اگر فکر می‌کنید 5G فقط یک شبکه اینترنت پرسرعت است، در اشتباهید!

تصور اینکه روزی اسمارت‌فون‌های ما با سرعت بالاتری از امروز عمل کنند، مشکل است. در حال حاضر شما می‌توانید از طریق گوشی همراه خود هر سؤالی را از گوگل بپرسید و در کم‌تر از چند ثانیه به جواب مطلوب برسید. نسل جدیدی که در راه هست حتی از فناوری وایرلس فعلی سرعت بالاتری خواهد داشت اما امتیاز فناوری جدید تنها محدود به‌سرعت فوق‌العاده‌اش نیست.

4

گام مهم بعدی که در جهت ارتقای شبکه اینترنت است، به حل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز ما یعنی اتصال به یک کانکشن مورد اعتماد و سریع،‌ خواهد پرداخت. مهم نیست که کاربر نزدیک به پنجره بوده و داخل یا خارج ساختمان باشد، حتی اینکه در یک زیرزمین هم دفن شده باشد اهمیتی ندارد! اولین هدف 5G این است که کاربر در همه شرایط به اینترنت دسترسی داشته باشد.

یکی از دلایلی که به چنین کانکشن قدرتمندی نیاز داریم، این است که ساپورت 5G تنها محدود به اسمارت‌فون‌ها نیست و قابلیت پشتیبانی از دیگر ابزارها نظیر ساعت‌های مچی هوشمند، گجت‌های تناسب‌اندام و ترموستات‌های هوشمند خانگی را دارد.5g-network-speed-01

قبل از هر چیز، 5G چیست؟

اصطلاح 5G به نسل بعدی شبکه تلفن همراه دلالت می‌کند. از زمانی که شبکه 4G گستره زیادی از نواحی را پوشش می‌داد، شاهد پیدایش شبکه‌های LTE، LTE پیشرفته و XLTE اوپراتور ورایزن بوده‌ایم که پهنای باند وسیعی را دارا هستند.

هسته شکل‌گیری تمام این پیشرفت‌ها یکی بوده و زیر چتر حمایت 4G ساخته‌شده است. 5G به‌عنوان جانشین واقعی 4G شناخته‌شده و در مجموعه‌ای به‌مراتب متفاوت‌تر از شبکه‌های امروزی عرضه خواهد شد.

دانستن تفاوت‌های بین این شبکه‌ها ضروری است، چراکه عملکرد گوشی شما بسیار به کانکشنی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد و اهمیت آن فراتر از علامتی است که به‌عنوان نماد برقراری اتصال در بالای سمت راست صفحه‌نمایش گوشی شما ظاهر می‌شود.

مهاجرت از 3G به 4G باعث ایجاد یک جهش بزرگ در راستای بهبود سرعت دانلود شد. درصورتی‌که قبل از آن استفاده از خدمات آنلاین سرویس‌هایی مثل Netflix با 3G تقریباً غیرممکن بود. این ‌یکی از مواردی است که لزوم مهاجرت به 4G را برای کاربران مطرح می‌کند.

اکنون سؤال این است: فناوری جدید 5G چه دستاورد جدیدی به همراه دارد؟ و کدام‌یک از نیازهای ما را پاسخگوست؟ در این برهه زمانی که ابتدای راه هستیم پاسخ به این سؤالات مشکل است، بااین‌حال تحلیل‌گران صنعت پیش‌بینی‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند.

سرعت، مهم‌ترین چیز نیست

یک اشتباه رایجی که بین عموم جا افتاده است، این است که 5G قرار است سرعتی رؤیایی را در انتقال داده‌ها فراهم کند. دلیل شکل‌گیری این ذهنیت اشتباه این است که در آزمایش‌های اولیه به این نکته تأکید شد که 5G از تمام فناوری‌های موجود سرعت بالاتری دارد.

بنا به گزارش سایت technologyreview، در ماه می‌گذشته، سامسونگ ادعا کرد که با روی کار آمدن فناوری 5G، سرعت انتقال داده‌ها تا 1 گیگا بیت بر ثانیه خواهد رسید.

در یک چشم‌انداز خیلی سریع، امروزه کاکنشن نسبتاً پرسرعت LTE سرعتی برابر 60 مگابیت بر ثانیه دارد که به‌سختی معادل 0.05 گیگا بیت می‌شود.

