پیش از ظهور اندروید، گوگل مایکروسافت را صاحب بازار آینده سیستم‌عامل‌های تلفن همراه می‌دانست

اگرچه این روزها از اندروید به عنوان حاکم بلامنازع بازار پلتفرم‌های موبایلی یاد می‌شود، با این حال جالب است که بدانید یکی از بنیان‌گذاران آن معتقد است که بدون وجود ظرفیت کد نویسی متن‌باز، مایکروسافت می‌توانست بازار پلتفرم‌های موبایلی را هم احاطه نماید.

0

سیستم‌عامل اندروید را گوگل توسعه می‌دهد اما اوراکل معتقد است گوگل در استفاده از جاوا در سیستم‌عامل موبایل پرطرفدار خود حقوق کپی‌رایت را زیر پا گذاشته است. این مناقشه حقوقی چندان جدید نیست و حدود ۴ سال پیش شاهد رویارویی وکلای این دو شرکت بزرگ در دادگاه بودیم اما در آن زمان نتیجه‌ای نگرفتند و پرونده به بن‌بست رسید.

در این دعوای حقوقی گوگل ادعا می‌کند که API ها نباید مشمول قانون کپی‌رایت شوند و باید استفاده از آن‌ها برای همگان آزاد باشد. این ادعای گوگل در ابتدا در دادگاه پیروز شد اما ظاهراً با تلاش‌های زیاد اوراکل باز هم این پرونده در سال 2014 به جریان افتاد. اوراکل هم خود را برای این دادگاه آماده کرده و با توجه به سودهایی که گوگل از اندروید کسب کرده درخواست غرامتی 9.3 میلیارد دلاری را از این شرکت دارد.

به ادعای وکیل مدافع اوراکل، گوگل مجموعاً از اندروید 31 میلیارد دلار درآمد و 22 میلیارد دلار سود کسب کرده است. گوگل هم اعلام کرده که این پرونده‌های مالی “اطلاعاتی بسیار حساس ” بوده و تنها برای رویت وکیل عرضه شده و همچنین نباید به هیچ‌وجه به صورت عمومی فاش می‌شده است. در همین حین نیز به تازگی نامه‌ای از ریچ ماینر به دادگاه ارائه شده که در آن وی دیگر همکاران خود را از تسلط بی‌چون‌وچرای مایکروسافت بر بازار پلتفرم‌های موبایلی در صورت نبود یک پلتفرم متن‌باز بر حذر می‌دارد.

در این نامه ریچ ماینر که خود نیز از پایه‌گذاران اصلی اندروید است، بیان می‌کند که سیستم‌عامل‌های محدود موبایلی همچون Palm و RIM به زودی نابود خواهند شد و حتی پیش‌بینی می‌کند سیمبیان نیز که در آن دوران به عنوان تنها پلتفرم هوشمند قابل اجرا بر روی گوشی‌های هوشمند بوده است هم در صورت طی کردن روال همیشگی سرنوشتی جز نابودی نخواهد داشت.

البته جالب است که بدانید Palm هم‌زمان با تولد اندروید، یک پلتفرم متن‌باز به نام webOS را معرفی نمود که به دلیل نداشتن یک استراتژی قوی در بازاریابی گوشی Palm Pre  و نبود بازارچه نرم‌افزاری پویا هیچ‌گاه نتوانست در سطح جهانی مطرح شود.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.