نگاه اول: بررسی کوتاه اچ‌تی‌سی 10 در فارنت

امروز اچ‌تی‌سی طی مراسمی گوشی هوشمند HTC 10 خود را در تهران و برای بازار ایران رونمایی کرد. در این مطلب سعی داریم نگاه کوتاهی به این پرچم‌دار تایوانی داشته باشیم تا ببینیم این محصول آیا توان رقابت با سایر پرچم‌داران را دارد یا خیر.

15

طراحی

HTC-10-HandsOn-1

از نظر طراحی همیشه اچ‌تی‌سی در پرچم‌داران خود کاربران و منتقدان را راضی نگه داشته است و اچ‌تی‌سی 10 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدنه پشتی از آلومینیوم یک‌تکه ساخته شده و تراش خوردگی لبه آن با ضخامت زیاد باعث شده تا بازتاب نور از این گوشی بر زیبایی آن بیفزاید. در واقع پشت گوشی ما را به یاد One M7 می‌اندازد با این تفاوت که حالا برای ارگونومی بیشتر لبه‌ها تراش خورده‌اند. هر کدام از رنگ‌های نقره‌ای، طلایی یا خاکستری تیره این گوشی را که در دست بگیرید بلافاصله حس یک گوشی آلومینیومی خنک را احساس خواهید کرد چرا که این‌جا برخلاف جی 5 ال‌جی دست شما مستقیماً با بدنه فلزی تماس دارد.

اچ‌تی‌سی در جلوی گوشی از دکمه‌های خازنی استفاده کرده چرا که با وجود قرار داشتن دکمه Home و حسگر اثر انگشت در حاشیه پایینی توجیهی برای دکمه‌های نرم‌افزاری باقی نمی‌ماند. بلندگوهای استریو نیز تغییر مکان داده‌اند و تنها یکی از آن‌ها در جلو با بلندگوی مکالمات ادغام شده است. بخش جلویی اچ‌تی‌سی 10 در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی سفیدرنگ و در رنگ خاکستری مشکی‌رنگ خواهد بود. اچ‌تی‌سی دکمه‌های کنترل صدا و پاور را در سمت راست قرار داده اما خوشبختانه با شیاردار کردن دکمه پاور تشخیص آن را ساده‌تر کرده است.

در بالای گوشی جک 3.5 میلی‌متری صدا در یک بخش پلاستیکی آنتن قرار گرفته و خبری از فرستنده مادون قرمز نیست. پایین گوشی هم میزبان بلندگوی دوم (ساب‌ووفر) به همراه درگاه USB Type-C و میکروفون است. بخش پشتی گوشی با وجود حفظ انحنا برای قرار گرفتن بهتر در دست کاملاً منحنی نبوده و طوری طراحی شده که اگر گوشی را روی میز بگذارید بتوان بدون لق خوردن با آن تایپ کرد.

به‌طور کلی می‌توان طراحی اچ‌تی‌سی 10 را عالی دانست اما به نظر می‌رسد حاشیه‌های بالا و پایین گوشی کمی عریض‌تر از چیزیست که می‌توانست باشد!

اچ‌تی‌سی این بار به جای کاور Dot View از کاور Ice View برای HTC 10 پرده‌برداری کرده که علاوه بر نمایش اطلاعات و اعلان‌ها به صورت واضح‌تر امکان عکاسی بدون باز کردن در را نیز فراهم می‌کند. این کاور مسلماً می‌تواند از گوشی شما در برابر ضربات محافظت کند اما حس در دست داشتن یک گوشی فلزی را از شما سلب خواهد کرد.


نرم‌افزار و کارایی

HTC-10-HandsOn-11

اچ‌تی‌سی امسال سعی کرده تا با همکاری گوگل تعداد اپلیکیشن‌های اضافه را به حداقل برساند و به‌طور مثال اپلیکیشن‌های موسیقی و گالری گوگل را جایگزین اپ‌های پیش‌فرض گوشی کرده اما اپ‌های پیام‌رسان و ایمیل خود را به عنوان تنها گزینه باقی گذاشته است. همچنین اپلیکیشنی با نام +Boost برای پاکسازی حافظه رم و افزایش سرعت و همچنین عمر شارژ گوشی در این نسخه از Sense وجود دارد. اچ‌تی‌سی این رابط کاربری را Sense 2016 نامیده و خبری از شماره نسخه 8 نیست.

