رونمایی از نسل هفتم چیپست‌های لپ‌تاپ AMD؛ قویترین رقیبان چیپست‌های اینتل

هفتمین نسل از چیپست‌های لپ‌تاپ AMD رونمایی شد تا شاهد صف کشیدن این چیپست‌های قدرتمند در مقابل چیپست‌های رقیب، اینتل باشیم.

0

به نوعی می‌توان گفت اینتل و AMD بازار چیپست‌های پردازنده دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها را قبضه کرده‌اند؛ در این بین AMD همیشه با سیاست قیمت ارزان خود سعی داشته از اینتل پیشی بگیرید، اینتل هم با استفاده از دانش و پشتوانه بالای خود همیشه عرصه رقابت را بر AMD تنگ می‌کند.

حالا در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ شاهد رونمایی AMD از چیپست‌های سطح بالای FX هستیم، گفته می‌شود که این چیپست‌ها نسبت به نسل قبلی پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD دقیقا ۵۶ درصد سریع‌تر هستند. مدل‌های سطح پایین‌تر این چیپست نیز از لحاظ سرعت نسبت به نسل قبلی خود تفاوت زیادی دارند و ۵۲ درصد سریع‌تر طراحی شده‌اند.

جالب اینجاست که AMD مدعی است پردازند‌ه‌های جدید موبایل معرفی شده نسبت به سریع‌ترین چیپست موبایل اینتل به لحاظ گرافیک ۵۳ درصد سریع‌تر هستند، در محاسبات هم AMD ادعا می‌کند که نسل هفتم چیپست‌های AMD FX این شرکت ۵۱ درصد نسبت به چیپست‌های اینتل سرعت عمل بیشتری دارند.

در کنار پارامتر سرعت در پردازنده‌ها، مصرف آنها نیز یکی از فاکتورهایی است که همیشه مد نظر خریداران قرار می‌گیرد، اینجاست که AMD ادعا می‌کند تمرکز خاصی بر مصرف پردازنده‌های جدید خود لحاظ کرده است. با این حساب گفته می‌شود که پردازنده سطح بالای FX جدید معرفی شده ۱۲ درصد نسبت به نسل قبلی خود مصرف کمتری دارد، جدیدترین پردازنده A9 نیز در حین پردازش یک فیلم با کیفیت فو‌ل‌ اچ‌دی ۴۱ درصد کمتر مصرف انرژی دارد. در جیپست‌های سطح پایین‌تر AMD نیز نظیر سری‌های جدید A6 و E2 شاهد افزایش کارایی و کاهش مصرف در حین تماشای ویدئوهای اچ‌دی هستیم.

AMD 7th chipset
شرکت AMD برای باور است که با استفاده از معماری جدید ساخت چیپست‌های این شرکت می‌توان آنها را در سرعت‌های بالاتری نیز به خدمت گرفت. بالاترین سطح چیپست‌های معرفی شده، مدل FX 9830P است، این چیپست در فرکانس ۳ گیگاهرتز کار می‌کند و کاربر قادر است آنرا تا فرکانس ۳.۷ گیگاهرتز هم اورکلاک کند. پایین‌ترین سطح چیپست‌های معرفی شده هم مدل E2-9010 AMD است که در فرکانس ۲ گیگاهرتز کار می‌کند و می‌توان آنرا تا فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز اورکلاک کرد.

چیپست جدید A9 شرکت AMD هم که به لحاظ سرعت در رده چیپست‌های اینتل Core i3 قرار می‌گیرد و در بیشترین حالت سرعت خود ۱.۵ برابر نسبت به چیپست i3-6100U اینتل سریع‌تر است.

در مراسم معرفی این چیپست‌های جدید شرکت AMD صحبتی از قیمت آنها به میان نیاورد؛ اما با توجه به اینکه این چیپست‌های جدید معرفی شده در رده موبایل قرار دارند و آنها را در لپ‌تاپ‌ها شاهد خواهیم بود شاید دانستن قیمت آنها چندان فرقی نداشته باشد؛ آنچه مهم به نظر می‌رسد استفاده شرکت‌های تولید کننده بزرگ لپ‌تاپ نظیر دل، اچ‌پی، ایسوس و لنوو از این چیپست‌های جدید است. به این ترتیب انتظار می‌رود تا چند ماه دیگر شاهد این چیپست‌های سریع ساخت دست AMD در لپ‌تاپ‌ها باشیم.

engadget.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.