Xbox One یا Xbox One S؟ مسئله این است!

مایکروسافت در جریان کنفرانس خود در نمایشگاه E3 نسل جدید ایکس‌باکس‌‌ خود را با نام Xbox One S معرفی کرد. البته نمی‌توان این کنسول را نسل جدید نامید و این کنسول بیشتر شبیه آپدیت‌های آیفون‌های سری S بود که نسخه تازه معرفی می‌شود و با این‌که نمی‌توانید تفاوت آن‌چنانی را در ظاهر مشاهده کنید ولی طبق معمول دو برابر قوی‌تر شده! اما Xbox One S دقیقاً چه تغییری کرده و آیا ارزش ارتقا یا هزینه بیشتر را دارد؟

32

به هر حال این کنسول قابلیت های تازه ای را درون خود جای داده و طراحی جدیدی دارد. حال اگر می‌خواهید وارد نسل جدید گیمینگ شوید و به فکر خرید یک کنسول ایکس‌باکس هستید ممکن است به یک دوراهی سخت بربخورید. آیا همان ایکس باکس وان اصلی و قابل اعتماد را بخرم یا اینکه نسخه جدید این کنسول که کوچک‌تر است و از پخش 4K پشتیبانی میکند و طبیعتا کمی گران‌تر است؟

این تصمیم سختی و در این مقاله سعی شده تا حد امکان به این سوال پاسخ داده شود.

مایکروسافت مقدار زیادی از تغییرات کوچک را داخل ایکس‌باکس وان اصلی ارائه کرد که البته خیلی از آنها ممکن است قابل توجه نباشند اما در پایان تاثیر فراوانی روی عملکرد بازی ها خواهند گذاشت. بگذارید به معرفی و مقایسه این دو کنسول بپردازیم و ببینیم ایکس باکس وان S چه چیز تازه ای را با خود به همراه آورده است.

طراحی Xbox One S:

مهم‌ترین و مشخص‌ترین تغییر ایکسباکس وان اس طراحی است. مایکروسافت در این نسخه از ایکس‌باکس تصمیم گرفت تا کنسولی کوچک‌ر بسازد؛ ابعاد این دستگاه 43x29x11.2 سانتی‌متر است و حدود 40 درصد از ایکس باکس وان اوریجینال کوچک‌تر است: یعنی فقط ده درصد کمتر از نصف! مشخصا به همین دلیل نیز ایکس باکس وان اسلیم نام گرفته است!

xbox-one-s-vs-xbox-one-size

گذشته از آب رفتن خود کیس و مکانیزم خنک‌سازی دستگاه تا 40 درصد، اکثر گزینه‌های خارجی کنسول همچنان ماندن گذشته باقی مانده است. همچنان دو پورت HDMI In و HDMI Out برای ارتباط با تلویزیون موجود است؛ دو پورت فوق سریع USB، پورت صدای S/PDIF و پورت Ethernet نیز بر روی دستگاه تعبیه شده‌اند.

البته لازم به ذکر است این نسخه از کنسول درگاهی برای پشتیبانی از کینکت ندارد و برای اینکه بتوانید از کینکت خود برای انجام بازی های حرکتی استفاده کنید باید یه تبدیل خریداری کنید تا امکان اتصال کینکت به دستگاه میسر شود، در غیر این‌صورت باید دور کینکت را خط بکشید!

xbox-one-s-physical-size

همچنین مایکروسافت تنها به فکر کوچک کردن خود کنسول نبوده و برای کمتر اشغال کردن فضای کناری کنسول هم دست به کار شده است. در ایکس باکس وان شما با یک کابل و منبع تغذیه بزرگ سر و کار داشتید اما خبر خوب این است که ایکس باکس وان اس این منبع تغذیه را درون خود جای داده و لازم نیست فضای زیادی را صرف این کنسول و ملحقاتش کنید.

آخرین نکته نیز این است که نسخه عرضه ابتدایی ایکس‌باکس وان اس یک هارددرایو دو ترابایتی درون خود جای داده که یک ترابایت از ایکس‌باکس وان اصلی بیشتر است.


عملکرد و قدرت Xbox One S:

فاکتور بهبود طراحی فاکتوری کاملا مهم و جذاب است اما در کنار این‌ها در آخر سوال اصلی همه این است که عملکرد کنسول چگونه است؟ آیا توانسته برادر بزرگ‌ترش را شکست بدهد یا خیر؟ و جالب است بدانید که اگرچه این کنسول کوچک‌تر شده  اما قویترین کنسولی است که مایکروسافت تا به حال ساخته است.

