رقابت پیشکسوت‌ها؛ مقایسه تخصصی دوربین سامسونگ گلکسی S5، ال‌جی G3، سونی اکسپریا Z3 و اچ‌تی‌سی وان M8

بسیاری از ما قدرت خرید پرچمداران تلفن همراه را نداریم، پس به سراغ گوشی های قدیمی تر، یا به اصطلاح «پیشکسوت ها» می رویم. این یادداشت مقایسه تخصصی دوربین پیشکسوت هایی است که دوره ای برای خود رده اول محسوب میشدند.

12

امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که به دوربین گوشی خود اهمیتی ندهد. به جرات می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین الویت‌های خریداران گوشی‌های هوشمند، دوربین گوشی است. در این یادداشت، قصد مقایسه تخصصی دوربین ۴ پیش کسوت مطرح بازار را داریم. گوشی هایی که سازندگان آنها متفق‌القول ادعا می‌کنند بهترین دوربین زمان خود بوده اند. بعد از برگزاری یک رقابت داغ بین این ۴ پیرمرد، خواهیم فهمید که کدام‌یک از این ۴ گوشی، این‌کاره است.

اما گوشی‌ها :

در این رقابت اچ تی سی با وان ام۸ حضور دارد. گوشی‌ای که طبق ادای سازندگان با التراپیکسل‌های خود در عکاسی حرف زیادی برای گفتن دارد. ال جی با  جی ۳ حضور دارد. جی ۳ آخرین دستاوردهای ال جی در زمان ساخت گوشی را داراست. سامسونگ با گوشی معروف خود یعنی گلکسی اس ۵ در این رقابت حضور دارد و نیاز به معرفی بیشتر ندارد. سونی نیز اکسپریا زد ۳ را در این رقابت دارد که سونی مانور فراوانی بر روی دوربین آن داد. اما بعد از این رقابت مشخص خواهد شد که ادعای کدام‌یک از این گوشی‌ها به واقعیت نزدیک تر است.

مشخصات فنی

نام گوشی Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
تعداد پیکسل (مگاپیکسل) 21 ۱۶ 13 ۴
اندازه عکس (رزولوشن) 3936×5248 2988×5312 3120×4160 ۱۵۲۰×۲۶۸۸
فاصله کانونی لنز (میلی‌متر) 25 ؟ ؟ ۲۸
دیافراگم (f) 2 2.2 2 2
اندازه سنسور (اینچ) 2.3/1 2.6/1 3/1 ۳/۱

camera-compare-1-1رقابت عملی

در این قسمت در راند‌های مختلف آزمایش‌هایی را برای دوربین‌ها طراحی کرده‌ایم تا در این آزمون‌ها عیار آنها سنجیده شود. در هر مرحله نتیجه را رتبه بندی کرده و به ترتیب برای ضعیف‌ترین تا بهترین گوشی ۱ تا ۴ امتیاز درنظر می‌گیریم و در پایان معدل این امتیازات است که بهترین دوربین را مشخص خواهد کرد.

در تمام مراحل از حالت Default دوربین گوشی‌ها استفاده شده‌است تا کمترین دخالتی در عکس‌ها صورت نگیرد و در ضمن عکس‌ها با کم‌ترین فشرده سازی بر روی فارنت منتشر شده‌اند.

و اما آزمون‌ها؛

درستی رنگ‌ها

در این مرحله، با سوژه قرار دادن یک باغچه گل، توانایی ثبت و نمایش درست و طبیعی رنگ‌ها در دوربین گوشی‌ها محک خورده‌است.

True-Colorاس۵ رنگ‌ها را به شکلی کاملاً غیر طبیعی ثبت کرده و جزئیات رنگ‌ها را به شکلی آزاردهنده از یکدیگر تفکیک کرده‌است. به راحتی می‌توان اس۵ را بازنده بزرگ این رقابت درنظر گرفت. زد۳ از اس۵ بهتر عمل کرده‌است اما نسبت به دو رقیب دیگرش در ثبت رنگ سبز برگ‌ها و رنگ‌های گل‌ها ضعیف‌تر نشان داده‌است. اما رقابت اصلی و تنگاتنگی بین ام۸ و جی۳ برای اول شدن در این راند وجود دارد. با کمی دقت در عکس این دو گوشی پی می‌برید که ام۸ اندکی از جی۳ بهتر عمل کرده و پیروز راند اول است. با کلیک بر روی عکس‌های زیر می‌توانید عکس گوشی‌ها را به صورت جداگانه و در اندازه‌ای بزرگ مشاهده کنید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
** * *** ****

