ایلان ماسک به‌روایت تصاویر: از مسخره‌شدن در مدرسه تا تبدیل‌شدن به جذاب‌ترین مرد دنیای فناوری!

0

ایلان ماسک چه‌کاری را نمی‌تواند انجام دهد؟ به‌عنوان مدیرعامل شرکت SpaceX، مدیرعامل شرکت تسلا و یکی از مؤسسان OpenAI، به نظر می‌رسد که آقای ماسک در همه‌جا حضور دارد و عامل پیشروی همه‌ی فنّاوری‌های خارق‌العاده است. به گفته‌ی خودش تا زمانی که از زمین فرار نکنیم و تمدن بشر را در مریخ پایه نریزیم، شخصاً خوشحال نخواهد بود. ایلان ماسک را شاید بتوان دارای بلندپروازترین آرزوهای بشر دانست. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به زندگینامه Elon Musk و در واقع زندگینامه تصویری ایلان ماسک را با هم مرور می‌کنیم.

ایلان ماسک در میان موشک‌های فضایی، ماشین‌های الکتریکی، باتری‌های خورشیدی، تحقیقات درباره ربات‌های هیجان‌انگیز و میلیاردها دلاری که درآمد داشته است، اساساً یک تونی استارک محسوب می‌شود و به همین دلیل است که وی را «مرد آهنی» می‌نامند.

اما زندگی همیشه به ایلان ماسک آسان نگرفته است. امروز در زندگینامه تصویری ایلان ماسک و با دیدن  چند عکس قدیمی از ایلان ماسک با هم بررسی می‌کنیم که او چگونه از مورد اذیت و آزار قرار گرفتن در مدرسه و تبدیل‌شدن به کارآفرینی کوچک، به سمت مدیرعامل دو شرکت بزرگ پیشرو در علم و فناوری منصوب شده است.

زندگینامه تصویری ایلان ماسک

یا نگاهی به زندگینامه ایلان ماسک متوجه می‌شویم که چگونه مسیر زندگی، وی را تا مرز ورشکستگی پیش برده بود. ایلان ماسک در تاریخ 7 تیر 1350 (1971 میلادی) در شهر پرتوریا در آفریقای جنوبی متولد شد.

عکس محل تولد ایلان ماسک در پرتوریا آفریقای جنوبی

پدر وی آقای Errol Musk که یک مهندس الکترونیک بود یک‌بار گفت: ایلان همیشه متفکر خجالتی‌ای بوده است؛ مثلاً اگر با ایلان به مهمانی می‌رفتید که همه می‌خوردند و صحبت می‌کردند و از مهمانی لذت می‌بردند، ایلان کتابخانه میزبان را پیدا می‌کرد و کتاب‌های وی را بررسی می‌کرد.

عکس کودکی ایلان ماسک

مادر ایلان، خانم Maye Musk یک متخصص تغذیه و مدل کانادایی است که تصویر وی بر بسته‌های غلات Special K و جلد مجله تایم نیز چاپ‌شده است.

عکس مادر ایلان ماسک

سختی های زندگی ایلان ماسک

در سال 1979، 8 سال پس از تولد ایلان، پدر و مادر وی از هم طلاق گرفتند. ایلان 9 ساله و برادر جوان‌ترش Kimbal تصمیم گرفتند که با پدر خود زندگی کنند.

عکس ایلان ماسک و برادرش

در سال 1983 ایلان ماسک در سن 12 سالگی بازی ویدئویی ساده‌ای به نام Blaster را به یک مجله کامپیوتری به قیمت 500 دلار فروخت. ماسک یک‌بار گفت که این یک بازی خیلی ساده، اما بهتر از بازی Flappy Bird بود.

