سیستم رانندگی خودکار یک خودروی تسلا، برای اولین بار منجر به تصادفی مرگبار شد

همانطور که می‌دانید خودروهای تسلا از نظر استفاده از تکنولوژی‌های رایانه‌ای حرف اول را می‌زنند. اما حالا سیستم رانندگی خودکار یکی از دستگاه‌های مدل S تسلا، مرتکب یک اشتباه در تشخیص مانع و وقوع تصادف و کشته‌شدن سرنشین خود شده‌است.

0

شرکت تسلا در وبلاگ خود خبر وقوع این تصادف را منتشر کرد. ظاهراً داستان از این قرار بوده که در تقاطعی در بزرگراهی در فلوریدا که جداکننده‌ی وسط جاده نیز داشته‌است یک تریلی بزرگ که یک کانتینر را حمل می‌کرده از مسیر فرعی وارد تقاطع شده و قصد عبور از وسط بزرگراه به صورت عرض داشته که خودروی تسلا مدل S داستان ما که سیستم رانندگی خودکار آن (ملقب به Autopilot) روشن بوده، با سرعت از زیر این تریلی رد شده و از ناحیه‌ی شیشه‌ی جلویی اصابت سهمگینی با بدنه‌ی تریلر داشته است که منجر به مرگ سرنشین تسلا شده است. محل وقوع این حادثه را به لطف گوگل در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

گفته می‌شود که در هنگام عبور این تریلی از عرض بزرگراه، نه سیستم‌های هشدار دهنده و تشخیص موانع تسلا متوجه عبور تریلی شده‌اند و نه خود شخص راننده – که قانوناً حتی در صورت روشن بودن سیستم رانندگی خودکار ماشین، مسئول هرگونه اتفاق احتمالی‌ست. مدیر شرکت تسلا، ایلان ماسک، می‌گوید که سیستم‌های تشخیص مانع به دلیل نور شدیدی که در پشت تریلی وجود داشته و همچنین موقعیت عرضی تریلی که نسبت به جاده داشته و همچنین ارتفاع بالای کف تریلر، این کامیون را با یک تابلوی راه‌داری که در جای‌جای جاده‌ها می‌بینیم، اشتباه گرفته و به همین جهت سیستم رانندگی خودکار تسلا ترمز نگرفته و این تراژدی رخ داده است.

تسلا می‌گوید اگر این خودرو به عقب یا جلوی این تریلی نزدیک می‌شد، حتماً سیستم‌ها احساس خطر کرده و مثل همیشه سرعت را کم می‌کردند، اما به دلایلی که گفته شد، خودرو نتوانسته تشخیص خطر دهد و متأسفانه جاشوا براون، مردی 40 ساله و اهل اهایو، جان خود را از دست داد. این اتفاق 18ام اردیبهشت ماه در شهر ویلیستون ایالت فلوریدا امریکا رخ داده است و راننده تریلی در سلامت کامل به سر می‌برد. گفتنی‌ست خودروی سانحه دیده یک Tesla Model S مدل سال 2015 بوده‌است.

Tesla-Autopilot-Mode-Model-S

باید بدانیم که با وجود پیش‌رفت‌هایی که در تکنولوژی‌های رانندگی خودکار حاصل شده، باز هم هشیار بودن راننده امری کاملاً ضروری در حین استفاده از چنین خودروهایی‌ست.

پرونده‌ی این تصادف توسط اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده در دست بررسی‌ست. تسلا می‌گوید تاکنون سیستم رانندگی خودکار خودروهایش بیش از 209 میلیون کیلومتر رانندگی کرده‌اند و این اولین مورد تصادف منجر به فوت بوده‌است. طبق آمار در ایالات متحده در هر 151 میلیون کیلومتر رانندگی یک تصادف مرگبار رخ می‌دهد. این عدد در کل جهان حدود 96 میلیون کیلومتر است.

تسلا در وبلاگ خود می‌گوید خریداران این گونه خودروها باید با قبول این واقعیت که این سیستم‌ها در فاز آزمایشی هستند، سوار این ماشین‌ها شوند و در تمام مدت دستشان بر روی فرمان بوده و در تمامی لحظات هشیارانه حواسشان به اطراف باشد و آن‌ها به عنوان راننده‌ی خودرو مسئول تمامی اتفاقات احتمالی هستند.

برخی از کارشناسان، مثل یکی از مهندسین شرکت ولوو، معتقدند تسلا خیلی زود این تکنولوژی را عملیاتی کرده و این تکنولوژی به حدی نرم و بی‌نقص رانندگی می‌کند که باعث می‌شود راننده فکر کند دیگر نیازی به توجه به اطراف ندارد و این باعث می‌شود که چنین اتفاقاتی نیز رخ دهند. خیلی از سازندگان خودرو، مثل جنرال موتورز، سیستم‌های مشابه Autopilot تسلا را طراحی کرده‌اند، اما هنوز از آن در خودروهای با فروش عمده خود تعبیه نکرده‌اند و فقط در حال آزمایش این سیستم‌ها بصورت خصوصی و تحت شرایط کنترل‌شده هستند.

اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) نیز در بیانیه‌ای ضمن توضیح شرح ماوقع و ذکر این موضوع که این پرونده توسط تسلا به آن‌ها گزارش شده، می‌گوید که در حال انجام بررسی‌ها و تحقیقات گسترده‌ای درباره‌ی این حادثه و سایر حوادثی که ممکن است حین استفاده از سیستم Autopilot خودروهای تسلا و یا سایر سیستم‌های خودران اتفاق بیفتد، می‌باشد.

گفتنی‌ست سیستم رانندگی خودکار خودروهای مدل S تسلا می‌تواند بیش از 90 درصد زمان رانندگی را بدون دخالت فرد راننده، رانندگی کند.

TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.