بازی ها بدون فریم‌ریت لاک شده حدود 7 تا 11 درصد بهتر از ایکس وان اصلی اجرا خواهند شد.

ایکس باکس وان اس، پردازنده مرکزی پربازده‌تر و پردازنده گرافیکی قوی‌تری را در اختیار دارد که باعث می‌شود کمی از نسخه اصلی جلوتر بزند. البته مایکروسافت مانور اساسی روی این قضیه نداده و این اطلاعات از سوی سایت Digital Foundry پخش شده که برخی گیمرها با این کنسول توانسته‌اند حدود 7 تا 11 درصد بازی ها را بهتر اجرا کنند؛ آن هم بدون قفل کردن فریم‌ریت. البته این تفاوت بین 40 تا 46 فریم بر ثانیه بوده و برای برخی گیمرها همان 6 فریم هم خودش غنیمت است اما برای برخی واقعاً تفاوتی ندارد!

یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های این کنسول تازه، پشتیبانی از فرمت و کیفیت پخش 4K است. این کنسول یک پلیر بلوری 4K دارد و سخت افزارش پخش این کیفیت را پشتیبانی می‌کند. همچنین میتوانید با کیفیت Ultra HD به شبکه نتفلیکس دسترسی داشته باشید و فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را تماشا کنید. گفتنی است هنوز بازی‌ها در وضوح 4K رندر نشده و این وضوح برای کنسول‌های نسل آینده رزرو شده است!

xbox-one-s-vs-xbox-one-hdr

همچنین از پاییز امسال این کنسول از بازی‌هایی بهره خواهد برد که قابلیت HDR خواهند داشت و بدین ترتیب شاهد کنتراست بهت، رنگ و روشنایی بهتر در برخی از بازی‌های مورد علاقه‌تان خواهید بود. در سیاهی تصویر عمق بیشتری خواهیم داشت‌، تعداد رنگ‌های خاکستری بیشتر خواهند شد و به صورت کلی دامنه وسیع‌تری از نورها و رنگ‌ها را می‌توان مشاهده کرد. مایکروسافت دراین‌باره در کنفرانس E3 خود اعلام کرد که دو بازی Gears of War 4 و Forza Horizon 3 هر دو از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد. تصور کنید صحنه‌های Gears of War در تصاویر HDR!

همچنان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که شاید بتوان ایکس‌باکس وان اصلی را نیز با یک آپدیت به این قابلیت رساند اما مایکروسافت در این مورد اظهار نظری نکرده است.


کنترلر Xbox One S:

همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر شد مایکروسافت تعدادی تغییرات کوچک در این نسخه از ایکس‌باکس اعمال کرده و یکی از این تغییرات کوچک، طراحی دوباره کنترلر است که همچنین به نسخه‌ای تازه از بلوتوث مجهز شده است.

xbox-one-s-vs-xbox-one-controller

مایکروسافت در تبلیغاتش از واژه “True Bluetooth” استفاده کرد. حال این به چه معناست؟ در ایکس‌باکس وان اصلی، هنگامی که می‌خواستید کنترلرها را به سیستم دیگری همچون کامپیوتر خود متصل کنید نیاز به یک دانگل وایرلس داشتید که این دانگل تنها از طریق مایکروسافت قابل تهیه بود. حال کنترلرهای جدید ارتباط تازه‌تری را برقرار میکنند و میتوانند با تمامی دستگاه‌های بلوتوثی کانکت شوند و نیاز به هیچ دانگل و وسیله‌ی اضافی برای اینکار نیست.

در طراحی خارجی این کنترلرها نیز تغییرات کوچکی اعمال شده است. دکمه‌های اصلی همچنان به همان شکل و سرجای خود باقی مانده‌اند. همچنین کنترلر کمی سبک‌تر شده است گرچه این تفاوت واقعا برای خیلی‌ها قابل توجه نخواهد بود. در پشت کنترلر تغییرات مشهود‌تری اعمال شده. گوشه‌های کنترلر کمی بزرگ‌تر و بلند‌تر شده‌اند تا هنگامی که به مدت طولانی با کنترلر کار می‌کنید دست‌هایتان کمتر خسته شوند. گرچه همچنان تغییر بزرگی نسبت به سیستم قبلی ایجاد نشده است.

xbox-design-labs

نکته شاید مهم دیگر قابلیت شخصی‌سازی و طراحی اختصاصی کنترلر ایکس‌باکس وان اس است که از طریق Xbox Design Labs قابل انجام خواهد بود. در این‌باره پیش از این مطلبی را در فارنت خوانده‌اید.