اشباع و کنتراست رنگ‌ها

در این قسمت، با گرفتن عکس از یک دیوار که به رنگ‌های متفاوتی است، توانایی دوربین‌ها در ثبت درست کنتراست و اشباع رنگ‌ها را به رقابت گذاشته‌ایم.

Color-Valueهمانطور که با اولین نگاه مشخص می‌شود، عکس گرفته شده توسط ام۸ کم کنتراست بوده و رنگ‌ها را با اشباعی کم‌تر از حالت معمولی ثبت کرده‌است. با وجود اینکه ام۸ سعی در ثبت واقعی رنگ‌ها دارد، اما کم کنتراست بودن عکس، ام۸ را بازنده این رقابت می‌کند. برخلاف ام۸، جی۳ نه تنها کنتراست مناسبی از رنگ‌ها ارائه می‌دهد، بلکه از لحاظ اشباع و درستی رنگ‌ها نیز از دیگر رقبای خود پیشی می‌گیرد و پیروز این راند می‌گردد. اس۵ و زد۳ هر دو در ارائه اشباع درست و درستی رنگ‌ها ناموفق هستند، اما اس۵ کنتراست مناسبی از رنگ‌ها ارائه داده‌است. عکس‌های گوشی‌ها را می‌توانید به صورت جداگانه و در اندازه بزرگ با کلیک بر روی عکس‌های زیر ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
** *** **** *

چشم انداز

در این مرحله با عکاسی از یک ساختمان، توانایی دوربین‌ها در گرفتن عکس از بناها و چشم‌انداز‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. معیار برای انتخاب عکس بهتر در این راند، ثبت درست‌تر و بهتر چشم انداز و بنا و نزدیک بودن رنگ‌ها و بافت‌ها به واقعیت است.

Landscapeنورسنجی و نوردهی بهتر، رنگ آسمان بهتر، ثبت رنگ‌ها نزدیک به واقعیت و عواملی دیگر باعث شدند که من ام۸ را برنده بلامنازع این راند به حساب بیاورم. اما زد۳ سونی نسبت به دو رقیب دیگرش به‌تر عمل کرده و در این راند رتبه دوم را کسب می‌کند. جی۳ رنگ‌ها را بیش از حد گرم ثبت کرده و در نورسنجی و نوردهی نیز ضعیف عمل کرده است، طوری که تابلوی ساختمان بیش از اندازه روشن ثبت شده‌است. جی۳ بازنده این راند است. با کلیک بر روی عکس‌های زیر، آنها را در اندازه‌ای بزرگ‌تر ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
*** ** * ****

تفکیک جزئیات در چشم انداز

در این راند، با عکاسی از درختانی که نسبتاً در فاصله‌ای دور قرار دارند، به بررسی توانایی دوربین‌ها در تفکیک جزئیات پرداخته‌ایم. معیار، قدرت دوربین‌ها در تفکیک شاخه‌های درختان در دوردست است.

Resolutionمهم‌ترین مساله‌ای که باید در این راند به آن اشاره شود، ۸ مگاپیکسلی بودن عکس‌های زد۳ سونی در حالت Default آن است. زد۳ قادر به ثبت عکس با رزولوشن ۲۱مگاپیکسل است، اما درحالت Default که ما با آن عاسی کردیم، تنها ۸ مگاپیکسل ارائه می‌دهد، که این مساله در این راند بسیار تاثیر گذار است. به هرحال زد۳ می‌تواند ادعا کند که در تفکیک جزئیات بسیار بهتر عمل می‌کند. با این حال معیار ما در این راند، همچنان عکس‌های گرفته شده در حالت Default است. برش‌های ۱۰۰ درصد از عکس‌ها را در زیر می‌بینید.

