نه! بنچمارک‌ها تمام داستان را به شما نمی‌گویند!

مقایسه نتایج بنچمارک‌ها به یکی از را‌ه‌های تشخیص نقاط ضعف و قوت گوشی‌های همراه تبدیل شده است؛ در این بین این سوال پیش می‌آید که آیا این نتایج حجت را بر خریدار تمام می‌کنند و نمی‌توان به آنها شک کرد؟

3

اگر از کاربران حرفه‌ای هستید و سری هم در اینترنت دارید بدون شک تاکنون گذار شما به وب‌سایت‌های بنچمارک افتاده است، در این وب‌سایت‌ها به قسمت‌های مختلف سخت‌افزاری  امتیاز داده می‌شود و سپس می‌توان با مقایسه این امتیازها، بهترین گزینه را انتخاب کرد. این نتایج تنها شامل گوشی‌های موبایل نمی‌شود و قبل از اینکه پای گوشی‌های همراه هوشمند به وب‌سایت‌های بنچمارک باز شود شاهد نرم‌افزارهایی برای بررسی سخت‌افزار کامپیوتر و تعیین امتیاز آنها بودیم.DXO Mark Smartphones

برای نمونه می‌توان به وب‌سایت بنچمارک DxOMark اشاره کرد، این وب‌سایت مدتی است که به یکی از مراجع بزرگ بنچمارک سخت‌افزار گوشی‌های همراه هوشمند تبدیل شده است. جالب اینجاست که حتی تولیدکنندگان گوشی‌های همراه هوشمند نیز این نتایج بنچمارک را جدی می‌گیرند و گاهی اوقات شاهد افتخار یک برند معتبر به نتیجه بنچمارکی که در DxOMark ثبت شده هستیم. اچ‌تی‌سی پرچمدار جدید خود را به تازگی روانه بازار کرده، جالب است بدانید دوربین HTC 10 توانسته از وب‌سایت بنچمارک DxOMark توانسته امتیاز ۸۸ را از ۱۰۰ امتیاز کسب کند. این امتیاز از کیفیت بالای دوربین این گوشی حکایت می‌کند، بد نیست بدانید تنها دوربین گوشی دیگری که از این وب‌سایت بنچمارک امتیاز ۸۸ کسب کرده، گوشی گلکسی اس ۷ اج است.

با این حساب باید گفت که هر دو گوشی از لحاظ کیفیت دوربین با یکدیگر برابر هستند؛ اما تمام داستان به این جا ختم نمی‌شود، افراد بی‌طرفی که دوربین هر دو گوشی را از نزدیک آزمایش کرده‌اند بر این باورند که دوربین گلکسی اس 7 اج به مراتب کیفیت بهتری نسبت به HTC 10 دارد. با این حساب چرا باید امتیاز بنچمارک این دوربین‌ها برابر باشد؟ جالب است بدانید دوربین اکسپریا زد 5 نیز امتیاز ۸۷ را از این وب‌سایت بنچمارک کسب کرده است.

دلیل امتیاز بالای دوربین اکسپریا زد 5، گلکسی اس 7 اج و HTC 10، سنسور به خدمت گرفته شده در این گوشی‌ها است. از طرف دیگر دوربین گوشی با سایر قسمت‌ها نیز باید تعامل داشته باشد. برای نمونه می‌توان به اکسپریا زد 5 اشاره کرد که مثالی بسیار مناسب برای محدودیت نتایج بنچمارک است، این گوشی عکس‌های بسیار با کیفیتی می‌گیرد اما در بیشتر اوقات عملکرد کندی دارد. به این ترتیب اگر گوشی شما اپلیکیشن عکاسی را با کندی باز کند یا در حین عکس‌ گرفتن عملکرد خوبی نداشته باشد، دیگر کیفیت عکس زیاد هم مهم نیست چرا که این مشکلات باعث می‌شود اصلا تمایلی برای باز کردن اپلیکیشن عکاسی گوشی خود نداشته باشید.

با این حساب می‌توان گفت نتایج بنچمارک در واقع عددهایی هستند صرفا جهت اطلاع شما از عملکرد تجهیزات سخت‌فزاری در شرایط مطلوب. در این بین باید گفت انصافا وب‌سایت‌های بنچمارک 3DMark و DxO در پی پوشش دادن حالت‌های مختلف برای نتیجه بنچمارک دقیق هستند؛ اما هرگز نخواهند توانست امتیاز واقعی به قطعات سخت‌افزاری بدهند.

نتایج بنچمارک در واقع عددهایی هستند صرفا جهت اطلاع شما از عملکرد تجهیزات سخت‌فزاری در شرایط مطلوب.

یکی دیگر از این موارد، بنچمارک گرافیک است چرا که در بیشتر موارد شاهد امتیازی هستیم که در حین انجام بازی متفاوت به نظر می‌رسد. از طرف دیگر اگر باتری لپ‌تاپ یا گوشی همراه در حین مرور صفحه‌های اینترنت در نتایج بنچمارک امتیاز خوبی گرفت به این معنا نیست که در انجام کارهای سنگین‌تر نیز می‌توان با توجه به امتیاز کسب شده روی باتری حساب باز کرد. نمونه‌ای دیگر در این زمینه را می‌توان مقایسه امتیاز باتری مک‌بوک پرو و مک‌بوک اِیر دانست، مک‌بوک‌ ایر از لحاظ باتری امتیازهای خوبی به نسبت به مک‌بوک پرو دریافت کرده است اما در عمل این مک‌بوک پرو است که از لحاظ عمر باتری سربلند بیرون می‌آید.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که نیاز و توقع کاربران با یکدیگر متفاوت است و به همین منظور امتیاز قطعی در خصوص یک قطعه سخت‌افزاری نمی‌توان صادر کرد. وب‌سایت بنچمارک DxO در بررسی کیفیت دوربین، معیارهای نوردهی و کنتراست را در کنار فلش، رنگ، فوکوس خودکار و چندین مورد دیگر را ملاک برتری قرار می‌دهد، اما آیا این ملاک‌های شما برای برتری دوربین با معیارهای این وب‌سایت بنچمارک برابر است؟

