ببینید: 21 ویژگی کوچک در طراحی محصولات اپل که توجه باورنکردنی این شرکت به جزئیات را نشان می‌دهد

اپل برای دقت زیاد به جزئیات شناخته‌شده است و بیشتر اوقات همین توجه است که موجب تمایز میان محصولات اپل در رقابت‌ها می‌شود.

برخی از این ویژگی‌ها بسیار کاربردی هستند و باعث لذت‌بخش‌تر شدن کار با محصولات اپل می‌شوند و برخی دیگر صرفاً جهت تزئین به‌کاربرده شده‌اند. صرف‌نظر از ارزشی که این جزئیات به تجربه کلی اضافه می‌کنند، جالب است درباره کارهایی که اپل در بخش طراحی و توسعه محصولاتش انجام می‌دهد بیشتر بدانیم.

3

امروز 21 نمونه از موارد جالبی که توجه اپل به جزئیات نشان می‌دهند را برای شما حاضر کرده‌ایم. با فارنت همراه باشید!

چراغ «نفس کشیدن» در هنگام آماده به کار

a-breathing-sleep-light

اپل یک پتنت از سال 2002 در اختیار دارد که مربوط به نشانگر LED وضعیت نفس کشیدن دستگاه است. این پتنت به توضیح اثر چشمک‌زن یک چراغ نشانگر می‌پردازد که ریتم نفس کشیدن را تقلید می‌کند و ازلحاظ روانی اثر خوبی بر کاربر می‌گذارد.

فن هوشمندی که گوش می‌دهد

a-smart-fan-that-listens

در زمان استفاده از قابلیت فرمان صوتی در لپ‌تاپ‌های جدیدتر مک، اپل به صورت خودکار سرعت فن داخلی را پایین میاورد تا بهتر بتواند صدای شما را بشنود.

شاهد گذر نور در نقشه‌ها باشید

watch-the-lights-travel-in-maps

اگر در نقشه‌های اپل دید ماهواره‌ای را انتخاب کنید و به اندازه کافی زوم را به عقب ببرید، می‌توانید رد شدن نور از کره زمین را به صورت بلادرنگ ببینید.

Caps Lock هوشمند

smart-caps

در هر MacBook Air (و تمام MacBook Proهای جدیدتر) اگر به دکمه Caps Lock ضربه بزنید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. اپل برای جلوگیری از ضربه‌های اتفاقی، تنها درصورتی‌که این دکمه را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید Caps Lock را روشن خواهد کرد.

گل‌های شکوفه دهنده در اپل واچ شما

the-blooming-flowers-on-your-apple-watch

تصاویر پس‌زمینه متحرک در اپل واچ توسط کامپیوتر تولید نشده‌اند و عکس‌های واقعی هستند. کمپانی صدها ساعت زمان را صرف فیلم‌برداری از باز شدن گل‌ها کرده تا پوسته‌هایی متحرک برای اپل واچ بسازد.

آیکون URL نیمه‌افراشته

the-half-mast-favicon

اپل درگذشته آیکون بوکمارکی به شکل لوگوی خود برای ذخیره کردن وب‌سایت‌های موردعلاقه کاربر داشت. قبل از اینکه آیکون مذکور را در نسخه‌های جدیدتر سافاری حذف کند، در سالروز درگذشت استیو جابز تنها نیمه‌ای از آیکون اپل را نشان می‌داد که نشانگر احترام کمپانی برای مرگ جابز بود.

آهن‌رباهای مخفی

hidden-magnets

قبل از اینکه اپل دوربین‌های iSight خود را در iMac پیاده‌سازی کند، iMacهای قدیمی‌تر در گودی بالای صفحه دارای آهن‌ربای مخفی بودند. این آهن‌ربا iSight را به‌خوبی به بالای یک کامپیوتر متصل نگه می‌داشت. یک آهن‌ربای دیگر نیز در گودی کناری یک ریموت اپل را در جای خود نگه می‌داشت.

پرتویی که شما را هدایت خواهد کرد

the-shine-that-guides-you

بعدازاینکه مردم به استفاده از دکمه‌ای که برای باز کردن گوشی باید آن را به کناری می‌کشیدند عادت کردند، اپل فلش و نوار راهنما را در این دکمه حذف کرد. بااینکه نسخه جدید جزئیات کمتری دارد، اپل همچنان برای راهنمایی کاربران جدید متن را از چپ به راست روشن می‌کند.