Resolution-HTC-ONE-M8-100

Resolution-LG-G3-100

Resolution-SAMSUNG-Galaxy-S5-100

Resolution-Sony-Xperia-Z3-100جی۳ پیروز این راند است. به‌راحتی می‌توان برتری تفکیک جزئیات در عکس جی۳ را نسبت به بقیه رقیبانش تشخیص داد. اس۵ با وجود اینکه نتیجه راضی کننده‌ای ارائه نکرده‌است، اما نسبت به دو رقیب دیگرش بهتر عمل کرده‌است. زد۳ ۸ مگاپیکسلی چیز چندانی در جزئیات ارائه نداده است و ام۸ ۴ مگاپیکسلی، آنقدر رزولوشن پایینی دارد که فرصت عرض اندام در این راند را پیدا نمی‌کند. عکس‌های تک‌تک گوشی‌ها را در زیر می‌توانید ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
** *** **** *

چشم‌انداز شب

در این مرحله، از یک ساختمان نورپردازی شده در شب عکاسی کردیم و توانایی دوربین‌ها در ارائه مناسب یک چشم‌انداز شبانه محک زدیم.

Night-Landscapeیکی از چالش‌هایی که دوربین‌ها در چنین شرایطی با آن مواجه هستند، وضوح نامناسب عکس است. تنها دوربینی که توانسته‌است به وضوح مناسبی دست پیدا کند، جی۳ ال جی است. علاوه‌ بر این، جی۳ تنها دوربینی است که تقریباً همه سوژه‌ها را با نوری مناسب ثبت کرده‌است، برای تائید این مساله کافیست به شاخه‌های درختان دقت کنید. اس۵ بعد از جی۳ بهترین عکس را ارائه داده و به لحاظ کنتراست حتی از جی۳ را هم بهتر عمل کرده‌است. زد۳ در رقابت برای آخر شدن در این راند پیروز می‌شود. دلیل این مساله علاوه بر کنتراست پایین عکس، ضعف شدید گوشی برای فوکوس در نور کم است که من به عنوان عکاس با آن طرف بودم و بعد از گرفتن چندین عکس توانستم یک عکس نسبتاً سالم ثبت کنم. برش ۱۰۰ درصد عکس‌ها را در زیر می‌بینید.

Night-Landscape-HTC-ONE-M8-100

Night-Landscape-LG-G3-100

Night-Landscape-SAMSUNG-Galaxy-S5-100

Night-Landscape-Sony-Xperia-Z3-100با کلیک بر روی عکس‌های زیر نیز می‌توانید آنها را در اندازه‌ای بزرگ‌تر ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
* *** **** **

داینامیک رنج

برای اندازه‌گیری داینامیک رنج دوربین‌ها، از یک روش ساده استفاده کردیم؛ گرفتن یک عکس ضدنور. توانایی ثبت هرچه بهتر سوژ‌ه‌های در تاریکی و در روشنی صحنه، معیار ما برای انتخاب دوربین بهتر در این راند است.

Backlightشاید در نگاه اول زد۳ را مدعی پیروز شدن در این رقابت بدانیم. اما مساله این است که در عکس زد۳ با کنتراست بسیار پایین و غیرقابل قبولی مواجهیم. علاوه بر این به نظر می‌آید بر روی عکس هاله‌ای روشن قرار دارد. همه این‌ها باعث می‌شود که من زد۳ را از این رقابت خارج کنم. شاید عکس زد۳ برای بسیاری پذیرفته شده باشد، اما معیار ما در این مرحله، علاوه بر داینامیک رنج بیش‌تر، ارائه کنتراست و وضوح مناسب است. جی۳ به شکلی باور نکردنی‌ای علاوه بر اینکه کنتراست بسیار مناسبی از صحنه ارائه می‌دهد، هم آبی آسمان را مناسب‌تر ثبت کرده‌است، هم سوژه‌های در سایه را به میزان مناسبی نوردهی کرده‌است. ام۸ نیز رقابت بر سر رتبه دوم را به اس۵ واگذار می‌کند. اس۵ جزئیات بیشتر و روشن‌تری از سوژ‌ه‌های در سایه ارائه می‌دهد. عکس‌ها را می‌توانید به صورت جداگانه با کلیک بر روی عکس‌های زیر ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
* *** **** **

عکاسی ماکرو

در این مرحله، توانایی لنز دوربین‌ها در فوکوس روی سوژه‌های نزدیک‌ محک زده شده‌است. برای انجام آزمایش، همه گوشی‌ها را جلوی یک دیوار مشخص قرار دادیم. هرقدر لنز نقطه نزدیک‌تری از دیوار را فوکوس کند، توانایی ماکروگرافی بیشتری دارد.