بازی Blaster ساخته شده توسط ایلان ماسک در 12 سالگی

 بااین‌وجود دوران مدرسه ماسک چندان ساده نگذشت. همان‌طور که در کتاب «ایلان ماسک: تسلا، اسپیس ایکس و جست‌وجوی آینده‌ای فوق‌العاده» نوشته‌شده، یک‌بار گروهی از بچه‌های زورگوی مدرسه او را از پله‌ها به پایین پرتاب کردند و به‌قدری او را کتک زدند که از هوش رفت، به همین علت در بیمارستان بستری شد.

بعد از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه، ماسک به همراه مادرش Maye، خواهرش Tosca و برادرش Kimbal برای زندگی به کانادا رفت. او به مدت دو سال به تحصیل در دانشگاه کوئین در شهر کینگستون استان انتاریو کانادا مشغول بود.

دانشگاه ایلان ماسک در کانادا

اما تحصیلات خود را در دانشگاه پنسیلوانیا به پایان رساند و دو مدرک در فیزیک و اقتصاد را به خانه برد.

مدرک دانشگاهی ایلان ماسک
این عکس در سخن‌رانی ماسک در جشن فارغ‌التحصیلی موسسه فناوری کالیفرنیا (CalTech) در سال 2012 گرفته‌شده است.

ماسک در زمان تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا به همراه دوست و هم‌دانشگاهی‌اش Adeo Ressi خانه‌ای دارای 10 اتاق‌خواب را اجاره کردند و ابتدا آن را به یکی از انجمن‌های دانشجویی و بعد به یک کلوپ شبانه رسمی تبدیل کردند. این یکی از اولین تجربه‌های کارآفرینی ماسک بود.

بعد از فارغ‌التحصیلی، ماسک برای گرفتن مدرک دکتری به دانشگاه استنفورد رفت؛ اما بعد از گذراندن تنها دو روز در کالیفرنیا تصمیم گرفت شانس خود را در سرمایه‌گذاری در بازار سهام اینترنتی تازه شکل‌گرفته امتحان کند و پذیرش خود را به تعویق انداخت. او هیچ‌گاه برای به پایان رساندن تحصیلاتش به دانشگاه استنفورد بازنگشت.

after-graduation-musk-traveled-to-stanford-university-to-study-for-his-phd-but-he-ended-up-deferring-his-admission-after-only-two-days-in-california-deciding-to-test-his-luck-in-the-just-beginning-dot

تاسیس اولین شرکت ایلان ماسک با نام Zip2

ماسک و برادرش کیمبال (که تصویر وی را در پایین می‌بینید) 28000 دلار از پدرشان پول گرفتند و وب‌سایت Zip2 را تأسیس کردند. این استارتاپ راهنمایی‌های سفرهای درون‌شهری را به روزنامه‌هایی نظیر نیویورک‌تایمز و Chicago Tribune ارائه می‌داد.

عکس برادر ایلان ماسک

یک‌بار ایلان ماسک گفت که در زمان شکل‌گیری Zip2 به معنای واقعی کلمه در دفتر زندگی می‌کرد و دریکی از انجمن‌های خیریه YMCA حمام می‌کرد. تمام این سختی‌ها درزمانی که شرکت Compaq، Zip2 را به قیمت 341 میلیون دلار به همراه سهام آن خریداری کرد ارزش خود را نشان داد. حالا ماسک بودجه 22 میلیون دلاری داشت.

while-zip2-got-off-the-ground-musk-once-said-that-he-literally-lived-in-the-office-and-showered-at-a-local-ymca-it-all-paid-off-when-compaq-bought-zip2-in-a-deal-worth-341-million-in-cash-and-stock-ma

تاسیس شرکت PayPal

با استفاده از 10 میلیون دلار به‌دست‌آمده از فروش Zip2، ماسک بانکداری آنلاین X.com را در سال 1999 میلادی تشکیل داد. حدود یک سال بعد، X.com با شرکت Confinity که یکی از مؤسسان آن Peter Thiel بود ادغام شد تا شرکت جدیدی به نام پی‌پال را تشکیل دهند.

