اینتل چیپست‌های موبایلی خود را مبتنی بر معماری ARM خواهد ساخت

اگرچه اینتل تقریباً کل بازار تراشه‌های پی‌سی را قبضه کرده است، با این حال اوضاع آن در بخش پردازنده‌های موبایلی چنگی به دل نمی‌زند. شاید همین ضرر دهی طی سال‌های اخیر مدیران اینتل را بر آن داشته تا با توجه به نیاز بازار سازوکار تولید پردازنده‌های موبایلی مبتنی بر فناوری ARM را آغاز کنند.

1

علی‌رغم آنکه پیش‌تر شایعه گردیده بود که این شرکت به طور کلی قصد خروج از بازار تراشه‌های موبایلی را به دلیل ضرر دهی کلان داشته، با این حال امروز جزئیات قرار داد اینتل با چند شرکت جانبی به منظور راه‌اندازی خط تولید تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM همچون ال‌جی الکترونیک، Netronome و Spreadrum به بیرون درز پیدا کرد. این قرار داد که به واسطه شرکت Santa Clara منعقد شده است، نشان می‌دهد که اینتل به زودی تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری گوشی‌های هوشمند را آغاز خواهد کرد.

برای آن دسته از افرادی که با فناوری مذکور آشنایی ندارند بایستی یادآور شویم که معماری آرم به‌گونه‌ای طراحی‌شده که برای هسته اصلی پردازشگر تنها به حدود ۳۵ هزار ترانزیستور نیاز است و این باعث می‌شود که پردازنده بسیار کم‌مصرف شود، کم‌تر داغ کند و نیازی به خنک‌کننده یا فن نداشته باشد برخلاف معماری x86 به‌کار رفته در پردازنده‌های شرکت‌های اینتل و ای‌ام‌دی که نیازمند میلیون‌ها ترانزیستور هستند و همین مسئله باعث افزایش توان مصرفی و داغ شدن آنان می‌شود.

به عقیده Will Abbey مدیر ارشد طراحی ARM، شرکت اینتل خواهد توانست با توسعه تراشه‌های ۶۴ بیتی مبتنی بر فناوری مذکور برای دستگاه‌های خاص، بار دیگر به این بازار پررونق باز گردد. از جمله کمپانی‌هایی که پردازنده‌های خود را براساس معماری آرم طراحی می‌کنند می‌توان به اپل در تراشه‌های اختصاصی خود، سامسونگ الکترونیک در پردازنده‌های اگزینوس، ان‌ویدیا در پردازشگرهای تگرا و کوالکام در پردازنده‌های اسنپ‌دراگون اشاره کرد.

در همین راستا به نظر می‌رسد اینتل نیز با راکد شدن مجدد بازار پی‌سی قصد دارد بار دیگر شانس خود را در میدان رقابت با تراشه سازان تایوانی و کره‌ای امتحان نماید. علاوه بر این اگرچه طی سال‌های اخیر TSMC مسئول اصلی ساخت تراشه‌های محصولات اپل بوده است، با این حال به موازات آن به طور مستمر خبرهایی از همکاری اینتل و کوپرتینوها به منظور توسعه تراشه یکپارچه پردازنده آیفون و آی‌پد با فناوری ARM به گوش می‌رسید.

علی ایحال مسلم است که آیفون نسل جدید نیز با تراشه TSMC در شهریورماه از راه خواهد رسید و این یعنی آنکه حداقل امسال اینتل سهمی در توسعه تراشه مرکزی آیفون ۲۰۱۶ ایفا نکرده و تنها مودم آن را محیا کرده است.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. aliyadegarfar می‌گوید

    البته جالب است بدونید که شرکت ARM Holding خود تولیدکننده پردازنده نیست و در عوض گواهی استفاده از معماری ARM را به دیگر تولیدکنندگان نیمه هادی می‌فروشه. کمپانی‌ها هم به راحتی تراشه‌های خود را براساس معماری ARM تولید می‌کنند