بررسی تخصصی دوربین گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ

گلکسی اس 7 سامسونگ، به عنوان یکی از مطرح‌ترین‌های بازار تلفن همراه هوشمند، در زمینه عکاسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این یادداشت به معرفی و بررسی تخصصی دوربین گلکسی اس 7 می‌پردازیم.

36

با تشدید رقابت بین سازندگان بزرگ تلفن همراه، هر روز قابلیت‌های آنها افزوده و یا بهبود می‌یابند. این روزها دیگر دوربین یکی از شاخص‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های تلفن همراه محسوب می‌شود و سازندگان برای این قسمت انرژی زیادی صرف می‌کنند. در این یادداشت دوربین پرچمدار سامسونگ؛ گلکسی اس 7 را زیر و رو کرده و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید را در اختیارتان می‌گذاریم. تصویر زیر نمونه ای از عکس‌های گرفته شده با گلکسی اس 7 است.Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-01

مشخصات فنی

در جدول زیر مشخصات فنی کامل دوربین گلکسی اس 7 را مشاهده می‌کنید.

تعداد پیکسل 12 mp
حداکثر رزولوشن 4032 × 3024
فاصله کانونی 26 mm
دیافراگم f:1.7
اندازه سنسور 1/2.5″
اندازه پیکسل 1.4 μm
حداکثر رزولوشن ویدئو 3840×2160 (4K)
تعداد پیکسل دوربین جلویی 5 mp

جدیدها

اگر بخواهیم با پرچمدار قبلی سامسونگ، یعنی گلکسی اس 6 مقایسه کنیم، شاید اس 7 قابلیت‌های چندانی به خود اضافه نکرده باشد. دوربین اس 7، 12 مگاپیکسلی؛ یعنی 4 مگاپیکسل کمتر از اس 6 است. با توجه به هم اندازه بودن سنسور هر دو محصول، پیکسل در اس 7 بزرگ‌تر شده است. علاه بر این می‌توان به دیافراگم بازتر f:1.7 اشاره کرد. در ضمن اس 7 قابلیت ذخیره عکس با فرمت RAW را نیز در خود گنجانده است که حالا دیگر چیز تازه‌ای محسوب نمی‌شود. بهتر است تفاوت‌های اس 7 را به صورت عملی و در ادامه بررسی ببینید.

قدرت تفکیک جزئیات

باید اعتراف کرد که اس 7 تصویر بسیار خوبی از چشم‌اندازها ارائه می‌کند و از اس 6 بهتر بوده و همچنان در بازار مدعی است؛ اما مشکل همیشگی سامسونگ پابرجاست و همچنان جزئیات چشم اندازها را نقاشی‌گونه ثبت می‌کند.

Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-02همانطور که در برش صد درصد عکس می‌بینید، جزئیات تقریباً چیزی شبیه به نقاشی شده‌اند. این نقیصه که به دلیل فرایند کاهش نویز در پردازشگر دوربین است، پیش از این تقریباً در تمامی گوشی‌ها دیده می‌شد اما مدتی است که بهبود پیدا کرده و کمتر شده است. درحال حاضر اس 7 در بین رقبایش این ضعف را دوچندان دارد و در «واقع نمایی» بسیار ضعیف عمل می‌کند.

بازنمایی رنگ

باید اعتراف کرد که بازنمایی رنگ در اس 7 بسیار خوب اتفاق افتاده است. در این زمینه اس 7 نه تنها نسبت به اس 6 پیشرفت زیادی داشته‌است، بلکه می‌توان گفت تبدیل به یکی از مدعی‌های بازار اسمارت‌فون‌ها شده است.

Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-03همانطور که می‌بینید رنگ‌های زرد، سرخ و سبز بسیار خوب بازنمایی شده‌اند. نکته قابل ذکر در این زمینه، متمایل کردن رنگ‌ها به گرمی توسط اس 7 است. با این وجود از واقع نمایی رنگ‌ها کاسته نشده‌است.

پرتره

حتماً اس 7 در عکاسی پرتره از اس 6 بهتر است. واقع نمایی و جزئیات بیشتر و کمتر شدن جلوه‌های مصنوعی زمینه‌هایی است که اس 7 در آنها بهبود پیدا کرده‌است.

Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-04همانطور که در عکس و برش صد درصد آن می‌بینید، نورسنجی به درستی انجام شده و جزئیات خوبی از چهره ارائه شده‌است. با همه اینها شاید نتوان گفت که اس 7 بهترین پرتره را در بین اسمارت‌فون‌ها می‌گیرد.