Macro-Photographyبدون بحث و تحلیل و جانبداری، کاملاً مشخص است که ام۸ پیروز این راند است. اس۵ پس از ام۸ دوم می‌شود و زد۳ با کم‌ترین قدرت در ماکروگرافی بازنده این راند می‌شود. نکته قابل ذکر، کم‌تر بودن عمق میدان در زد۳، به دلیل بزرگ‌تر بودن سنسور آن نسبت به بقیه است. برای بزرگ‌نمایی عکس‌های زیر، روی آنها کلیک کنید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
* *** ** ****

عکس در فضای داخلی و با نور مصنوعی

در این راند از یک صحنه داخلی که با نورهای مصنوعی روشن شده‌است عکاسی کردیم. وضوح بیشتر و نویز کم‌تر و ارائه کنتراست مناسب‌تر، معیار برتری دوربین‌ها در این مرحله است.

Indoorاس۵، علاوه بر نوردهی مناسب، کنتراست مناسب‌تری نسبت به دیگر رقیبانش ارائه داده و پیروز این راند می‌شود. ام۸ به دلیل نوردهی نامناسب و تاریکی نسبی عکس، بازنده این رقابت می‌شود. جی۳ نیز به دلیل کنتراست پایین، رتبه‌ای بهتر از سوم کسب نمی‌کند. با کلیک بر روی عکس‌های زیر، آنها را در اندازه‌ای بزرگ‌تر ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
*** **** ** *

پرتره در نور روز

همانطور که مشخص است، در این راند توانایی دوربین‌ها در ثبت پرتره در نور روز را می‌سنجیم.

Outdoor-Prtraitام۸ به دلیل کنتراست پایین و نوردهی نامناسب عکس (روشنی بیش از اندازه گونه) از رقابت کنار گذاشته می‌شود. زد۳ در رقابتی تنگاتنگ با دیگر رقیبانش، به دلیل ارائه مناسب‌تری از رنگ پوست، پیروز این راند می‌شود. جی۳ به دلیل ثبت رنگ پوست به شکلی نامناسب و نورسنجی ضعیف‌تر نسبت به اس۵ رتبه دوم را واگذار می‌کند. با کلیک بر روی عکس‌های زیر، آنها را در اندازه‌ای بزرگ‌تر ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
**** *** ** *

پرتره با فلاش

در این راند، با دوربین‌ها پرتره‌ای در شب با نور فلاش ثبت کردیم، تا توانایی فلاش دوربین و همچنین دوربین را در این زمینه بسنجیم. در نظر بگیرید که غیر از فلاش، هیچگونه منبع نوری دیگری در صحنه وجود ندارد.

Portrait-in-poor-Lightاگر ام۸ را به دلیل عدم تامین مناسب نور حذف کنیم، انتخاب بین ۳ گوشی دیگر بسیار سخت خواهد بود. کمی ریزبین می‌شوم و جی۳ را به دلیل اندکی وضوح بیشتر نسبت به رقیبانش پیروز این رقابت اعلام می‌کنم. در رقابت برای رتبه دوم نیز، زد۳ را به دلیل ارائه مناسب‌تری از رنگ پوست پیروز اعلام می‌کنم. مطمئناً این حق را به تک تک شما می‌دهم که انتخابی غیر از این داشته‌باشید، زیرا رقابت در این راند بسیار نزدیک بود. برای قضاوت بهتر، می‌توانید بر روی عکس‌های زیر کلیک کرده و آنها را در اندازه‌ای بزرگ‌تر ببینید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
*** ** **** *

پرتره در فضای داخلی با نور مصنوعی

در این راند، پرتره‌هایی در فضایی داخلی و با نور مصنوعی ثبت کردیم.

