مؤسس Orkut شبکه اجتماعی Hello را با تمرکز روی علایق کاربر معرفی کرد
شاید گوگل چند سال پیش به عمر اورکات پایان داده باشد، اما روح این شبکه اجتماعی به زندگی خود ادامه داده است. سازنده ترکیهای آن آقای Orkut Büyükkökten سرویس اجتماعی جدیدی به نام Hello را پایهگذاری کرده است.
این سرویس از راه متفاوتی به جذب کاربران میپردازد. بهجای اینکه مستقیماً با غولهای این صنعت نظیر فیسبوک به رقابت بپردازد، به کاربران اجازه انتخاب شخصیت یا انواع Persona را میدهد (مثل کسی که به کلوپهای مختلف میرود، به فنّاوری علاقهمند است، عکاسی را دوست دارد یا حتی به سفرهای زیادی میرود). این شخصیتها بیانگر علایق شما هستند. میتوانید مجموعه Persona را برای پیدا کردن افرادی با علاقهمندیهای مشابه خودتان بگردید. یک الگوریتم هم به شما برای پیدا کردن دوستان جدید و انتخاب خبرهایی که برایتان نمایش داده میشود، کمک میکند.
Hello مثل دیگر شبکههای اجتماعی به بیان کردن وضعیت کاربر محدود نمیشود. به جای آن بر تصاویر متمرکز است. میتوانید تصاویر پسزمینه، فیلترهای مختلف و متن تعیین کنید و کامنت بگذارید. بابت استفاده از این شبکه جایزههایی نظیر سکه و expression یا طرز بیانهای مختلفی شبیه به برنامه اجتماعی Miitomo از نینتندو، به دست میاورید.
حدس زدن آینده و امکان موفقیت این برنامه دشوار است. بااینکه Hello تلاشی برای رقابت با بزرگان شبکههای اجتماعی نمیکند، هنوز هم باید بهنوعی کاربران جدید جذب کند. وقتی فیسبوک 1.7 میلیارد کاربر فعال دارد، احتمالاً افراد با سلیقهها و علاقهمندیهای مشابه تا الآن یکدیگر را در آن شبکه پیداکردهاند. پس چرا باید به شبکه دیگری بروند؟ با توجه به این مطلب، اورکات موفق شد در برزیل طرفداران زیادی پیدا کند که در طول حیاتش به این سرویس وفادار بودند. Hello برای موفق شدن لازم نیست کاربران زیادی داشته باشد. تنها کافی است که گروه متحدی با اندازه مناسب جذب کند که برای ادامه استفاده از سرویس دلایل کافی داشته باشند.