نمای شبانه و شرایط با نور کم

پرچمدار قبلی سامسونگ در زمینه عکاسی از نمای شبانه بهترین دوران خود بود و حالا باید بگویم که اس 7 به جرات بهترین دوربین برای عکاسی در نور کم را دارد.

Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-05شاید وضوح و تفکیک جزئیات در تصویر خیلی ایده‌ال نباشد، اما نویز تصویر بسیار کم بوده و تصویر بسیار مناسبی از نمایی با نور بسیار کم ثبت شده‌است. این عکس در حالت خودکار و با حساسیت ISO 1250 گرفته شده‌است.

HDR

قابلیت HDR چیز جدیدی در دوربین گوشی‌های همراه نیست؛ اما چیزی که باعث شده‌ بخش مجزایی را به آن اختصاص دهیم، پردازش ویژه HDR در اس 7 است. اگر HDR اس 7 را در حالت خودکار یا Auto قرار دهید (که به صورت پیش فرض هم در همین حالت قرار دارد) به جرات می‌توانم بگویم که در تمامی عکس‌ها HDR روشن خواهد بود. شخصاً برای فهمیدن تفاوت حالت HDR با حالت معمولی از یک صحنه در دو حالت HDR خاموش و روشن عکاسی کردم.

Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-06نتیجه جالبی از این آزمایش رقم خورد. در دو تصویر بالا حالت خاموش و روشن HDR را می‌بینید. همانطور که مشخص است اس 7 در حالت HDR خاموش، تصویری بسیار پرکنتراست ثبت می‌کند. تجربه شخصی من در کار کردن با همه گوشی‌های مطرح بازار می‌گوید که هیچ کدام در حالت معمولی و HDR خاموش چنین تصاویر پرکنتراستی ثبت نمی‌کردند.

قطعاً اس 7 در پردازشگر خود دچار تغییراتی شده‌است که تمام عکس‌ها را در حالت معمولی اینگونه پرکنتراست ثبت می‌کند. برداشت شخصی من این است که جلوه نقاشی‌گونه عکس‌ها بی ربط به حالت HDR روشن نیست. در زیر تصویر دیگری از اس 7 با HDR خاموش می‌بینید.

Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-07

رابط کاربری

اضافه کردن قابلیت فوکوس Dual pixel مهم‌ترین نکته در رابط کاربری در اس 7 محسوب می‌شود. این قابلیت امکان فوکوس سریع را برای کاربر فراهم می‌کند. هرچند این قابلیت در عمل کمک زیادی به کاربر می‌کند و هرچند سامسونگ روی آن مانور فراوانی داد، اما کاربران عادی بعید است متوجه تفاوت به وجود آمده توسط آن شوند.

اس 7 رابط کاربری خوبی دارد؛ بهترین نیست اما کاربر مشکل چندانی با آن پیدا نمی‌کند. غیر از حالت خودکار (Auto) حالت‌های Pro (برای دستیابی به منوی کاملاً دستی)، پانوراما، فوکوس انتخابی (Selective Focus)، حرکت آهسته (Slow Motion)، نمای مجازی (Virtual Shot) و چند حالت دیگر نیز وجود دارند که در این نوشتار فرصت معرفی تک‌تک آنها نیست، اما نوآوری جدید و چیز تازه‌ای هم در این حالت‌ها به چشم نمی‌خورد. اسکرین‌شات‌هایی از رابط کاربری اس 7 را در ادامه می‌بینید.

بخش دستی یا Manual اس 7 نیز که با نام Pro در منو قرار گرفته‌، امکانات تقریباً کامل یک دوربین عکاسی را در اختیار کاربر گذاشته‌است. در این بخش هم هرچند طراحی خوبی دیده می‌شود، اما بهترین نیست. اسکرین شات‌های حالت دستی اس 7 و امکاناتی که در اختیار کاربر می‌گذارد را در ادامه می‌بینید.

و البته سلفی

حتماً برای برخی از شما کیفیت دوربین سلفی گوشی بسیار مهم است. در اینجا نمونه‌ای از عکس سلفی گرفته شده توسط اس 7 را قرار داده‌ایم تا از دوربین جلویی اس 7 نیز ذهنیتی داشته‌باشید.

Samsung-Galexy-S7-Camera-Review-21اولین چیزی که خودنمایی می‌کند لنز واید دوربین سلفی اس 7 است. این لنز برای گرفتن سلفی‌های چند نفره بسیار کاربردی است، اما اگر بخواهید از خود پرتره‌ای ثبت کنید که تمام قاب عکس را پر کند، قطعاً نتیجه خوبی نخواهید گرفت؛ به دلیل ویژگی‌های لنز واید، صورت حالت طبیعی خود را از دست داده و بینی و دهان و … بزرگ‌تر از حالت معمولی نمایش داده می‌شند. این ویژگی حتماً برای بسیاری از کاربران، به خصوص خانم‌ها نکته حائز اهمیتی است.