دلیل اینکه تنها گاهی اوقات در هنگام زنگ خوردن آیفون دکمه‌های Accept یا Decline را می‌بینیم

اگر صاحب یک گوشی آیفون باشید، ممکن است متوجه شده باشید که تنها گاهی اوقات در زمان دریافت تماس دکمه‌های Accept یا Decline نمایش داده می‌شوند و در سایر اوقات یک نوار متحرک را خواهید دید.

the-reason-you-only-sometimes-see-accept-or-decline-buttons-when-receiving-a-call-on-your-iphone

دلیلی برای این کار وجود دارد. اپل زمانی که گوشی کاربر قفل باشد نوار متحرک را نشان می‌دهد تا در حین جواب دادن گوشی، قفل آن را هم باز کرده باشید.

خروجی صدای عالی مخفی

hidden-high-fidelity-audio

اپل برای حرفه‌ای‌ها درزمینهٔ صدا و ویدئو که از آداپتورهای نوری استفاده می‌کنند، یک خروجی های‌فای کابل نوری جاسازی کرده است. به‌محض اینکه آداپتور نوری را به دستگاه وصل کنید، MacBook Pro به صورت خودکار از رابط نوری استفاده کرده و خروجی تصویر و صدای بهتر را فعال خواهد کرد.

یک علامت «مزاحم نشوید» کوچک

a-tiny-do-not-disturb-eclipse

زمانی که حالت Do Not Disturb را روشن می‌کنید، یک هلال ماه کوچک در بالای صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود. به‌تنهایی چندان هم جالب‌توجه نیست، اما اگر این تنظیمات را روشن و خاموش کنید می‌توانید انیمیشن ماه کوچک این حالت را هم ببینید.

پرش صدا و نور صفحه

volume-and-brightness-bounce

دفعه بعدی که از طریق مرکز کنترل، میزان صدا و نور را در آیفون خود تغییر می‌دهید شاخص‌های مربوطه را به سرعت بکشید و می‌توانید ادامه حرکت آن‌ها را حتی پس‌ازاینکه انگشتتان از حرکت بازایستاد ببینید. اگر تلنگری که می‌زنید به اندازه کافی قوی باشد، حتی می‌توانید شاهد پریدن اندک آن‌ها به عقب هم باشید.

نحوه‌ای که بندهای اپل واچ با صدای کلیک بسته می‌شوند تا تعویض آن‌ها نیز آسان باشد

به گزارش مجله New Yorker یک سال طول کشید تا طراح ارشد اپل آقای Jony Ive تصمیم بگیرد که بندهای اپل واچ باید با صدای کلیک بسته شوند. به‌این‌ترتیب باز کردن بندها آسان‌تر خواهد بود.

the-way-the-apple-watchs-straps-click-into-place-so-theyre-easy-to-change

تنها کاری که باید انجام بدهید این است که به میزان کافی فشار به بند وارد کنید تا از قاب ساعت خارج شود. وجه دیگر این قابلیت این است که برای تعویض بندها به ابزار خاصی نیاز ندارید، درحالی‌که ساعت‌های هوشمند دیگر به این ابزار نیاز خواهند داشت.

فشار یک انگشت برای باز کردن

one-finger-lift-to-open

به لطف شیاری که اپل روی لبه جلویی لپ‌تاپ قرار داده است، در لپ‌تاپ تنها به کمک یک انگشت باز می‌شود. بهتر است توجه کنید یک دستگاه جدید برای اینکه به خوبی کار کند به مدت‌زمانی برای خارج شدن از حالت نویی خود نیاز دارد.

عروس دریایی شناور در اپل واچ شما

اپل برای ساخت این پوسته که به صورت پیش‌فرض در اپل واچ وجود دارد، زحمت بسیار کشیده است. مثل گل‌های شکوفه دهنده، پس‌زمینه عروس دریایی نیز ار ویدئویی که اپل گرفته بود ساخته‌شده و تصاویر به‌تنهایی توسط کامپیوتر تولید نشده‌اند.

the-floating-jellyfish-on-your-apple-watch

به گزارش Wired، اپل مخزنی را در استودیوی خود ساخت و از گونه‌های مختلف با 300 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کرده تا این تصاویر متحرک را تولید کند.

دکمه Store پیش‌بینی کننده

درگذشته هنگامی‌که آهنگی را در برنامه موسیقی آیفون خود پخش می‌کردید، با برگشتن به عقب به کمک دکمه‌های منو باید بااحتیاط راه خود را در میان دکمه‌های متفرقه پیدا می‌کردید. با رفتن از Now Playing به Artists، ممکن بود که به صورت اتفاقی دکمه Store را فشار داده و باعث باز شدن iTunes می‌شدید.

predictive-store-button

حالا اپل از ورود به iTunes تنها با یک ضربه به Store درزمانی که کاربر از طریق منوها مشغول بازگشت به عقب باشد، جلوگیری می‌کند.

