چرا گوشی ماژولار Moto Z یک گوشی عالی در مسیری اشتباه است؟

موتورولا ماه گذشته پرچم‌داران خود Moto Z و Moto Z Force را معرفی کرده و اخیراً نیز آن‌ها را در بازار عرضه کرده است. این دو گوشی را می‌توان از بسیاری جنبه‌ها نوآورانه دانست اما به نظر می‌رسد لنوو و موتورولا راه را اشتباه می‌روند!

2

لنوو با تصاحب موتورولا حالا گوشی‌های این شرکت را با برند Moto عرضه می کند اما این روزها اوضاع خوبی ندارد. خوب است بدانید لنوو در وطن خود یعنی چین در حال باختن سهم بازار به برندهای دیگر چینی مثل اوپو، شیائومی و هواوی است و در آمریکا یعنی زادگاه موتورولا نیز اوضاع خوبی در رقابت با آیفون‌ها و گلکسی‌ها ندارد. موتورولا نوآوری و نقطه قوت فروش پرچم‌داران جدید خود یعنی سری موتو زد را ماژولار بودن آن‌ها می‌داند؛ کاری که ال‌جی هم پیش از آن به نحو دیگری آن را در جی 5 خود آزمود. به نظر می‌رسد گوشی‌های ماژولار در بدو ورود شکست خورده‌اند و شاید حتی پشتیبانی لنوو از چنین طرح‌ها و ماژول‌هایی در سال‌های آینده به اتلاف پول و انرژی این شرکت و در نهایت افت بیشتر سهم بازارش منجر شود.

Project-Ara-google

گوشی‌های ماژولار مدت‌هاست که به رؤیای مشتریان تبدیل شده‌اند. گوگل با پروژه آرا چند سال پیش چنین ایده‌ای را پرورش داد و حالا شاهد نمونه‌های ناقصی از آن در جی 5 و موتو زد هستیم. گوشی هوشمندی که بتوانید تک‌تک قطعات اصلی و مهم آن مانند صفحه‌نمایش، دوربین، بلندگو، پردازنده و باتری را به راحتی یک پازل جدا کرده و با قطعه جدیدتری جایگزین کنید احتمالاً نیاز به خرید یک گوشی هوشمند جدید را برای سال‌ها مرتفع خواهد کرد. کسی منکر این موضوع نیست که گوشی‌های ماژولار در نهایت هم به نفع مشتریان تمام خواهند شد و هم با کاهش زباله‌های الکترونیکی که بی‌رویه در حال افزایش است به حفظ محیط زیست کمک خواهند کرد. مشکل این‌جاست که ماژول 200 دلاری Hi-Fi Plus شرکت B&O برای جی 5 ال‌جی و یا ماژول 300 دلاری پروژکتور Insta-Share برای موتو زد آن ماژول‌هایی نیستند که ما انتظارش را می‌کشیدیم؛ مخصوصاً وقتی به این نکته توجه کنید که می‌توان با همین 300 دلار یک گوشی Moto G و یک Moto E خریداری کرد!

Moto-Mods

درست است که یک ماژول صدای 200 دلاری برای یک آدیوفایل بسیار جذاب است و همچنین خرید یک پروژکتور همراه و با استفاده آسان شاید برای برخی کاربران خاص ارزش 300 دلار هزینه را داشته باشد اما این ماژول‌ها کسی را به خرید گوشی‌های ماژولار ترغیب نمی‌کند. ماژول Cam Plus ال‌جی در واقع امکانات دوربین و یا کیفیت تصاویر را بهبود نمی‌بخشد و ماژول باتری موتو زد نیز ما را به این فکر وا می‌دارد که چرا موتورولا از همان ابتدا گوشی را دو سه میلی‌متر ضخیم‌تر اما با باتری بزرگ‌تر نساخت تا کاربر 60 دلار هزینه برای آن نپردازد. به جز ماژول‌های باتری و کاورهای طرح‌دار موتورولا، ماژول اسپیکر 80 دلاری نیز در دنیایی که پر از اسپیکرهای بلوتوث شده چندان کارا به نظر نمی‌رسد. نکته مهم دیگر این‌که به جای خرید ماژول‌هایی مثل ماژول صدای جی 5 و یا ماژول اسپیکر موتو زد می‌توانید یک DAC یا اسپیکر قابل حمل خریداری کنید که نه‌تنها با این گوشی‌های خاص بلکه با تمامی گوشی‌ها سازگار خواهند بود!

LG-G5-modular

مشکل اصلی با گوشی‌های ماژولار اما به خود گوشی‌ها بازمی‌گردد. می‌توان گفت هیچ‌یک از مکانیسم‌هایی که ال‌جی و موتورولا برای ماژولار کردن گوشی‌هایشان استفاده کرده‌اند مناسب نیست. در هر دو گوشی تنها می‌توانید یک ماژول را به دستگاه اضافه کنید و ماژول درواقع جانشین یک عضو خاص برای بهبود آن نخواهد شد. برای تعویض ماژول‌های جی 5 مجبور به خاموش کردن دستگاه هستید و ماژول‌های موتو زد نیز ضخامت این گوشی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. همچنین این گوشی‌ها را نمی‌توان به عنوان یک اسکلت برای ماژول‌ها دانست که مانند پروژه آرا بتوانید خودتان آن‌ها را پیکربندی کنید.

