به این سه دلیل رزومه‌ای که آماده کرده‌اید آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید قوی نیست!

اگر به دنبال کار هستید حتما می‌دانید که آماده کردن رزومه به این راحتی‌‌ها هم و نیست و ترفندهای خاص خود را می‌طلبد، در این مطلب قصد داریم به سه دلیلی بپردازیم که رزومه‌ای که آماده کرده‌اید آنقدرها هم که فکرش را می‌کنید قوی نیست.

0

فرآیند کاریابی دردسرهای خاص خود را دارد و اگر به دنبال استخدام در شرکت‌های تراز اول هستید به خوبی می‌دانید که در این فرآیند باید از هفت خان رستم عبور کنید؛ در نهایت هم ممکن است به دلیل رزومه ضعیفی که آماده کرده‌اید در مصاحبه رد شوید. این امر در صورتی است که در بیشتر مواقع فرد جویای کار فکر می‌کند رزومه‌ای درست و درمان آماده کرده، غافل از اینکه ایجاد رزومه به این راحتی‌ها هم نیست.

ممکن است در حین مصاحبه تازه به این امر آگاه شوید که به اندازه‌ای که فکر می‌کردید برای شغل مورد نظر آمادگی ندارید یا اینکه شغلی که برای آن درخواست داده‌اید اصلا باب میل شما نیست. با این حساب قبل از ارائه رزومه کاری، سعی کنید تمام جوانب شغل آینده خود را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن موارد فوق پس از اینکه رزومه‌ای درخور و شایسته کلاس کاری خود فراهم‌ کردید این سه مورد را که در پایین به آنها خواهیم پرداخت در نظر داشته باشید. چرا که رعایت نکردن موارد ممکن است به کیفیت رزومه شما لطمه بزند.

۱. در رزومه خود از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

شبکه‌های اجتماعی رنگ و رویی تازه به کسب و کار داده‌اند و به ابزاری برای معرفی افراد تبدیل شده‌اند. شاید باورتان نشود اما احتمال زیادی وجود دارد که در حین مصاحبه، کارفرما از شما آدرس شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستید را درخواست کند. به این ترتیب اگر آدرس این شبکه‌های اجتماعی را در رزومه خود قرار ندهید ممکن است این امر به نقطه ضعف رزومه‌ای که برای تهیه آن زحمت کشیده‌اید تبدیل شود.

خوشبخانه راه جلوگیری این اشتباه نیز بسیار ساده است. اگر رزومه دیجیتال تهیه کرده‌اید کافی است تا لینک یکی دو تا از شبکه‌های اجتماعی را که در آنها فعال‌تر هستید را قرار دهید. اگر هم رزومه شما به صورت سنتی و کاغذی تهیه شده است، آدرس صفحه‌های اجتماعی خود را در آن قید کنید.

اگر به صورت جدی به کسب و کار اینترنتی خود اهمیت می‌دهید حتما نام شبکه اجتماعی لینکدین را شنیده‌اید. این شبکه‌ اجتماعی، تخصص محور کار می‌کند و این روزها به استانداری برای معرفی توانایی‌ و تخصص افراد تبدیل شده است. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم حتما لینک پروفایل لینکدین خود را در رزومه‌ای که حاضر کرده‌اید قید کنید.

در کنار اضافه کردن آدرس حساب کاربری خود در لینکدین اگر صفحه‌ وب‌سایت اختصاصی نیز دارید آدرس آنرا در رزومه‌ لحاظ کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر در استارتاپ به خصوصی نیز مشغول بوده‌اید آدرس اینترنتی این استارتاپ را در رزومه کاری خود قید کنید. از طرف دیگر این روزها اینستاگرام نیز محبوبیت زیادی دارد و با این حساب شاید بد نباشد اگر آدرس پروفایل اینستاگرام خود را در رزومه کاری‌تان نیز ذکر کنید.

اگر راه‌های اینترنتی دیگری نیز برای معرفی توانایی‌های خود به کارفرما به ذهن شما می‌رسد حتما در رزومه به این موارد اشاره کنید. بررسی کردن سوابق و تجربه‌های کاری در محیط اینترنت توسط کارفرما گزینه‌ای است که بدون شک به قوام بخشیدن رزومه شما کمک خواهد کرد.

