 3 امتیاز 1368 را کسب کرد که نسبت به تبلت‌های گران‌تری مثل Galaxy Tab S2 بهتر است.

به‌طور کلی عملکرد ذن‌پد 3 بسیار سریع ارزیابی می‌شود. در جابجایی بین منوها و اپلیکیشن‌ها و اجرای آن‌ها هیچ تأخیری دیده نمی‌شود و حتی بازی‌هایی مثل آسفالت 8 نیز به روانی هرچه تمام‌تر اجرا می‌شوند. بازی‌های پلتفرمر سنگینی مثل Hearthstone هرچند با نرخ فریم پایین‌تری نسبت به پرچم‌داران اندرویدی و آی‌پد ایر اجرا می‌شوند اما مسلماً در این بازه قیمتی نمی‌توانید عملکرد را با دستگاه‌هایی با دوبرابر قیمت مقایسه کنید.


دوربین ایسوس ZenPad 3 8.0

بارها و بارها شنیده‌ایم که تبلت‌ها برای عکاسی مناسب نیستند اما گاهی چاره دیگری وجود ندارد. اگر بودجه کافی برای خرید یک گوشی هوشمند مناسب نداشته باشید و تبلت گجت اصلی روزانه شما باشد گاهی تنها دوربینی که همراه دارید همین دوربین تبلت است. ذن‌پد 3 ایسوس از یک دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که مانند مدل‌های پیشین آن از یک فلش LED ناقابل نیز محروم مانده است. به هر حال یک تبلت میان‌رده نمی‌تواند همه چیز را در سطح عالی برایتان فراهم کند و همان‌طور که انتظار داشتیم تصاویر دوربین ذن‌پد نیز چنگی به دل نمی‌زند! با وجود 8 مگاپیکسلی بودن تصاویر می‌توان نویز را در محیط‌هایی با نور کمتر از ایده‌آل به وضوح دید اما اگر تنها در نور روز و در شرایط روشن عکاسی کنید نتیجه قابل قبول خواهد بود. با این وجود تصاویر از محدوده دینامیکی پایینی برخوردار بوده و به نظر می‌رسد یک هاله بنفش رنگ نیز روی آن‌ها دیده می‌شود.

دوربین 2 مگاپیکسلی سلفی نیز بیشتر برای ویدئوچت کاربرد دارد و با وجود این‌که از دوربین‌های VGA  تبلت‌های ارزان‌تر بهتر است اما نمی‌توانید چندان روی کیفیت آن حساب کنید. تصاویر سلفی عملاً وضوح خاصی نداشته و حتی در نور زیاد نیز جزئیات را فدای حذف نویز کرده‌اند.

به‌طور کلی اگر دوربین در تبلت برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد و قصد خرید یک مدل میان‌رده را دارید شاید MediaPad X2 هواوی گزینه بسیار بهتری باشد.


نرم‌افزار و عملکرد چندرسانه‌ای ZenPad 3 8.0

ایسوس طبق انتظار ZenPad خود را به اندروید 6.0.1 مارشملو با رابط کاربری ZenUI مجهز کرده است. با وجود این‌که برخی المان‌های این رابط کاربری مثل بخش تنظیمات، اپلیکیشن پیامک، دوربین و صفحه قفل زیبا طراحی شده‌اند اما المان‌های کارتونی و بچه‌گانه‌ای هم کار را خراب کرده‌اند! در صفحه چندوظیفگی هر بار که دکمه حذف همه اپلیکیشن‌ها را بزنید تصویر متحرک یک خودروی فرمول یک برای نمایش افزایش سرعت و پاک‌سازی رم نشان داده می‌شود. راستش را بخواهید چنین ویژگی‌هایی برای پاک‌سازی رم در یک دستگاه با رم 4 گیگابایتی نیاز نیست و این شبهه را در دل کاربر ایجاد می‌کند که شاید تبلت نمی‌تواند چند اپلیکیشن را به صورت هم‌زمان و روان اجرا کند؛ درصورتی‌که به‌هیچ‌وجه اوضاع این‌گونه نیست!

از نظر اپلیکیشن‌های نصب شده برخی از آن‌ها را می‌توان کاربردی دانست. Do It Later برای ایجاد لیست کارها، Quick Memo برای یادداشت سریع، ماشین حساب با قابلیت تبدیل واحدها، Sound Recorder برای ضبط صدا و فایل منیجر کاملاً مفید هستند درحالی‌که SuperNote در یک تبلت بدون قلم کارایی چندانی ندارد، اپلیکیشن کولاژ تصاویر غیرضروری است و یک ویدئوپلیر خوب هم روی این تبلت نصب نشده است. این مورد آخر شاید ضعف بزرگی برای ZenUI باشد؛ چرا که صفحه‌نمایش با وضوح 2K و بلندگوهای استریوی این تبلت عملکردی بسیار خوب دارند و بدون وجود یک ویدئوپلیر مناسب بهره‌بردن از آن‌ها دشوار خواهد بود.

اپلیکیشن ASUS Mobile Manager هم چیزی شبیه به Smart Manager در گوشی‌های گلکسی سامسونگ است. این اپلیکیشن می‌تواند از اجرای خودکار اپ‌ها دلخواه جلوگیری کرده، دسترسی به اعلان‌ها و نمایش آن‌ها را تغییر دهد و میزان مصرف دیتای تلفن همراه را نیز بررسی کند.

