مقایسه ابعاد صفحه نمایش و رابط کاربری iPhone SE با آیفون‌های موجود؛ کوچولو وارد می‌شود!

مدت زمان کوتاهی از عرضه آیفون 4 اینچی جدید موسوم به آیفون SE به بازار نمی‌گذرد. ما پیش‌تر در مطالبی جداگانه این محصول اپل را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در همین رابطه این بار نیز در نظر داریم در ادامه ابعاد صفحه‌نمایش و رابط کاربری iPhone SE را با آیفون‌های موجود مقایسه کنیم.

1

قبل از شروع بایستی یاد آور شویم که در قلب iPhone SE از تراشه اپل A9 به همراه کمک پردازشگر حرکتی M9 یعنی دقیقا ترکیب مشابه با آیفون 6 اس استفاده شده است. این به آن معنا است که برنامه‌ها و بازی‌های سنگین با همان کیفیتی که در حال حاضر در پرچمدار جدید اپل شاهد هستیم، قابل استفاده خواهند بود. به زبان ساده تر آیفون SE را میتوان تلفیقی از سخت افزار آیفون 6 اس و بدنه مدل 5 اس دانست که برای آن دسته از افرادی که نمایشگر 4 اینچی را نسبت به نمونه های بزرگتر ترجیح میدهند تجهیز گردیده است.

ابعاد صفحه‌نمایش iPhone SE

iphone-screen-sizes-devices

تمامی آیفون‌های موجود در بازار (در حال تولید) از نمایشگرهایی با نسبت تصویر 16 به 9 بهره می‌برند. نسبت تصویر 16 به 9 یعنی شانزده واحد برای پهنا و نه واحد برای ارتفاع آن در نظر گرفته شده است.  ابعاد صفحه‌نمایش هر مدل:

آیفون SE: چهار اینچ (3.48 در 1.96 اینچ)

آیفون 6 اس: 4.7 اینچ (4.1 در 2.3 اینچ)

آیفون 6 اس پلاس: 5.5 اینچ (4.79 در 2.7 میلی‌متر)

تراکم پیکسلی iPhone SE

iphone-screen-sizes-display-pixels

چگالی تصویر نمایشگر آیفون‌های موجود در بازار به ترتیب زیر می‌باشد:

آیفون اس ای : 1136 در 640 پیکسل و چگالی تصویر 326 پی‌پی‌آی

آیفون 6 اس: 1334 در 750 پیکسل و چگالی تصویر 326 پی‌پی‌آی

آیفون 6 اس پلاس: 1920 در 1080 پیکسل و چگالی تصویر 401 پی‌پی‌آی

ناگفته نماند که آیفون 6 اس پلاس در حقیقت از نمایشگری با رزولوشن 2208 در 1242 پیکسل بهره می‌برد، با این حال وضوح آن برای گنجاندن در قاب کوچک‌تر به  1920 در 1080 پیکسل کاهش یافته است.

iphone-screen-sizes-internal-pixels

تعداد پیکسل‌های بکار رفته در صفحه‌نمایش رابطه  مستقیمی با وضوح تصویر دارد. وضوح تصویر عبارتی است که برای بیان کیفیت تصویر استفاده می‌شود بنابراین با توضیح فوق می‌توان گفت وضوح تصویر بالاتر در رزولوشن‌های بالاتر ممکن است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که وضوح تصویر بالا فقط به رزولوشن مربوط نیست، با این حال معمولاً در نمایشگرهایی که رزولوشن بالا دارند، به دلیل تکنولوژی ساخت بالاتر، پارامترهای دیگری نظیر کنتراست و کیفیت مواد بکار رفته در پیکسل ها بهتر خواهد بود که مجموع این پارامترها بر وضوح تصویر تأثیر می‌گذارد.

رابط کاربری iPhone SE

بدیهی است که بهره بردن از نمایشگر بزرگ‌تر، مساوی است با نمایش بیشتر جزئیات تصاویر. در ادامه می‌توانید نگاهی به طریقه نمایش متون و کیبورد در مدل‌های مختلف آیفون بیندازید.

iphone-screen-sizes-keyboard-portrait

و در ادامه نیز اسکرین شات هایی از برنامه مجموعه عکس

iphone-screen-sizes-photos-portrait

از آنجا که نمایشگر 4 اینچی به مراتب فضای کمتری را نسبت به مدل 5 یا 5.5 اینچی برای نمایش جزئیات در اختیار دارد، در برخی قسمت‌های رابط کاربری حالت عمودی iOS شاهد حذف خودکار برخی قابلیت‌ها هستیم.

iphone-screen-sizes-messages-portrait

در این قسمت نیز می‌توانید نگاهی به شیوه نمایش کیبورد در حالت عمومی در مدل‌های مختلف آیفون بیندازید:

iphone-screen-sizes-keyboard-landscape

در این قسمت نیز شاهد تفاوت شیوه نمایش تب‌ها در مرورگر سافاری هستید:

iphone-screen-sizes-safari-landscape

کوپرتینوها نیز برای بهره بردن از نمایشگر بزرگ آیفون 6 اس پلاس، در حالت عمودی، رابط کاربری موسوم iPad-style را پیاده سازی کرداند که قادر است در دو قسمت جزئیات را نمایش دهد.

iphone-screen-sizes-lists-landscape

و در ادامه نیز می‌توانید شاهد کار با یک دست بر روی مدل‌های مختلف آیفون باشید که طبیعتاً در این قسمت آیفون SE بهترین تجربه را برای افراد به همراه خواهد داشت.

iphone-screen-sizes-reachability

صفحات نمایش کوچک گو‌شی‌های هوشمند ممکن است در خیلی مواقع استفاده از گوشی‌ را راحت‌تر کنند اما موارد بسیاری وجود دارد که صفحه‌نمایش بزرگ گوشی خودنمایی بیشتری می‌کند.

به عنوان مثال تماشای فیلم یا انجام بازی در صفحه‌نمایش بزرگ لذت بخش‌تر است، با این حال همان‌طور که مشاهده کردید کار توسط یک دست با گوشی‌های کوچک جثه طبیعتاً راحت‌تر است. در پایان این شما خواهید بود که با بررسی نیازهایتان تصمیم خواهید گرفت که چه مدلی بهترین تجربه را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

imore

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    صفحه نمایش فقط و فقط چهار و نیم