تماشا کنید: ویدئو تایم لپس ناسا از گذر عطارد از برابر خورشید

اگر رویداد نجومی تاریخی روز گذشته در گذر عطارد از برابر خورشید را از دست داده‌اید و حوصله انتظار کشیدن تا رویداد بعدی در آبان ماه سال  1398 را ندارید که تنها در مناطق غربی ایران قابل مشاهده خواهد بود برای شما خبر خوبی داریم!

0
روز گذشته شاهد طولانی‌ترین عبور عطارد از برابر خورشید در ابتدای قرن 21  بودیم که هفت و نیم ساعت طول کشید که نومنه مشابه آن از نظر طولانی بودن زمان  در سال 2095  رخ خواهد داد. حالا رصدخانه سولار داینامیکس ناسا صبح امروز ویدئو تایم لپس یا همان گذر زمان این رویداد را منتشر کرده است که تا حدودی می‌تواند از درد شما برای از دست دادن چنین رویدادی کم کرده و بر اشتیاق شما برای انتظار تا رویداد بعدی بیفزاید. رصدخانه سولار داینامیکس ناسا در سال 2010 میلادی برای مطالعه میدان‌های مغناطیسی خورشید به فضا فرستاده شد.

رویداد گذر عطارد از برابر خورشید در تهران از ساعت 15:40 دقیقه و 25 ثانیه آغاز و در ساعت 19:57 دقیقه با غروب خورشید در تهران پایان یافت. گذر سیاره‌ایی از مقابل خورشید که پدیده‌ای کمیاب در آسمان است از دید ناظر زمینی فقط برای سیاره عطارد و ناهید رخ می‌دهد.

گذرها پدیده‌هایی مثل خورشیدگرفتگی هستند با این تفاوت که خورشید گرفتگی کامل ماه، تمام قرص خورشید را می‌پوشاند و نور خورشید برای چند دقیقه محو می‌شود اما سیاره عطارد و ناهید به خاطر فاصله‌ی زیادی که با زمین دارند به صورت لکه گرد سیاهی برقرص خورشید رویت می‌شوند. دانشمندان حالا امیدوارند که از داده‌های به‌دست آمده در جریان این رویداد برای درک بهتر جو نازک عطارد بهره بگیرند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.