گوگل از دعوای حقوقی ۹ میلیارد دلاری با اوراکل جان سالم به‌در برد!

بر اساس اخبار منتشر شده توسط وال‌استریت ژورنال، هیئت‌منصفه دادگاه رسیدی به پرونده شکایت اوراکل از گوگل که طی آن مبلغ 9 میلیارد دلار از مانتین ویوها طلب شده بود سرانجام رای نهایی خود را به نفع گوگل صادر کرد.

0

اوراکل معتقد است که گوگل بدون رعایت حق کپی‌رایت از کدهای جاوا اسکریپت در توسعه پلتفرم اندروید استفاده کرده است و گوگل نیز تأکید دارد که با نوآوری خود جاوا را به اندروید آورده است. همین موضوع باعث گردیده که طی سال‌های متمادی اوراکل پرونده‌های متعددی را بر علیه مانتین ویوها به جریان بیندازد.

این ادعای گوگل در ابتدا در دادگاه پیروز شد اما ظاهراً با تلاش‌های زیاد اوراکل باز هم این پرونده در سال 2014 به جریان افتاد. دادگاه عالی آمریکا دوباره این پرونده را باز کرده و یک جلسه را برای ماه آینده تنظیم کرده است. اوراکل هم خود را برای این دادگاه آماده کرده و با توجه به سودهایی که گوگل از اندروید کسب کرده درخواست غرامتی 9.3 میلیارد دلاری را از این شرکت دارد. خوب است بدانید جاوا ابتدا توسط شرکت Sun Microsystems توسعه داده شد اما بعدها در سال 2010 اوراکل این شرکت را خریداری کرد.

اوراکل مدعی است که گوگل به طرزی نادرست از جاوا برای انتشار هر چه سریع‌تر سیستم‌عامل اندروید به بازار استفاده کرده است. بر اساس قانون حق کپی‌رایت آمریکا، می‌توان از یک نرم‌افزار که شامل قوانین متن‌باز می‌شود برای تحقیقات بدون کسب مجوز استفاده کرد، با این حال گوگل معتقد است که نحوه‌ استفاده‌ آن‌ها از کدهای جاوا شامل بند استفاده‌ منصفانه در قانون کپی‌رایت می‌شود.

البته ناگفته نماند که در آخرین جلسه از سلسله دادگاه‌های این موضوع یک ایمیل از پدر پلتفرم اندروید یعنی اندی روبین در دادگاه قرائت شد که تصریح می‌کرد گوگل در زمان استفاده از API جاوا از مغایرت آن‌ها با قوانین کپی‌رایت اطلاع داشته است. در هر حال پس از کش‌وقوس‌های فراوان هیئت‌منصفه دادگاه فدرال کالیفرنیای شمالی به این نتیجه رسید که گوگل در توسعه نسخه‌های اولیه اندروید از کدهایی شامل بند استفاده‌ منصفانه به کار گرفته زیرا در غیر این صورت هر برنامه‌ای که خواهان ارتباط با جاوا از طریق API های آن باشد بایستی به اوراکل غرامت پرداخت کند.

به نظر می‌رسد این آخرین تلاش نافرجام اوراکل برای بریدن گوش گوگلی‌ها بوده است، زیرا این شرکت در توسعه اندروید N به بعد از کتابخانه‌های OpenJDK به جای جاوا استفاده کرده است که به رغم همان پایداری، شامل پرداخت حق کپی‌رایت به شرکت ایجاد کننده رابط برنامه‌نویسی نمی‌شود.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.