لانچر ZenUI نیز لانچر بسیار خوب با امکاناتی زیاد است که می‌توانید جدول‌بندی آیکن‌ها، افکت‌ها، تم کلی و آیکن‌ها را تغییر دهید. اگر تبلت خود را با سایرین به اشتراک می‌گذارید خوشبختانه امکان رمزگذاری روی اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارد و همچنین می‌توانید اپ‌ها را از همان صفحه چندوظیفگی روی صفحه پین کنید.

ZenUI همچنین جسچرهایی کاربردی نیز به همراه دارد. قابلیت روشن و خاموش کردن صفحه با دوبار ضربه زدن روی آن، تکان دادن برای گرفتن اسکرین‌شات، دوبار ضربه به بدنه برای بی‌صدا کردن زنگ تماس و بازگرداندن تبلت به پشت برای قطع صدا از جمله ویژگی‌هایی است که البته برخی از آن‌ها بیشتر در گوشی‌ها کاربردی خواهد بود. قابلیت Easy Mode نیز می‌تواند کار کردن با تبلت را برای کودکان و یا افرادی که آشنایی زیادی با سیستم‌عامل‌های موبایلی ندارند ساده‌تر کند.


باتری ZenPad 3 8.0

Asus-ZenPad3-8-Review-in-farnet-19

ZenPad 3 8.0 از یک باتری 4680 میلی‌آمپرساعتی برخوردار است. از آن‌جا که میلی‌آمپرساعت معمولاً رابطه دقیقی با عمر و دوام شارژ واقعی ندارد بگذارید تجربه خودمان را برایتان بازگو کنیم. عمر شارژ ZenPad 3 8.0 متوسط و شاید تا حدی ناامیدکننده باشد. در استفاده‌های رایج که بیشتر شامل وب‌گردی، کمی شبکه‌های اجتماعی و تماشای فیلم است این تبلت می‌تواند حدود 5 ساعت و نیم را با صفحه‌نمایش روشن دوام بیاورد. این عدد برای یک گوشی یا فبلت ایده‌آل است اما انتطارات از یک تبلت بالاتر خواهد بود. مسلّماً صفحه‌نمایش با وضوح بالا و پردازنده قدرتمند دو عامل اصلی در مصرف بیشتر انرژی نسبت به رقبا هستند.

در تست باتری PCMark این تبلت توانست مدت زمان 7 ساعت و 25 دقیقه را با روشنایی متوسط دوام بیاورد. این زمان از تبلت ZenPad S بهتر بوده اما نسبت به ZenPad 8.0 یا ZenPad 10 با وضوح و قدرت پایین‌تر ضعیف‌تر است. به این ترتیب با توجه به نیازهای شما عمر شارژ ZenPad 3 8.0 می‌تواند کافی بوده و یا کمی آزاردهنده باشد. گفتنی است تبلت‌های رقیبی مثل MediaPad M2 یا MediaPad X2 هواوی نیز عملکرد بهتری در این زمینه دارند.


سایر امکانات

همان‌طور که گفتیم این تبلت به دو بلندگو در جلو به صورت استریو و با فناوری DTS مجهز است. بلندی صدای تبلت در سطح بسیار بالایی قرار داشته و کاملاً می‌تواند شما را راضی کند اما از نظر کیفیت شاید صدا کمی تیز بوده و در فرکانس‌های پایین کمبود داشته باشد.

Asus-ZenPad3-8-Review-in-farnet-20

اتصال 4G LTE با قابلیت مکالمه نیز یک ویژگی عالی در چنین تبلتی و در این بازه قیمتی محسوب می‌شود که مسلّماً از فاکتورهای خرید بسیاری از کاربران است. اتصال به اینترنت 4G بدون هیچ مشکلی انجام شده و درست مانند یک گوشی هوشمند می‌توانید با آن پیامک فرستاده و یا با یک هندزفری و یا به کمک بلندگوها و میکروفون مکالمه کنید.


نتیجه‌گیری

ایسوس یک‌بار دیگر نشان داد که در زمینه تبلت‌های اندرویدی میان‌رده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ZenPad 3 8.0 محصولی است که از نظر صفحه‌نمایش، پردازنده و بلندگوها در این بازه قیمتی بی‌رقیب بوده و به لطف اتصال 4G می‌تواند بهترین تبلت میان‌رده برای طیف وسیعی از کاربران باشد. این تبلت البته بدون عیب نیست و از نظر کیفیت ساخت، کیفیت تصاویر دوربین و عمر شارژ باتری نسبت به رقبایی مثل Huawei MediaPad X2 ضعیف‌تر است.

بار دیگر نتیجه‌گیری به شما واگذار می‌شود. اگر هدفتان از خرید تبلت تماشای ویدئو، وبگردی، بازی کردن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی است و عمر شارژ باتری آن‌قدرها هم برایتان مهم نیست بهتر است چند روز دیگر برای عرضه رسمی ZenPad 3 8.0 به بازار ایران منتظر بمانید.

 

مزایا:

  • صفحه‌نمایش 2K با وضوح و زوایای دید عالی
  • پردازنده بسیار قدرتمند اسنپ‌دراگون 650
  • بلندگوهای استریو در جلو با بلندی صدای بالا
  • اتصال 4G LTE
  • 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • قیمت مناسب
معایب:

  • کیفیت ساخت متوسط
  • عمر شارژ متوسط

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. لاله می‌گوید

    سلام خریدم و راضی هم هستم
    ایرادش مربوط میشه به ضعف باتری

  2. امین می‌گوید

    سلام
    میخواستم بگم این مدل تبلت فقط با رم 2GB در بازار موجوده آیا با رم 4GB موجود میشه.
    با تشکر