اینها تمام اسلحه‌هایی است که تاکنون فضانوردان با خود به فضا برده‌اند!

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که فضانوردان چگونه از خود در برابر مهاجمین محافظت می‌کنند؟ اگر یک موجود فضایی وارد ایستگاه فضایی (ISS) بشود چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر یکی از کارکنان عقل خود را از دست بدهد و دیوانه شود چطور؟ با فارنت همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را در این مطلب با هم مرور کنیم.

1

یک فضانورد همیشه با خود نوعی از اسلحه یا ابزاری مخصوص که بتواند به کمک آن از خود دفاع کند را همراه دارد. این اسلحه سرد در طول تاریخ و در فضانوردان کشورهای مخلف متفاوت بوده است. در ادامه نکاهی به این اسلحه‌ها و تجهیزات می‌اندازیم.

چاقوی جیبی مخصوص بقا برای فضانوردان آمریکایی

این چاقوی تاشو که توسط شرکت Camillus در سال 1959 تولید شد، توسط Alan Shepard در 15 اردیبهشت 1340 به‌عنوان جزئی از بسته بقای وی در مأموریت Freedom 7 به عطارد حمل شد.

pal97jmq8wzhuhaluvvq

اولین چاقوی بقای دوار (0963-1960)

چاقوی دست‌ساز مدل 17 که با نام Astro هم شناخته می‌شود، توسط تولیدکننده چاقو Randall Made Knives توسط فضانوردان سیاره عطارد استفاده می‌شد. چاقوهای با تیغه محکم شده با محافظ بزرگ با تیغه 13.97 سانتی‌متری به قدری قوی و محکم بودند که در صورت لزوم بتوان با آن‌ها دریچه کپسول را باز کرد.

ody2fktzl9regsyvtvnq

این چاقو همچنین مجهز به دسته خالی بود تا فضانورد برخی از لوازم ضروری بقای خود را در این فضا قرار دهد و در صورت فرود فضاپیما در زمین ناهموار یا حتی خاک شوروی، از آن‌ها استفاده کند!

کارد فضانوردی M-1

ناسا چاقوی بقای فضانوردان جدیدی را با نام M-1 از تولیدکننده چاقو W.R. Case & Sons Cutlery Co برای مأموریت‌های Gemini و Apollo در نظر گرفت. این کارد دارای دسته‌ای سبک از جنس پلی پروپلین و تیغه‌ای 43.18 سانتی‌متری است که در پشت تیغه دندانه‌دار شبیه به اره دارد.

ha2dgzmrkz09px04rwav

علت تیز نبودن نوک این کارد این است که بتوان از آن برای باز کردن اجسام مختلف استفاده کرد. کپسول‌های Gemini و Apollo برای فرود در اقیانوس و در نزدیکی خط استوا ساخته شده بود و کارد M-1 به‌گونه‌ای طراحی شد تا در صورت فرود برای استفاده در جنگل هم مناسب باشد.

دستگاه سنجش میزان نفوذ ساده

از این دستگاه برای اندازه‌گیری سختی یا مقاومت خاک ماه در برابر نفوذ استفاده می‌شد. بی‌شک به‌عنوان سلاح سرد سوراخ کننده هم کاربرد داشت.

mzsf5db39twi2vgzikqu

دسته بازی گلف فضایی

دسته گلف موقتی که فضانورد ناسا Alan Shepard از آن برای ضربه زدن به دو توپ گلف در ماه در طول مأموریت Apollo 14 در بهمن 1349 استفاده کرد هم می‌توانست سلاح سرد خوبی باشد.

lwsanp4uotifw8zbancn

دستگاه ورزشی مناسب پرواز در Apollo

در پرواز Apollo 11 این ابزار به فضانوردان امکان ورزش کردن را در حد و حدود فضاپیمای Apollo می‌داد. اگر از آن به‌عنوان زنجیر یا برای خفه کردن استفاده می‌شد، کاملاً مرگبار بود.

ecooby7dqyjoasb7dlny

کارد، چنگال و قاشق غذاخوری

در میان لوازم غذاخوری ایستگاه فضایی Skylab II (SL-3) که بعد از سال 2021 آغاز به کار خواهد کرد، چاقوی تیز و دندانه‌داری هم وجود دارد که می‌تواند نقش سلاح را بازی کند.

v1qaq7aah6vkt0vfush8

چاقوی سوئیسی شرکت Victorinox

چاقوی جیبی مشهور و چندکاربره که توسط Victorinox AG ساخته شده در میان ابزارهایی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی کاربرد روزمره دارند قرار گرفته است. این چاقو تیغه بسیار تیزی دارد و از اواخر دهه هفتاد میلادی در مأموریت‌های ناسا حضور داشته است.

qux9mtteqdvvgrchzbgo

vzsemkp4x0rrosk5qquh

TP-82 اسلحه شوروی

مطمئناً استفاده از سلاح گرم یا هر سلاحی که توانایی لگدزدن را داشته باشد در فضای بی‌وزنی که به جنبش وابسته است توصیه نمی‌شود، اما به این معنی نیست که اصلاً سلاح این‌چنین در فضا وجود نداشته باشد.

