واتس‌اپ حالا به تمام یک میلیارد کاربر خود رمزگذاری end-to-end ارائه می‌کند

همان‌طور که انتظار داشتیم واتس‌اپ سرانجام پس از چندسال تلاش رمزگذاری مبدأ تا مقصد یا همان end-to-end را برای تمامی کاربران و تمامی امکانات سرویس خود فعال کرد. احتمالاً اخیراً با پیامی در یک کادر زرد رنگ به همین دلیل در واتس‌اپ مواجه شده‌اید.

20

واتس اپ پیش از این رمزگذاری end-to-end را در آبان‌ماه 93 برای کاربران اندرویدی خود فراهم کرده بود اما این قابلیت تنها در صورتی فعال بود که مکالمه بین دو کاربر اندرویدی صورت بگیرد.

حالا واتس اپ اعلام کرده که تمامی یک میلیارد کاربر این سرویس چه در پلتفرم اندروید، چه iOS، چه بلک‌بری، چه ویندوزفون و چه حتی سیمبین در تمامی امکانات برنامه از جمله چت‌ها، پیام‌های صوتی، مکالمات، تصاویر و ویدئوها و عملاً همه چیز از این شیوه رمزگذاری بهره‌مند هستند. اما رمزگذاری end-to-end به چه معناست؟

رمزگذاری end-to-end در واتس اپ به چه معناست؟

با این شیوه رمزگذاری پیام‌های شما در دستگاه خودتان رمزگذاری شده و تنها در دستگاه مقصد رمزگشایی خواهد شد و در این میان هیچ شخص یا سازمانی از سرویس‌دهنده‌های اینترنت، سازمان‌های دولتی مانند NSA یا حتی خود واتس‌اپ نمی‌تواند متوجه شود چه پیامی ردوبدل کرده‌اید.

به این ترتیب حتی سازمان‌های قادر نخواهند بود واتس‌اپ را مجبور به لو دادن اطلاعات کاربران کنند چرا که اصطلاحاً کلید رمزگشایی پیام‌ها را حتی خود واتس‌اپ نیز در اختیار ندارد.

whatsapp-end-to-end

گفتنی است واتس‌اپ پس از فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و درحالی‌که سرویس‌های مشابه مانند تلگرام در ایران کاربران بیشتری داشته و چنین رمزگذاری را نیز ارائه می‌کنند واتس‌اپ کماکان در دنیا کاربران بسیار بیشتری دارد.

از آن‌جا که این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال است تنها کافیست تا آخرین نسخه از واتس‌اپ روی گوشی شما و مخاطبتان نصب باشد. اگر هر دو از آخرین نسخه استفاده کنید با پیام زردرنگ از فعال بودن این ویژگی مطلب خواهید شد و همچنین می‌توانید با لمس نام مخاطب بالای صفحه با دیدن آیکن قفل نیز مطمئن شوید.

در گروه‌ها نیز اگر تمامی اعضا از نسخه جدید واتس‌اپ استفاده کنند مکالمات end-to-end خواهد بود و با لمس نام گروه می‌توانید مشاهده کنید دقیقاً چه اعضایی احتیاج به آپدیت اپلیکیشن خود دارند.

منبع gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

20 نظر برای این مطلب
  1. بهار می‌گوید

    سلام اکانت من یهویی اند تو اند شد
    من هیچی ندارم حتی چتهای قبل😭
    و حتی استتوس خودم رو نمیتونم ببینم
    چکار باید کرد ؟

  2. محسن اتحادی می‌گوید

    سلام و خسته نباشید به پاسخ گویان واتس آپ
    لطفا من را راهنمایی کنید گروهی که من مدیر آن بودم و هیچ کس دیگر مدیر آن نبوده چگونه می‌توانم دوباره باز گردانم چون گوشی ام عوض شد دوباره واتساپ رو وصل کردم ولی گروه‌های من برگشته ولی من مدیر نیستم و هیچ فعالیتی رو نمی بینم چگونه دوباره به گروهها چه مدیر باشم چه نباشم برگردم
    ممنونم از راهنمایی شما

