راهنمای جامع جمع کردن یک کامپیوتر شخصی یا PC؛ بخش دهم – نصب مادربورد و منبع تغذیه

اگر فکر می‌کنید جمع‌کردن یک کامپیوتر خوب یک کار بسیار نفس‌گیر است که فقط از خوره‌های کامپیوتر و سخت‌افزار برمی‌آید، سخت در اشتباهید. در واقع مهم‌ترین قسمت در این کار، انتخاب قطعات مناسب است که باید با احتیاط این کار را انجام داد. در این سری مطالب راهنمای جمع کردن کامپیوتر شخصی، قصد داریم به معرفی تک‌تک قطعات مورد نیاز برای تکمیل یک کامپیوتر بپردازیم. پس اگر به دنبال راه‌اندازی سیستم خودتان هستید، این راهنما را از دست ندهید.

0

بیش‌تر کیس‌های موجود در بازار از چند نوع مادربورد پشتیبانی می‌کنند و برای هر استاندارد، حفره‌های مخصوص دارند که صفحه‌ی مادربورد به‌وسیله‌ی پیچ به آن‌ها بسته می‌شود. معمولاً این نقاط اتصال، نقاط GND یا همان اتصال به زمین هستند و این امر برای کاهش تداخل در فرکانس‌های رادیویی است.

case-standoffs_w_425

برای جلوگیری از تماس مستقیم مادربورد با بدنه‌ی کیس، شرکت‌های سازنده‌ی کیس پیچ‌های مخصوصی را همراه آن‌ها عرضه می‌کنند که در واقع بین بدنه و مادربورد فاصله ایجاد می‌کند. باید پیش از بستن این پیچ‌ها، محل دقیق حفره‌های مورد نیاز برای نصب مادربورد را شناسایی کنید تا هنگام نصب صدمه‌ای به مادربورد وارد نشود.

case-locations_w_425

فرم فاکتور ATX در کیس‌ها، اندازه و محل قرارگیری صفحه‌ی فلزی مستطیلی شکلی به نام شیلد I/O را مشخص می‌کند که وظیفه‌ی آن پر کردن فاصله‌ی بین پورت‌های پشت مادربورد و کیس است.

port-cover_w_425

احتمالاً با خود می‌گویید این زائده‌های موجود روی پنل I/O کار نصب مادربورد را سخت می‌کند، اما باید آن‌ها را با دست خود خم کنید، طوری که با سطح آن زاویه‌ی ۹۰ درجه‌ای بسازند. در تصویر زیر زائده‌ی سمت راست به‌درستی خم شده است درحالی‌که در مورد زائده‌ی سمت چپ این‌گونه نیست.

tabs_w_425

ابتدا باید این پنل I/O را پیش از مادربورد در محل خود نصب کنید. سپس دوباره پیچ‌های فاصله‌دهنده را چک کنید و بعد اقدام به نصب مادربورد کنید. شاید با وجود پنل I/O کار نصب مادربورد سخت شود، اما با کمی فشار در جهت مناسب می‌توانید آن را به‌راحتی نصب کنید. ابتدا یکی از پیچ‌های نزدیک به پنل پشت را ببندید تا کار برای بستن دیگر پیچ‌ها آسان‌تر شود. سپس حفره‌ها را تنظیم کنید و اقدام به بستن بقیه‌ی پیچ‌ها کنید. معمولاً با بستن دو پیچ دیگر مادربورد تکان نخواهد خورد و می‌توانید به راحتی به ادامه‌ی کار نصب بپردازید.

mobo-power_w_425

منبع تغذیه معمولاً با چهار پیچ درشت به کیس متصل خواهد شد و البته همیشه هم به پشت کیس بسته نمی‌شود. بسته به طراحی کیس‌ها، یا باید منبع تغذیه را پیش از نصب مادربورد به کیس بست یا پس از آن. این نکته را باید در دفترچه‌ی کیس و راهنمای نصب آن مطالعه کنید. محل حفره‌های منبع تغذیه هم طوری است که فقط در یک جهت می‌توان آن را نصب کرد. پس نگران برعکس بستن منبع تغذیه نباشید.

Tom’s Hardware

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.