LG-G5-module

البته نمی‌توان طراحی موتو زد و مکانسیم اتصال ماژول‌ها را به کلی رد کرد و باید به تیم طراحی و مهندسی این گوشی در لنوو آفرین گفت. ماژول‌های موتو زد خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از جی 5 به گوشی متصل شده و به گفته لنوو حداقل کاربرانی که ماژول‌ها را خریداری می‌کنند می‌توانند خیالشان از سازگاری آن‌ها با نسل‌های آینده موتو زد نیز راحت باشد. اما نکته این‌جاست که موتورولا قصد رقابت در یک بازار تنگاتنگ جهانی را دارد و بدون داشتن برندی تبلیغاتی مثل اپل یا بیتس کسی به ماژولار بودن گوشی به عنوان یک نقطه قوت اغواکننده نگاه نخواهد کرد. در حال حاضر با گذشت چندین ماه از عرضه جی 5 هیچ ماژول دیگری برای این گوشی چه از طرف ال‌جی و چه سایر تولیدکنندگان معرفی نشده و بعید نیست این شرکت کره‌ای سال آینده تمرکز خود را روی ساخت یک گوشی بهتر و نه صرفاً متفاوت متمرکز کند.

moto-z-design

از نقطه نظر طراحی Moto Z یک گوشی چشمگیر و زیباست. طراحی این گوشی نسبت به رقبا واقعا متفاوت بوده و ضخامت فوق‌العاده کم این گوشی با وجود این‌که به قیمت حذف درگاه 3.5 میلی‌متری صدا تمام شده اما حس متفاوتی را در دستان شما القا خواهد کرد. دوربین دایره‌ای بیرون زده این گوشی را حتی می‌توان یک مشخصه خاص طراحی دانست که البته قرار هم نیست به این زودی‌ها تغییری کند. با اعلام لنوو برای پشتیبانی ماژول‌های Moto Mods در سال‌های آینده می‌توان توقع داشت طراحی موتو زد در سال‌های آتی نیز تغییر زیادی نخواهد کرد و به همین دلیل این شرکت باید نهایت سعی خود را در ساخت یک گوشی زیبا و با طراحی عالی انجام می‌داد. در شرایطی که بسیاری از کاربران اپل از شایعات در مورد ثابت ماندن طراحی آیفون 2016 شاکی هستند می‌توان متوجه شد مشتریان به دنبال تغییر هستند و این را حتی سونی هم پس از سال‌ها طراحی تکراری در گوشی‌های هوشمند سری اکسپریا متوجه شده است. گاهی اوقات اشتیاق کاربران در مورد طراحی پرچم‌داران آینده شرکت‌ها بزرگترین سلاح تولیدکنندگان در طراحی و فروش آن‌هاست و حالا لنوو این سلاح را از دستان خود خارج کرده است. البته گفته می‌شود تنها شکل ظاهری و اندازه بدون تغییر باقی‌مانده و سایر المان‌ها می‌تواند سال‌به‌سال متحول شود.

Moto-Z-JBL-speaker

در شرایطی که شرکت‌ بزرگی مثل JBL ماژول اسپیکر خود را با قیمتی نسبتاً بالا عرضه کرده است نمی‌توان از شرکت‌های نوپا و کوچکتر انتظار داشت بتوانند ماژول‌های بهتر و جذاب‌تری برای موتو زد و یا جی 5 بسازند. نکته مهم‌تر این‌که یک طراح و یا توسعه‌دهنده سخت‌افزار انرژی و وقت خود ار صرف طراحی یک ماژول فقط برای یک گوشی هوشمند خاص نخواهد کرد که در صورت عدم موفقیت این گوشی نتیجه سال‌ها زحماتش نیز به هدر رود.

moto-x-customize

شاید موتورولا با Moto Z پا به بیراهه گذاشته و یک پروژه بی‌سرانجام را ادامه می‌دهد. درست است که این شرکت باید برای بقا دست به تغییرات بزرگی بزند اما به نظر نمی‌رسد گوشی‌های ماژول بتوانند به این شرکت در مسیرش کمکی کنند. در حال حاضر تنها شرکت‌های سامسونگ و اپل در بازار گوشی‌های پرچم‌دار موفق هستند و سایر شرکت‌هایی مثل اچ‌تی‌سی، سونی و یا ال‌جی اوضاع خوبی ندارند. رده پایین بازار نیز جاییست که برندهای چینی مثل هواوی، اوپو، شیائومی و … جای نفس کشیدن را به سایرین نداده‌اند. در این میان موتورولا را به عنوان عرضه‌کننده گوشی‌هایی با طراحی بسیار خوب، قابل شخصی‌سازی توسط کاربر با رابط کاربری عالی و قیمت مناسب می‌شناختیم. شاید بهتر باشد موتورولا دوباره به همان دوران ساخت گوشی‌های Moto X، Moto G و Moto E خود بازگردد و کاری را انجام دهد که در آن خبره است.

TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Amir می‌گوید

    این ایده خوب بود اما این گوشیایی که با این وعده اومدن نه

  2. اریا می‌گوید

    امکان شخصی سازی گوشی خیلی مفیده.اینکه قاب پشتی گوشی روبتونی عوض کنی ازیکنواختی گوشی کم میکنه.من یه ال جی جی4 دارم با4قاب رنگارنگ چرمی شیک….