انویدیا از GTX 1080 قدرتمندترین پردازشگر گرافیکی و اولین کارت مبتنی بر معماری پاسکال رونمایی کرد

 اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید احتمالاً از پی‌سی و کارت گرافیک‌های قدرتمندی مثل GTX 980 یا Titan X انویدیا استفاده می‌کنید. این شرکت به‌تازگی از جدیدترین کارت گرافیکی خود GeForce GTX 1080 رونمایی کرده که سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر از کارت‌های نسل پیشین است.

0

مدیرعامل انویدیا آقای Jen.Hsun Huang ساعاتی پیش در موراسمی ضمن معرفی GTX 1080 اعلام کرد این کارت از Titan X هزار دلاری و همچنین GTX 980 گران‌تر بوده اما مصرف انرژی در حدود یک‌سوم دارد. 1080 حتی از دو کارت گرافیک GTX 980 که به صورت SLI به یکدیگر متصل شده باشد نیز سریع‌تر بوده و با استفاده از فناوری 16 نانومتری FinFET مصرف انرژی بسیار کمتری نیز نسبت به Titan X پرچم‌دار قبلی دارد. به ادعای آقای هوانگ GTX 1080 بزرگ‌ترین تلاش در زمینه ساخت چیپ، ساخت GPU و ساخت پردازنده در تاریخ بشریت است! انویدیا میلیاردها دلار هزینه را در طول بیش از دوسال خرج تحقیق و توسعه این پردازشگر گرافیکی کرده؛ هزینه‌ای که به ادعای آقای هوانگ می‌توانید با آن به مریخ بروید!

GTX-1080-chart

این کارت گرافیکی که اولین کارت با فناوری پاسکال است رؤیای جدید گیمرها به حساب می‌آید و می‌تواند عناوین جدیدی مانند The Division و Rise of the Tomb Raider را با با وضوح بالا و حداکثر تنظیمات با نرخ فریم 60fps اجرا کند. این کارت گرافیک با سرعت 2.1 گیگاهرتز کلاک شده و حافظه آن نیز با فرکانس 5.5 گیگاهرتز کار می‌کند. به این ترتیب این کارت که تنها با هوا خنک می‌شود می‌تواند با کارت‌های گرافیک خنک شده توسط نیتروژن مایع رقابت کند! GTX 1080 دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی GDDR5X بوده و سرعت حافظه آن 10 گیگابیت بر ثانیه است.

GTX-980-vs-GTX-1080

از سایر ویژگی‌های GTX 1080 می‌توان به فناوری simultaneous multi-projection برای عملکرد بهتر در چینش‌های شامل سه‌مانیتور یا صفحه‌نمایش‌های اولتراواید 21×9 اشاره کرد. این کارت گرافیک همچنین بهترین گزینه برای فناوری واقعیت مجازی به حساب می‌آید و به ادعای انویدیا در بخش multi-projection تا سه‌برابر در رندرکردن تصاویر واقعیت مجازی سریع‌تر از Titan X عمل می‌کند.

GTX-1080

انویدیا GTX 1080 قرار است با قیمت 599 دلار در تاریخ هفتم خردادماه به بازار عرضه شود و نسخه founders edition آن نیز که دارای یک خنک‌کننده جدید و جذاب است با قیمت 699 دلار عرضه خواهد شد. انویدیا همچنین کارت جدید GTX 1070 را نیز با قیمت 379 دلار برای نسخه معمولی و 449 دلار برای نسخه Founders edition معرفی کرد که این کارت 21 خردادماه عرضه خواهد شد.

GTX-1080-design

GTX 1080  قدرت پردازشی برابر با 9 ترافلاپ داشته و نوع حافظه آن GDDR5X است در حالی‌که 1070 دارای 6.5 ترافلاپ قدرت و 8 گیگابایت حافظه GDDR5 بوده و اما کماکان از Titan X قوی‌تر است. البته انویدیا در این عرصه تنها نیست و انتظار داریم AMD نیز در تابستان کارت‌های گرافیکی جدید خود با فناوری Polaris را معرفی کند که طبق شایعات مصرف بسیار پایینی داشته و برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایده‌آل خواهد بود. همچنین معمولاً کارت‌های AMD از نظر قیمت نیز به‌صرفه‌تر بوده و ارزش خرید بالاتری دارند.

Engadget GeForce

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.