اچ‌تی‌سی همچنین این نسخه از سنس را به ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز مجهز کرده است. لانچر سنس جدید حالا یک ویژگی به‌نام Freestyle Layout دارد که می‌توانید به وسیله آن آیکن‌ها را به هر شکل دلخواه در آورده و در اندازه دلخواه در هر جایی از صفحه‌نمایش و نه محدود به خط‌کشی‌های ستونی و ردیفی قرار دهید.

HTC-10-UI

خوشبختانه همان‌طور که اچ‌تی‌سی ادعا کرده هماهنگی بسیار خوبی میان اپلیکیشن‌های گوگلی و اچ‌تی‌سی وجود داشته و سنس تا حد زیادی به اندروید خام نزدیک است. با وجود حذف برخی اپلیکیشن‌های غیرضروری کماکان نسخه 32 گیگابایتی این گوشی تنها 23 گیگابایت و نسخه 64 گیگابایتی 52 گیگابایت حافظه خالی دارد که البته می‌توان این کمبود را با کارت حافظه جبران کرد.

اچ‌تی‌سی ادعا می‌کند پاسخگویی صفحه‌نمایش لمسی تا 50 درصد افزایش یافته است. با وجود این‌که در کار با گوشی تفاوت خاصی احساس نکردیم می‌توان گفت مرور در رابط کاربری و جابجایی بین اپ‌ها بدون هیچ مشکلی و با نهایت سرعت انجام خواهد شد. همچنین پس از مدت زیادی عکاسی و فیلمبرداری گوشی تاحدی گرم می‌شود اما به لطف بدنه فلزی گرما در یک نقطه تمرکز نکرده و به سرعت پخش شده و به اطراف منتقل خواهد شد. انجام بنچمارک‌ها را به نسخه نهایی نرم‌افزار و بررسی کامل موکول می‌کنیم.


صدا

HTC-10-HandsOn-6

اچ‌تی‌سی همیشه از پیشگامان صدا در گوشی‌های هوشمند بوده است. بلندگوهای استریو این‌بار با چینش متفاوت (توییتر در بالا و ووفر در پایین) قرار گرفته‌اند که تفکیک صدای بهتری را فراهم می‌کند اما می‌توان گفت حجم صدا نسبت به مدل‌های گذشته افت کرده است.

اچ‌تی‌سی اما برای آدیوفایل‌ها یا همان خوره‌های صدا سورپرایز مناسبی دارد. یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) پیشرفته 24 بیتی برای پخش فایل‌های صوتی lossless در اچ‌تی‌سی 10 تعبیه شده است. اگر یک هدفون حرفه‌ای دارید مسلّماً از کیفیت صدای آن با اچ‌تی‌سی 10 متعجب خواهید شد اما حتی اگر تاکنون به هدفون‌های درون جعبه گوشی‌هایتان قناعت کرده‌اید خوب است بدانید اچ‌تی‌سی ایرفون‌هایی باکیفیت Hi-Res را درون جعبه اچ‌تی‌سی 10 قرار داده است تا بتوانید از صدای باکیفیت لذت ببرید. در بررسی کوتاهی که روی این ایرفون با فایل صوتی flac با سمپل‌ریت 44 کیلوهرتزی انجام دادیم صدای این ایرفون به خصوص در فرکانس‌های پایین (بیس) و فرکانس‌های بالا (Treble) بسیار لذت‌بخش بود و می‌توان گفت با بهترین ایرفون‌های درون جعبه در گوشی‌ها مواجهیم.

همچنین در این مراسم فرصتی دست داد تا از هدفون USB C ساخت شرکت JBL روی اچ‌تی‌سی 10 استفاده کنیم. این ایرفون می‌تواند با فناوری نویز کنسلینگ صدای اطراف را تاحدی از بین ببرد تا بتوانید از موسیقی لذت بیشتری ببرید. می‌توان گفت این ایرفون صدای بالانس‌تر و طبیعی‌تری دارد هرچند هیجان ایرفون درون جعبه را نخواهد داشت.