دلیل امتیاز بالای دوربین اکسپریا زد 5، گلکسی اس 7 اج و HTC 10، سنسور به خدمت گرفته شده در این گوشی‌ها است.

فرض کنید قصد دارید گوشی بخرید که بیشتر از دوربین آن در فضاهای باز استفاده کرده و در پارک از کودکان خود عکس بگیرید، با این حساب دیگر نیازی به معیار قرار دادن کیفیت فلش دوربین وجود ندارد، در این مثال سرعت بالای فوکوس خودکار و پردازش تصویر برای شما اهمیت بیشتری خواهد داشت. با این حساب چیزی که باعث نگرانی می‌‌شود تبدیل شدن نتایج بنچمارک به حکم قطعی و نهایی برای برتری تجهیزات سخت‌افزاری است.

جالب است بدانید که سازنده‌های گوشی‌‌های همراه هوشمند نیز تمام سعی خود را به کار می‌گیرند تا محصول تراز اولِ آنها نتایج بالایی را در آزمایش‌های بنچمارک کسب کند. به همین منظور موتورولا سعی داشته تا پرچمداران این شرکت در سال گذشته امتیازهای بالایی در نتایج بنچمارک داشته باشند، کاملا مشخص است که سونی نیز همیشه نتایج بنچمارک را دنبال می‌کند. اچ‌تی‌سی هم برای اینکه از قافله امتیازهای بالای بنچمارک عقب نماند همیشه نگاهی به این نتایج دارد.

جالب است بدانید زمانی که از اچ‌تی‌سی در خصوص نتایج بنچمارک DxO سوال شد، این شرکت پاسخ مشخصی بیان نکرد و مدعی شد که اچ‌تی‌سی تمام تلاش خود را برای ساخت گوشی با دوربینی تمام عیار انجام می‌دهد. در این بین وقتی نگاهی نزدیک‌تر به نتایج بنچمارک می‌اندازیم وسواس شرکت‌ها برای کسب امتیاز بیشتر مشخص می‌شود. ویژگی فوکوس خودکار HTC 10 توانست از وب‌سایت بنچمارک DxO نتیجه عالی ۹۳ از ۱۰۰ را کسب کند اما فوکوس خودکار پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی به قدری اشکال داشت که این شرکت مجبور شد آپدیت‌نرم‌افزاری برای بر طرف کردن این مشکل منتشر کند، از طرف دیگر فوکوس لیزری این گوشی نیز چنگی به دل نمی‌زند.

HTC10 DXO Mark Photo and Video_Score

جالب اینجاست که این مورد نیز از چشم آزمایش‌های بنچمارک پنهان مانده است. مورد دیگری که در نتایج بنچمارک HTC 10 از قلم افتاده میزان نوردهی سنسور این گوشی است. نرم‌افزار دوربین پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی نوردهی تمام فریم تصویر را محاسبه می‌کند و اجازه انتخاب یک قسمت مشخص برای نوردهی را نمی‌دهد.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید گفت درست است که نتایج بنچمارک برای امتیاز دهی به گوشی مهم هستند اما این نتایج حرف آخر را در خصوص کیفیت نمی‌زنند. پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این متن نگاهی مجدد به وب‌سایت بنچمارک DxO یا سایر وب‌سایت‌های معتبر بنچمارک داشته باشید، در این نتایج دوربین گوشی‌های جی ۴ ال‌جی و آیفون 6s پلاس که انصافا دوربین‌های کم نظیری هستند در کنار گوشی‌هایی قرار گرفته‌اند که از لحاظ دوربین در عمل کیفیت بسیار پایین‌تری دارند. به این ترتیب می‌توان گفت گوشی که دوربین آن از لحاظ عملکرد ضعیف نشان می‌دهد ممکن است به راحتی در رده‌های بالای جداول بنچمارک جای بگیرد.

در پایان باید گفت بررسی نتایج بنچمارک برای خرید گوشی نشان از آگاهی خریدار دارد؛ اما بهتر است این نتایج را وحی منزل حساب نکرده و بررسی‌های دقیق‌تری در خصوص گوشی انجام دهید.

Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. مهرداد می‌گوید

    اینم بدونید یه سایت مطرح و جهانی نمره الکی نمیده و معمولا بی طرف هستند . مثل دیسپلی میت . یا اصلا نرم افزارهای بنچمارک گیری ….. هدف شما هم قطعا کوبیدن HTC 10 هست . اما عملکرد این گوشی بسیار عالی هست و با هر آپدیت پایدارتر میشود

  2. Amir می‌گوید

    مهم اینه نوکیا دوربیناش از همه بهتره

  3. مهيار می‌گوید

    مطلب فوق العاده خوب و کاربردی بود که اشاره مناسبی به ترفند مهم بازاریابی شرکتهای سازنده گوشی داشت