فیس‌بوک سرانجام رمزگذاری end-to-end را به مسنجر خود آورد

با افزایش روز افزون استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی، ارائه‌دهندگان این‌گونه سرویس‌های می‌کوشند قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. در این بین القا حس امنیت فاش نشدن اطلاعات رد و بدل شده میان کاربران از اهمیت والایی برخوردار بوده و در همین راستا نیز فیس‌بوک سرانجام روز گذشته رمزگذاری end-to-end را به مسنجر خود آورد.

0

اگر به خاطر داشته باشید واتس‌اپ پیش از این رمزگذاری end-to-end را برای تمامی یک میلیارد کاربر این سرویس چه در پلتفرم اندروید، چه iOS، چه بلک‌بری، چه ویندوزفون و چه حتی سیمبین در تمامی امکانات برنامه از جمله چت‌ها، پیام‌های صوتی، مکالمات، تصاویر و ویدئوها ارائه کرده بود و در ادامه همین داستان نیز سرانجام ساعتی پیش فناوری مشابه با آن به مسنجر محبوب فیس‌بوک راه پیدا کرد.

لازم به ذکر است که در این شیوه رمزگذاری اطلاعات، شنود کلیدهایی که برای رمزگذاری مکالمه استفاده می‌شود برای هیچ فردی از جمله رساننده خدمات اینترنتی و ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی امکان‌پذیر نخواهد بود. در رمزگذاری سرتاسر از آنجا که هیچ شخص دیگری امکان کشف داده‌های در حال مبادله یا ذخیره را ندارد، امکان مراقبت و دست‌کاری غیرممکن است.

Facebook finally starts testing end-to-end encryption in Messenger

با استفاده از این راهکار، به جای ارسال داده‌ها به صورت معمول، داده‌ها به صورتی رمزگذاری می‌شوند که برای باز کردن قفل آن‌ها به کلیدی که تنها روی دستگاه ارسال‌کننده و دریافت‌کننده پیام وجود دارد، نیاز خواهد بود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که قابلیت مذکور ابتدا تنها برای عده‌ای خاص از کاربران فیس‌بوک مسنجر فعال خواهد شد و پس از دریافت بازخوردها و رفع نواقص احتمالی به صورت عمومی عرضه خواهد شد.

کاربران مسنجر فیس‌بوک بایستی برای استفاده از این پروتکل، در پروفایل فردی خواهان مکالمه با وی هستند، گزینه‌ای تحت عنوان Secret Conversation را انتخاب نمایند. نکته دیگر اینکه در این نوع رمزگذاری کاربران همچنین خواهند توانست فرآیندی تنظیم کنند که به طور خودکار بعد از گذشت مدت زمان مشخصی تمام مکالمات آن‌ها پاک شود. البته ناگفته نماند که در Secret Conversation نمی‌توانید برای دوستان خود فایل ویدئویی یا تصویر گیف ارسال کنید.

gsmarena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.