بزرگترین رویداد نجومی سال رخ داد؛ گذر عطارد از مقابل چهره خورشید

امروز دوشنبه 20 اردیبهشت 95 شاهد بزرگترین رویداد نجومی سال بودیم؛ عبور سیاره عطارد ازمقابل  قرص خورشید.

0

این گذر طولانی‌ترین عبور تیر در ابتدای قرن 21 به حساب می‌آید که هفت و نیم ساعت طول کشید. طولانی‌ترین گذر قرن بیستم در سال 1970 رخ داد و طولانی‌ترین گذر بعدی سال 2095 رخ خواهد داد.

زمان آغاز و پایان گذر برای نقاط مختلف جهان فقط چند دقیقه با یکدیگر اختلاف دارند و این زمان در تهران از ساعت 15:40 دقیقه و 25 ثانیه آغاز و در ساعت 19:27 دقیقه و 25 ثانیه به وقت ایران در حالیکه سیاره تیر به مرکز دایره خورشید نزدیک شده است، این گذر به میانه رسیده و دقیقا ساعت 19:57 دقیقه در تهران خورشید غروب خواهد کرد.

Mercury-journey-across-Sun

گذر سیاره‌ایی از مقابل خورشید که پدیده‌ای کمیاب در آسمان است از دید ناظر زمینی فقط برای سیاره عطارد و ناهید رخ می‌دهد .گذرها پدیده‌هایی مثل خورشیدگرفتگی هستند با این تفاوت که خورشید گرفتگی کامل ماه، تمام قرص خورشید را می‌پوشاند و نور خورشید برای چند دقیقه محو می‌شود اما سیاره عطارد و ناهید به خاطر فاصله‌ی زیادی که با زمین دارند به صورت لکه گرد سیاهی برقرص خورشید رویت می شوند.

گذر عطارد در هر قرن 13 بار روی می‌دهد اما گذر ناهید در بهترین شرایط هر قرن فقط 2 بار روی می‌دهد. گذر قبلی عطارد که در ایران هم قابل مشاهده بود در سال 1382 رخ داد و گذر بعدی در سال آبان  1398 در مناطق غربی ایران مشاهده خواهد شد .

بد نیست بدانید که عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است که جزو سیارات سنگی است و از مواد سنگی وفلز واندکی گاز تشکیل شده است. عطارد در شرایط مناسب بدون تلسکوپ نیز قابل دیدن است زیرا بعد از خورشید پرنورتر از سایر  ستارگان و سیارات است. از شگفتی‌های عطارد می‌توان به این نکته اشاره کرد که با وجود اینکه نزدیکترین سیاره به خورشید  است ولی حداقل دمای آن به 173- درجه نیز می‌رسد. در واقع با توجه به نزدیکی به خورشید سردترین نقاط آن واقع در قطب‌های آن است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.