۲. در حین ایجاد رزومه از ‌حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

کاملا مشخص است رزومه‌ای که تهیه می‌کنید باید ساخت دست خود شما باشد چرا که بدترین رزومه، رزومه‌ای است که کارفرما متوجه شود شما آنرا ننوشته‌اید. از طرف دیگر هیچ اشکالی ندارد اگر در حین تدارک رزومه از افراد و شرکت‌هایی که تخصص این کار را ندارند کمک بگیرید. نکته‌ای که در این مورد حتما باید رعایت کنید این است که فردی که قرار شده به شما در تهیه رزومه کمک کند باید حتما لحن نوشتار شما را در رزومه رعایت کند. فرض کنید در پروژه‌ای فعال بوده‌اید که حضور چندانی در آن نداشته‌اید، با این حساب اگر این پروژه را در رزومه خود ذکر کنید و کارفرما از چند و چون اجرای آن از شما سوال کنید بدون شک پاسخ محکمی نخواهید داشت. این امر برای نگارش رزومه نیز صدق می‌کند.

اگر قرار است کسی به شما در نوشتن و تهیه رزومه کمک کند سعی کنید به قسمت‌های اضافه یا اصلاح شده توسط این شخص کاملا تسلط داشته باشید تا اگر کارفرما سوالی از این قسمت‌ها از شما پرسید پاسخ‌های مناسبی را ارائه کنید. در واقع باید رزومه شما به نوعی آماده شود که خط و خبری از حضور افرادی که به شما کمک کرده‌اند در آن نباشد. این امر به خصوص اگر رزومه شما دیجیتالی باشد اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند.

به این ترتیب اگر فردی در تهیه رزومه به شما کمک کرده و این فایل را با فرمت وُرد (doc یا docx) برای شما ارسال کرده است، نام وی در این فایل درج شده و توصیه می‌کنیم این رزومه را قبل از ارسال برای کارفرما یک بار Save as کنید تا اثری از نام فردی که روزمه شما را تهیه کرده باقی نماند و فایل با اسم شما به عنوان نویسنده برای کارفرما ارسال شود.

۳. رزومه دیجیتال خود را برای خواندن در گوشی‌های هوشمند بهینه کنید

اگر خاطر شما باشد به اهمیت شبکه‌اجتماعی لینکدین اشاره کردیم. بد نیست بدانید بر اساس گزارش‌های این شبکه اجتماعی، کارفرماهای زیادی از طریق دریافت رزومه دیجیتال، نیروهای مورد نیاز شرکت خود را استخدام می‌کنند.

به این ترتیب احتمال زیادی وجود دارد که کارفرما به جای بررسی رزومه شما در صفحه بزرگ نمایشگر کامپیوتر، این فایل را در گوشی موبایل خود بررسی کند. اینجاست که خوانا بودن رزومه در صفحه‌ کوچک گوشی‌‌های همراه هوشمند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم حتما از خوانا بودن رزومه خود در گوشی‌های موبایل اطمینان خاطر حاصل کنید. برای این کار حتما رزومه‌ای را که قصد دارید ایمیل کنید، یک بار بر روی گوشی آیفون و اندروید آزمایش کنید.

اگر در رزومه خود از زیبا‌سازی‌های گرافیکی استفاده کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این موارد را به طور کلی حذف کنید، چرا که مشاهده فایل رزومه‌ای که رنگ‌ و لعاب زیادی داشته باشد در صفحه‌‌نمایش کوچک موبایل چندان راحت نیست. سعی کنید رزومه شما قالبی ساده و خوانا داشته باشد، در خصوص فونت‌ نیز از فونت‌های رایجی استفاده کنید که بیشتر کاربران از آنها استفاده می‌کنند. خوانا بودن فونت رزومه را حتما در گوشی‌های مختلف آزمایش کنید. از آنجایی که رزومه آماده شده شما دیجیتال است، همان‌گونه که در بالا هم اشاره کردیم، پیشنهاد می‌کنیم لینک صفحه‌وب سایت شخصی یا وب‌سایت‌هایی که اطلاعاتی را در خصوص شما نمایش می‌دهند را نیز به محتوای رزومه خود اضافه کنید. پس از اینکه تمامی این موارد را انجام دادید، اگر تیر شما به هدف خورد و شغل دلخواه خود را به دست آوردید؛ باز هم توصیه می‌کنیم رزومه‌ای را که عامل موفقیت شما بوده را از بین نبرید.

از آنجایی که این رزومه امتحان خود را پس داده است می‌توانید آنرا برای معرفی خود در سمینارها،‌نمایشگاه‌ها و سایر موقعیت‌های تجاری و حرفه‌ای استفاده کنید.

در اینجا به پایان مواردی که ممکن است در کیفیت رزومه شما تاثیر داشته باشد رسیدیم، اگر شما هم تجربه مفیدی در نوشتن رزومه دارید، پیشنهاد می‌کنیم تجارب خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

themuse.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.