جمع‌بندی

به طور حتم دوربین اس 7 را باید یکی از مدعیان بازار به حساب آورد، هرچند به سختی می‌توان آن را بهترین دوربین بازار دانست. دوربین اس 7 در شرایط کم نور عکس‌هایی با نویز کم ثبت می‌کند که این بهترین ویژگی آن محسوب می‌شود. در عین حال وجود تاثیرات پردازشگر دوربین و ایجاد جلوه‌های نقاشی گونه را باید بزرگ‌ترین نقطه ضعف اس 7 به حساب آورد. البته وجود حالت دستی برای تصویربرداری آن هم با رزولوشن UHD را هم نمی‌توان نادیده گرفت. آزمون اصلی دوربین اس 7، رقابت با دو رقیب جدی خود؛ یعنی آل جی جی 5 و محصول بعدی آیفون است.

در ادامه نمونه‌های دیگری از عکس‌های گرفته‌شده توسط گلکسی اس 7 را می‌بینید. عکس‌های زیر فایل اصلی عکس هستند که مستقیماً بر روی فارنت منتشر شده‌اند.

در پایان پیشنهاد می‌کنم بررسی کامل گوشی هوشمند گلکسی اس ۷ سامسونگ را به همراه بررسی ویدئویی آن در لینک زیر مطالعه کنید.

بررسی کامل گلکسی اس 7 سامسونگ به همراه بررسی ویدئویی
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

36 نظر برای این مطلب
  1. Maryam می‌گوید

    سلام .چن وقتیه سلفی گوشیم برعکس میشه علت چیه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی تنظیمات دوربین Mirror Image یا Save as Previewed رو بزنید

  2. میلاد می‌گوید

    سلام من گوشیم مشکل سلفی داره اجرا نمیشه اولین روزه خریدم اس ۷ لطفا راهنمایی کنید

  3. javad می‌گوید

    من حدود 40روز میشه s7خریدم.دوربینش خیلی عالیه.حرف نداره.فقط اگه یکم صفحه ش بزرگتر بود بهتر بود.درضمن بنظر من بزرگترین عیب این گوشی ناگزیر بودن از انتخاب مموری کارت و سیم کارت دوم هست اونهم با حجم فیلمهای گرفته شده توسط دوربین این گوشی.اینطوری بهتون بگم من یک دقیقه و نیم فیلم گرفتم حجمش شد600مگا بایت!!!!!!!!!!!!

  4. الجی جی ۵ می‌گوید

    سلام
    ببخشید فقط دارم میگم برای اونایی که نمیدونن
    فقط عکس های گرفته شده با الجی جی ۵ را با سامسونگ گلکسی اس۷ مقایسه کنید
    صددرصد الجی جی ۵

  5. fateme می‌گوید

    بچه ها من بین گوشی. اس7 و نوت5 و آیفون6s موندم لطفا راهنماییم کنید

    1. mohammad می‌گوید

      بهترین انتخاب شمل بین این ها s7اگر میتونی s7 edge تهیه کن

    2. alireza می‌گوید

      سلام شما سامسونگ s6 رو بخرید عالیه حرف نداره

  6. س می‌گوید

    سلام
    چرا گوشی من با حالت pro mode فقط گزینه هارو نشدن میده مثل تصاویر بالا . وعکس سیاه میگیره ؟ چطور باید فعالش کرد ؟

  7. رامتین می‌گوید

    سلام من اس7 گرفتم ازش راﺽی هستم هم خوش دسته هم دوربینش عالیه کیفیت تصویرش هم خوبه کلا من تاییدش می کنم فقط قیمتش یه کم بالاست که اون هم یه مدت دیکه حل میشه.

  8. امیررضا می‌گوید

    سلام دوستان من می خوام اس ۷ بخرم بنظرتون گوشی خوبی اونایی که استفاده کردن جواب بدن لطفا زودتر

  9. داود می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اول ایفون 6splussً بعد الجی جی۵
    والسلام.
    این سامسونگ روهم فقط سرعت عکسش بالاتره همین و بس

    1. mohammad می‌گوید

      ایفون هیچ وقت نتونسته جلوی سامسونگ بیوفته از هیچ لحاظ نه از لحاظ قیمت نه از لحاظ کیفیت و…..

