حفره امنیتی جدید اپل به هکرها امکان نفوذ به آیفون، آی‌پد یا مک شما را تنها با ارسال یک پیام می‌دهد

محققان امنیتی شرکت Cisco Talos اخیراً متوجه یک حفره امنیتی خطرناک در سیستم‌عامل‌های اپلی شده‌اند که می‌تواند تنها با یک پیام متنی امنیت کاربر را به خطر بیندازد.

0

اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته یک حفره امنیتی با نام Stagefright در اندروید 2.2 تا 5.1 کشف شد که بیش از 95 درصد از گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید را در معرض خطر قرار داده بود و مهاجم را قادر می‌ساخت تا تنها با ارسال یک پیام متنی به اندروید نفوذ کند. حالا یک مشکل مشابه برای دستگاه‌های اپلی پیدا شده است.

به گفته محققان شرکت امنیتی Cisco Talos می‌توان به تمامی دستگاه‌های اپلی شامل آیفون، آی‌پاد تاچ، آی‌پد، مک، اپل تی‌وی و اپل واچ تنها با ارسال یک پیام تصویری چه از طریق iMessage و چه پیام چندرسانه‌ای (MMS)، ایمیل و یا صفحات وب در مرورگر سافاری نفوذ کرد. وقتی این پیام به گوشی کاربر ارسال می‌شود یک سرریز بافر ایجاد شده که باعث می‌شود امکان کنترل از راه دور سیستم‌ها و دستگاه فراهم شود.

ظاهراً مشکل از API مربوط به تصاویر با فرمت TIFF است که در تمامی سیستم‌عامل‌ها و اپلیکیشن‌های اپلی وجود دارد. خوشبختانه مشکل امنیتی به‌وجود آمده در سیستم‌عامل‌های اپل خطر کمتری نسبت به Stagefright دارد چرا که برخلاف اندروید، سیستم‌عامل‌های اپل روی تنوع محدودی از دستگاه‌ها نصب بوده و آپدیت کردن آن‌ها نیز به سرعت امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین گفتنی است این مشکل در حال حاضر بر روی آخرین نسخه از iOS، OS X، tvOS و watchOS رفع شده و کافیست دستگاه خود را به نسخه‌های زیر یا بالاتر ارتقا دهید:

  • iOS 9.3.3
  • OS X El Capitan 10.11.6
  • tvOS 9.2.2
  • watchOS 2.2.2

گفتنی است که Cisco Talos از این حفره امنیتی تنها برای نشان دادن آسیب‌پذیری استفاده کرده و گزارشی در مورد حمله به دستگاه‌های اپلی وجود ندارد. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر دستگاه خود را به آخرین نسخه سیستم‌عامل آپدیت کنید.

Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.