lrezmnjjx6vyoaktb0kg

معمولاً در کپسول‌های روسی که در مدار می‌چرخند، سلاح گرم هم قرار داده می‌شود تا در صورت فرود، فضانوردان در مناطق دورافتاده سیبری در مقابل حیوانات وحشی مخصوصاً خرس‌ها از خود دفاع کنند. سه لوله تعبیه‌شده در این سلاح که دوتا در بالا و یکی در زیر TP-82 قرارگرفته‌اند، به صورت خاص برای پروژه شوروی طراحی شده بودند.

arhl94neaoibfwqx9rhw

از یک لوله برای شلیک کارتریج‌ها، یک لوله برای شلیک گلوله‌های شاتگان و سومی برای شلیک شعله‌های آتش استفاده می‌شود. قنداق جداشدنی هم می‌تواند نقش چاقو را بازی کند. مبتکر و یکی از شرکت‌کنندگان در توسعه این سلاح فضانورد Alexei Leonov، اولین کسی که در فضا راه رفت بود و پس از فرود به مدت چند روز در جنگل سرگردان بود.

qkiid8izvkspsjtdndxn

از سال 1982 تا 2006 میلادی فضانوردان یک TP-82 را در همه‌جا حتی هنگام ورود به ISS در بسته اضطراری مخصوص بقای خود حمل می‌کردند. بنا به گزارش‌های خبری زیادی از سال 2007 به بعد از یک هفت‌تیر نیمه‌خودکار استفاده می‌شود چراکه ذخیره مهمات Roscosmos یا سازمان فضایی فدرال روسیه برای TP-82 تمام شد.

mlbn2ftupe7jwbpwqhu0

هفت‌تیرهای لیزری شوروی

بااینکه شاید باورش مشکل باشد، اما در اواخر سال‌های 1980 میلادی سلاح‌های لیزری دستی واقعی برای فضانوردان طراحی شده بود. این سلاح‌ها که در ظاهر متعلق به آینده هستند، از خشاب دارای چیزی شبیه به لامپ فلاش عکاسی به همراه آتش به عنوان مهمات استفاده می‌کرد و مهم‌ترین کاربرد آن غیرفعال کردن حسگرهای چشمی در فضاپیمای دشمن و ماهواره‌ها بود.

d997pfpvvxgfxnk1pstd

گفته می‌شد که پرتو لیزر این تفنگ‌ها به قدری انرژی داشت که بتواند یک سپر را سوراخ کرده یا فردی را از فاصله 19 متری کور کند.

b7axiubwoa8dwcxrvi5h

w2vevzfqlkahehof1tar

xp6vpkk1jdnlrroaemzw

u2kkyymftidrqs10850i

uxigcvfy5f1dcr6endjc

دیلم یا اهرم

این یک عکس تبلیغاتی برای فیلم Half-Life نیست. فضانورد Kenneth D.Bowersox فرمانده مأموریت با یک اهرم از ست ابزار فضاپیمای کلمبیا در سال 1995 ژست گرفته است.

ocwtysgfa7l3nn4tkdrp

ساطور گوشت در ایستگاه فضایی میر

در این عکس که متعلق به سال 1997 میلادی است، فرمانده Valeri Korzun از یک ساطور گوشت برای بریدن تکه‌های سوسیس استفاده می‌کند.

j1ioyajtv6rsajxdumoe

چاقوی مخصوص جنگ Emerson

این چاقوی تا شدنی تحت قراردادی برای ناسا ساخته شد تا در مأموریت‌های فضاپیما و در ISS از آن استفاده شود. ناسا 30 عدد از این چاقو را سفارش داد که در سال 1999 میلادی تحویل داده شدند.

zfq6qlfkc5v8zexl4we6

ابزارهای برقی

انواع زیادی از ابزارهای برقی بدون سیم که فضانوردان در فضا به صورت منظم استفاده می‌کنند وجود دارد. این ابزارها چه مجهز به مته باشند چه مجهز به قطعه درنده دیگر، می‌توانند به عنوان سلاح خطرناکی عمل کنند. در این عکس فضانورد ناسا John Grunsfeld یکی از متخصصان مأموریت STS-125 با یک ابزار برقی در فضاپیمای Atlantis ژست گرفته است.

ldykzndkiqbfctnuilff

کارد روسی

این چاقوی مثلثی شکل قسمتی از بسته بقای قابل‌حمل اضطراری از شوروی است.

xsmtd2eohuny5plblzwk

bd3exbjlpy8sr3mxlyya

کلت Makarov

ماکاروو 9 میلی‌متری نیمه‌خودکار، به صورت گسترده توسط ارتش و نیروهای پلیس در روسیه استفاده می‌شود. بسته‌های بقای کپسول‌های فضایی روسیه به صورت استاندارد مجهز به این کلت هستند.

iqqmlpt4vawoaewa7gq6

جایزه: تفنگ‌های چرخش آب

تفنگ‌های آبی از جنس فولاد ضدزنگ در فضاپیماهای آمریکایی با تأمین آب سرد و گرم به فضانوردان در نوشیدن آب تمیز یا آماده کردن غذاهای خشک‌شده کمک می‌کردند. همچنین به‌گونه‌ای طراحی شده بودند تا در صورت لزوم، آتش را هم خاموش کنند. امیدواریم بتوانید نوع مرگبار این تفنگ در فضا را هم تصور کنید!

hfa7ysosheufqjl805ep

daugs2o6mlkz9rjeayng

utr4xjplul5odsv0lnbr

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    چاقوی مخصوص جنگ
    Emerson

    قشنگ بود