  10. سحر می‌گوید

    سلام دوستا خواهش میکنم سریعا جواب بدین بهم

    برنامه های اپل رو میشه دانلود کرد؟یا باید پول بدم برنامه نصب کنم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      باید از آیتونز نصب کنید و طبیعتا به اندازه اندروید راحت نیست که مثلا بلوتوث کنید!

  11. Alirezs می‌گوید

    سلام .من نمیدونم آیا فقط تو ایرانه یا کشورهایه دیگه هم مثل ما هستن اول کاری تو خرید فقط میریم سر وقت دوربین .یه گوشی خوب فقط دوربینش کاراییه کلی نداره که .چه سیستمایی داره آپشناش چیه هنگ داره یا نه خوش دست هست یا نه اندرویدش چنده آیا ۴j داره .من اس ۶ با پک کامل خریدم ۲۵۰۰ خداییم راضیم تا حالا حنگ نداشته خیلی نرمو روونه .الان زده بود سرم اس۷ بخرم تحقیق کردم چیز زیاد چندانی فرق نکرده فیس جفتشون یکیه .فقط ضد آبه اونم با قیمت باز بالا اونده .تازه شرکتش با خود گوشی یه عینک سه بعدی داده که گوشی روش سوار میشه بار دوربین خود گوشی همه چیو سه بعدی میبینی که بعید میدونم اونو رو پک بدن …

  12. مجید احمدی می‌گوید

    سلام
    من باگوشی نوت ۴ بهترین فیلم وعکس رومیگرفتم یکی ازتنوع فیلمبرداری بانوت ۴ حالت fast motionبود که نمیدونم اس ۷ هم این حالت فیلم میگیره یانه اگه کسی اطلاع داره لطفا راهنمایی کنه ممنون میشم

  13. افشین می‌گوید

    گلکسی اس٧ واقعا اشغاله اونم با دوربین ١٢ مگاپیکسلی مسخره ولی گلکسی نوت۵ عالیه با اون قلم و دوربین عالی!

    1. alireza می‌گوید

      سلام
      S7 واقعا بدرد نخوره
      گوشی فقط سامسونگ s6 64 دوسیم فوقعولاده عالی در حد واقعا عالی هرکی بگه مزخرفه از هیچی سر در نمیاره رو گوشی s6 تک رده پایین خودش زیبا و عالی خوش دست و ……….

  14. Jafar می‌گوید

    ببینید یه خصوصیتی هست که حتی اپل لعنت الله علیه هم تو چیز دیگه داشت
    گاهی اوقات مهندسا یه چیزی طراحی میکنن الکی الکی بهتر از اونی میشه که باید باشه در مشخصات فنی یه چیز نوشتن ولی عملکرد غیرقابل توصیفه اس 7 ایندفه اینجوری شده
    من خودم تو الکی مثلا نمایندگی سامسونگ که اس 7 گذاشته بودن دیدم
    اسم گلکسی به معنای کهکشانی لایقشه

  15. محسن می‌گوید

    به نظرم بالا بودم مقدار پیکسل نشان دهنده بالا بودن کیفیت عکس نیس بنده با z3که ۲۰ مگا پیکسل دوربین دار عکس انداختم و با اس ۷ مقایسه کردم واقعا انگشت کوچیکه اس ۷ نمیشه پس نتیجه اینه که بالا بودن پیکسل نشان از عالی بودن نیست ممنون از مطالب عالی و کاملتون

  16. arman می‌گوید

    یک نکته ای که تو هیچ سایتی ندیدم بش اشاره بشه نسبت تصاویر هست
    اس 6 دوربینش 16 بود و با همون 16 میتونست عکس واید بگیره اما اس7 دوربینش 12 هست اما این 12 روی نسبت 3.4 هست پس برای عکاسی واید که 90% مواقع استفاده میشه باید رزولوشنش رو به 9.1 مگا پیکسل کاهش داد…مقایسه کنید 16 اس 7 در برابر 9.1 اس 7 این خیلی توی زوم و جزییات تاثیر میذاره

  17. Amir می‌گوید

    نقد خیلی هم واقعیه
    و با اکثر سایت های معتبر خارجی هم میخونه،
    والا
    دوال دوال معجزه که نمیکنه
    !!!!
    بازم لومیا 1020 سره ??