  3. صبا می‌گوید

    سلام ببخشید ازطرف واتساپ من یه پیامی برای دخترم رفته که(کدامنیتی شما بامامان تغییرکرد)بعد که روی کادرزرد رنگ کلیک کرده این پیام دیده شده تو کادرزرد رنگ(کدامنیت مامان تغییر کردچون روی یک دستگاه جدیدانهانصب گردید)این یعنی چی دقیقا
    یعنی کسی با خط ما واتساپ نصب کرده؟؟؟؟
    لطفا جواب بدید دخترم خیلی استرس گرفته

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      امکان نصب واتساپ رو دو گوشی با یک خط ممکن نیست مگر اینکه گوشی دوم از نسخه واتساپ وب استفاده کنه. معمولا این پیامها سرکاری و یا برای کلاهبرداریه. به شماره‌ای که این پیام رو ارسال کرده دقت کگنید. واتساپ چنین پیامهایی رو داخل خود واتساپ نمی فرسته. سه خط بالا سمت راست رو بزنید و گزینه واتساپ وب رو انتخاب کنید و ببینید چه دستگاه دیگه‌ای براتون فعال هست یا نه.

  4. ساحل می‌گوید

    پیامی داخل کادر زرد رنگ دیدم به این معنی که کدامنیتی شما تغییر کرد و…، این یعنی بین این دو مخاطب کدامنیتی برقراره؟

  5. ساحل می‌گوید

    سلام، این کادر زرد رنگ فقط برای دونفری که رمزگذاشتند میره؟

  6. پگاه می‌گوید

    سلام،خسته نباشید،ببخشید سوال من این هست که اگر کسی وارد گوگل اکانت ما بشه،میتونه چت های واتس اپ رو ببینه؟؟
    چه اطلاعاتی رو از واتس اپ دریافت میکنه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر اکانت واتساپ شما برای بکاپ گرفتن به گوگل درایو همون اکانت گوگل شما متصل باشه و در عین حال اون شخص بتونه به واتساپ شما وارد بشه می تونه اطلاعات قبلی واتساپ شما رو ببینه. واتساپ امکان وصل شدن روی دو تا گوشی یا دستگاه به صورت همزمان و بدون اینکه شما بفهمید رو نداره.

  7. Sahar می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    هر چند ماه تمام چت های واتس اپ من خود به خود پاک میشه و تمام اطلاعاتم از بین میره بک اپ هم میگیرم برنمیگردن ،دلیلش چیه پاک میشه ؟ و از چه راهی میتونم برگردونم ؟
    ممنون

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اکانت گوگل‌تون رو برای بکاپ متصل کردید؟ بکاپ می‌گیره یا صرفا متصل کردید؟ از اکانت خارج میشید یا برنامه رو پاک و دوباره نصب می‌کنید؟

  8. sara می‌گوید

    اگه بخوایم فقط افراد خاصی لست سین واتساپ مارو ببینن باید چیکار کنیم؟منظورم اینه تعدادی از مخاطبا ببینن و تعدادی نبینن…و اینکه زمانی ک مارو تو گروه ادد کنند اینکه شماره من برای اونا میفته باید چیکار کنم ک حداقل لست سینمو نبینن..با اینکه تو مخاطبام اضافه نکردم ولی لست سین همشونو میتونم ببینم اونها هم همینطور..راه حلی نیست؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      چنین امکانی وجود نداره. حداقل واتساپ نداره. یا همه می بینن و شما هم می بینید یا هیچکس نمی بینه و شما هم نمی بینید. فعلا راه حلی نیست. واتساپ این مشکلات رو داره

