6 افسانه رایج در مورد باتری دستگاه‌های هوشمند که احتمالا آنها را باور کرده‌اید!

معمولاً در نظرسنجی‌ها بدترین نظرات به باتری گوشی مربوط می‌شود و این امر منطقی هم هست. به‌راستی‌که هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از تمام شدن این منبع انرژی جادویی در ساعت 5 بعدازظهر درست درزمانی که می‌خواهید با دوستان و آشنایان برنامه بیرون رفتن بچینید، وجود ندارد.

5

با توجه به فراگیر بودن این مشکل در میان صاحبان گوشی هوشمند، تعجبی ندارد که مردم از هر روشی برای طولانی کردن عمر باتری و سالم نگه‌داشتن آن استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که بیشتر این حقه‌ها و روش‌ها اشتباه هستند و انتظارات شما را برآورد نخواهند کرد. شاید شما هم به برخی از این افسانه‌های مربوط به باتری اعتقاد داشته باشید. حالا وقت آن رسیده که به اشتباه بودن آن‌ها پی ببرید.

افسانه اول؛

وصل گذاشتن شارژر به گوشی در تمام طول شب برای باتری بد است

«شارژ شدن بیش‌ازحد» عبارتی است که در این بخش آن را بسیار می‌شنویم. اساس این ایده بر این است که اگر بعد از شارژ شدن گوشی تا 100 درصد آن را همچنان متصل به شارژر باقی بگذارید، گنجایش باتری شما کاهش پیدا خواهد کرد. خب دقیقاً این‌طور نیست.

RAVPower-qi-charger-in-use-03-840x472

این افسانه از حقیقت‌هایی قدیمی ریشه می‌گیرد، پس چندان تعجب‌آور نیست که هنوز هم آن را می‌شنویم. در ایام گذشته، اگر باتری‌های لیتیوم یونی را برای مدت طولانی به شارژر متصل می‌گذاشتید، بیش‌ازحد داغ می‌شدند. افزایش دما به باتری صدمه وارد کرده و کارایی آن را کاهش می‌دهد. حتی در برخی موارد ترکیدن باتری هم مشاهده شده است.

اما اکنون دستگاه‌های مدرن در مدیریت انرژی هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند. به همین علت اگر در تمام مدت هم دستگاه را به شارژر متصل باقی بگذارید، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. در تنها موردی که باید نگران سلامت باتری باشید، هنگامی است که قاب گوشی اجازه از دست دادن حرارت را ندهد. در غیر این صورت هرچقدر که خواستید گوشی را شارژ کنید. در حقیقت در صورت متصل ماندن شارژر به گوشی پس از شارژ شدن کامل، ادامه شارژ با سرعتی برابر با دشارژ شدن باتری انجام خواهد شد که نسبت به خالی شدن کامل برای باتری مفید هم هست؛ و به‌این‌ترتیب به افسانه دوم می‌رسیم:

افسانه دوم؛

باید قبل از شارژ دوباره، باتری را کاملاً خالی کنید

هرکسی که با این داستان قدیمی به اذیت کردن شما بپردازد به‌طورکلی نوع باتری را اشتباه گرفته است. منظور اصلی این افراد باتری‌های نیکل کادمیوم یا نیکل هیدرید فلز بوده و این در حالی است که باتری‌های گوشی‌های هوشمند لیتیوم یون هستند.

Android-Settings-Battery-killer-app

یک‌بار دیگر، این افسانه دارای ریشه‌های معقولی است. کاملاً درست است که باتری‌های نیکل محور قدیمی، اگر قبل از شارژ دوباره به‌صورت کامل خالی نشوند ظرفیت اصلی خود را به‌اصطلاح فراموش می‌کنند؛ اما لیتیوم یون بازی دیگری است. آن‌ها راه‌های بسیار هوشمندانه‌ای برای نگه‌داشتن حساب اینکه تابه‌حال چند دفعه شارژ شده‌اند را در اختیار دارند؛ مثلاً اگر 60 درصد باتری گوشی را استفاده کرده و بعد آن را دوباره شارژ کنید، این شارژ دوباره به‌عنوان یک چرخه شارژ کامل محسوب نمی‌شود. در طول روز بعد به‌محض اینکه تا 40 درصد از باتری استفاده کنید، به شمارشگر چرخه‌های شارژ یک واحد اضافه خواهد شد.