  18. همایون می‌گوید

    اینکه میگید نقاشی گونه والا من آیقون 6 هم داشتم همینطوری بود البته آیفون یه طور دیگه عکسو نقاشی میکرد…. کلا دوربین های موبایل تو نماهای دور هر کدوم به ترفندی بکار میگیرن… اس 7 نصویرو تیز میکنه و آیفون نرم. ولی در مورد غکس های نماهای نزدیک صد در صد دوربین اس 7 فوق العاده عمل میکنه.
    به نظر من گوشی خیلی فوق العاده ای است … به موردش که براش خیلی تبلیغ میشه این خاصیت ضد آب بودنشه که موقغی که می خواستم این گوشی رو بخرم اصلن برام مهم نبود و به نظر من خیلی مسخره هم بود ولی چند هفته پیش با اجازتون وقتی گوشی از جیبم افتاد توی یک چاله آب / گل متوجه شدم چیه… بدون عجله و هولی بردم زیر شیر شستمش :))
    این گوشی در یک کلمه بهترینه مخصوصا طراحی و دیزاینش.
    یه موردی که من با آیفون داشتم و با این ندارم اینه که بر خلاف خرف بقیه آیفون که گرفتم فوق العاده گوشی که از دست لیز میخوره و حتمن باید براش کاور بگیرید…. ولی این اینطوری نبود خریدم عالی بدون جلد و پروتکنور روی صفحه.
    البته من مدل ساده گرفتم و مشکی و از ادج اون خوشم نیومد.
    جانی آیفو طراح آیفون باید بره جلوی طراح اس7 شاگردی کنه :) … هم تو کار هنرم و هر دو تا گوشی رو داشتم واقغن از طراحی اس 7 (ساده نه ادج ) نمیشه ایراد گرفت.

  19. افشین می‌گوید

    آقا چه خبره! اینقدر هم که نوشتید آش دهن سوزی نیست!

  20. Amir52 می‌گوید

    چی چی می بینم؟
    این نقد از فارنته آیا؟
    لطفا یه تجدید نظری بکنید
    مگه میشه مگه داریم؟
    این یه گوشی لاکچری با امکانات زیاده مخصوصا بخش دوربین دوآل پیکسل برا اولین بار روی یه گوشی هوشمند استفاده شد
    موارد مختلف و زیاد بخش pro mode
    بهترین دوربین دنیا بر روی یک گوشی هوشمند

    هر کی ندونه فکر میکنم دارید دوربین یه گوشی زمان مزوزویک رو بررسی می کنید
    بابا این بهترین گوشی دنیاست

    1. همایون می‌گوید

      موافقم :)

      1. Amir می‌گوید

        اون موقع که ایفون داشتی هم موافق بودی؟؟

  21. hosein2016 می‌گوید

    نقاشی گونه ؟

    پس دارید میگین بهترین دوربین از نظر معتبر ترین سایت جهان درباره ی لنز گوشی ( که اسمش یادم نمیاد!) الکیه؟
    این چه نقدیه خیلی نقد بدی بود.
    اگر این اس 7 بهترین دوربین رو نداره پس چه گوشی بهتر از اینه
    واقعا این نقد از سایت معتبر فارنت بعید بود.

  22. hosein2015 می‌گوید

    یعنی بررسی از این ضایع تر ندیده بودم
    یعنی تجربه ساخت دوربین برای گوشی سامسونگ رو میبرین زیر سوال؟
    هر بخشی رو که نقد کردین یه اشکال ازش گرفتین ،در حالی که این دوربین بعد از الجی جی 5 بهترین دوربین گوشی هوشمند رو داره
    من متاسفم برا کسی که این نقدو گذاشته.

    1. افشین می‌گوید

      پس چرا من برعکس تو فکر میکنم؟!
      به نظرم این بررسی خیلی اس 7 رو تحویل گرفته! خیلی!
      اینقدرها هم دوربین خوبی نداره که این نوشته!

      1. hosein2015 می‌گوید

        دوربین خوبی نداره؟؟؟؟؟

        اگر این دوربین خوبی نداره دیگه چه گوشی وجود داره که دوربینش خوب باشه؟
        مگه داریم مگه میشه؟

      2. Jafar می‌گوید

        برو خودکشی کن

  23. امیرحسین می‌گوید

    سلام خیلی ممنون از بررسیتون
    فقط یه سوال این که شما میگید سخته بخوایم لقب بهترین دوربین رو به اس ۷ بدیم،اگه این شایسته اس ۷ نیست پس باید به چه گوشی لقب بهترین دوربین دو داد
    چون دوربین برای من اولویت مهمیه و میخوام گوشی بخرم و به جوابتون نیاز دارم

  24. حمیدرضا می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام خیلی ممنون
    ان شاءالله سربلند باشید

    1. RASUL می‌گوید

      صدق الله العلی العضیم