عکس ایلان ماسک قبل از کاشت مو

ماسک به‌عنوان مدیرعامل شرکت تازه تأسیس پی پال شناخته می‌شد، اما ریاست وی چندان طول نکشید. در ماه اکتبر دعوای بزرگی را بین مؤسسان پی پال به وجود آورد.

ماسک می‌خواست سرورهای پی پال به‌جای سیستم‌عامل‌ متن‌باز یونیکس، از ویندوز مایکروسافت استفاده کنند. مدیر ارشد فناوری پی‌پال آقای Max Levchin در مقابل این خواسته به‌سختی مقاومت کرد.

در سال 2000 میلادی، ماسک بعد از مدت‌ها به اولین تعطیلات خود رفت. درحالی‌که دعوای ماسک در زمان رفتن به استرالیا همچنان ادامه داشت، هیئت‌مدیره پی‌پال ماسک را اخراج کرد و Thiel را به‌عنوان مدیرعامل جدید برگزید.

ماسک در سال‌های بعد در مصاحبه‌ای به مجله Fortune گفت: به تعطیلات رفتن مشکلات این‌چنین به دنبال دارد.

عکس ایلان ماسک بعد از کاشت مو

زندگی نامه ایلان ماسک | فروش پی پال به eBay

با این‌وجود همه‌چیز به نفع ماسک تمام شد، او بزرگ‌ترین سهام‌دار پی پال باقی ماند و باعث شد در زمان فروش پی‌پال به eBay در اواخر سال 2002 میلادی به قیمت 1.5 میلیارد دلار، 165 میلیون دلار تنها به ایلان ماسک برسد.

زندگی نامه ایلان ماسک | فروش پی پال به eBay

ماسک هیچ‌گاه روحیه زورگوی خود را تغییر نداد و همچنان به فشار آوردن ادامه می‌داد. وی که همیشه به داستان‌های علمی تخیلی علاقه داشت، برنامه‌ای برای فرستادن موش‌ها یا گیاهان به مریخ را پایه‌ریزی کرد.

او حتی سعی کرد موشک‌های از رده خارج‌شده شوروی را برای این هدف خریداری کند؛ اما فروشنده‌های روسی برای هر موشک مبلغ 8 میلیون دلار درخواست کردند و ایلان فکر کرد اگر خود یک موشک بسازد، برایش ارزان‌تر تمام می‌شود.

تاسیس شرکت SpaceX توسط ایلان ماسک

تاسیس شرکت SpaceX توسط ایلان ماسک

پس در اوایل سال 2002 میلادی، ماسک شرکتی که با عنوان Space Exploration Technologies یا SpaceX شناخته می‌شود را تأسیس کرد. هدف ماسک انجام کارها و رسیدن به اهدافی است که هزینه سفرهای فضایی را به یک‌دهم کاهش دهد.

SpaceX ایلان ماسک

اولین موشک‌های فضایی ساخته‌شده توسط شرکت SpaceX، موشک‌های Falcon 1 و Falcon 9 بود. نام این دو موشک از سفینه Millennium Falcon معروف فیلم جنگ ستارگان گرفته شد.

فالکون 9

فضاپیمای دیگر این شرکت که Dragon نام داشت و این نام را از آهنگ Puff the Magic Dragon گرفته بود، پاسخ ایلان ماسک به افرادی که به وی گفته بودند شرکت SpaceX هیچ‌گاه موفق به فرود در مریخ نخواهد شد، بود.

دراگون اسپیس ایکس

هدف طولانی‌مدت شرکت SpaceX این است که هزینه‌های ساکن شدن در مریخ را کاهش دهد.

به گفته ماسک تا زمانی که فضاپیمایی که آن را «ناقل مستعمراتی مریخ» می‌نامد به‌طور مرتب بین زمین و مریخ پرواز نداشته باشد، عرضه اولیه سهام این شرکت نیز صورت نخواهد گرفت.

رویای ایلان ماسک مریخ

زندگینامه ایلان ماسک | سرمایه‌گذاری در تسلا

تا آن زمان ماسک روی زمین سر خودش را گرم می‌کند. در سال 2004 اولین سرمایه‌گذاری خود از کل سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری در شرکت Tesla Motors را انجام داد.