درست است که باتری‌های لیتیوم یونی با هر چرخه شارژ ضعیف می‌شوند، اما این اثر چندان هم بزرگ نیست. بیشتر گوشی‌های هوشمند حتی تا چند سال پس از استفاده بیش از 80 درصد ظرفیت شارژ خود را حفظ می‌کنند. ازآنجایی‌که بیشتر کاربران در این مدت یا باتری گوشی را عوض کرده‌اند یا به‌طورکلی گوشی جدیدی برای خود تهیه می‌کنند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

افسانه سوم؛

همیشه از شارژر اصل خود گوشی استفاده کنید

رک و پوست‌کنده بگوییم که علت وجود این افسانه صرفاً بازاریابی شرکت‌ها است. هرگاه گوشی جدیدی از یک تولیدکننده خریداری کنید، به‌احتمال‌زیاد در دستورالعمل‌هایی که همراه با گوشی عرضه‌شده می‌خوانید که همیشه تنها باید شارژری که همین کمپانی، مخصوص به این گوشی تولید کرده را خریداری کنید.

moto-g-charger-accessories

معلوم است که آن‌ها می‌خواهند لوازم جانبی را هم از خودشان بخرید! اما علت آن سلامت باتری نیست و فقط به افزایش سود مربوط می‌شود. هر شارژر متفرقه‌ای هم اصل کار را انجام خواهد داد. البته موارد استثنایی هم وجود دارد، مخصوصاً اگر صحبت از کابل‌های USB-C در میان باشد. ممکن است شارژر متفرقه قادر به شارژ با سرعت شارژر اصلی گوشی شما نباشد، اما در بیشتر اوقات به‌خوبی کار خواهد کرد. البته بهتر است از مغازه‌های کوچک و دورافتاده شارژر خود را تهیه نکنید. ممکن است در میان آن‌ها شارژرهایی وجود داشته باشد که واقعاً به گوشی صدمه بزنند.

افسانه چهارم؛

هیچ‌گاه از گوشی‌ در حال شارژ شدن استفاده نکنید

این مورد را بیشتر از مامان‌های نگران و پدربزرگ‌هایی که چیزکی از تکنولوژی سرشان می‌شود می‌شنویم. این مورد درواقع نوعی ترس از شک و ناشناخته‌ها است که تابه‌حال زنده مانده و مدرک واقعی برای پشتیبانی از آن وجود ندارد. عوام عواقبی را برای آن ذکر کرده‌اند که باهم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

blackberry-priv-review-aa-11-of-32-840x472

برخی می‌گویند که امکان دارد استفاده از گوشی‌ای که در حال شارژ شدن است، به منفجرشدن گوشی، آتش گرفتن و یا برق‌گرفتگی بینجامد. با اینکه به‌اندازه ترس کره‌ای‌ها از مرگ توسط پنکه در اتاقی دربسته بی‌اساس نیست (چنین افسانه‌ای بین کره‌ای‌ها وجود دارد!) و اگر چه خود ما هم در فارنت نسبت به این موضوع با توجه به اتفاقات رخ داده هشدار داده‌ایم! اما از نظر منطقی دلیلی برای ترس از این موضوع وجود ندارد. :)

افسانه پنجم؛

بستن کامل برنامه‌ها عمر شارژ باتری را افزایش می‌دهد

از پخش کردن این دروغ دست بردارید. برنامه‌های این‌چنین که با عنوان App Killer شناخته می‌شوند، نه‌تنها به افزایش عمر باتری کمک نمی‌کنند، بلکه می‌توانند شرایط را بدتر هم کنند.

البته چند ماهی در سال 2009 این برنامه‌ها به روان‌تر کار کردن اندروید کمک کردند. بعد اندروید در استفاده از منابعش بسیار هوشمندانه‌تر عمل کرد. سپس App Killerها به جای محافظت از منابع، تمامی آن را در اختیار خود می‌گرفتند. به‌این‌ترتیب قبل از اینکه به شهرت آن‌چنانی دست پیدا کنند، بلااستفاده شدند.

