سامسونگ از چیپ هوشمند IBM برای ساخت چشم دیجیتال استفاده می‌کند

گرچه سامسونگ را با گوشی‌های هوشمندش می‌شناسیم اما باید بدانیم که این غول تکنولوژی بر روی ایده‌های نوینِ دیگری نیز کار می‌کند!

0

سامسونگ به تازگی از یک چشم دیجیتال پیشرفته با ساختاری مشابه مغز انسان رونمایی کرد. تراشه‌‌ی شرکت آی‌بی‌ام که TrueNorth نام دارد عملکردی متفاوت از پردازنده‌های سیستم‌های الکترونیکی فعلی دارند. ساختمان این تراشه‌ از 4096 هسته‌‌ی رایانه‌ای تشکیل شده و حدودا 256 میلیون لینک ارتباطی دارد؛ طرحی مشابه مغز انسان که در آن هر هسته پیام‌های کوتاهی را به هسته دیگر ارسال کرده و به پردازش اطلاعات کمک می‌کند.

این دست تراشه‌ها‌ی نروموفیکی در مقایسه با تراشه‌های قدیمی برای پردازشِ انبوه اطلاعات انرژی کمتری مصرف می‌کنند. سامسونگ از TrueNorth در حسگر پویایِ بصری استفاده کرده که قادر است در هر ثانیه ۲۰۰۰ فریم تصویر را ثبت کند. این سرعت بالا طراحی نقشه‌های سه‌بُعدی را ساده‌تر می‌کند.

samsung-digital-eye

سامسونگ با تعبیه‌ی این تراشه در یک تلویزیون نشان داد که دستگاه می‌تواند حرکات دست، انگشتان و مُشت را از چند متری تشخیص دهد. پردازشگرهای نروموفیک قابلیت‌های بالقوه‌ی دیگری در زمینه‌‌های هوش مصنوعی و خودروهای خودران و غیره نیز دارند. آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی نیز مشغول بررسی عملکرد این پردازنده‌ها در شناسایی حملات کامپیوتری، برگرداندن متن و صوت در داده‌های قابل بررسی و ساخت پهپاد می‌باشد. آزمایشگاه ملی «لارنس لایومور» از این پردازشگر به منظور تحقیقات امنیت سایبری بهره می گیرد.

آنچه در خصوص چشم دیجیتال سامسونگ اهمیت دارد این است که تنها 300 میلی‌وات نیرو مصرف می‌کند که در واقع چیزی حدود یک‌دهم پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند است! این یعنی تراشه‌‌ی TrueNorth و امثال آن می‌تواند بعنوان پردازنده‌ی همراه در کنار پردازنده‌های امروزی، و در سیستم‌های کم‌قدرت و همچنین برای استفاده در سیستم‌های پیشرفته و تحقیقات هوش‌مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد. شرکت IBM تا به امروز توانسته مجموعه‌های 16تایی از این چیپ فراهم کند.

راه زیادی برای تکمیل مطالعات بر روی تراشه‌ی نروموفیکی جدید پیش رو است اما سرعت پیشرفت تحسین برانگیز است.

androidauthority

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.