Indoor-Prtraitام۸ به شکل مشخصی میدان را به رقیبانش واگذار کرده‌است. اما در مورد سه رقیب دیگر باید گفت که رقابت تنگاتنگی است. زد۳ را به دلیل نویز بیشتر از رقابت خارج می‌کنیم و در نهایت جی۳ را به دلیل رنگ‌های بهتر و وضوح بیشتر برنده این راند اعلام می‌کنیم. عکس‌های تک تک دوربین‌ها را در زیر و به صورت جداگانه می‌توانید مشاهده کنید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
** *** **** *

پرتره در فضای داخلی و با نور پرکننده فلاش

در همان شرایط قبلی پرتره‌ای دیگر ثبت کرده و این‌بار از فلاش نیز استفاده کردیم.

Indoor-Prtrait-With-Flashمانند چند راند قبل، ام۸ همان ابتدا و به دلیل روشنی و وضوح کم از دور کنار می‌رود. باز هم رقابت بین ۳ گوشی دیگر تنگاتنگ است و بازهم مانند راند قبل زد۳ به دلیل رنگ نامناسب و نویز بیشتر کنار گذاشته می‌شود. دربی کره‌ای را نیز رقیب سرخ به دلیل وضوح و روشنی مناسب‌تر پیروز می‌شود. این راند کاملاً مانند راند قبل شد. عکس‌های گوشی‌ها را می‌توانید با کلیک بر روی عکس‌های زیر در اندازه بزرگ‌تر مشاهده کنید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
** *** **** *

آزمون ویژه فارنت : سرعت شاتر

در این آزمون که برای اولین بار توسط فارنت برگزار شده‌است، سرعت شاتر دوربین گوشی‌ها سنجیده شده و توانایی آنها در فریز کردن سوژه‌های متحرک محک خورده است. برای انجام این آزمایش قلوه سنگی را از ارتفاعی کم در یک ضرف انداختیم و از لحظه پرت شدن سنگ در ضرف عکاسی کردیم. به طور خاص در این مرحله دوربین گوشی‌ها را از حالت Default خارج کرده و حالتی را انتخاب کردیم که در آن بتوان به صورت پیاپی عکاسی کرد.

Shutter-Speedهمانطور که می‌بینید، فارغ از رقابت، همه گوشی‌ها نتیجه بسیار خوبی ارائه داده‌اند. اما اگر بخواهیم کمی سختگیرانه نگاه کنیم تا بتوانیم پیروز راند را انتخاب کنیم، می‌بینیم که اس۵ بهترین فریز را انجام داده است. در این رقابت تنگاتنگ، بعد از اس۵، این ام۸ است که توانسته قطره آب را بخوبی فریز کند. جی۳ با جود ارائه عکسی زیبا، نسبت به دیگر رقیبانش در فریز کردن قطره‌های آب ضعیف‌تر عمل‌ کرده‌است و عملاً در این راند آخر می‌شود. مشکل زد۳ نیز، پیش از فریز کردن، در ضعف در فوکوس کردن است. مشکلی که در سرتاسر رقابت وجود داشت. بهتر است شما نیز برای قضاوت دقیق‌تر، با کلیک بر روی عکس‌های زیر، آنها را در اندازه‌ای بزرگ‌تر مشاهده کنید.

امتیاز این مرحله Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
** **** * ***

… و اما پیروز رقابت

پس از انجام ۱۳ مرحله آزمایش، حالا می‌توانید در جدول زیر معدل امتیاز کسب شده در مراحل مختلف توسط گوشی‌ها را ببینید.

امتیاز نهایی Sony Xperia Z3 Samsung Galaxy S5 LG G3 HTC One M8
2.2 2.7 3 2

همانطور که می‌بینید، رقابت واقعاً نزدیکی بین گوشی‌ها وجود داشته و فاصله امتیازها بسیار کم است. اما در نهایت ال‌جی جی۳ است که بهترین امتیاز را کسب کرده‌است. نکته بسیار جالب قرار داشتن هر ۴ گوشی بین امتیازهای ۲ تا ۳ است.

