مناقشه حقوقی ۵ ساله اپل و سامسونگ دوباره به دادگاه‌ها باز می‌گردد

بر اساس جدترین گزارش منتشر شده از سوی منابع وابسته به کوپرتینوها، پرونده مناقشه حقوقی اپل و سامسونگ که از سال 2011 مفتوح مانده، بار دیگر این هفته در  دیوان عالی ایالات‌متحده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

0

اگر به دنیای فناوری و اخبار حواشی آن علاقه‌مند باشید، بدون شک در جریان مناقشه حقوقی ۵ ساله اپل و سامسونگ هستید که سال‌ها به طول انجامید تا این دو شرکت در زمینه استفاده از پتنت‌های یکدیگر به تفاهم برسند و ضرر و زیان‌های یکدیگر را بپردازند. در همین رابطه اگرچه اغلب دادگاه‌های این زمینه به پایان رسیده است، با این حال روز گذشته وزارت دادگستری آمریکا در حکمی مستقیم، جریان انداختن دوباره این پرونده توسط دیوان عالی ایالات‌متحده را خواستار شده است که می‌تواند به مقروض شدن مجدد سامسونگ ختم شود.

طی سال‌های گذشته اپل با ادعای نقض حق اختراع در گوشی‌های تولید شده اندرویدی توسط سامسونگ، غیر مستیم کاهش سهم پلتفرم موبایلی گوگل  در ایالات‌متحده را هدف گرفته است. این دو شرکت طی سالیان متمادی یکدیگر را با این ادعا به دادگاه کشانده‌اند و بارها حکم‌هایی علیه هر دو شرکت صادر گردیده است.

در اوایل سال 2011 شرکت اپل به اعلام اولین شکایت خود علیه شرکت سامسونگ اقدام نمود. در تابستان همان سال دو شرکت مورد بحث در ۱۹ مورد مختلف در ۹ کشور دنیا علیه یکدیگر اعلام شکایت کردند، با این حال تعداد این کشورها تنها در ۲ ماه بعد به ۱۰ عدد رسید. این روند در اواسط سال ۲۰۱۲ به بیش از ۵۰ شکایت مختلف افزایش یافت که هدف هریک گرفتن خسارت از طرف دیگر به بهانه زیر پا گذاشتن حق پتنت‌های ثبت شده بود.

اولین بار در سال 2012 هیئت‌منصفه دادگاه سامسونگ را به طور کامل در نقض پتنت‌های اپل مقصر دانست و این شرکت کره‌ای را مستحق پرداخت جریمه یک میلیارد دلاری به ساکنین کوپرتینو تشخیص داد. اگرچه این جریمه در روند دادگاه و پس از مشخص شدن اشتباهات هیئت‌منصفه در تصمیم‌گیری، در سال بعد به 930 میلیون دلار کاهش یافت. اوایل سال جاری هم دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا بخش اصلی این جریمه را به 380 میلیون دلار کاهش داد.

بر اساس تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری، پتنت حقی انحصاری است که در قبال اختراع انجام شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود؛ به عبارت دیگر پتنت سندی است که توصیف‌کننده یک اختراع بوده و بر اساس درخواست متقاضی به وسیله یک اداره دولتی یا توسط یک اداره منطقه‌ای به نیابت از چند کشور صادر می‌شود.بر اساس ماده 1 قانون حق انحصاری اختراع ایالات‌متحده که در سال 1952 به تصویب رسیده است، حافظت پتنت بدین معناست که اختراع نمی‌تواند بدون رضایت مالک پتنت، به صورت تجارتی ساخته، مورد استفاده، توزیع یا فروخته شود. با این حال در صورت رعایت نشدن حق کپی رایت، ثبت کننده پتنت می‌تواند از شرکت متخلف در دادگاه شکایت کرده و از سود حاصل از فروش محصولی که در آن بدون کسب رضایت از اختراع وی استفاده شده ادعای غرامت کند.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.