5g-network-speed-03یک کانکشن با سرعت 1 گیگا بیت، سرعتی بسیار بالاتر ازآنچه شما تاکنون با اسمارت‌فون خود تجربه کرده‌اید، ارائه می‌دهد. همچنین بنابر ادعای گوگل، با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه، می‌توان یک فیلم با کیفیت فول اچ‌دی را در کمتر از دو دقیقه دانلود کرد.

بنا به گفته «تاد سایزر»، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در برنامه تحقیقاتی وایرلس در آزمایشگاه‌های آلکاتل-لوسنت بل، نسل جدید شبکه‌های تلفن همراه قطعاً سرعت بالاتری از کانکشن‌های امروزی خواهند داشت اما این ویژگی، اولویت مهم 5G محسوب نمی‌شود.

سایزر طی مصاحبه‌اش افزود: «برای کاربران سرعت اهمیتی ندارد. آن‌ها بیشتر به وجود اپلیکیشن‌های موردنیاز خود اهمیت می‌دهند.»

یکی از بزرگ‌ترین بهبودهایی که در فناوری 5G حاصل‌شده است، انعطاف‌پذیری آن در پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف است. فناوری 5G علاوه بر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها قابلیت پشتیبانی از ابزارهایی چون: گجت‌های تناسب‌اندام، ساعت‌های مچی هوشمند، ترموستات‌های هوشمند خانگی و انواع حس‌گرها را دارد.

سایزر می‌گوید: «امروز در حال طراحی سیستمی هستیم که بتواند صد هزار دستگاه را در یک محدوده مشخص پشتیبانی کند. ما بر این باوریم که هر شخص در آینده به 10 تا 100 ماشین برای انجام امور روزمره‌اش نیاز خواهد داشت»

قسمت سخت ماجرا همین‌جاست! فراهم آوردن تجهیزاتی که راه‌اندازی 5G را عملی کند. تصورش مشکل است که ظرفیت داده در این تجهیزات چقدر باید بالا باشد تا بتواند این‌همه وسیله را تأمین کند.

پیتر جاریچ، معاون رییس جمهور ایالات‌متحده در بخش زیرساخت می‌گوید: «هدف تنها پشتیبانی داده‌های بیشتر نیست، بلکه پشتیبانی از کاربری را نیز در برمی‌گیرد و همین مسئله، چالش قضیه را جدی‌تر می‌کند. ما هنوز به پاسخ این پرسش نرسیده‌ایم که واقعاً چه ظرفیتی برای تأمین این اهداف موردنیاز است.»

سایزر بیان کرد: «بهبود عملکرد مبدأ به مقصد از دیگر نکاتی است که با راه‌اندازی 5G باید بر آن تمرکز شود»

به‌عنوان‌مثال، اینکه اسمارت‌فون شما بتواند به‌خوبی با سرویس‌دهنده‌ها ارتباط برقرار کند و اطلاعات را از آن‌ها دریافت نماید، به‌نوعی کیفیت عملکرد مبدأ به مقصد تلقی می‌شود.

آن‌گونه که سایزر می‌گوید: «برای بعضی کارها، مانند ارسال SMS متنی، نوع عملکرد مبدأ به مقصد اهمیتی ندارد اما چنانچه این اتصال ضعیف باشد، در مواردی مانند استفاده از تماس ویدئویی اسکایپ یا تماشای ویدیوهای Netflix مشکلات این عملکرد ضعیف، نمایان می‌شود.»

5g-network-speed-02

اگر تابه‌حال تجربه نمایش با تأخیر و یا وجود لگ در تماشای یک ویدئو را داشته‌اید، می‌توانید تصور کنید که یک اتصال ضعیف چگونه عمل می‌کند. بنا به گفته سایزر، نسل بعدی شبکه‌های سلولی، بهبود قابل‌توجهی در افزایش عمر باتری اسمارت‌فون‌ها ایجاد می‌کند. سایرز به این نکته اشاره می‌کند که کارهای زیادی باید انجام شود تا یک اپلیکیشن بتواند یک وظیفه ساده را به‌درستی انجام دهد.

به‌عنوان‌مثال، اپلیکیشن ایمیل، درخواست‌های زیادی به سرورهای میزبان ارسال و یا از آن‌ها دریافت می‌کند تا بتوانیم یک ایمیل جدید را ببینیم. این درخواست‌ها بااینکه کم‌حجم هستند، اما باعث مصرف باتری می‌شوند. این‌یکی از مواردی است که تیم سایزر در حال بررسی آن هستند.

