دانشمندان ترکیبات شیمیایی سرطان‌زای جدیدی را در سیگارهای الکتریکی کشف کردند

با توجه به تحقیقاتی که به‌تازگی صورت گرفته، دود سیگارهای الکتریکی دارای دو ماده شیمیایی جدید است که می‌توانند باعث بروز سرطان بشوند. همچنین طبق تحقیق که در مجله Environmental Science & Technology به چاپ رسید، میزان مواد شیمیایی مضر در میان سیگارهای الکتریکی متفاوت است.

0

محققان در آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، در آزمایش‌های خود از دو سیگار الکتریکی متفاوت استفاده کردند و با دو میزان متفاوت از توان باتری، به تولید دود پرداختند. سپس این دود را موردمطالعه قراردادند و متوجه شدند که بخش بخار ساز یا بخشی که در این سیگارها دود تولید می‌کند، 31 نوع ماده شیمیایی مضر را هم آزاد می‌کنند که در میان آن‌ها دو ماده سرطان‌زای جدید به نام‌های اکسید پروپیلن و گلیسیدول مشاهده شد. این دو ماده قبلاً در ترکیبات دود سیگارهای الکتریکی دیده نشده بود. میزان مواد شیمیایی تولیدشده به دمایی که سیم‌پیچ حرارتی دستگاه مایعات درون دستگاه را بخار می‌کند، بستگی دارد. هرچقدر دمای درون این سیم‌پیچ بیشتر باشد، میزان مواد شیمیایی تولیدشده هم بیشتر خواهد بود. همچنین سیگارهای الکتریکی که به‌جای دو سیم‌پیچ تنها از یک سیم‌پیچ حرارتی استفاده می‌کنند، سطح مواد شیمیایی بالاتری دارند. شاید به‌این‌علت که دو سیم‌پیچ بهتر می‌تواند دما را در دستگاه پخش کند، به این معنی که دما آن‌چنان هم بالا نخواهد رفت.

از نتیجه مطالعات قبلی متوجه شدیم که سیگارهای الکتریکی حاوی مواد سمی هستند. در سال 2009 میلادی FDA هشدار داد که برخی از سیگارهای الکتریکی حاوی دی اتیلن گلیکول هستند، این ماده در تولید ضدیخ استفاده می‌شود. تحقیقی در سال 2015 میلادی نشان داد که ذراتی که از دود سیگارهای الکتریکی در هوا معلق می‌ماند دارای فرمالدئید، یک ماده سرطان‌زای دیگر است. برخی از این مواد در سیگار معمولی نیز پیدا می‌شوند.

یک سیگار الکتریکی با یک سیم‌پیچ حرارتی که با انرژی 3.8 ولت کار می‌کند، در 5 دفعه اول با هر بار خارج کردن دود که سیم‌پیچ در حال گرم شدن است 0.46 میکروگرم اکرولین تولید کرده که این ماده به‌شدت محرک چشم و دستگاه تنفسی است؛ اما به‌محض اینکه دمای سیم‌پیچ به میزان ثابتی رسید، میزان اکرولین تا 8.7 میکروگرم با هر بار خارج کردن دود نیز افزایش پیدا می‌کند. بااین‌وجود میزان اکرولین خارج‌شده بسیار کمتر از یک سیگار معمولی است که بین 400 تا 650 میکروگرم اکرولین از آن خارج می‌شود. 20 پک به سیگارهای الکتریکی بین 90 تا 100 میکروگرم اکرولین تولید می‌کند.

Hugo Destaillats یکی از محققان و نویسندگان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی گفت:

مدافعان سیگارهای الکتریکی میگویند که مواد مضر تولیدشده توسط این دستگاه‌ها نسبت به سیگار معمولی خیلی کمتر است و بهتر است که از سیگارهای الکتریکی استفاده کرد. به عقیده من این مطلب برای برخی استفاده‌کنندگان صحت دارد، مثلاً سیگاری‌های قدیمی که نمی‌توانند ترک کنند؛ اما مشکل اینجاست که سیگارهای الکتریکی هم سالم نیستند. در مقایسه، سیگار معمولی به‌شدت برای سلامتی مضر است و سیگار الکتریکی مضر است.

همان‌طور که گفتیم مواد شیمیایی تولیدشده توسط سیگار نیز با توجه به ولتاژ باتری متفاوت است. یک عامل دیگر در تعیین میزان مواد شیمیایی تولیدشده، مدت‌زمانی که دستگاه روشن بوده است. هرچه زمان طولانی‌تری از این دستگاه استفاده شود، مواد شیمیایی نیز با شدت بیشتری از آن خارج می‌شوند.

همچنین محققان دو ماده شیمیایی که معمولاً به‌عنوان حلال در سیگارهای الکتریکی استفاده می‌شود را موردبررسی قراردادند: پروپلین گلیکول و گلیسیرین که از هردوی آن‌ها برای تولید دود مصنوعی استفاده می‌شود. اطلاعات کمی درباره خطرهای احتمالی در حرارت دادن این دو ماده و تنفس آن‌ها وجود دارد.

فراموش نکنید کودکان همچنان نباید در معرض نیکوتین اعتیادآوری که در سیگارهای الکتریکی وجود دارد قرار بگیرند.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.