قیمت :

ما تا حدودی در مورد تفاوت های سخت‌افزاری این دو محصول صحبت کردیم، حال بگذارید کمی نیز در مورد تفاوت قیمت‌شان صحبت کنیم. Xbox One S هم اکنون در نسخه دو ترابایت با قیمت 399 دلار و نسخه یک ترابایت با قیمت 349 دلار به فروش می‌رسد و نسخه 500 گیگابایت بازی نیز تا چند ماه آینده وارد بازار خواهد شد که تنها 299 دلار قیمت خواهد شد. حال ایکس باکس وان اصلی در حال حاضر با قیمت 249 دلار در نسخه 500 گیگابایت به فروش می‌رسد.


بالاخره کدام را بگیرم؟

خب طبیعتا در خارج از ایران این سوال کمی آسان‌تر پاسخ داده خواهد شد اما پنجاه دلار یا صد دلار نیز هنگامی که وارد بازار ایران شود تغییر کلیدی خواهد گذاشت. حال کدام را باید گرفت؟ تصمیم ساده است: اگر شما صاحب یک تلویزیون 4K یا Ultra HD هستید یا حداقل قصد دارید تا یکی را بخرید، ایکس باکس وان اس بهترین گزینه خواهد بود چون در چنین وضوح تصویری غوغا خواهد کرد.

البته اگر چنین سیستم پخشی ندارید، اما همچنان می‌خواهید بازی‌ها را کمی روان‌تر اجرا کنید، همچنان ایکس‌باکس وان اس گزینه خوبی خواهد بود و شاید ارزش پول اضافه را داشته باشد. اگر هیچ‌کدام از فاکتورهای بالا برایتان مهم نیست و علاقه‌ی خاصی به داشتن هارد درایو بالاتر ندارید و نمیخواهید پول بیشتری خرج کنید به نظرم بهترین گزینه همان ایکس‌باکس وان اصلی خواهد بود.

با تمام این ها، مایکروسافت همچنان کنسول تازه‌ای را در دست ساخت داشته که Project Scorpio نام دارد و این‌طور که به نظر می‌رسد این کنسول فوق‌العاده قوی خواهد بود. اگر عجله‌ای برای خرید کنسول ندارید می‌توانید برای آن نیز صبر کنید که احتمالاً گیمینگ 4K و واقعیت مجازی را به همراه خواهد آورد.

xbox-one-s-vs-xbox-one-end

در پایان ایکس‌باکس وان اس گامی تازه برای مایکروسافت نیست شاید این کنسول باید به جای ایکس‌باکس وان اصلی ساخته می‌شد! چون می‌توانست با قیمت ایکس باکس وان عرضه شود و همچنان قوی‌تر و کوچک‌تر نیز بود. گرچه همچنان برای کینکت‌دارها بد خواهد بود چون که باید تبدیل تازه را برای خود دست و پا کنند.

نقاط قوت :

  • کوچک تر شدن فوق‌العاده قابل توجه در عین حذف آداپتور خارجی
  • پخش ویدئو‌ها به صورت 4K و HDR
  • بازی کردن با سیستم HDR
  • پلتفرم خود ایکس باکس در حال بهبود است
  • افزایش جزئی عملکرد

نقاط ضعف :

  • نیازمند تبدیل برای اتصال کینکت
  • ممکن است طرفداران ایکس باکس وان را جدا کند!
  • بازی در وضوح 4K رندر نشده و به صورت Upscale شده اجرا خواهد شد.

Techradar

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

32 نظر برای این مطلب
  1. محمد امین می‌گوید

    سلام میخواستم بدونم دسته Xbox one بهXbox one s میخورد؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله

  2. عرفان می‌گوید

    ایا دسته وان اس به پی اس فور میخوره

  3. امیر می‌گوید

    سلام دوستان Xbox one با Xbox one s فرقی ندارن از نظر گرافیکی و قابلیت 4k Xbox one s فقط برای دیدن سریال ها و فیلم های با کیفیت 4k هست. واینکه از نظر بازی هیچ فرقی ندارن. و بهترین انتخاب Xbox one معمولی هست.