سایرز یادآور می‌شود: «کارکرد بسیاری از اپلیکیشن‌ها مستلزم ارسال و دریافت پیام‌های کم‌حجم است. اگر بتوان ارسال و دریافت این پیام‌ها را محدود کرد، عملکرد باتری تبلت‌ها در حد چشمگیری بهبود خواهد یافت»

زودتر از 10 سال دیگر، منتظر 5G نباشید

یکی از دلایل دیگری که نمی‌توان به‌طور دقیق فهمید 5G چه خدماتی ارائه می‌دهد این است که هنوز از این فناوری تعریف کاملی ارائه نشده است. اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) نیز هیچ‌گونه مشخصات و لازمه‌هایی که با این فنّاوری جدید سازگار باشد، مشخص نکرده است. بنا به اظهارنظر جاریچ: «مشخص کردن ویژگی‌ها و راه‌اندازی زیرساخت‌ها برای فناوری 5G فرآیندی آهسته و تدریجی است»

نکته دیگر اینکه در اسمارت‌فون‌ها و دیگر ابزارهای موجود باید تنظیمات و تغییرات لازم لحاظ شود. به‌عنوان‌مثال از ترکیب یا عنصر خاصی در ساخت آن‌ها استفاده‌شده و یا آنتن جدیدی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. بنابراین حدود 10 سالی زمان لازم است تا نسل جدید شبکه ارتباطی راه‌اندازی و اجرا شود. بنا به گفته سایزر و جاریچ، 5G تا سال 2020 راه‌اندازی و تا سال 2025 در سطح گسترده‌ای با ابزارها و گجت‌ها سازگار خواهد شد.

طبق آنچه سایزر گفته است: «سرمایه‌گذاری و تلاش زیادی به‌منظور استقرار یک شبکه تلفن همراه لازم است و بازگشت این سرمایه که معمولاً حدود چندین میلیارد دلار یا یورو برآورد می‌شود، مستلزم گذر زمان است.»

بنا بر گزارش یک آژانس خبری کره‌ای در اوایل سال جاری، کره جنوبی قصد دارد برای احداث شبکه 5G در کشورش، 1.49 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. در پایان سال 2013، کمیسیون اروپا از آغاز یک همکاری دوجانبه با اتحادیه اروپا خبر داد که در آن 963 میلیون دلار درزمینهٔ تحقیقات فناوری 5G سرمایه‌گذاری می‌شود.

در سال 2012، شرکت مخابرات AT&T، 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد تا دسترسی به LTE را برای 300 میلیون نفر تا پایان سال 2014 فراهم کند. این 14 میلیارد دلار تنها برای دسترسی به LTE در طول سه سال هزینه شد، حال تصور کنید چه میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه 5G در طول 10 سال لازم است؟

اگرچه سایزر و جاریچ هر دو اتفاق‌نظر دارند، هدف اصلی فناوری 5G این است که چه در زیرزمین و چه در یک منطقه دورافتاده همواره به اینترنت متصل باشید اما این بدان معنی نیست که اتصال به اینترنت از طریق کابل‌های سیمی منسوخ شود، چراکه فناوری وایرلس به‌تنهایی و بدون کمک اتصالات سیمی پاسخگوی حجم بالای ترافیک اینترنت نیست.

5g-network-speed-04

به‌هرحال 5G نهایت تلاش خود را خواهد کرد

به گفته سایزر: «با طراحی این نسل جدید از فناوری، آن دسته از افرادی که در سال 2000 به دنیا آمده‌اند، برایشان غیرقابل درک است که زمانی برخی مردم از یک تلفن همراه به‌صورت مشترک استفاده می‌کردند و این امکان را نداشتند که هر زمان بخواهند بتوانند اطلاعات موردنیازشان را به‌راحتی در جیب خود به همراه داشته باشند. همچنین برای آن‌ها هیچ‌گاه قابل‌تصور نخواهد بود که در یک برهه زمانی اتصال همیشگی به اینترنت ممکن نبود».

businessinsider

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. جابر می‌گوید

    5g جایگزین4g نخواهد شد

  2. احسان می‌گوید

    5g سال دیگه می آد اون وقت شما گفتید 10 سال دیگه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      تاریخ مطلب رو چک کنید

  3. امیر می‌گوید

    امنیت کاربر به کاربر در 5G را مورد بررسی قرار دهید