باتری‌های لیتیوم-فلزی با دوام شارژ دوبرابر سال ۲۰۱۷ عرضه خواهند شد

تلفن‌های هوشمند امروزه به جزء لاینفکی از زندگی ما تبدیل شده اند. برقراری تماس تلفنی، پخش فیلم و موسیقی، ارسال پیامک، چک کردن ایمیل و وبگردی و بسیاری دیگر از کارهای زندگی روزمره با این محصولات انجام می‌شوند، با این حال بدیهی است که کارکرد صحیح این دستگاه‌ها مستلزم تأمین انرژی مناسب آن‌ها می‌باشد.

0

علی‌رغم آنکه طی چند سال اخیر شاهد انفجار به کار گیری فناوری‌های نوین در ساخت گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم، با این حال شاید بتوان اصلی‌ترین معضل حل نشده در این بخش را عمر شارژ پایین باتری دانست زیرا یک دستگاه هوشمند خوب زمانی می‌تواند قابلیت‌های خود را نشان دهد که باتری آن بتواند مدت زمان مناسب دستگاه را روشن نگاه دارد.

در همین راستا محققین یکی از شرکت‌های تحت نظارت دانشگاه MIT ایالات‌متحده با نام SolidEnergy Sytems موفق به ساخت باتری‌هایی شده‌اند که با وجود فراهم کردن همان ظرفیت باتری نیمی از فضای باتری‌های کنونی را اشغال کرده و یا با همان ابعاد دوبرابر عمر شارژ خواهند داشت.

در ساخت این دست از باتری‌ها که لیتیوم-فلزی نامیده می‌شوند، از لیتیوم فلز به جای آند کربن در غشای سلولی لیتیوم استفاده می‌شود. در سوی دیگر به کار گیری این ترفند هیچ اثر سوئی در بحث ایجاد مقاومت و ایجاد ” دندریت ” نخواهد گذاشت و این یعنی آنکه هیچ مشکلی در بحث به وجود آمدن اتصال کوتاه احتمالی که موجب تخلیه سریع خواهد شد و یا افزایش دمای باتری به وجود نمی‌آید. علاوه بر این به کار گیری همین فویل نازک فلزی در روی آند باعث کاهش محسوس ابعاد کلی باتری خواهد شد زیرا از آنجا که از ماده‌ای نیمه جامد عایق به عنوان لایه الکترولیت در آن‌ها استفاده شده یون‌های مثبت به راحتی می‌توانند درون آن حرکت و ذخیره شوند.

solidenergy-commercialization-mit-2016-08-19-02

در همین حال یکی از محققین این پروژه معتقد است، تا زمانی که گرمای محیط اطراف به دلیل فعل‌وانفعالات شیمیایی تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد افزایش نیابد، خللی در کار باتری‌های لیتیوم-فلزی ایجاد نخواهد شد از رو نگرانی در رابطه با انفجار آن‌ها بر اثر سوراخ شدن باتری از بین خواهد رفت.

البته در این بین مشکلاتی از قبیل از بین رفتن ظرفت ۲۰ درصدی آن‌ها در ۳۰۰ بار شارژ و دشارژ و یا نبود سرمایه‌گذار توانمند به منظور تجاری سازی این طرح وجود دارد، زیرا با وجود حمایت دولت آمریکا از کارخانه‌های باتری‌سازی این شرکت‌ها برای نجات از اوضاع آشفته اقتصادی همچنان در جست‌وجوی سرمایه‌گذاران خارجی هستند. به عنوان مثال شرکت A۱۲۳ که به عنوان دومین شرکت باتری‌سازی ایالات‌متحده شناخته می‌شود به تازگی با خطر ورشکستگی به دلیل عدم استفاده از فناوری‌های نوین روبه‌رو شده است.

در هر حال این شرکت در نظر دارد تا پایان سال جاری نمونه تجاری باتری‌های  لیتیوم-فلزی خود را برای استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین بهینه نماید، با این حال در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا اواسط سال ۲۰۱۷ نباید منتظر به‌کارگیری آن‌ها در سایر گجت‌های هوشمند کوچک جثه همچون گوشی‌های هوشمند باشیم. نکته دیگر اینکه با بهره‌گیری از این تئوری، معضل ساخت باتری‌هایی با عمر شارژ بالا احتمالاً تا سال ۲۰۱۸ برای استفاده در خودروهای برقی نیز مرتفع خواهد شد.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.