  4. محمد می‌گوید

    سلام اجرا میشه ولی اگه تلویزیون قابلیت hdو4kباشه کیفیت بالا تره

  5. ارکان می‌گوید

    سلام آیا ایکس باکس وان اس یا ایکس باکس وان ایکس رو تلویزیون معمولی اجر میشن یا حتما باید تلویزیون hd و حرفه ای باشه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگه درگاه HDMI دارن اجرا میشه

  6. amin می‌گوید

    سلام من خودم هم بین وان با لوازم ووان اس بی لوازم موندم اما باید یه سری نکات رو در نظر بگیریم:1از نظر من وان خوشگل تره بخاطر براق بودنش 2قدرتاشون یکی هستند پس چرا پول اضافه بدیم3با پول وان اس میتونیم وان با کینکت بگیریم>>>>حالا بازم کمکم کنید

  7. سروش می‌گوید

    من وان اصلی دارم بنظرتون بفروشم اس ؟ ایکس باکس اصلی دسته دوم چنده؟

  8. فرهاد می‌گوید

    ایا وان اس از بازی های 360پشتیبانی میکند

    1. محمدحسین می‌گوید

      بله

  9. مرتضی می‌گوید

    سلام ایکس باکس وان با لوازم جانبی بهتره یا وان اس کدوم برای خرید بهتره با تشکر

  10. اميدرضا می‌گوید

    اقا توروخدا کمک کنین من همین الان قیمت کردم
    Xbox one s 2700
    Xobox x 5 تومن
    کدوم بخرم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مسلماً One X به خاطر پردازنده گرافیکی قوی‌تر گزینه بهتری هست. با توجه به بودجه تصمیم بگیرید

    2. امیر می‌گوید

      آخی که الان می خوام بگیرم خدا تومن شده 😭😭😭😭نمی تونم

  11. Mohammad می‌گوید

    معلومه که xbox one s

  12. Iman می‌گوید

    اقا سلام خسته نباشید ps4slim بگیرم یا xbox one s

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بسته به بازی های اختصاصی برای هر کدوم تصمیم بگیرید

  13. Mohammad می‌گوید

    سلام ببخشید یه سوالی داشتم ایا دسته xbox one به کنسول xbox one s میخوره یا نه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله

  14. Nikerfan می‌گوید

    ولکنید باوا ایکس باکس وان ایکس اومد دیگه از اون عالی تر پیدا نمیشه

  15. ماهان می‌گوید

    سلام والا مغز من نکشید،من میگم همون ایکس باکس وان معمولی رو با هارد یه ترابایتی یا پونصد گیگی بگیریم با کینکت و خرت و پرت حالشو ببریم.ایکس باکس واسه بازی ن واسه فیلم دیدن پس نسخه اصلیش خیلی بهتره چون داستان نداره
    بازم فکرامونو بکنیم و تحقیق کنیم
    مطالب آموزنده ای بود
    فقط از کجا بفهمم تلویزیونم 4Kهست یا ن
    کابلای HDMI داره سه بعدیه ال ای دیه الجیه کلی هم سیستم داره
    ممنون

    1. alireza taheri می‌گوید

      سلام داداش ببین اگه تلویزیونت شما ultra HD premium باشه هم 4k هم hdr

  16. Nima می‌گوید

    آیا می توان بازی را در xbox one S نصب کرد

    1. مهرشاد می‌گوید

      اقا همون xbox one اصلی خوبه هم همه ازش راضی هستن ولی هیچ فرغی نداره پایین xbox one s شبیه ps4 ساخته شده است من که همون ایکس باکس اصلی بهتره

  17. Nima می‌گوید

    آیا بازی که خریداری کردیم نیاز به آپدیت داره

  18. سپهر می‌گوید

    برای حسگر کینکت باید تبدیل بگیرم؟ منظور از تبدیل چیه؟لطفا کمکم کنید

  19. Erfan می‌گوید

    آیا ایکس باکس وان از بازی های ایکس باکس ۳۶۰ پشتیبانی می کند و می تواند ان بازی ها را هم اجرا کند ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید
  20. Shayan می‌گوید

    واقعا عالیه من میخرم

  21. meii می‌گوید

    ایا از بازی های ایکس باکس وان پشتیبانی میکنه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله بازی های هر دو کنسول یکسانه

  22. روزبه می‌گوید

    بنظر من مهمترین مسئله ساخت لپ تاپی هست که یه پسره با استفاده از تجهیزات Xbox One S ساخته

    کاشکی شما پوشش میدادین بفهمیم چطوری اینکارو کرده و نظر خود مایکروسافت چیه.

    یه نقد هم داشتم. این باکس نوشتن دیدگاهتون رنگ فونت نوشتاری اش خیلی کمرنگه، کمی پررنگش کنید ممنون میشم . مثلا #a5a5a5

    ممنون از توجه اتون