کاهش سهم ویندوز 7 به زیر ۵۰ درصد و ویندوز XP به زیر ۱۰ درصد سهم بازار سیستم عامل‌ها

بر اساس آخرین آمار و ارقام ارائه شده از سوی موسسه Net Applications، با افزایش عرضه محصولات قدرت گرفته از ویندوز 10، سهم ویندوز محبوب 7 در بازار به زیر 50 درصد کاهش یافته، این در حالی است درصد دستگاه‌های فعال با ویندوز ایکس‌پی نیز تک‌رقمی شده است.

0

بر این اساس کمتر از نه از زمان عرضه ویندوز 10 به بازار، هم‌اکنون سهم ویندوز 7 به زیر ۵۰ درصد و ویندوز XP به زیر ۱۰ درصد سهم بازار سیستم‌عامل‌ها رسیده است. اگرچه این یک خبر مسرت بخش برای ردموندی‌ها که سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز انجام داده‌اند می‌باشد، با این حال جالب است که بدانید برای اولین بار سهم ویندوز در  بازار سیستم‌عامل‌ها به زیر 90 درصد افت کرده است.

ویندوز 10 در ابتدای سال 2016 بر روی 11.85 درصد از رایانه‌های دسکتاپ نصب بود و حالا با پذیرش بیشتر این سیستم‌عامل توسط کاربران عادی و همچنین کسب‌وکارها این سهم به 14.35 درصد رسیده است. مایکروسافت در زمان معرفی ویندوز 10 اعلام کرد که با کمک شرکای سخت افزاری خود در نظر دارد ظرف 4 سال آینده یک میلیارد گجت مجهز به این سیستم‌عامل را عرضه نماید. در همین رابطه نیز شاهد ارتقا سیستم‌عامل 75 میلیون پی سی تنها ظرف یک هفته پس از معرفی ویندوز 10 بودیم که این رقم در ماه نهم پس از عرضه به 270 میلیون نسخه رسیده است.

با نگاهی به زمان باقی مانده (2 تا 3 سال) تا موعد مقرر توسط مایکروسافت ، می‌توان خوش‌بین بود که وعده مایکروسافت با روند افزایش محبوبیت کنونی ویندوز 10 حتی ممکن است خیلی زودتر محقق شود. البته آمار ارائه شده از سوی Net Applications نشان می‌دهد که در ماه اخیر تنها 0.20 درصد به سهم ویندوز 10 در بازار سیستم‌عامل‌ها افزوده شده است.

نگاهی به سهم سایر سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر موجود در بازار نشان می‌دهد که ویندوز 8.1 و ویندوز ایکس‌پی به ترتیب 9.16 درصد و 9.66 درصد سهم بازار را در اختیار دارند که خوشبختانه این نسخه‌ها برخلاف ویندوز ده شاهد کاهش سهم خود بوده‌اند. علاوه بر این ویندوز 8 هم‌اکنون بر روی 2.95 درصد پی‌سی‌ها فعال است که نسبت به ماه گذشته 0.50 درصد کاهش داشته است.

os_market_share_april_2016

در سوی دیگر سهم ویندوز 7 که در ابتدای سال جاری میلادی بر 52.47 درصد این بازار تسلط داشت، اکنون به 48.27 درصد رسیده است. البته توجه داشته باشید که از انتهای سال 2014 پشتیبانی از ویندوز ایکس به پایان رسیده، از این رو دیر یا زود کاربران این سیستم‌عامل به ویندوز 10 مهاجرت خواهند کرد زیرا به طور مستقیم در معرض هدف حملات هکرها قرار گرفته‌اند.

همچنین بیان می‌شود که سهم ویندوز ویستا با کاهش 0.07 درصدی به 1.34 رسیده است که بدون شک تأثیری بر سهم ویندوز 10 نخواهد گذاشت زیرا امکان ارتقا رایگان از این سیستم‌عامل به جدیدترین نسخه از ویندوز میسر نیست. به طور کلی سهم ویندوز از بازار سیستم‌عامل‌ها نسبت به ماه گذشته با کاهش 1.2 درصدی اکنون به 89.23 درصد رسیده است و  Mac OS X نیز بر 9.20 درصد بازار تسلط دارد. ناگفته نماند که سهم لینوکس نیز از این بازار با کاهش 0.22 درصدی اکنون به 1.56 درصد بازار رسیده است.

این نکته را در نظر داشته باشید که سهم ویندوز هیچ‌گاه لااقل از زمانی که نام سیستم‌عامل شکل واقعی به خود گرفته است به زیر 90 درصد نرسیده، بلکه در مواقعی به 95 درصد هم رسیده است. البته اغلب کارشناسان این حوزه بر این عقیده‌اند که بدون شک کاهش سهم 1 درصدی ویندوز موقتی بوده و انتظار می‌رود این کاهش در آینده‌ای نزدیک جبران شود. لازم به ذکر است که آمار و ارقام ارائه شده از سوی Net Applications پس از ردگیری کوکی‌های بیش از 160 میلیون بازدیدکننده از 400 وب‌سایت مختلف به دست آمده و این یعنی آنکه اطلاعات کاربرانی که از وبسایت های مورد قبول Net Applications بازدید نکرده اند در آمار نهایی درج نگردیده است.

venturebeat

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.