شایعه: اسنپ‌دراگون ۸۳۰ با فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد

چیپست پرچم‌دار بعدی کوالکام برای موبایل قرار است اسنپ‌دراگون 830 باشد. حالا طبق شایعات این چیپ با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده و اواخر سال عرضه خواهد شد.

0

اسنپ‌دراگون 820 در حال حاضر محبوب‌ترین چیپست به‌کار رفته در پرچم‌داران اندرویدی مثل اچ‌تی‌سی 10، گلکسی اس 7، ال‌جی جی 5 و اکسپریا ایکس پرفورمنس است. نسخه کمی قوی‌تر این چیپست نیز اخیراً با نام اسنپ‌دراگون 821 رونمایی شده و قرار است در گلکسی نوت 7 از آن استفاده شود. اما پیشرفت بزرگ بعدی به چیپست اسنپ‌دراگون 830 بستگی خواهد داشت که قرار است سال 2017 در گوشی‌های پرچم‌دار شاهدش باشیم. اخیراً یک افشاکننده در میکروبلاگ چینی Weibo ادعا کرده به گفته مدیرعامل کوالکام اسنپ‌دراگون 830 با لیتوگرافی ساخا 10 نانومتری و اوایل سال 2017 عرضه خواهد شد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت گلکسی اس 8، ال‌جی جی 6 و سایر پرچم‌داران سال آینده میلادی به این چیپست مجهز شوند.

snapdragon-830-weibo

در حال حاضر اسنپ‌دراگون 820 با فرآیند ساخت 14 نانومتری تولید شده و خوب است بدانید هرچه این عدد کوچک‌تر باشد نشان از دقت بالاتر ساخت، حجم کمتر چیپست، تولید گرمای کمتر، سرعت بالاتر و معمولاً مصرف انرژی پایین‌تر دارد. در واقع این عدد فاصله بین اجازی درون چیپ مثل ترانزیستورها، مقاومت‌ها و خازن‌ها را نشان می‌دهد. اگر به خاطر داشته باشید چیپست اکسینوس 7420 سامسونگ در گلکسی اس 6 با فرایند 14 نانومتری نسبت به اسنپ‌دراگون 810 با فرآیند 20 نانومتری بسیار بهینه‌تر بوده و مشکلات داغی آن را نیز به همراه نداشت.

اما این شایعه تا چه حد صحت دارد؟ می‌دانیم که مدیاتک یکی از رقبای جدی کوالکام در حال حاضر در حال کار بر روی چیپست جدید ده هسته‌ای خود Helio X30 با فرآیند ساخت 10 نانومتری است و اگر کوالکام نخواهد از قافله عقب بماند باید هر چه سریع‌تر دست به کار شود. مشکلات چیپست اسنپ‌دراگون 810 خسارات بزرگی به کوالکام وارد کرد و اگر چنین اشتباهاتی یک‌بار دیگر تکرار شود بعید نیست که رقبا بتوانند جای کوالکام را به عنوان بزرگترین عرضه کننده چیپست‌های موبایلی بگیرند.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.