همان‌طور که شاید خودتان هم بدانید، شرکت Tesla Motors خودروهای الکتریکی تولید می‌کند و یکی از مؤسسان آن مدیر کهنه‌کار شرکت‌های نوپا، آقای Martin Eberhard است.

زندگینامه ایلان ماسک | سرمایه‌گذاری در تسلا

ماسک در توسعه محصول شرکت تسلا فعالانه به ایفای نقش می‌پرداخت و به‌عنوان سخن گوی هیئت‌مدیره شرکت نیز کار می‌کرد. او به توسعه اولین ماشین تمام الکتریک شرکت به نام Tesla Roadster که در سال 2006 عرضه شد، کمک کرد.

خودرو الکتریکی تسلا

تاسیس شرکت SolarCity

انگار این میزان از کار و فعالیت برای ایلان کافی نبود و در همان سال به فکر تأسیس شرکت SolarCity افتاد. این شرکت فعال درزمینهٔ انرژی خورشیدی، قرار بود که به جنگ گرمایش جهانی برود.

وی سرمایه در گردش خود را به پسرعموهایش Peter و Lyndon Rive داد تا به شروع کار این شرکت کمک کند.

تاسیس شرکت SolarCity

اما اوضاع در تسلا چندان هم خوب پیش نمی‌رفت. تحت مدیریت Eberhard، تسلا بیش از آنکه درآمد داشته باشد خرج می‌کرد.

در سال 2007 ایلان ماسک با تشکیل جلسه‌ای در اتاق هیئت‌مدیره و تغییر دادن نظر آن‌ها، Eberhard را از سمت خود برکنار کرد.

ایلان ماسک تسلا

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا شد

در سال 2008 باوجود بحران مالی که راه‌های ماسک را محدود می‌کرد، وی مبلغ 40 میلیون دلار در تسلا سرمایه‌گذاری کرد و 40 میلیون دلار دیگر به آن‌ها قرض داد تا شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. در همان سال به سمت مدیرعامل تسلا منسوب شد و این اصلاً اتفاقی نبود.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا شد

اما در میان شرکت‌های SpaceX، Tesla و SolarCity خود ماسک واقعاً در حال نزدیک شدن به ورشکستگی بود. او سال 2008 را بدترین سال زندگی‌اش می‌داند.

چراکه تسلا دائماً در حال ضرر کردن بود و SpaceX هم در پرتاب موشک Falcon 1 به مشکل خورده بود. در سال 2009 ماسک برای ادامه زندگی وام می‌گرفت.

ایلان ماسک غمگین

در همین زمان در حال طلاق گرفتن از همسرش Justine Musk یک نویسنده کانادایی بود. او و جاستین شش فرزند پسر دارند.

عکس ایلان ماسک و همسرش و فرزندان

اما دقیقاً در حوالی کریسمس 2008، ماسک دو خبر خوب دریافت کرد: شرکت SpaceX موفق به نوشتن قرارداد 1.5 میلیارد دلاری شد که بابت آن باید مایحتاج و لوازم مصرفی فضانوردان را به فضا حمل می‌کرد.

خبر دوم اینکه تسلا موفق به پیدا کردن سرمایه‌گذاران بیشتر در خارج از کمپانی شد. شرایط دوباره رو به بهبود گذاشته بودند.

عکس قدیمی ایلان ماسک

تا سال 2010 همه‌چیز عوض شد. در ماه ژوئن آن سال، تسلا سهام اولیه خود را با ارزش 226 میلیون دلار عرضه کرد، این اولین شرکت خودرویی بود که پس از فورد در سال 1956 به شرکت عمومی تبدیل‌شده بود.

در آن سال فورد در عرضه اولیه 15 میلیون دلار سهام را به فروش رساند تا بتواند وضعیت اقتصادی خود را به حالت قبل بازگرداند.

