راهنمای جامع جمع کردن یک کامپیوتر شخصی یا PC؛ بخش اول – انتخاب کیس

اگر فکر می‌کنید جمع‌کردن یک کامپیوتر خوب یک کار بسیار نفس‌گیر است که فقط از خوره‌های کامپیوتر و سخت‌افزار برمی‌آید، سخت در اشتباهید. در واقع مهم‌ترین قسمت در این کار، انتخاب قطعات مناسب است که باید با احتیاط این کار را انجام داد. در این سری مطالب راهنمای جمع کردن کامپیوتر شخصی، قصد داریم به معرفی تک‌تک قطعات مورد نیاز برای تکمیل یک کامپیوتر بپردازیم. پس اگر به دنبال راه‌اندازی سیستم خودتان هستید، این راهنما را از دست ندهید.

5

از آن‌جا که در بحث کامپیوترها قطعات بسیار متنوع هستند و انتخاب از میان‌شان سخت است، مهم‌ترین کار برای شروع جمع کردن یک کامپیوتر، مشخص بودن هدف و انتظارها از کارکرد آن است. خواه کامپیوتر مخصوص بازی باشد یا مخصوص کارهای اداری و سبک، هر کدام نیازمند قطعات مناسب خود است. پس از این‌که هدف خود از جمع کردن کامپیوتر را مشخص کردید باید شروع به انتخاب قطعات مناسب کنید که دانستن یک‌سری اطلاعات پایه‌ای درباره‌ی آن‌ها مهم است. در این مطلب با اطلاعاتی درباره‌ی انتخاب یک کیس شروع می‌کنیم.

how-to-build-a-pc

شاید خیلی از حرفه‌ای‌ها از این‌که این مطلب با معرفی کیس شروع می‌شود تعجب کنند، اما اگر کارکرد کامپیوتر مشخص باشد، انتخاب کیس کار ساده‌ای است. به همین دلیل قصد داریم به‌جای این‌که کیس را پس از انتخاب تک‌تک قطعات معرفی کنیم، قطعات مناسب یک کیس را بررسی و انتخاب کنیم.

case-sizes

کیس‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی روانه‌ی بازار می‌شوند که در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های بین آن‌ها و انواع کیس‌ها را مشاهده کنید. ضمناً اگر به موردی در جدول برخوردید که معنی آن را نمی‌دانستید، نگران نباشید؛ چون در ادامه‌ی مطالب حتماً توضیحات آن‌ها را هم خواهید خواند.

pc case comparison

کیس‌های Full Tower بالاترین رده‌ی کیس‌هاست که بیش‌تر برای راه‌اندازی سرور و یا سیستم‌های حرفه‌ای گیمینگ استفاده می‌شود و همان‌طور که مشخصات آن را می‌بینید، دارای ابعاد و فضای داخلی بزرگی است. این کیس‌ها معمولاً فضای کافی برای مادربردهای ATX و E-ATX را دارند و ۴ تا ۹ درایو ۵.۲۵ را هم می‌توانند در خود جای دهند. بزرگ‌ترین و رده‌بالاترین کارت‌گرافیک‌ها هم نمی‌توانند فضای درون این کیس‌ها را شلوغ کنند و در کنار همه‌ی این موارد، می‌توان یک سیستم خنک‌کننده‌ی مایع مناسب را درون این کیس‌ها راه‌اندازی کرد. شاید این فضای بزرگ درونی خیلی مفید به‌نظر بیاید، اما اکثر کاربران نیازی به چنین ابعادی ندارند و بهتر است بگوییم تعداد قطعات‌شان در حدی نیست که کاملاً فضای کیس‌های Full Tower را پر کند.

full tower case

کیس‌های ATX mid-tower را می‌توان رایج‌ترین نوع کیس در بین کاربران دانست؛ چرا که قیمت آن‌ها نسبت به فضای در دسترس و کارایی‌شان مقرون‌به‌صرفه است. تقریباً همه‌ی کیس‌های موجود در این رده توانایی جاسازی مادربردهای ATX و منبع تغذیه‌ی PS/2 را دارا هستند و در کنار آن‌ها از تعداد مناسبی درایو نوری و هارد هم پشتیبانی می‌کنند. همان‌گونه که در جدول می‌بینید، اکثر کیس‌های میدتاور دارای ۷ اسلات هستند که می‌توان آن‌ها را مثلاً برای دو کارت گرافیک که هر کدام دو اسلات را اشغال می‌کنند و بقیه را برای کارت‌هایی مثل کارت صدا، وای‌فای یا یواس‌بی استفاده کرد که جوابگوی تمام نیازها هستند. قرار دادن بیش از دو کارت گرافیک در کیس‌های ATX mid-tower چندان عاقلانه به‌نظر نمی‌آید؛ چراکه گرمای تولیدی بسیار قابل ملاحظه است و در این فضای کم قطعاً به قطعات آسیب جدی وارد می‌شود. اگر می‌خواهید یک سیستم گیمینگ اعلا را جمع‌آوری کنید و در آن از ۳ یا چهار کارت گرافیک با استفاده از SLI یا Crossfire قرار دهید، کیس‌های فول‌تاور بهترین انتخاب هستند.