Samsung-Good-Lock-recent-apps-840x472

حتی اگر به کمک Force Stop در تنظیمات، به قتل‌عام برنامه‌هایی که در پس‌زمینه به اجراشدن ادامه می‌دهند بپردازید یا اینکه آن‌ها را از لیست برنامه‌هایی که به‌تازگی بازشده‌اند خارج کنید، بیش از اینکه به ذخیره باتری کمک کرده باشید آن را هدر داده‌اید.

بهتر است بدانید که بیشتر برنامه‌ها بعدازاینکه بسته می‌شوند به‌طور خودکار دوباره شروع به اجراشدن می‌کنند، به این معنی که اگر آن‌ها را به حال خود بگذارید منابع کمتری به کار گرفته می‌شوند. دیگر اینکه بزرگ‌ترین قاتل باتری صفحه‌نمایش گوشی است. پس هرچه بیشتر صفحه گوشی را روشن نگه‌داشته و به بستن برنامه‌ها بپردازید، باتری هم سریع‌تر تمام خواهد شد.

افسانه ششم؛

غیرفعال کردن بلوتوث و GPS عمر شارژ باتری را افزایش خواهد داد

این هم یکی از شایعاتی است که چون مدتی حقیقت داشته، هنوز آن را از افراد می‌شنویم. در گذشته وای‌فای و بلوتوث مثل یک خون‌آشام توان باتری را می‌مکیدند، اما امروزه به‌سختی می‌توان آن‌ها را خطری برای طول عمر باتری محسوب کرد. سرویس مکان‌یاب که بی‌آزارتر هم هست.

airplane-mode

درست است که غیرفعال کردن تمام این سرویس‌ها یا فعال کردن حالت پرواز، می‌تواند اندکی به افزایش عمر باتری کمک کند. توجه کنید که درباره میزانی خیلی کم مثلاً یک ساعت و نیم عمر بیشتر در روز صحبت می‌کنیم، پس واقعاً ارزش ندارد. از هر سرویسی که می‌خواهید به‌طور معمول استفاده کنید. دستگاه شما طوری طراحی‌شده تا از پس این خواسته‌ها بر بیاید.

این شش مورد افسانه‌هایی بودند که آن‌ها را بیش از بقیه و حتی از افرادی که به تکنولوژی مسلط هستند نیز می‌شنویم. ادعایی مبنی بر کامل بودن این لیست وجود ندارد. شما هم از نکته برای افزایش عمر باتری خبر دارید؟ با ما در میان بگذارید!

androidauthority

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. Fadaei می‌گوید

    ممنون از اطلاعات مفیدتون. واقعا بهترین سایتی هستین که تو ایران فعالیت میکنه

  2. Amir می‌گوید

    جالبه که چند مورد اول رو من خودم در فارنت حونده بودم !!!

  3. Moha33 می‌گوید

    بسیار عالی و سودمند بود . تمامی این باور ها اونقدر به گوش ما خونده شده بود که شاید به باورهای تک تک ما تبدیل شده بود .
    ممنون از اطلاع رسانی مفیدتون

  4. سپیده می‌گوید

    خیلی جالب بود. ممنون از اطلاعات مفیدتون.

  5. دانیال می‌گوید

    A study that dates back to 2012 done by the Lawrence Berkeley National Laboratory revealed that a charger plugged into the wall used an average of .26 watt. When a phone was connected to the charger, the average amount of electricity used rose to 3.68 watt. Once the phone is fully charged, that figure dropped down to 2.24 watt. For the average household, the study showed an average cost of $5.30 to charge a smartphone on an annual basis.

    It is no good for your phone’s battery to keep your handset charged for long periods of time after it hits 100% charged. This behavior can lead your phone to require a new battery earlier than it would normally need one. Lithium ion batteries, like the ones used by most smartphones, should not be kept at 100% for long periods of time. Experts say that for optimal battery life, you should run your battery for a short period of time, and then plug it in for a short time. It is like having your battery take several short walks instead of running one long sprint. The latter is more taxing for your body