ایلان ماسک موفقیت

ایلان ماسک و بازی در فیلم

به مسیر کاری پرفرازونشیب ماسک در محیط‌های دیگر نیز توجه می‌شد تا جایی که بتوانیم به سراغ فیلمی که ایلان ماسک بازی کرده هم برویم!

حداقل بخشی از بازی رابرت داونی جونیور در نقش تونی استارک در فیلم‌های مرد آهنی نیز بر اساس ایلان ماسک صورت گرفته و حتی در صحنه‌ای در فیلم مرد آهنی 2 حضور خود وی را شاهد هستیم.

elon-musk-in-iron-man

همسران ایلان ماسک

زندگی شخصی ایلان تا حدودی پیچیده بوده است. پس از طلاق از جاستین ماسک که در سال 2008 و پس از هشت سال زندگی اتفاق افتاد. در سال 2008 با تلولا رایلی | Talulah Riley بازیگر وارد رابطه شد.

آن دو در سال 2010 با یکدیگر ازدواج کردند و در سال 2012 از هم طلاق گرفتند اما دوباره در جولای 2013 دوباره با یکدیگر ازدواج کردند.

همسر دوم ایلان ماسک

این پایان ماجراهای این زندگی مشترک نبود چرا که ایلان ماسک در دسامبر 2014 درخواست طلاق داد اما اگرچه آن را پس گرفت، این بار رایلی در مارس 2016 درخواست طلاق داد و بالاخره منجر به جدایی آنها شد.

موفقیت‌های SpaceX

حالا کار خوب پیش می‌رفت. در پایان سال 2015 میلادی، SpaceX موفق به پرتاب 24 موشک برای انجام وظایفی نظیر تجهیز ایستگاه فضایی بین‌المللی و ثبت رکوردهایی در این میان شده بود.

اخیراً یکی از موشک‌های مداری قابل‌استفاده مجدد خانواده فالکون 9 شرکت SpaceX، فرود موفقیت‌آمیزی بر سطح آب داشت.

ایلان ماسک SpaceX 

سیستم حمل و نقل Hyperloop

ماسک نمی‌تواند جلوی ایده‌های همیشه در حال جوشیدنش را بگیرد. همچنان که در حال فشار آوردن برای استفاده از انرژی خورشیدی، دستگاه‌های الکتریکی و آباد کردن مریخ است، سیستم حمل‌ونقل جدیدی به نام Hyperloop را طراحی کرده است.

این سیستم می‌تواند مسافران را در 30 دقیقه بین لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو جابه‌جا کند؛ اما هنوز شرکتی را برای پیاده‌سازی این فنّاوری تأسیس نکرده است.

سیستم حمل و نقل Hyperloop

ایلان ماسک و رقابت با هوش مصنوعی یا OpenAI

در اواخر سال 2015 نیز از OpenAI رونمایی کرد. پروژه‌ای تحقیقاتی و غیرانتفاعی که تنها برای اینکه مطمئن شود هوش مصنوعی بشر را نابود نخواهد کرد، انجامش داد. ایلان به این مسئله خیلی اهمیت می‌دهد.

ایلان ماسک هوش مصنوعی OpenAI 

با توجه به قابلیت رانندگی اتوماتیک که وجود آن را در برخی از خودروهای تسلا شاهد هستیم، نگرانی ایلان برای قدرت گرفتن هوش مصنوعی منطقی به نظر می‌رسد.

هوش مصنوعی تسلا

در ژوئن 2016 ماسک برنامه‌ای برای خرید شرکت SolarCity را به شرکت تسلا ارائه داد. به‌این‌ترتیب می‌تواند دو ایده خلاقانه خود درزمینهٔ مدیریت انرژی را زیر یک سقف جا بدهد.

عکس ایلان ماسک

در اینجا تاریخ به پایان می‌رسد، اما احتمالاً ایلان به این زودی‌ها دست از دنبال کردن و ارائه دادن ایده‌های نو بر نخواهد داشت.

منبع businessinsider
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.