خطر بدافزار جدید QuadRooter حدود یک میلیارد دستگاه اندرویدی را تهدید می‌کند

اگرچه این روزها از اندروید به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم موبایلی جهان یاد می‌شود، با این حال همین محبوبیت در سوی دیگر می‌تواند پلتفرم موبایلی گوگل را به سیبلی جذاب برای هکرها و افراد خراب‌کار که خواهان سو استفاده از اطلاعات کاربران آن هستند تبدیل کند.

0

به اعتقاد شرکت امنیتی cyber، غریب به اتفاق تمامی گوشی‌های هوشمند اندروید دارای بدافزار هستند و این در حالیست که خطر درز اطلاعات این دستگاه برای افرادی که عادت به استفاده از سرویس‌های آنلاین دارد مضاعف است.

در همین راستا شرکت امنیتی Check Point در بررسی‌های جدید خود به باگ امنیتی خطرناکی در نسخه‌های مختلف پلتفرم اندروید پی برده که تمامی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که از تراشه‌های ساخت کوالکام بهره می‌برند را آلوده کرده است. این حفره امنیتی که Quadrooter نامیده می‌شود شامل چندین مشکل امنیتی است و برآورد می‌شود که بیش از نهصد میلیون گوشی و تبلت اندرویدی را در بر می‌گیرد.

طبق اعلام کارشناسان این موسسه، حفره امنیتی Quadrooter به مهاجمین این امکان را می‌دهد تا با نصب برنامه آلوده خود بر روی دستگاه هدف، از راه دور به اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دسترسی داشته و فعالیت‌های نرم‌افزاری و البته سخت‌افزاری آن را تحت کنترل قرار دهد، به طوری که حتی می‌توان از طریق آن کارکرد صحیح دوربین جلو و میکروفون را هم مختل نمود.

لازم به یادآوری است که موسسه FireEye در دی‌ماه سال گذشته، کوالکام را از وجود یک باگ خطرناک بر روی دستگاه‌های قدرت گرفته از تراشه‌های ساخت این شرکت آگاه کرده و این شرکت هم در فروردین ماه مشکل را برطرف نمود است؛ با این حال به نظر می‌رسد  بدافزار جدید QuadRooter تقریباً بر روی تمامی نسخه‌های اندروید وجود دارد، زیرا در لیست ابزارهای آلوده شده توسط آن نام گوشی‌های رده بالای رده‌ای همچون گلکسی اس ۷، اس ۷ اج، سری نکسوس ۲۰۱۶ و حتی گوشی BlackBerry DTEK۵۰ که شرکت سازنده از آن به عنوان امن‌ترین گوشی هوشمند جهان یاد کرده بود نیز یافت می‌شود.

البته یکی از مدیران گوگل وعده داده است که پَچ مقابله با این بدافزار فراگیر تا ابتدای ماه آینده به صورت عمومی منتشر خواهد شد. گفتنی است که موسسه Check Point، ابزاری رایگان در جهت اسکن کردن و مقابله ابتدایی با ویروس QuadRooter را ارائه کرده است که از طریق لینک زیر می‌توانید آن را دریافت کنید.

download-google-play-button

gsmarena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.