این دوربین‌های میکروسکوپیک در درون بدن انسان تزریق خواهند شد

همه‌ی ما تاکنون با انواع و اقسام دوربین‌ها با خصوصیات مختلف و اندازه‌های گوناگون روبرو شده‌ایم که هرکدام کاربردهایی مشخص داشته‌اند. اما این دوربینی‌ست که تاکنون مشابه آن را ندیده‌اید.

0

دانشمندان دانشگاه اشتوتگارت آلمان با استفاده از فناوری خارق‌العاده‌ی چاپ سه‌بعدی توانسته‌اند دوربینی بسازند که با اندازه‌ی 100 میکرونی‌اش، به قدری کوچک است که می‌توان آن را با استفاده از سرنگ و سوزن‌های عادی به داخل بدن تزریق کرد و از آن برای مشاهده ساختارهای درونی بدن (آندوسکوپی) استفاده کرد تا دیگر نیازی به روش‌هاش خطرناک‌تر برای این کار نباشد. البته فعلاً در این مرحله حتماً نیاز است که برای هدایت کردن این دوربین، آن را به سر یک فیبر هدایتی متصل کرد. با استفاده از این دوربین می‌توان روی سوژه‌هایی تا فاصله‌ی تنها 3 میلی‌متری فوکوس کرد! حتی می‌توان با این فناوری لنزهایی با شکل‌هایی دیگر برای همگام‌سازی با مصارف و سوژه‌های مختلف طراحی و پرینت کرد.

البته تا وقتی که بتوان از این دوربین در عمل در بدن بیماران استفاده کرد قدری طول خواهد کشید؛ اما همین که دوربینی با این ابعاد بتوان ساخت، می‌تواند یک انقلاب بزرگ محسوب شود. با استفاده از چنین دوربین‌هایی می‌توان ربات‌‌هایی بسیار کوچک ساخت که دنیای اطراف خود را با این چشم‌های میکروسکوپی رصد می‌کنند. یا حتی خودروهایی مجهز به دوربین‌های 360 درجه که هیچکس این دوربین‌ها را با چشمش نمی‌تواند ببیند. مهم‌تر از همه این که ساخت چنین دوربین‌هایی زمان زیادی نمی‌خواهد! تیم اشتوتگارتی توانسته‌اند از مرحله‌ی طراحی تا اجرا و آزمایش دوربین خود را در عرض چند ساعت طی کنند. مطمئناً چنین دوربین‌هایی می‌تواند بسیار نگران‌کننده هم باشد؛ چرا که با هر تیغ چاقویی می‌توان فردی را جراحی کرد و از مرگ نجات داد، یا کسی را به قتل رساند.

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.