چالش سطل یخ واقعاً به تحقیقات بیماری ALS کمک کرده است

حتماً به خاطر دارید دو سال پیش در چنین روزهایی دنیای اینترنت پر از ویدئوهای مختلف در مورد چالش سطل آب یخ بود. این چالش برای کمک به تحقیقات و درمان بیماری ALS آغاز شده بود و ظاهراً نتیجه‌بخش بوده است.

1

چالش سطح یخ یک کمپین برای حمایت از تحقیقات در مورد بیماری ALS یا اسکرولز جانبی آمیوتروفیک بود که در آن به سلول‌های عصبی حمله شده و به‌جز مغز تمامی اعضای بدن فلج خواهند شد. بسیار از بزرگان فناوری در این چالش شرکت کرده و این چالش به فوتبالیست‌ها، بازیگران، خواننده‌ها و سایر افراد مشهور نیز کشیده شد و حتی افراد عادی نیز در این چالش شرکت کردند. هدف این بود که هر فردی که به چالش دعوت می‌شود یا یک سطح آب و یخ روی سر خود بریزد و یا صد دلار به تحقیقات درباره این بیماری کمک کند. افراد مشهور معمولاً برای تشویق سایرین هر دو کار را انجام می‌دادند و همین امر باعث رواج این چالش و جذب سرمایه لازم شد.

Ice-Bucket-Challenge-bill-gates

طبق جدیدترین گزارش‌ها گروهی از محققان سرانجام ژن عامل این بیماری را پیدا کرده‌اند و منبع سرمایه آن هم چیزی نبوده به جز 115 میلیون دلاری که از طریق همین چالش جمع‌آوری شده بود. البته این ژن تنها به مواردی مربوط می‌شود که بیماری به صورت ارثی بین خانواده‌ها منتقل شده و تنها 10 درصد از موارد بیماری را در بر می‌گیرد اما به هر حال پیشرفت مثبتی محسوب می‌شود.

این گروه که از دانشگاه پزشکی ماساچوست و در پروژه‌ای با نام MinE کار می‌کردند و متوجه شدند ژن مذکور باعث بسیاری اختلالات مربوط به ALS مثل آسیب به DNA و شکل و ساختار اعصاب می‌شود. با وجود این‌که این ژن عامل ایجاد بیماری در بسیاری موارد نیست اما مسلماً به دانشمندان برای پیشبرد تحقیقات کمک می‌کند؛ همان‌طور که یافتن ژن APOE باعث شد دانشمندان متوجه شوند پروتئینی به نام بتا-آمیلوید نقش مهمی در آلزایمر ایفا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چالش سطح یخ و تماشای افراد مشهور در این چالش می‌توانید به مطلب مفصلی که دو سال پیش در فارنت منتشر شد مراجعه کنید:

چالش سطل یخ چیست و چه کسانی تاکنون به آن پیوسته و از سرمای آن لرزیده‌اند!؟

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    واقعا ایده خلاقانه ای بود اما معروف شدنش بخاطر افرادی مثل مارک و بیل گیتس بود