mid tower case

نوع بعدی کیس، microATX mini-tower است که نسبت به میدتاورها جمع‌جورتر و کوچک‌تر است. کاربرد آن بیش‌تر در کارهای اداری و یا برای سیستم‌های گیمینگ قابل‌حمل است که در این موارد کوچکی و قابل‌حمل بودن نسبت به قدرت دستگاه ارجحیت دارند. مینی‌تاورها حداقل از یک جایگاه برای درایوهای نوری ۵.۲۵ اینچی برخوردارند و در کنار آن‌ها هم می‌توانند چند حافظه‌ی ذخیره‌سازی را در خود جای دهند. از آن‌جا که این نوع کیس‌ها فقط چهار درگاه توسعه دارند، حداکثر می‌توان از دو کارت گرافیک در آن‌ها استفاده کرد و در این صورت دیگر جایی برای کارت‌های دیگر باقی نخواهد ماند.

mini tower case

نوع خاصی از کیس‌ها هم با نام Mini Cube یا Mini-ITX موجود است که تنها از مادربردهای با فرم mini-ITX پشتیبانی می‌کنند. با توجه به ابعادشان هم نباید انتظار زیادی از قدرت بالا و پشتیبانی از قطعات زیاد را داشت و بیش‌تر برای مصارف ساده‌ی اداری استفاده می‌شود؛ چون بسیار کوچک است و جای زیادی اشغال نمی‌کند. در حالی‌که اکثر کیس‌ها با استانداردهای منبع تغذیه‌ی PS/2 سازگار هستند، کیس‌های Mini Cube تنها از نوع خاصی از منبع تغذیه، یعنی SFX پشتیبانی می‌کنند که با توجه به ابعادشان کاملاً منطقی است. با توجه به جدول می‌توان دریافت که تنها قابلیت استفاده از یک کارت گرافیک در این کیس‌ها میسر است و هم‌چنین اکثر آن‌ها از درایوهای نوری پشتیبانی نمی‌کنند.

mini cube case

نوع آخر کیس‌ها هم مربوط می‌شود به Desktopها. این کیس‌ها در واقع با همان شمایل کامپیوترهای قدیمی هستند؛ یعنی کیس‌هایی که زیر مانیتورها قرار می‌گرفتند. بیش‌تر مصرف آن مربوط به کارهای چندرسانه‌ای و مالتی‌مدیا است و با ابعادی که دارند حتی برخی از آن‌ها نیاز به یک منبع تغذیه‌ی بیرونی دارند.

desktop case

اگر به دنبال ابعاد کوچک‌تر هستید، نگاهی به تصویر دوم بیندازید. دستگاه زردی که مشاهده می‌کنید Brix Pro نام دارد و یکی از کوچک‌ترین‌هاست. از دو حافظه‌ی رم سایز کوچک، یک اس‌اس‌دی mSATA برخوردار است و فضایی برای اضافه کردن یک هارددیسک یا اس‌اس‌دی ۲.۵ اینچی هم دارد. در کنار این محصول می‌توانید نگاهی هم به مینی‌پی‌سی‌ها یا NUC هم داشته باشید که اکثراً آماده‌به‌کار هستند و فضای زیادی برای ارتقا ندارند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

به احتمال زیاد تا اینجای به کار دیدگاه خوبی نسبت به انواع کیس‌ها و این‌که کدامشان برای شما کاربردی‌تر است، دست پیدا کرده‌اید. در بخش‌های بعدی به معرفی دیگر قطعات مورد نیاز برای تکمیل و راه‌اندازی یک کامپیوتر خواهیم پرداخت.

Tom’s Hardware

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. غزال می‌گوید

    سلام
    من میخوام یک کیس جمع کنم،فقط برای برنامه نویسی و کار های گرافیکی سبک،حداقل بودجه لازم و سیستم پیشنهادی رو میخواستم بدونم

  2. akbar می‌گوید

    سلام دوستان من میخوام تابودجه 3میلیون تومان کیس جمع کنم پیشنهادشماچیه البته بیشتر برای بازی میخوام تا6،7سال بیشتر بازیهای بروز رو ساپورت کنه وکم نیاره شماچه پیشنهادی دارید ممنونم ج سئوال منو بدید.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      شما حتی اگر کارت گرافیک GTX 1080Ti رو بگیرید که خودش به تنهایی گرون تر از 3 میلیون تومنه نمیتونه بازی های تا 6 7 سال آینده رو ساپورت کنه. توقعتون رو خصوصا با این بودجه باید خیلی پایین تر بیارید. با بودجه 3 تومن چیزی شبیه به این میتونید ببندید:
      Core i5-7500
      MB: ASUS B250+
      2X4GB G.Skill RAM
      MSI GTX 1050 TI
      HDD Barracuda 1TB
      Power GREEN 750
      Case Jaguar X2
      با این سیستم در حال حاضر اکثر بازی ها رو میتونین با تنظیمات High اجرا کنید و احتمالاً تا 2 سال هم با تنظیمات medium تا low

    2. علی می‌گوید

      سه میلیون فقط!!!

  3. SLRY می‌گوید

    از نظر من کیس Full Tower از همه نظر برای گیمینگ بهتره شاید فضای زیادی رو بگیره ولی به دلیل سیستم خنک کننده عالیش فکر کنم قطعات رو تا هر چه قدر هم که خواستیم می تونیم اورکلاک کنیم