اگر بخواهیم نتیجه رقابت را تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که جی۳ در ثبت پرتره‌ها موفق‌تر عمل‌کرده و از فلاش بهتری برخوردار است. اس۵ نیز که در اکثر راندها رتبه دوم را داشته است نه نقطه ضعف چندان و نه نقطه قوت خاصی نسبت به دیگر گوشی‌ها دارد. اما واقعیت این است که زد۳ و ام۸ غیر از چند مرحله، در باقی راند‌ها ضعیف عمل کرده‌اند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

12 نظر برای این مطلب
  1. رضا می‌گوید

    سلام
    با این چالش بین دوربین گوشی ها کاملا موافقم
    جی 3 بهترین دوربین رو بین این گوشیها داره
    بعد از اون هم اس5 اون چیزی که چشم من بهم میگه
    چون با این گوشیها کار کردم
    ام 8 هم معمولیه و در شرایط نوری ضعیف زیاد چشمگیر نیست
    زد 3 عکسهای خوبی میگیره ولی رنگ و نور عکس جذاب نیست و کم نور بودن عکس همونطور که اشاره شد زیبا نیست

  2. علی می‌گوید

    مضخرفه اگه مرد هستید با 21 سونی آزمایش ها رو ی بار دیگه تکرار کنید اون وقت ببینیم برنده کیه

  3. سینا می‌گوید

    اگه 8 مگاپیکسلی برا زد3 defult هست. پس برا گوشی های دیگه هم باید رو کمترین کفیفت قرار بدین در ضمن اون حالتِ supriour auto هست و اگهدمیخواستید کاملا عادلانه مسابقه بزارید باید زد3 هم مثلِ بقیه گوشی ها در بهترین الت میزاشتید در ضمن حالت 21 مگاپیکلسی برا گوشیِ زد 3 در واقع حالت Manual یا default هست که در اون صورت کیفیت عکسِ خیلی بیشتری نسبت به رقبا ارایه میداد.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      حالت manual با Default تفاوت داره. حالت دیفالت یا پیشفرض زد 3 همون superior auto هست.

  4. یونس می‌گوید

    به نظر بین این گوشی ها s5 بهتر باشه چون که نسبت ب رقبا امکانات بیشتر و پیشرفته تری داره مثل اثر انگشت،باز کردن همزمان دو برنامه یعنی می تونین دو برنامه با هم اجرا و کار کنین و ذخیره باتری با فعال کردن این برنامه می تونین تا یک هفته شارژ گوشیتو نو نگهدارین و یکی دیگه از برنامه هاش و ب نظر من بهترینش اینکه با فعال کردنش می تونین اندازه صفحه نمایش گوشیتو نو بزرگ و کوچک کنین تا وقتی یک دستی دارین کار می کنین انگشتتون ب تمام صفحه برسه

  5. مهدی می‌گوید

    ال جی جی3 عاااااااله من الان حدودا یه ساله دارمش

  6. ایرج می‌گوید

    جالب بود دستتون درد نکنه، کاش در مورد کیفیت صفحه نمایش خود گوشی ها و همچنین عملکردشون تو برنامه های سنگین مشابه و عملکرد باطریشون هم مقایسه میذاشتین.
    دوستمون هم که میگه Z3 کیفیت بهتری داره باید توجه کنن که بالا قید شده تو حالت پیش فرض (برای Z3 با 8 مگاپیکسل) عکاسی ها انجام شده.

  7. mehrzad می‌گوید

    کاملن دروغه z3تو هیچ شرایتی انقدر عکس داغون نمی گیره درو غه باور نکنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      تصاویر واقعی هستن البته شاید تو شرایت شما بهتر بگیره اما تو شرایط یکسان آزمایش ما که همین نتیجه حاصل شد! کلا تعصب چیز خوبی نیست!

    2. پویا می‌گوید

      عزیزم شما میزاری رویه 20 مگاپیکسل ولی در شرایط یکسان و اتوماتیک زد 3 فقط 8 مگاپیکسلی عکس میگیره

  8. حمیدرضا می‌گوید

    سلام ممنون خیلی مفید بود
    این مقاله ها به درد خیلی از خریداران که میخوان گوشی های قدیمی تر رو بخرند میخوره

    1. mehrzad می‌گوید

      چون دروغه نه