بازتاب‌های مجازی

virtual-reflections

در iOS 6 اپل بازتاب‌های مجازی را اضافه کرد که در آن شاخص‌های دایره‌ شکل صدا و نور در صورت زاویه گرفتن گوشی به صورت ماهرانه تغییر می‌کردند. گویی زیر نور خورشید واقعی قرار گرفته باشند.

سازمان‌دهی اثرانگشت

تصور کنید می‌خواهید یک اثرانگشت را از حافظه Touch ID آیفون خود پاک‌کرده یا یکی دیگر را به آن اضافه کنید. چطور می‌خواهید تشخیص دهید که کدام انگشت در حافظه ذخیره‌شده است؟ اپل راه‌حلی را برای کاربران در نظر گرفته است. تنها کافی است انگشت خود را بر دکمه Home قرار داده و منتظر بمانید. در صورت وجود این انگشت در پایگاه داده گزینه آن انتخاب خواهد شد.

fingerprint-organization

نکته اضافی: اگر متوجه شدید که آیفون بعدازاینکه دست‌هایتان را شستید، به حمام رفتید یا حتی به علت بارش باران دست‌هایتان خیس بود موفق به شناسایی اثرانگشت شما نمی‌شد، می‌توانید با اضافه کردن اثرانگشت خیس به پایگاه داده این مشکل را برطرف کنید.

بازگشت برای باز کردن قفل برنامه دوربین

rebound-to-unlock-the-camera-app

در iOS 7 اپل به کاربر اجازه می‌داد که علامت دوربین در صفحه قفل را بالا کشیده، قفل گوشی را بازکرده و وارد برنامه دوربین بشود. جالب است بدانید که می‌توانید صفحه قفل را به سمت پایین کشیده و به همین برنامه بازگردید.

پوسته ستاره‌شناسی در اپل واچ شما

اپل واچ با پوسته پیچیده دیگری به نام Astronomy نیز عرضه می‌شود. همان‌طور که نام این پوسته نشان می‌دهد، می‌توانید انتخاب کنید که در این پوسته خورشید، زمین، یا سایر سیاره‌های منظومه شمسی را در تصویر اپل واچ خود داشته باشید.

the-astronomy-watch-face-on-your-apple-watch

علت شگفت‌انگیز بودن این پوسته امکان نشان دادن مکان شما در هر نقطه‌ای از دنیا و در همه حالت، به کمک یک نقطه سبزرنگ چشمک‌زن دقیق است. همچنین این پوسته ستاره‌شناسی به شما مکان خورشید، زمین و سیارات را به صورت بلادرنگ نشان می‌دهد. حتی می‌توانید با چرخاندن ‍پیچ دیجیتالی کنار ساعت ببینید که سیارات و خورشید در روزها، هفته‌ها و حتی سال‌ها درگذشته و آینده کجا قرار داشتند و یا کجا خواهند بود.

چرا انگار صفحه اپل واچ شما هیچ حاشیه‌ای ندارد

اگر صاحب یک اپل واچ باشید، شاید توجه کرده باشید که انگار صفحه‌نمایش لبه ندارد. گل‌ها، عروس دریایی و پروانه‌هایی که در قالب پوسته‌های انتخابی عرضه می‌شوند، انگار در صفحه شناور هستند.

why-it-looks-like-the-screen-on-your-apple-watch-has-no-borders

به گزارش مجله New Yorker این اتفاقی نیست، طراح ارشد اپل Jony Ive گفته که صفحه‌نمایش اپل واچ برای به وجود آوردن این خیال برای کاربر، از نقاط مشکی عمیق‌تری نسبت به صفحه‌نمایش آیفون استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب محو کردن مرزی که در آن صفحه‌نمایش تمام شده و حاشیه آغاز می‌شود، آسان‌تر خواهد بود.

venturebeat

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. حمید رضا می‌گوید

    چقدر خلاقیت!
    این کجاش توجه باورنکردنی بود؟
    لطف کنید بهشون بگید تو توجهاتشون دوربین گوشیشونم با بدنه ی گوشی همسطح کنن.
    90 درصد افراد به 3 دلیل محصولات اپل را میخرند 1- چون برندِ 2- چون گرونِ 3- چون به نظر اونا خاصِ، که اصلا هم خاص نیست. تنها برگ برنده ی شرکت اپل در تولید محصولاتش سیستم عاملشه که نیاز به سخت افزار آنچنان پر قدرتی نداره.

  2. پوریا می‌گوید

    بسیاری از اینها ابتکار اپل نیست و خیلی قبل از اپل وجود داشته، جالبه که اپلی‌ها فکر میکنن همه چیز اختراع اپل است….

    1. Amir می‌گوید

      دقیقا