دوربین

HTC-10-HandsOn-17

همگی موافقید که نقطه ضعف اصلی پرچم‌داران اچ‌تی‌سی کیفیت نه‌چندان مناسب دوربین آن‌ها نسبت به رقبا بوده است. این‌بار اچ‌تی‌سی از دوربین‌هایی با گشادگی F/1.7، فناوری اولتراپیکسل و لرزش‌گیر اپتیکال OIS در جلو و عقب بهره برده است. دوربین پشتی 12 مگاپیکسلی بوده و به خصوص در بخش محدوده دینامیکی و کنتراست خوب عمل می‌کند. اچ‌تی‌سی تصمیم گرفته تا به صورت نرم‌افزاری شارپنس را بیش از حد افزایش ندهد و به همین دلیل احتمالاً در مقایسه با سایر پرچم‌داران تصور می‌شود وضوح تصاویر بسیار پایین‌تر است. به‌هر حال خوشبختانه حالت عکاسی خام RAW نیز وجود دارد و می‌توانید خودتان حرفه‌ای‌تر و به سلیقه خود تصاویر را ویرایش کنید.

در این‌جا چند نمونه از تصاویر گرفته شده توسط دوربین اصلی HTC 10 را به همراه مقایسه آن با گلکسی اس 6 سامسونگ مشاهده می‌کنید.

HTC-10-vs-GS6-7

HTC-10-vs-GS6-6

برش 100 درصد:

HTC-10-vs-GS6-4

HTC-10-vs-GS6-3

HTC-10-vs-GS6-1

HTC-10-vs-GS6-2

همان‌طور که می‌بینید در نور مناسب پرچم‌دار اچ‌تی‌سی بهتر از رقیب قدیمی‌تر خود عمل می‌کند اما در نور کم کماکان نتوانسته خود را به پرچم‌داران سامسونگ برساند.

HTC-10-HandsOn-20

دوربین سلفی با وجود تجهیز به لرزش‌گیر اپتیکال باز هم در نور کم نسبت به گلکسی اس 6 ضعیف‌تر عمل کرده اما می‌توان با استفاده از فلش سلفی صفحه‌نمایش این اشکال را برطرف کرد.

HTC-10-vs-GS6-8

HTC-10-vs-GS6-5

به‌طور کلی نمی‌توان دوربین اچ‌تی‌سی 10 را از همه ابعاد حتی بهتر از گلکسی اس 6 دانست اما می‌توان به جرأت گفت این دوربین اکثر کاربران را راضی خواهد کرد. لرزش‌گیری عالی، کنتراست و محدوده دینامیکی بسیار خوب و جزئیات بالا در نور مناسب از جمله نقاط قوت دوربین‌ این گوشی هستند. همچنین در بخش فیلم‌برداری برای اولین بار صدا با جزئیات بالا و به صورت Hi-Res ضبط می‌شود که اچ‌تی‌سی 10 را یک گام جلوتر از رقبا قرار خواهد داد.

در بررسی دوربین این گوشی متوجه شدیم گاهی با وجود فوکوس نشدن روی سوژه، نرم‌افزار دایره سبزرنگ را نشان می‌دهد که می‌تواند باعث به اشتباه افتادن کاربر و ثبت تصاویر مات شود. تصور می‌کنیم این مشکل نرم‌افزاری بوده و اچ‌تی‌سی می‌تواند در آپدیت‌ها آن را حل کند.


سخن آخر

HTC 10 را می‌توان یک گوشی تقریباً کامل نامید که نیازهای همه کاربران را رفع خواهد کرد. این گوشی با مزایایی مانند بدنه کاملاً فلزی، رابط کاربری سریع‌تر و ساده‌تر، عملکرد مناسب عکاسی و فیلم‌برداری، صدای عالی و سرعت بالا می‌تواند ضعف‌هایی مانند نبود قابلیت‌های شارژ بی‌سیم و مقاومت دربرابر گردوغبار را جبران کند.