  9. مجید می‌گوید

    سلام
    نویسنده و مدیر محترم میشه بفرمایید واتساپ امنیت درست و حسابی نداره نال فیس بوک تمام اطلاعت و عکس و ویدیو ها کاربران در فضای وب منتشر می کنه کجاش خوبه هین دیروز اخبار منتشر کرد راجب رسولیی گفتگو های شنود مکالمات کاربران و خیلی از اشخاص که داد خیلی ها را در اورده پلیس فدرال امریکا و سازمان جاسوسی اطلاعاتی امریکا بر گوگل و فیس بوک نظارت دارند تمام اطلاعات و مکالمات را شنود می کنند شما اصلا سازنده واتساپ خودش یک ویروس نویس بوده و یک صهیونیست بوده است رنز گذاری و اضافه کردن تماس تصویری از اولش هم بازی بود واتساپ اورد به نظر بهترین و کاملترین پیام از لحاظ کیفیت و سرویس های رایگان لاین است اگه قرار باشه پیام رسانی جایگزین تلگرام بشه لاین مال کشور ژاپن است در خبار موثق یک اپراتور غول پیکر محسوب میشه در ژاپن قابلیت اشتراک گذاری عکس و تام لاین و مکالمه صوتی عالی از مکالمه واتساپ هم با کیفیت تر و مصرف نت کمتر با واتساپ تماس می گیری هر دقیقه ۵ مگ شارژ نت اینترنت می خوره ولی لاین همان کیفیت را با ۳۷۴ کیلوبایت شارژ بسته کم میشه از همه مهمتر تماس تصویری بسیار با کیفیت بالا در حد اسکایپ است با مصرف کم تر من تست با اینترنت فورجی ایرانسل تست کردم در ایمو تصویر شطرنجی میشد و کیفیت پایین و در اسکایپ به کندی و با تاخیر تماس برقرار میشد و نصرف بالا و سوما اصلا قطع و صل میشه لاین از همه انها تماسی سریع و روان و تصویر شفاف برقرار نی کرد ان وقت شما نیگید واتساپ ولتساپ توی خود برزیل فیلتر شده است لاین از هر لحاظ سرویس هایش و خدمات دهی بهتری دارد حداقل مال کشورهای غیر قابل اعتمادی مثل آنریکا یا اسرائیل نیست مال کشور پیشرفته ژاپن است رمز نگاری همش بازی است

  10. دان می‌گوید

    من وقتی عکس پروفایل کسیو نگاه میکنم توی صفحه ،این پیام زردرنگ میره درواقع من شماره اونو دارم اما اون نداره
    ایا پیام هم واسه اون میره؟

    1. F,,, می‌گوید

      سلام این سوْال منم هست شما نفهمیدید که جوابشو؟

    2. علی ارغوان می‌گوید

      پیامی نمیره این فقط یه اعلان از سوی واتس اپ هست برای شما

      1. F,,, می‌گوید

        ممنونم ???

  11. ایلیا می‌گوید

    وقتی پیامها ارسال میشه
    توسط چه مرکزی به مقصد میرسه؟ خب مسلما سرور واتس اپ
    رمز گذاری را چه کسی فعال کرده؟ خب اونم خود واتس اپ
    پس عاقلانه نیست که بگیم پیامها و اطلاعات فرستاده شده را حداقل خود واتس اپ نمیتونه ببینه
    یکم فکر کنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      لطفا شما هم کمی در خصوص روش رمزگذاری end-to-end تحقیق و تفکر کنید

    2. فاطمه می‌گوید

      این روش رمزگذاری روی جیمیل و تلگرام از قبل فعال بوده و این در این روش حتی اگر سیستم های امنیتی یک کشور اون اطلاعات رو بخوان اواتس اپ نمیتونه بهشون اطلاعاتی بده چون کلا واسش رمز شده.

  12. yegane می‌گوید

    ببخشید کادر زرد رنگ واسه طرف مقابل هم میره؟؟؟ اکه تو گوشی من اومد؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله برای هر دو طرف نمایش داده میشه