با وجود این‌که نمی‌توانیم طبق ادعای اچ‌تی‌سی به این گوشی در مجموع امتیاز 10 از 10 را بدهیم اما تا پیش از بررسی نهایی امتیاز ما به این گوشی 9 خواهد بود. این گوشی قرار است هفته سوم اردیبهشت‌ماه در هر سه‌رنگ خاکستری، طلایی و نقره‌ای با 18 ماه ضمانت وارد بازار ایران شود. قیمت و جزئیات بیشتر هفته آینده اعلام خواهد شد.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

15 نظر برای این مطلب
  1. abtin می‌گوید

    سلام.برادرم،تعمیرکار گوشیه،هر موقعه که برای خرید گوشی میرسم،اول سامسونگ رو پیشنهاد میکنه،بعدش HTC،ولی من کلا از برند سامسونگ خوشم نیومده،الان هم تا اینجا نود هشت درصد گوشی هام HTC بوده،هیچ وقت هم نا امیدم نکرده.این فقط نظر شخصی منه.

  2. سیامک می‌گوید

    آقای ارغوان عزیز،

    ممنون بابت نقد و بررسی خوبتون. میشه بفرمایید نسخه ای که جلوش مشکی و پشتش نقره ای هست وارد ایران خواهد شد؟

    ممنونم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خواهش می کنم. توی مراسم گفتن که نسخه نقره ای که رسماً وارد ایران میشه جلوش سفید هست. ممکنه نسخه های بدون گارانتی رو بتونین با رنگ مورد نظرتون پیدا کنید اما فعلاً رسماً وارد ایران نمیشه

      1. سیامک می‌گوید

        خیلی ممنونم از پاسختون.

  3. Saeed می‌گوید

    Htc10 گوشی خوبیه ولی در قیاس با هواوی جی8 که یک گوشی پرچمدار نیست که خودم تازه خریدم ازهرلحاظ کم میاره . به نظرمن این گوشی لایق نام پرچمدار را نداره و بیشتر به یک گوشی میان رده شباهت داره.

  4. رضا می‌گوید

    10 lifestyle کی عرضه میشه ؟؟ یا حدودا قیمتش چنده ؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      فعلاً اچ تی سی برنامه ای برای عرضه لایف استایل توی ایران نداره

  5. hamid می‌گوید

    سلام لطفن هوایی p9 بلاس هم مقایسه کنید با سامسونگ گالکسی اس 6 ای دی ج با تشکر بسیار از زحماتتون یه گوشی معمولی دارم و به دنبال یه گوشی خوب و در حد 2 میلیون تومان هستم تشکر بسیار .

    1. علی ارغوان می‌گوید

      وقتی گوشی رسماً عرضه شد و برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت سعی می کنیم با اکثر گوشی های هوشمند بازار مقایسه کنیم. هرچند که پی 9 احتمالاً دیرتر عرضه خواهد شد

  6. احسان می‌گوید

    تیوتر، نه توییتر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      Tweeter=توییتر

  7. همایون می‌گوید

    خداحافظ اچ تی سی :))
    دیدین قبلن هم گفتم …برید گالگسی اس 7 رو بگیرید

    1. Amir می‌گوید

      تا دیروز که میگفتی آیفون

      1. همایون می‌گوید

        عزیز باز حرف گذشتتو تکرار میکنی…
        نظر من همون نظر قدیمیه به نظر من بعد از عمری استفاده از گوشی های مختلف هیچ گوشی به مدل های قدیمی بلک بری نمی رسه … این از این.( سری 6 و 7 )
        در مورد آیفون خدمتتون قبلن هم عرض کردم آیفون گوشی خوبی بود ولی تا اینکه این اس 7 معرفی شد بعد از ورود اس 7 به بازار نظر منو واقعن نسبت به کمپانی سامسونگ تغییر داد و الان بعد از حدود 15 روز که از خریدش میگذره واقعا میتونم بگم گوشی خیلی عالی هست و از آیفون هم بمراتب بهتره. اینو کسی داره مگه که نه تعصبی به اپل داره و نه سامسونگ.
        در مورد اچ تی سی بنظرم کارش تمومه… با این گوشی خود زنی کرد.

  8. علی می‌گوید

    چه خووووب بالاخره اومد